Hallo,
Op 17 januari komt Telenet hier een 'wireless modem' installeren.
Momenteel heb ik mijn eigen draadloze router die aangesloten is op de ADSL-modem van Belgacom.
Als Telenet hier een draadloze modem/router installeert, ga ik deze router gebruiken en mijn oude router als 'access point' gebruiken.
De bedoeling is dus dat mijn oude router hetzelfde signaal uitzend als de modem/router van Telenet.
Mijn router kan wel maar 100 Mbps aan, terwijl ik een abonnement neem met max. 120 Mbps, maar dat maakt niet uit, het is maar een tussenoplossing tot dat ik een nieuwe router/access point heb gekocht.
Ik weet dat ik in de instellingen 'DCHP' moet uitschakelen en het IP-adres moet veranderen naar '192.168.0.2' moet veranderen.
Ik ben niet zeker of ik de 'SSID' ook moet veranderen naar die van de 'wireless modem'?
Verder mag ik geen UTP-kabel aansluiten op de WAN-poort maar op één van de vier LAN-poorten.
Verder is er één groot probleem: als ik naar '192.168.1.1' surf, dan staat er 'Om deze pagina weer te geven, moet u inloggen bij 'WRT120N' op '192.168.1.1'.' vraagt hij naar een gebruikersnaam en wachtwoord. Op sommige sites lees ik dat je niets hoeft in te vullen bij gebruikersnaam, en dat het wachtwoord 'admin' is. Op andere sites staat dat beide 'admin' zijn.
Ik heb dit meerdere keren geprobeerd en de melding 'Om deze pagina weer te geven, moet u inloggen bij 'WRT120N' op '192.168.1.1'.' verdwijnt even, en komt dan meteen weer terug. Ook in meerdere browsers geprobeerd enz., maar geen resultaat.
Weet iemand hoe ik in de instellingen van mijn router geraak?
Kan ik nog drie andere apparaten op mijn "netwerk" aansluiten via het 'access point' op de drie overige LAN-poorten van mijn oude router?
Dan nog iets: als ik het draadloos signaal van mijn 'wireless modem' zou uitschakelen, doet deze dan dienst als 'modem-only' of is er nog steeds een "netwerk" als ik meerdere apparaten op de modem aansluit? M.a.w. kunnen twee apparaten die bekabeld aangesloten zijn op de modem met elkaar communiceren of is het dan net een 'modem-only' met een switch? Sorry, als het verkeerd is uitgelegd, ben een beetje een leek op dit gebied
Zeg het als je iets niet begrijpt!
Alvast bedankt!
Mvg,
Arne
Access Point instellen => wachtwoord Linksys
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Vooraleer je begint zou ik eerst deze resetten zodat alles op default staat. Probeer dan admin admin of admin alleen of zoek op google default login wrt120n.
Als bv telenet router ip adres 192.168.1.1/255.255.255.0 is dan geef je bv je router ip adres 192.168.1.254./255.255.255.0
Schakel DHCP uit. De SSID mag dezelfde zijn als die van telenet modem maar dan moet het wachtwoord ook dezelfde zijn.
Je kan gewone utp kabel gebruiken om deze te verbinden aan de lan kant van je oude router en natuurlijk de rest lan poorten gebruiken, alle clients krijgen een ip adres van de telenet router/modem.
Waarom zou je de wifi signaal van de telenet router uit willen zetten ?
[ Post made via mobile device ]
Als bv telenet router ip adres 192.168.1.1/255.255.255.0 is dan geef je bv je router ip adres 192.168.1.254./255.255.255.0
Schakel DHCP uit. De SSID mag dezelfde zijn als die van telenet modem maar dan moet het wachtwoord ook dezelfde zijn.
Je kan gewone utp kabel gebruiken om deze te verbinden aan de lan kant van je oude router en natuurlijk de rest lan poorten gebruiken, alle clients krijgen een ip adres van de telenet router/modem.
Waarom zou je de wifi signaal van de telenet router uit willen zetten ?
