Geen dataverkeer bij 2G-connectie (Edge)
Sinds enkele dagen heb ik problemen met mijn 2G (Edge) verbinding.
3G werkt perfect, maar bij onvoldoende signaal schakelt de iPhone automatisch over naar het 2G-netwerk, "Edge" dus. Uiteraard veel trager dan 3G, maar de dataverbinding is voldoende voor het ontvangen van notificaties, mails, tweets, en dergelijke.
Deze omschakeling van 3G naar 2G gebeurt nog steeds, maar er is geen enkel dataverkeer meer. Alsof de gsm de verbinding kwijt is hoewel het "E" ikoontje zichtbaar blijft. De enige manier om de 2G connectie te herstellen, is ofwel de iPhone herstarten ofwel vliegtuigmodus aan- en uitzetten (dit laatste gaat natuurlijk sneller). Maar van zodra de minste connectie met 3G weer wordt gemaakt, en dan teruggeschakeld wordt naar 2G, is de 2G connectie opnieuw dood.
Van Belgacom/Proximus heb ik geen afdoende antwoorden gekregen. Eerst werd mij verteld dat het technisch onmogelijk was om via 2G data te versturen. Duh! Nadien werd mijn profiel gereset, maar dat bracht ook geen zoden aan de dijk.
Aan de configuratie van mijn iPhone 5 is niets veranderd en er is intussen ook geen enkele update van iOS geweest die enige invloed zou kunnen hebben.
Nog gelijkaardige ervaringen?
3G werkt perfect, maar bij onvoldoende signaal schakelt de iPhone automatisch over naar het 2G-netwerk, "Edge" dus. Uiteraard veel trager dan 3G, maar de dataverbinding is voldoende voor het ontvangen van notificaties, mails, tweets, en dergelijke.
Deze omschakeling van 3G naar 2G gebeurt nog steeds, maar er is geen enkel dataverkeer meer. Alsof de gsm de verbinding kwijt is hoewel het "E" ikoontje zichtbaar blijft. De enige manier om de 2G connectie te herstellen, is ofwel de iPhone herstarten ofwel vliegtuigmodus aan- en uitzetten (dit laatste gaat natuurlijk sneller). Maar van zodra de minste connectie met 3G weer wordt gemaakt, en dan teruggeschakeld wordt naar 2G, is de 2G connectie opnieuw dood.
Van Belgacom/Proximus heb ik geen afdoende antwoorden gekregen. Eerst werd mij verteld dat het technisch onmogelijk was om via 2G data te versturen. Duh! Nadien werd mijn profiel gereset, maar dat bracht ook geen zoden aan de dijk.
Aan de configuratie van mijn iPhone 5 is niets veranderd en er is intussen ook geen enkele update van iOS geweest die enige invloed zou kunnen hebben.
Nog gelijkaardige ervaringen?
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ik zou gewoon eens in een Belgacom shop/center langslopen en een nieuwe SIMkaart gaan halen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Zou dat echt aan de SIM kaart kunnen liggen? Misschien eens proberen ja, kost toch niets... Bedankt voor de suggestie.selder schreef:Ik zou gewoon eens in een Belgacom shop/center langslopen en een nieuwe SIMkaart gaan halen.
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Ik moet wel toegeven dat m'n iPhone sinds de panne bij Proximus toch raar doet qua dataconnectie en snelheden. Intussen heb ik nieuwe iPhone en bij deze is het van hetzelfde, ook met nieuwe sim.
Problemen zoals data over edge heb ik nog niet gemerkt (nuja, heeft dat ooit deftig gewerkt bij Px?) maar een continu hogere ping en lagere snelheden over 3G merk ik wel. Lager dan dat het was voorheen gedurende vele maanden, op dezelfde plaatsen.
Zouden ze iPhones zijn beginnen afknijpen? Daar was 2j geleden al sprake van intern, maar toen hebben ze het niet gedaan.
