Philippe,
Ikzelf heb ook een VPN verbinding via twee Fritz!boxen. Hier thuis bewaar ik alles centraal op een Synology NAS (met redundante disks). En 's nachts gebeurt er een automatisch backup naar een andere Synology NAS op die externe locatie (ook met redundante disks).
Dit is erg eenvoudig in te stellen, met de standaard backup tools van Synology (zelfs geen script nodig). Je kan ook via TimeBackup alle oudere versies bewaren, als je dat wil.
Op de externe locatie gebruik ik disk encrytie, zodat het ook nog eens beveiligd is tegen diefstal (de gegevens toch, niet de NAS). Bij mij thuis doe ik geen encryptie omdat dat teveel invloed heeft op de prestaties, maar het ding zit vast met een Kensington lock.
Voor de eerste (full) backup heb ik de 2de Synology bij mij thuis geplaatst, en nu doet hij dus enkel de dagelijkse veranderingen via het Internet. Bestanden die gewist zijn, worden nooit verwijderd op de 2de NAS (opzettelijk).
Geen omkijken naar. En als er ergens een schijf crasht, of de backup faalt om een of andere reden, krijg ik een email hierover. Je kan ook een email krijgen als de dagelijkse backup lukt. En zo ben ik beveiligd tegen brand, diefstal, falen van disks, enz. Het kost wel wat geld, maar ik wil gewoon vrij zeker zijn dat ik mijn gegevens niet kwijt ga raken. Zeker voor een bedrijf...
Eén keer per jaar ofzo maak ik nog eens een backup naar een externe USB disk, die meestal in de kluis op de bank ligt.
De PC's bij mij thuis hebben opzettelijk geen toegang tot de externe NAS, want anders zou een virus ook aan die bestanden kunnen. Enkel de "thuis NAS" kan verbinding maken met de externe NAS.
Ik heb een online dienst ook overwogen, maar ik heb toch liever niet dat mijn gegevens in één of ander datacenter belanden. Maar misschien ben ik wel wat te achterdochtig