Laatst gewijzigd door jos123 05 jan 2014, 23:41, in totaal 2 gewijzigd.
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Door wireless uit te schakelen schakel je... tja, enkel wireless uit Voor het overige blijft je modem/router dus gewoon z'n werk zoals voordien doen.ArneMaes schreef:Dan nog iets: als ik het draadloos signaal van mijn 'wireless modem' zou uitschakelen, doet deze dan dienst als 'modem-only' of is er nog steeds een "netwerk" als ik meerdere apparaten op de modem aansluit? M.a.w. kunnen twee apparaten die bekabeld aangesloten zijn op de modem met elkaar communiceren of is het dan net een 'modem-only' met een switch?
Linksys heeft nogal eens de bizarre gewoonte van een lege user en "admin" in het paswoord te verwachtenjos123 schreef:Probeer dan admin admin of admin alleen of zoek op google default login wrt120n.
-
- Elite Poster
Heb het effe opgezocht, rara je hebt nog gelijk ookr2504 schreef:Linksys heeft nogal eens de bizarre gewoonte van een lege user en "admin" in het paswoord te verwachten
Zie link voor handleiding, pagina nr 4: http://www.gebruikershandleiding.com/Li ... 32527.html
Excuses voor het late antwoord.
Helaas heb ik al geprobeerd om het geen gebruikersnaam in te vullen en 'admin' bij het wachtwoord in te vullen, maar de melding gaat steeds weg en komt terug?
Maar ik ga de router aan een mijn broer geven die hier al een tijd niet meer woont, en geen eigen router heeft. Al zijn apparaten zijn eigenlijk al verbonden met die router.
Eigenlijk zou ik dus graag meteen een nieuwe router kopen die het WiFi-signaal van Telenet kan uitzenden (liefst eentje op http://www.coolblue.be).
Ik snap eigenlijk niet goed wat voor een toestel ik moet nemen (ik zie de termen 'wireless bridge', 'access point', 'repeater' en 'router' door mekaar, en weet niet goed welke in staat is om met niet al te veel snelheidsverlies mijn WiFi-bereik zal kunnen uitbreiden).
Het zou fijn zijn mochten er nog een drietal andere UTP-aansluitingen op die router zijn waardoor ik sommige toestellen nog steeds bekabeld kan aansluiten.
Ik zoek ook eentje dat niet al te duur is, rond de € 100 vind ik echt de absolute maximum, of is dat onderschat?
Kennen jullie een goede router (van Coolblue) die mijn bereik kan uitbreiden, nog een paar netwerkpoorten over heeft en ten minste 120 Mbps kan 'heruitzenden'?
Als ik dan een printer bekabeld aansluit op de Telenet-modem, een pc bekabeld verbind met één van de UTP-aansluitingen van de nieuwe router/access point en een laptop draadloos verbind (kan dus zowel via de Telenet-modem/router als via mijn 'nieuwe' router, aangezien het één netwerk is), kan ik dan zowel printen via de bekabelde pc als via de draadloze laptop? Of zijn de netwerkpoorten van de Telenet-modem gescheiden van de netwerkpoorten van de 'nieuwe' router (die ik nog zoek)?
Sorry als het onduidelijk is of als ik dingen vraag die eigenlijk onmogelijk zijn
Bedankt voor de nuttige antwoorden!
Mvg,
Arne
Helaas heb ik al geprobeerd om het geen gebruikersnaam in te vullen en 'admin' bij het wachtwoord in te vullen, maar de melding gaat steeds weg en komt terug?
Maar ik ga de router aan een mijn broer geven die hier al een tijd niet meer woont, en geen eigen router heeft. Al zijn apparaten zijn eigenlijk al verbonden met die router.
Eigenlijk zou ik dus graag meteen een nieuwe router kopen die het WiFi-signaal van Telenet kan uitzenden (liefst eentje op http://www.coolblue.be).
