Internet voor LAN-party's welke providers aanspreken ?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Beste UB-er's,

Aangezien ik weet dat hier wel een aantal mensen zitten die voor ISP's werken of goede contacten daar mee hebben wou ik het volgende vragen:
Bestaan er ISP's die een tijdelijke internetverbinding, aan een betaalbare prijs, kunnen voorzien voor één weekend ?
Ik ben namelijk samen met nog een aantal mensen gestart met het organiseren van een aantal LAN-party's (+/- 40 man) die doorgaan in een zaal zonder internetaansluiting.
Namen die ik reeds heb horen rinkelen:
Telenet
EDpnet

Telenet werd reeds aangesproken, maar met een prijskaartje van 800 euro voor één weekend was dit echt niet werkbaar, zeker niet voor een evenement dat nog moet groeien. De eerste editie is ondertussen reeds afgelopen, maar er blijkt toch dat gamen over een business fibernetlijn van een naburig gebouw niet echt een optie is.
Een goede internetlijn is echt noodzakelijk omdat de meest gespeelde game momenteel League of Legends is, deze game heeft echter geen mogelijkheid om puur in LAN-modus te spelen :( Daarnaast zijn er ook steeds een aantal MMO spelers aanwezig die in de tussentijd graag hun dungeons/daily's/world events doen.
De gebruikte telenet lijn hield wel stand over het algemeen, maar wanneer er 5 of meer spelers online kwamen op LoL kregen ze last van time-outs naar de LoL server. Een match maken en starten was om die reden steeds zeer moeilijk, eenmaal in game had echter niemand nog last van problemen. Ik vermoed dan ook dat Telenet traffic shaping toepast omdat vele mensen ineens naar 1 server verbinden :( . De bandbreedte plattrekken lijkt mij onbestaande aangezien elk IP een gelimiteerde bandbreedte kreeg en alles continu werd gemonitord op de PFsense gatekeeper.

de netwerksetup was als volgt:

Switch 1
|
Switch 2 --- switch 3
|
PFsense PC
|
switch
|
Telenet router

Alles verbindingen zijn Gigabit, switchen zijn unmanaged.

Tips over hoe een degelijk netwerken configureren zijn ook altijd welkom ;) De volgende editie zou ik een degelijk router willen plaatsen :)

Disclaimer: Dit is geen topic om te bashen op Telenet of gelijk welke andere provider, de bovenstaande bevindingen waren slechts een waarneming tijdens het evenement zelf !
Laatst gewijzigd door solid-killer 25 dec 2013, 20:14, in totaal 1 gewijzigd.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Voor de hel hier weer losbarst wil ik je even wijzen op een aantal punten.

Het forum zelf : ik merk hier (helaas) vaak dat men Telenet in een negatief daglicht stelt, terwijl EDP-net in de wolken geprezen wordt.
Uiteraard zegt het logo hier onderaan genoeg...
Maar niet getreurd, er zijn gelukkig de moderators die toch min of meer objectief proberen te zijn (wat uiteraard hun taak is).
Alle providers hebben op dit moment hun voor- en nadelen, en het is de persoonlijke voorkeur en ook beschikbaarheid ter plaatse, die de keuze zal bepalen.

Die 800 euro van Telenet zal heel waarschijnlijk de werkelijke kost zijn, inclusief materiaal, verplaatsing, personeel, enz...
Dan ben je al snel aan 800 euro, voor een niet-standaard gelegenheid.
Je zal het misschien toch moeten zoeken in een gewone standaard aansluiting in de kortstbij gelegen woning. Dat kan de prijs enorm drukken.
Waarom zou dat niet werken vanuit een naburig gebouw? Als het meer dan 100 meter is, heb je een UTP-probleem. Maar voor alles is er een oplossing.

Test het goed op voorhand vooraleer je het evenement laat doorgaan.
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

800/40 = 20 euro de man.
Wat sponsors zoeken hé.