Problemen zoals data over edge heb ik nog niet gemerkt (nuja, heeft dat ooit deftig gewerkt bij Px?) maar een continu hogere ping en lagere snelheden over 3G merk ik wel. Lager dan dat het was voorheen gedurende vele maanden, op dezelfde plaatsen.
Zouden ze iPhones zijn beginnen afknijpen? Daar was 2j geleden al sprake van intern, maar toen hebben ze het niet gedaan.
Data over Edge heeft eigenlijk altijd goed gewerkt. Weliswaar traag, maar da's niet zozeer het probleem. Het werkte wel. Tot voor kort dus...iRockabizzydilly schreef: Problemen zoals data over edge heb ik nog niet gemerkt (nuja, heeft dat ooit deftig gewerkt bij Px?) maar een continu hogere ping en lagere snelheden over 3G merk ik wel. Lager dan dat het was voorheen gedurende vele maanden, op dezelfde plaatsen.
Met 3G merk ik niets abnormaals...
[ Post made via mobile device ]
- deej
- Elite Poster
- Berichten: 3322
- Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
- Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Belgacom twitter support zegt inderdaad: geen data via 2G. Wat totaal niet klopt, want ik kan het forceren. Het automatisch switchen van 3G naar Edge doet de verbinding wegvallen.
Dat zou betekenen dat je op vele plaatsen in België toch geen data zou hebben wegens indoor of tussen twee zendmasten? Kan toch niet. Dat is Mobistar kwaliteit, geen Proximus kwaliteit.
Dat zou betekenen dat je op vele plaatsen in België toch geen data zou hebben wegens indoor of tussen twee zendmasten? Kan toch niet. Dat is Mobistar kwaliteit, geen Proximus kwaliteit.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Natuurlijk kan data over 2G, daar is toch totaal geen discussie over zeker
Uiteraard moet dat werken, indien niet is er iets anders aan de hand, maar de uitleg van de klantendienst zit er alleszins serieus naast.
Uiteraard moet dat werken, indien niet is er iets anders aan de hand, maar de uitleg van de klantendienst zit er alleszins serieus naast.
Ah kijk, we zijn toch al met 3 die hetzelfde probleem hebben. (Of die dezelfde spoken zien.)powaq schreef:Ik merk hetzelfde de laatste tijd. Het is niet gewoon traag, er komt niets door.
En bij jou ook terug data over 2G als je 3G uitschakelt en even in vliegtuigmodus gaat?
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Hier met een proximus generation connect SIMkaart (van toen dat pakket beschikbaar was) en een iPhone 5S 64GB, geen enkele probleem, hoe dat ik het ook draai of keer, altijd verbinding op 2G...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Waarom denk je aan een bug in iOS? Laatste versie is iOS 7.0.4 en daarmee heeft 2G wel degelijk gewerkt, tot voor kort. Er is sindsdien geen enkele iOS update geweest.axs schreef:Iden hier met de 5s
Lijkt me een bug in iOS ....
Hou oud is je (nano) SIM kaart in de 5S?selder schreef:Hier met een proximus generation connect SIMkaart (van toen dat pakket beschikbaar was) en een iPhone 5S 64GB, geen enkele probleem, hoe dat ik het ook draai of keer, altijd verbinding op 2G...
- deej
- Elite Poster
- Berichten: 3322
- Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
- Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Toch rAar dat het op mijn 4 met 7.0.4 wel werkte... Ik heb wel iets geopend bij Apple ook, misschien kunnen jullie aangeven dat jullie er ook last van hebben op hoop van zegen: https://t.co/fZ386NjF5vaxs schreef:Iden hier met de 5s
Lijkt me een bug in iOS ....