Ik snap eigenlijk niet goed wat voor een toestel ik moet nemen (ik zie de termen 'wireless bridge', 'access point', 'repeater' en 'router' door mekaar, en weet niet goed welke in staat is om met niet al te veel snelheidsverlies mijn WiFi-bereik zal kunnen uitbreiden).
Het zou fijn zijn mochten er nog een drietal andere UTP-aansluitingen op die router zijn waardoor ik sommige toestellen nog steeds bekabeld kan aansluiten.
Ik zoek ook eentje dat niet al te duur is, rond de € 100 vind ik echt de absolute maximum, of is dat onderschat?
Kennen jullie een goede router (van Coolblue) die mijn bereik kan uitbreiden, nog een paar netwerkpoorten over heeft en ten minste 120 Mbps kan 'heruitzenden'?
Als ik dan een printer bekabeld aansluit op de Telenet-modem, een pc bekabeld verbind met één van de UTP-aansluitingen van de nieuwe router/access point en een laptop draadloos verbind (kan dus zowel via de Telenet-modem/router als via mijn 'nieuwe' router, aangezien het één netwerk is), kan ik dan zowel printen via de bekabelde pc als via de draadloze laptop? Of zijn de netwerkpoorten van de Telenet-modem gescheiden van de netwerkpoorten van de 'nieuwe' router (die ik nog zoek)?
Sorry als het onduidelijk is of als ik dingen vraag die eigenlijk onmogelijk zijn
Bedankt voor de nuttige antwoorden!
Mvg,
Arne
-
- Elite Poster
Je bedoelt dus een Access Point + Switch?
Bij Coolblue momenteel deze gevonden met 2 LAN poorten (dus 1 LAN poort zal bezet zijn voor de Access Point), deze zijn wel officieel 10/100 Mbps.
http://www.routercenter.be/product/2490 ... 05-v2.html
Of bij Alternate.be met 5 LAN poorten (en goedkoper) http://www.alternate.be/Sitecom/WLX-200 ... =7&lk=6363
Als je met een access point werkt maakt het geen verschil aan welke poort je de printer aansluit.
Hoe meer access points (met hetzelfde SSID) des te beter zolang de kanalen tussen mekaar zich niet gaan storen
Je kan altijd een router kopen en deze omvormen naar een access point zoals hierboven vermeld
Als ja heb ik deze gevonden bij Coolblue (deze zijn met Gigabit poorten dwz 1000 Mbps) http://www.routercenter.be/product/2615 ... -4100.html
Bij Coolblue momenteel deze gevonden met 2 LAN poorten (dus 1 LAN poort zal bezet zijn voor de Access Point), deze zijn wel officieel 10/100 Mbps.
http://www.routercenter.be/product/2490 ... 05-v2.html
Of bij Alternate.be met 5 LAN poorten (en goedkoper) http://www.alternate.be/Sitecom/WLX-200 ... =7&lk=6363
Als je met een access point werkt maakt het geen verschil aan welke poort je de printer aansluit.
Hoe meer access points (met hetzelfde SSID) des te beter zolang de kanalen tussen mekaar zich niet gaan storen
Je kan altijd een router kopen en deze omvormen naar een access point zoals hierboven vermeld
Als ja heb ik deze gevonden bij Coolblue (deze zijn met Gigabit poorten dwz 1000 Mbps) http://www.routercenter.be/product/2615 ... -4100.html
Bedankt jos123!
Bedankt voor je zoekwerk. Ik zoek inderdaad een toestel dat mijn huidig Wifi bereik uitbreidt en waarop ik ook nog toestellen met een kabel kan aansluiten.
Bij die eerste kan ik dus nog 1 extra apparaat aansluiten (of switch gebruiken) dus die is zeker al oke! Hij kan de 120 Mbps snelheid aan (draadloos), lees ik, en waar zie je precies dat hij 10/100 Mbps poorten heeft? Omdat er staat 'fast ethernet ports' ofzo (ken dat niet zo goed)?
Die van Alternate lijkt als twee druppels water op mijn switch en hij is idd goedkoper, maar naar de toekomst toe zou ik graag hebben dat de poorten minimaal 120 Mbps aankunnen (liefst min. 300 Mbps).