Volgens mij gaan andere providers ongeveer dezelfde prijs vragen.
solid-killer
Premium Member
Premium Member

@Sylvester: Je hebt inderdaad gelijkt, misschien plaats ik Telenet in een slecht daglicht, maar momenteel kan ik enkel uit eigen ervaring spreken. Eventueel op voorhand eens bellen met een telenet medewerken over de betreffende lijn zou misschien al wonderen kunnen doen. Dit besef ik ten zeerste en ga ik ook volgende keer onderhoren wat mogelijk is. Een naburig gebouw is inderdaad momenteel de beste optie, maar is naar de toekomst toe niet echt schaalbaar ;) .
Testen is echter zo goed als onmogelijk aangezien je effectief minstens 20 mensen nodig hebt om dit degelijk te testen. Daarnaast is er nog steeds het verschil tussen een opgezette test en een reële situatie ;)

@Xayana: Alle grote evenementen beginnen klein, dus kiezen wij er doelbewust voor om in inkom zo laag mogelijk te houden waardoor we in het begin meer volk kunnen aantrekken. Sponsors zijn er zeker, maar die doen dat liever rechtstreeks met prijzen en onder andere vormen i.p.v. geld ;)
Laatst gewijzigd door solid-killer 25 dec 2013, 20:16, in totaal 1 gewijzigd.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

solid-killer schreef:@Sylvester: Je hebt inderdaad gelijkt, misschien plaats ik Telenet in een slecht daglicht,
Ik bedoelde jou niet...
solid-killer
Premium Member
Premium Member

Misschien een beetje verkeerd begrepen ;)
Anyway, voor 800 euro kan je in principe al beter een tijdelijk abonnement nemen bij de locatie en het dan over een 2 tal maanden weer opzeggen ,dat kost nog niet eens de helft en je krijgt er misschien nog een tablet bij ...
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

In welke buurt? Anders eens horen bij een partij als wirelessantwerpen. Eenmalige aankoop van wireless apparatuur en gratis Internet. Die hebben ook masten in andere steden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ja, zal goedkoper zijn maar aan 1mbit downloadsnelheid in het beste geval.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Niet noodzakelijk. Die wireless connecties kunnen met goede apparatuur best degelijke snelheden leveren.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
solid-killer
Premium Member
Premium Member

@Goztow: Ik ken Wireless Antwerpen, maar er is geen node in de buurt regio, bovendien vraag ik me af wat de ping zal zijn als het mogelijk was. En als het al mogelijk was zouden er al minstens 10 hops nodig zijn om tot aan de dichtsbijzijnde backbone te geraken :(

edit: 3G werd ook even getest, maar de ping bleek onspeelbaar hoog :( (4G is misschien een optie maar momenteel ook wel nog duur)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Belgacom levert ook gewoon tijdelijk telefoon / dsl lijnen, ik denk dat je voor een paar 100 euro een maand vdsl kan hebben.

Eventueel 4G geen optie ?
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Zou het ook niet helpen om zelf wat aan filtering te doen? bv. enkel http en bepaalde games verkeer toelaten?
Je weet nooit wat er allemaal op die pc's draait en wat voor request die allemaal over de internet lijn sturen?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Zou het niet makkelijker zijn om een (schatting/richting) te vertellen/onderzoeken van de benodigde bandbreedte?
Icm de wetenschap dat voor gamen de ping vrij laag moet zijn, kunnen we dan verder bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Je vertelt dat internet uit een naburig gebouw het beste zou zijn. Dan vermoed ik dat een 30/4 bijvoorbeeld genoeg zou zijn?
Tja dan kan je beter een EDPnet abo/Telenet/BGC abo nemen en dit nadien terug opzeggen. Dit gaat toch véél goedkoper zijn dan 800 EUR te betalen voor 2 dagen?

Ik begrijp het niet zo heel goed...
solid-killer
Premium Member
Premium Member

@cyberbozzo: inderdaad, dat gaan we sowieso proberen wat strenger toe te passen. Maar sommige games zijn op die filters erg gevoelig (waaronder LoL :evil: ).
Wat we gemerkt hadden was wel dat er op een bepaald moment 7000 actieve connecties waren wat veel te veel was. Dit hebben we na mondeling aandringen op het uitzetten van dingen zoals google drive, dropbox, skype,... kunnen reduceren naar een 3000 wat nog steeds erg hoog is. Volgens mij is dit te veel voor zo een telenet modem/router waardoor hij delays begint te geven.