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
- Locatie: Heist-op-den-Berg
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
De Apple Support fora zijn louter communitygebaseerd: Apple reageert zelf niet rechtstreeks op deze fora en de kans is klein dat ze die actief gaan nakijken om dergelijke problemen te vinden. Het antwoord kan natuurlijk wel nog steeds komen van iemand anders met hetzelfde probleem.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Heel oud ... Eén van de eerste dagen dat Generation Connect beschikbaar was, geen idee wanneer dat was?hgillijns schreef:Hou oud is je (nano) SIM kaart in de 5S?selder schreef:Hier met een proximus generation connect SIMkaart (van toen dat pakket beschikbaar was) en een iPhone 5S 64GB, geen enkele probleem, hoe dat ik het ook draai of keer, altijd verbinding op 2G...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Als ik hier 3G uitschakel dan werkt het wel gewoon. Woon in Antwerpen wel dus heb quasi altijd goede ontvangst hier en het schakelt dus zelden om. Maar bij m'n ouders is er rampzalige ontvangst (ze hebben daar een mast weggehaald en er is nog niets in de plaats gekomen) en het is daar dat ik het vooral merk. Ik zal er volgende keer dat ik er ben eens naar kijken.hgillijns schreef:Ah kijk, we zijn toch al met 3 die hetzelfde probleem hebben. (Of die dezelfde spoken zien.)powaq schreef:Ik merk hetzelfde de laatste tijd. Het is niet gewoon traag, er komt niets door.
En bij jou ook terug data over 2G als je 3G uitschakelt en even in vliegtuigmodus gaat?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Je zette nano anders wel duidelijk tussen haken in u eerste vraag, dus je weet goed genoeg wat selder wil zeggen.hgillijns schreef:Ik wist niet dat er toen al nanosimkaarten bestonden.selder schreef: Heel oud ... Eén van de eerste dagen dat Generation Connect beschikbaar was, geen idee wanneer dat was?
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 19 dec 2013, 14:07, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Hier mijn SIM nog maar eens gaan omwisselen... helaas nog steeds hetzelfde probleem.
Van het moment dat ik van 3G naar 2G coverage ga, komt er geen data meer door.
Vliegtuigmode aan/uit verhelpt gelukkig het probleem.
Van het moment dat ik van 3G naar 2G coverage ga, komt er geen data meer door.
Vliegtuigmode aan/uit verhelpt gelukkig het probleem.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Iemand al eens aan Eva gevraagd?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Oei... Da's wel ne misser :/hgillijns schreef:Jawel, het was "Eva" die zei dat het technisch onmogelijk is om data te versturen over 2G...selder schreef:Iemand al eens aan Eva gevraagd?
[ Post made via mobile device ]
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- deej
- Elite Poster
- Berichten: 3322
- Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
- Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Ik heb via een ander kanaal eens gepolst en men breekt er zich momenteel het hoofd over bij Proximus want dat er geen data doorkomt op EDGE is absoluut niet normaal. Eerst dachten ze dat het mijn toestel kon zijn maar deze forumthread illustreert dat ook oudere iPhones (sorry Hans ) er last van kunnen hebben.
Dit gezegd zijnde, ik heb een SIM bij Mobile Vikings besteld om eens mee te testen. Kan die nog altijd gebruiken voor mijn iPad en vermits MV zeker geen 4G heeft op iPhone kan ik vergelijken met Proximus om de factor toestel alvast te elimineren.
[ Post made via mobile device ]
Dit gezegd zijnde, ik heb een SIM bij Mobile Vikings besteld om eens mee te testen. Kan die nog altijd gebruiken voor mijn iPad en vermits MV zeker geen 4G heeft op iPhone kan ik vergelijken met Proximus om de factor toestel alvast te elimineren.
[ Post made via mobile device ]
- sirWard
- Erelid
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
- Twitter: sirWard
- Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Nu ik van Proximus naar Mobistar ben overgestapt, merk ik toch dat EDGE bij Proximus inderdaad niet lijkt te werken. Itt niet laden en foutmeldingen, gaat het op EDGE bij M* gewoon traag.