De laatste is de beste volgens mij... Kan 120 Mbps aan (draadloos) en heeft Gigabit-poorten.
Ik zie nergens dat deze het signaal kan 'repeaten', maar jij zegt dat elke router het kan, dus moet deze het toch ook kunnen, neem ik aan.
Ik denk toch dat de laatste de beste keuze zal zijn. Als ik hem koop zie ik wel hoe het verder afloopt met het installeren (wordt de eerste keer dat ik een router instel, hopelijk pruts ik hem niet kapot )
Bedankt voor je reactie!
Goede nacht!
Mvg,
Arne
Bedankt voor je zoekwerk. Ik zoek inderdaad een toestel dat mijn huidig Wifi bereik uitbreidt en waarop ik ook nog toestellen met een kabel kan aansluiten.
Bij die eerste kan ik dus nog 1 extra apparaat aansluiten (of switch gebruiken) dus die is zeker al oke! Hij kan de 120 Mbps snelheid aan (draadloos), lees ik, en waar zie je precies dat hij 10/100 Mbps poorten heeft? Omdat er staat 'fast ethernet ports' ofzo (ken dat niet zo goed)?
Die van Alternate lijkt als twee druppels water op mijn switch en hij is idd goedkoper, maar naar de toekomst toe zou ik graag hebben dat de poorten minimaal 120 Mbps aankunnen (liefst min. 300 Mbps).
De laatste is de beste volgens mij... Kan 120 Mbps aan (draadloos) en heeft Gigabit-poorten.
Ik zie nergens dat deze het signaal kan 'repeaten', maar jij zegt dat elke router het kan, dus moet deze het toch ook kunnen, neem ik aan.
Ik denk toch dat de laatste de beste keuze zal zijn. Als ik hem koop zie ik wel hoe het verder afloopt met het installeren (wordt de eerste keer dat ik een router instel, hopelijk pruts ik hem niet kapot )
Bedankt voor je reactie!
Goede nacht!
Mvg,
Arne
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
"Repeaten" is het laatste wat je wil... zo heb je meteen nog maar de helft van de snelheid.ArneMaes schreef:Ik zie nergens dat deze het signaal kan 'repeaten', maar jij zegt dat elke router het kan, dus moet deze het toch ook kunnen, neem ik aan.
Best is een extra AP te plaatsen dat via een UTP kabel is verbonden.
-
- Elite Poster
JaArneMaes schreef:waar zie je precies dat hij 10/100 Mbps poorten heeft? Omdat er staat 'fast ethernet ports'
Een utp kabel aansluiten aan een access point die hetzelfde SSID + wachtwoord heeft heet Wifi roaming en niet repeaten.ArneMaes schreef:Ik zie nergens dat deze het signaal kan 'repeaten', maar jij zegt dat elke router het kan, dus moet deze het toch ook kunnen
Repeaten wil zeggen dat de apparaat de signaal draadloos ontvangt en deze verder stuurt. Dus als je met repeaters werkt (of access points in repeater mode) met snelheden van 300 Mbps dan heb je max 150 Mbps.
Gezien je hier met kabels kan werken en is dus ook aangeraden zou je beter Gigabit poorten willen hebben (omdat je 120 Mbps wil), want al heeft de Wifi 300 Mbps indien de netwerkpoort van de access point maar 100 Mbps heeft zal de snelheid die door deze kabel komt MAX 100 Mbps zijn (in jouw geval komt het internetconnectie van deze kabel)!
Ik snap het.
Met repeaten bedoelde ik dat hetzelfde netwerk verstuurt, niet dat hij een verzwakt draadloos signaal opvangt en opnieuw verstuurt. Ik bedoelde dus inderdaad wifi roaming.
Dus eigenlijk is de laatste router de beste keuze? Ik kan draadloos 120 Mbps halen (in de beste omstandigheden) omdat de poorten 120 Mbps kunnen ontvangen.
Bedankt iedereen!