4G is een optie, maar ook zeer duur + is nog nooit getest geweest wat de ping zal zijn enzo.

edit: Het doel van dit topic is te kijken of er effectief providers zijn die tijdelijke aansluitingen met deftige doorvoersnelheden/apparatuur kunnen voorzien en hoe duur dit zou zijn. Er worden reeds jaar en dag LAN-party's georganiseerd, maar internet begint steeds meer en meer een actieve rol te spelen. Het gebruik van internet uit een naburig gebouw is zeker geen probleem, het is echter de "huis-,tuin- en keuken" apparatuur van de providers die schijnbaar de bottleneck vormt voor LAN-party's. Daarnaast is er ook de bijkomende vraag of telenet traffic shaping toepast wanneer er veel connecties naar één bepaalde server gaan en of dit op te lossen /te omzeilen is.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Windows server gebruiken als router? Die zal in ieder geval al een pak meer connecties aankunnen dan zo'n standaard routerke.
Eventueel een Mikrotik board of een Cisco router. Maar in jou geval zou ik server 2012 gebruiken als router.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Waar is de lan party?
solid-killer
Premium Member
Premium Member

momenteel was het een pfsense pc met 2 netwerkkaarten (één LAN en één voor de WAN) die het verkeer controleerde, en die was bijna niet belast op dat moment.
Hoe dan ook we hebben het zelfs eens geprobeerd alle switchen rechtstreeks op de telenet modem in te pluggen, maar ook hier geen verschil.
Volgende keer ga ik er waarschijnlijk wel mijn mikrotik RB2011U tussenzetten :)

edit: @Tim: Waar je onlangs dat routerbordje naar hebt gestuurd via kiala ;) (ik zet de locatie niet graag online sorry) zie mail
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Als je latency laag wil houden zal je toch alles moeten blokkeren behalve wat er nodig is om de games te spelen. Alles droppen, behalve verkeer naar de IP ranges die LoL gebruiken bijvoorbeeld. In principe zou je met 20 man onder de 150-200 connecties moeten kunnen blijven voor online gaming (wat eigenlijk niks is). Qua bandbreedte heb ik geen idee wat er zoal nodig is.
Afbeelding
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Misschien ligt het probleem zoals gezegd gewoon bij de Telenet modem die het niet aan kan? Misschien valt daar in samenspraak met TN iets aan te doen?

Ik denk dat je sowieso heel weinig keuze hebt, een lijn van de buren gaat denk ik je beste optie zijn.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Of meerdere (gewone/standaard) lijnen, met bv. LoL over een eigen lijn (traffic scheiden op de router).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als je regelmatig lanparties wil organiseren op dezelfde plek, dan is het misschien al de moeite om er een deftige lijn binnen te brengen, maar je moet dat natuurlijk ook kenbaar maken aan je provider.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

solid-killer schreef:Er worden reeds jaar en dag LAN-party's georganiseerd, maar internet begint steeds meer en meer een actieve rol te spelen. Het gebruik van internet uit een naburig gebouw is zeker geen probleem, het is echter de "huis-,tuin- en keuken" apparatuur van de providers die schijnbaar de bottleneck vormt voor LAN-party's.
Ben je er zeker van dat jouw PFSense PC niet de bottleneck was?
Zo'n dubbele NAT (Telenet Homegatway + PF Sence) is ook niet ideaal. Een krachtige router, direct achter een Telenet modem-only zou waarschijnlijk je probleem oplossen.
solid-killer schreef:Daarnaast is er ook de bijkomende vraag of telenet traffic shaping toepast wanneer er veel connecties naar één bepaalde server gaan en of dit op te lossen /te omzeilen is.
Er is geen enkele reden om te denken dat Telenet hier specific zou gaan shapen.
Het Traffic shaping process wordt heel duidelijk omschreven:
  • Dit is alleen van toepassing voor P2P-file sharing (o.a. BitTorrent, Gnutella, eMule..)
  • Het systeem treedt alleen in werking bij zeer hoog gelijktijdig P2P-gebruik in jouw regio, dus niet permanent.
  • In de drukke uren wordt 80% van de beschikbare bandbreedte gereserveerd voor alle verkeer, uitgezonderd P2P- filesharing.
  • In de rustige uren, kan P2P-filesharing nooit meer dan 80% van de beschikbare bandbreedte innemen.
Of er nu veel connecties naar één bepaalde server gaan of weinig, de totale bandbreedte is natuurlijk beperkt door de snelheden van je abonnement (FiberNet XL = 5mpbs upload, verdeeld over 40 spelers = gemiddeld 125 kbps per deelnemer :().
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
miel
Forumtroll
Forumtroll
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:(FiberNet XL = 5mpbs upload :().
Fibernetxl heeft 150 Mbps Downspeed en 6 Mbps upspeed.
solid-killer
Premium Member
Premium Member

