Aangezien ik weet dat hier wel een aantal mensen zitten die voor ISP's werken of goede contacten daar mee hebben wou ik het volgende vragen:
Bestaan er ISP's die een tijdelijke internetverbinding, aan een betaalbare prijs, kunnen voorzien voor één weekend ?
Ik ben namelijk samen met nog een aantal mensen gestart met het organiseren van een aantal LAN-party's (+/- 40 man) die doorgaan in een zaal zonder internetaansluiting.
Namen die ik reeds heb horen rinkelen:
Telenet
EDpnet
Telenet werd reeds aangesproken, maar met een prijskaartje van 800 euro voor één weekend was dit echt niet werkbaar, zeker niet voor een evenement dat nog moet groeien. De eerste editie is ondertussen reeds afgelopen, maar er blijkt toch dat gamen over een business fibernetlijn van een naburig gebouw niet echt een optie is.
Een goede internetlijn is echt noodzakelijk omdat de meest gespeelde game momenteel League of Legends is, deze game heeft echter geen mogelijkheid om puur in LAN-modus te spelen

De gebruikte telenet lijn hield wel stand over het algemeen, maar wanneer er 5 of meer spelers online kwamen op LoL kregen ze last van time-outs naar de LoL server. Een match maken en starten was om die reden steeds zeer moeilijk, eenmaal in game had echter niemand nog last van problemen. Ik vermoed dan ook dat Telenet traffic shaping toepast omdat vele mensen ineens naar 1 server verbinden

de netwerksetup was als volgt:
Switch 1
|
Switch 2 --- switch 3
|
PFsense PC
|
switch
|
Telenet router
Alles verbindingen zijn Gigabit, switchen zijn unmanaged.
Tips over hoe een degelijk netwerken configureren zijn ook altijd welkom

Disclaimer: Dit is geen topic om te bashen op Telenet of gelijk welke andere provider, de bovenstaande bevindingen waren slechts een waarneming tijdens het evenement zelf !