Met repeaten bedoelde ik dat hetzelfde netwerk verstuurt, niet dat hij een verzwakt draadloos signaal opvangt en opnieuw verstuurt. Ik bedoelde dus inderdaad wifi roaming.
Dus eigenlijk is de laatste router de beste keuze? Ik kan draadloos 120 Mbps halen (in de beste omstandigheden) omdat de poorten 120 Mbps kunnen ontvangen.
Bedankt iedereen!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
Ik heb al gelezen dat er zijn die met hun access points roaming toepassen dus allemaal met zelfde SSID, beveiliging en encryptie maar ook zelfde kanaal !
dan vraag ik mij af of het niet beter is van verschillende kanalen te gebruiken ?
dan vraag ik mij af of het niet beter is van verschillende kanalen te gebruiken ?
-
- Elite Poster
Alles mag hetzelfde zijn BEHALVE de kanalen natuurlijk !
-
- Elite Poster
Beste iedereen,
Zie in bijlage mijn kleine project over draadloze netwerken, misschien zal alles een beetje duidelijker worden .
Groetjes
Zie in bijlage mijn kleine project over draadloze netwerken, misschien zal alles een beetje duidelijker worden .
Groetjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
Alles mag hetzelfde zijn BEHALVE de kanalen natuurlijk
zou het niet kunnen dat je bv. bij het derde AP toch al ver genoeg zit van het eerste Ap en
dat je dan deze weer het zelfde kanaal moogt geven als het eerste AP enz...
Want als je veel AP 's moet zetten, zal je geen kanalen meer genoeg hebben
zou het niet kunnen dat je bv. bij het derde AP toch al ver genoeg zit van het eerste Ap en
-
- Elite Poster
Als je veel AP moet plaatsen dan zal waarschijnlijk een deel van de AP buiten bereik zijn van de andere AP en dan mag je natuurlijk weer hetzelfde kanaal gebruikenjackho schreef:zou het niet kunnen dat je bv. bij het derde AP toch al ver genoeg zit van het eerste Ap en
Der zijn bv 13 kanalen beschikbaar en je hebt 3 AP dan gebruik je best kanaal 1,6,13
Wat gebeurd er als de tweede router (access point) een andere SSID heeft dan de Telenet-modem/router?
Moet ik dan opnieuw verbinding maken met het access point, ookal heb ik al verbinding gemaakt met de router/modem van Telenet of gaat dat automatisch?
Iedereen bedankt.
Moet ik dan opnieuw verbinding maken met het access point, ookal heb ik al verbinding gemaakt met de router/modem van Telenet of gaat dat automatisch?
Iedereen bedankt.
-
- Elite Poster
Indien je verbonden bent met die van Telenet dan zal je manueel verbinding moeten maken met de 2de AP, daarom is het aangeraden om met wifi roaming te werken zodat hij automatisch de dichtstbijzijnde AP kiest.ArneMaes schreef:Wat gebeurd er als de tweede router (access point) een andere SSID heeft dan de Telenet-modem/router?
Hallo iedereen,
Ik ben er wat mee bezig geweest en heb in tussentijd nog even mijn oude router geïnstalleerd als access point.
Op mijn slaapkamer heb ik nu 48 Mbps i.p.v. 5. In de living 36-40 i.p.v. 8, dus ik mag niet klagen.
Toch ga ik uiteraard nog een nieuwe router kopen zodat alles nog vlotter gaat (een abonnement hebben van 120 Mbps en er maar 40 van gebruiken is wat gek).
Ik vertelde een vriend over de Sitecom en zei dat ik absoluut een D-Link moest kopen, nl. de deze: http://www.routercenter.be/product/4718 ... r-615.html...
Hij heeft veel meer beoordelingen en ook een betere score, en is zelf iets goedkoper, maar ik lees wel negatieve dingen over het bereik.
Weet iemand of de Sitecom een betere koop zal zijn of toch de D-Link?