philippe_d schreef:
  • Dit is alleen van toepassing voor P2P-file sharing (o.a. BitTorrent, Gnutella, eMule..)
  • Het systeem treedt alleen in werking bij zeer hoog gelijktijdig P2P-gebruik in jouw regio, dus niet permanent.
  • In de drukke uren wordt 80% van de beschikbare bandbreedte gereserveerd voor alle verkeer, uitgezonderd P2P- filesharing.
  • In de rustige uren, kan P2P-filesharing nooit meer dan 80% van de beschikbare bandbreedte innemen.
Volgens mij ligt daar ook het probleem, LoL heeft Pando Media Booster dat is een P2P programma dat de LoL Cliënt zou versnellen :(
In ieder geval een degelijk gesprek met een telenet medewerken zou misschien al wonderen kunnen doen :)
En uiteraard eventueel een dedicated lijn proberen te krijgen via sponsering.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

miel schreef:
philippe_d schreef:(FiberNet XL = 5mpbs upload :().
Fibernetxl heeft 150 Mbps Downspeed en 6 Mbps upspeed.
Bedankt voor de correctie, maar dat maakt niet veel verschil aan mijn redenering
Ik ga ervan uit dat je voor gaming een symmetrische bandbreedte nodig hebt, dus de upload is bepalend
Het moet dus zijn: 6 mpbs upload, verdeeld over 40 spelers = gemiddeld 150 kbps per deelnemer
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
solid-killer
Premium Member
Premium Member

Ik. Kan wel met zekerheid zeggen dat de bandbreedte geen probleem was, iedeen werd gecapped op 5MBps. Dit werd continu opgevolgd, maar werd nooit overschreden bij de upload. Bij de download waren er soms wel mensen die de limiet bereikten en werden daar ook op aangesproken.

krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik weet dat EDPNet vroeger tijdelijke lijnen opleverde tegen een schappelijke prijs (1 maand abonnementsgeld betalen + installatiekosten). Echter zie ik dit nu niet meer terug op hun website. In 2007/2008/2009 heb ik in een oud schoolgebouw in Zevergem nog LAN parties georganiseerd met een aantal anderen en daar steeds dergelijke lijn genomen. Misschien eens luisteren hoe het nu zit?

Wat shaping van Telenet betreft : ik denk niet dat dit de schuldige is. Op de businesslijnen zit dit toch niet?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
solid-killer
Premium Member
Premium Member

Bedankt krisken :) ga ik zeker doen. Ik heb ondertussen ook gemerkt dat EDpnet hun hoofdzetel niet ver van ons gelegen is wat hopelijk in ons voordeel speelt als we vragen voor eventueel sponsoring :)
Ondertussen ook al eens een lijntest gedaan op het adres en dat ziet er goed uit voor VDSL2 :)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

FYI : in die tijd spreken we uiteraard over ADSL, niet over VDSL...

Telefonie = EDPnet + OVH
Loeri
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

solid-killer schreef: Een goede internetlijn is echt noodzakelijk omdat de meest gespeelde game momenteel League of Legends is, deze game heeft echter geen mogelijkheid om puur in LAN-modus te spelen :(
De gebruikte telenet lijn hield wel stand over het algemeen, maar wanneer er 5 of meer spelers online kwamen op LoL kregen ze last van time-outs naar de LoL
Weird heb net met 2 maten gekeken hoeveel league of legends verbruikt en is max rond de 3KB/s upload en 2KB/s download.
Een match van een half uur kwam uit op 6MB upload en 3MB download :!:
solid-killer
Premium Member
Premium Member

@Loeri: inderdaad in-game waren er geen problemen, het probleem trad op bij het maken van een match.
Hierbij kreeg iedereen random disconnects met de cliënt en je verstaat me wel dat draft mode dan onmogelijk is !
Zelfs bij blind pick was het soms moeilijk omdat die mensen dan een random champ kregen toegewezen :(
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Ben je zeker dat je het probleem aan de juiste kant zoekt? Is het niet de LoL-server die het aantal simultane connecties van hetzelfde IP capped?
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Loeri
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

Denk niet dat het dat zou zijn.
Mn broer is 2 dagen geleden nog naar een lan party geweest van een maat en ze waren met 9 personen aan het spelen op LoL met een Whoppa abo.