Sent from my GT-I9505G using Tapatalk
Sent from my GT-I9505G using Tapatalk
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Heb het vandaag weer duidelijk gemerkt in de buurt waar ik meestal problemen ondervind. Als ik 3G uitzet en flightmode aan/uit. Dan krijg ik een, weliswaar trage, verbinding. Bij het auto switchen naar EDGE van 3G faalt de boel compleet. Er komt absoluut niets door ofwel komt er "iets" door maar is het zo weinig dat het lijkt alsof er 0,0 doorkomt (dit terwijl bij manuele EDGE het traag maar zeker gaat).
Het enige dat ik met zekerheid kan zeggen is dat dit een nieuw probleem is. Dit was tot voor enkele weken NIET het geval. Bij een switch naar EDGE bleef het gewoon, traag, werken.
Het enige dat ik met zekerheid kan zeggen is dat dit een nieuw probleem is. Dit was tot voor enkele weken NIET het geval. Bij een switch naar EDGE bleef het gewoon, traag, werken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Dat verklaard waarom enkele dagen geleden op de Korenmarkt (Gent) no less iemand met een S3 geen data had toen het constant tussen 3G, H+ en edge switchte (Edge op de Korenmarkt, go figure).
Edge marcheert dus gewoon inderdaad echt niet, niet enkel bij iPhones. Had toen dan maar Wifi Hotspot op m'n 5S met Mobistar 4G aangezet.
Een Mobistar sim die een Proximus klant moet depanneren in centrum Gent something's so wrong.
Edge marcheert dus gewoon inderdaad echt niet, niet enkel bij iPhones. Had toen dan maar Wifi Hotspot op m'n 5S met Mobistar 4G aangezet.
Een Mobistar sim die een Proximus klant moet depanneren in centrum Gent something's so wrong.
-
- Pro Member
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 14 keer
Wat ik constateer: ik heb een testkaartje gehaald bij Aldi en merk dat de 3G ongeveer dezelfde snelheden geeft dan Proxi, maar dat de data transfer veel soepeler is. Bij Proxi heb ik bij 3G frekwent dat er gewoon niks gedownload wordt.
En 2G (Edge) van Proximus heeft echt wel een verkeerde naam, zou beter 0G noemen, het is echt beschamend.
Binnenkort in nog wat andere omgevingen testen en dan waarschijnlijk bye bye Proximus.
En 2G (Edge) van Proximus heeft echt wel een verkeerde naam, zou beter 0G noemen, het is echt beschamend.
Binnenkort in nog wat andere omgevingen testen en dan waarschijnlijk bye bye Proximus.
- deej
- Elite Poster
- Berichten: 3322
- Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
- Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Heb het net eens getest met Mobile Vikings en switchen tussen EDGE en 3G gaat zonder problemen. Zonder de vliegtuigmodus lukt het niet bij Proximus.powaq schreef:Bij het auto switchen naar EDGE van 3G faalt de boel compleet (...)
Het enige dat ik met zekerheid kan zeggen is dat dit een nieuw probleem is. Dit was tot voor enkele weken NIET het geval. Bij een switch naar EDGE bleef het gewoon, traag, werken.
Het probleem ligt dus duidelijk bij hen en niet bij onze toestellen. Ik ga de support nog eens bellen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Intussen merk ik hier toch geen problemen meer over Edge.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Raar toch. In ieder geval ging het hier met autoswitch van 3G naar edge probleemloos (zij het traag, maar 't is dan ook edge). Met een iPhone 5S in Gent...
Er is ondertussen beterschap in de situatie.
Sinds een paar dagen blijkt in mijn geval de switch van 3G naar 2G opnieuw te werken. Er kan weer data verstuurd worden over 2G.
[ Post made via mobile device ]
Sinds een paar dagen blijkt in mijn geval de switch van 3G naar 2G opnieuw te werken. Er kan weer data verstuurd worden over 2G.
[ Post made via mobile device ]