PS: ik zie net dat bij de minpunten staat dat hij niet over gigabit-ethernetpoorten beschikt, maar toch staat er dat hij 4 gigabit-ethernetpoorten heeft? O.o
Ik begin te vermoeden (zeker als ik naar de prijs kijk) dat het idd geen gigabit-poorten zijn.
Goede avond.
Mvg,
Arne
Ik ben er wat mee bezig geweest en heb in tussentijd nog even mijn oude router geïnstalleerd als access point.
Op mijn slaapkamer heb ik nu 48 Mbps i.p.v. 5. In de living 36-40 i.p.v. 8, dus ik mag niet klagen.
Toch ga ik uiteraard nog een nieuwe router kopen zodat alles nog vlotter gaat (een abonnement hebben van 120 Mbps en er maar 40 van gebruiken is wat gek).
Ik vertelde een vriend over de Sitecom en zei dat ik absoluut een D-Link moest kopen, nl. de deze: http://www.routercenter.be/product/4718 ... r-615.html...
Hij heeft veel meer beoordelingen en ook een betere score, en is zelf iets goedkoper, maar ik lees wel negatieve dingen over het bereik.
Weet iemand of de Sitecom een betere koop zal zijn of toch de D-Link?
PS: ik zie net dat bij de minpunten staat dat hij niet over gigabit-ethernetpoorten beschikt, maar toch staat er dat hij 4 gigabit-ethernetpoorten heeft? O.o
Ik begin te vermoeden (zeker als ik naar de prijs kijk) dat het idd geen gigabit-poorten zijn.
Goede avond.
Mvg,
Arne
-
- Elite Poster
Over welke Sitecom heb je het?ArneMaes schreef:de Sitecom
Deze D-Link heeft geen Gigabit poorten zoals vermeld bij routercenter.beArneMaes schreef:D-Link
Als je iets sterk wilt hebben dan neem je beste bv een EnGenius Access Point/Router, ik gebruik deze merk voor grote restaurants enz...
http://tweakers.net/pricewatch/340566/e ... jKTE5VqgUA
Die dat jij ooit eens voor mij hebt gezocht. Deze: http://www.routercenter.be/product/2615 ... -4100.htmljos123 schreef: Over welke Sitecom heb je het?
De D-Link valt dan al af.jos123 schreef: Deze D-Link heeft geen Gigabit poorten zoals vermeld bij routercenter.be
Het bereik van die router zal inderdaad wel véél beter zijn , maar hij is wel wat duur.jos123 schreef: Als je iets sterk wilt hebben dan neem je beste bv een EnGenius Access Point/Router, ik gebruik deze merk voor grote restaurants enz...
http://tweakers.net/pricewatch/340566/e … jKTE5VqgUA
Denk je dat de Sitecom nog een goed bereik zal hebben? En dat hij niet, zoals wel bij de Telenet-modem, enorm veel snelheid verliest bij elke meter dat je je verplaatst?
Mijn Cisco-router staat boven in mijn bureau en in de living (1 plafond ertussen, ongev. 20 meter verder) heb ik op de mobiele toestellen 1-2 v/d 3 streepjes, en op de computer 5 v/d 5 streepjes. Hij verliest maar 10 Mbps v/d 50.
(Op diezelfde afstand verliest het onding van Telenet 110 Mbps…)
Ik zou dus graag willen dat de Sitecom even goed of beter scoort dan mijn oude Cisco, en dat ik in mijn living toch nog 70 à 80 Mbps overhoudt van de 120.
Of kan dat gewoon niet? Ben ik aan het zoeken in de verkeerde prijsklasse daarvoor?
Bedankt!
Mvg, Arne
-
- Elite Poster
OkArneMaes schreef:Die dat jij ooit eens voor mij hebt gezocht.
Ja, maar wel heel krachtig.ArneMaes schreef:maar hij is wel wat duur.
Welke model Cisco?ArneMaes schreef:Ik zou dus graag willen dat de Sitecom even goed of beter scoort dan mijn oude Cisco
Volgens beoordelingen van gebruikers bij Coolblue is de wifi bereik goed