Zonder enige problemen!
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Als ik de initiële setup lees, snap ik niet wat die switch tussen de PFsense router en de Telenet modem komt te doen?

Daarnaast zou ik eens polsen bij "Destiny". Die beschikken over apparatuur die synchrone snelheden vlot mogelijk maakt. Die apparatuur heeft, in tegenstelling tot huis-tuin-keuken modems weinig beperkingen.
TRiSS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

De standaard telenet modem/router/ap zal in ieder geval niet helpen. Wi jdeden overlaatst een kleine lan met een man of 10-12, en hadden toen ook steeds problemen bij opzetten van "internet only" games, counterstrike condition zero als ik mij niet vergis.

problemen waren steeds verholpen voor korte tijd na resetten van de telenet modem...
i will live forever.... or die trying!
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Misschien off-topic maar welke ISP spreek je nu best aan voor een eenmalig evenement? (Zit in dezelfde situatie). :roll:
Aantal deelnemers draaide vorig jaar rond de 60 en men hoopt dit jaar op ietsje meer.
Het gaat om weinig data maar 3G zou niet voldoen (ook geen idee hoe het zit met de signalen op de eventlocatie).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik zou zeggen : bel eens naar EDPnet. Vroeger deden ze dat (stond op hun website), nu geen idee.

Zie ook deze (oude!!!) artikels
http://www.9lives.be/forum/lanparty-hom ... ernet.html
http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?t=12431&f=5

Telefonie = EDPnet + OVH
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Een goeie vuistregel is dat een huis, tuin en keukenrouter een 5tal toestelletjes aankan op wifi. Neem voor (enkel) bekabeld het dubbele, en je zit aan een grens met een 10tal devices op de lan aangesloten. Meer zal wel mogelijk zijn, maar garandeer ik je niet. En al zeker geen traffic heavy toestanden die ook nog ns pinggevoelig zijn.
Verwacht van zo'n dingetjes echt niet meer, die trekken dat verkeer niet, lopen vast en moeten gereset worden (vraag maar aan elke school ITer waar de directie besliste om de klassen van wifi te voorzien met zulke bakjes, en er dan 20 laptops op te hangen ;-)

krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

+1! :-)

Hoewel het een beetje met een korreltje zout moet genomen worden :-)
Waar ik werk was er een huis-tuin-keukenroutertje (zo een linksys met wifi van jaren oud : wrt4gl) dat zorgde voor een 15-tal bekabelde connecties (via een switch uiteraard) en een 4-tal wifi connecties (meestal gsm's). En dat ging prima. Zolang het gaat over wat simpel surf en mailverkeer is dit dan ook geen ramp. Ga je gamen of P2P doen etc waar de routing tables groter worden is het natuurlijk al wat anders.

Maar al vuistregel voor het gemiddelde gezin : not bad!

Telefonie = EDPnet + OVH
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Zeker naar de wifi toe, die allen over dezelfde frequentie semi-duplex (walkie talkie gewijs, voor de leken) een voor een hun signalen verzenden naar de router en terug, zou ik daar niet te ver over gaan. En tegenwoordig is alles wifi wat de klok slaat.
Zelfs printers van geen geld hebben een wifi unit (maar nen rj45, ho maar ;-) )
Tel daar ne smartphone per inwoner, ne tablet, ne laptop, ... bij en tis snel gedaan.

Laat staan wanneer de laptop (via wifi, ne meter naast de router, terwijl dat de tweede laptop was en nooit verplaatst werd; echt meegemaakt; direct ne kabel tussen gezwierd) aant torrenten/downloaden is, nog iemand skype draait en tegenwoordig komt daar ook nog yelo etc...

Bekabeld is het wat ruimer, ook al omdat dat full duplex (zoals ne telefoon) werkt en de toestelletjes ook mekaars beurt niet moeten afwachten.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”