Geen dataverkeer bij 2G-connectie (Edge)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
hgillijns
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2011, 21:12
Bedankt: 2 keer

Sinds enkele dagen heb ik problemen met mijn 2G (Edge) verbinding.

3G werkt perfect, maar bij onvoldoende signaal schakelt de iPhone automatisch over naar het 2G-netwerk, "Edge" dus. Uiteraard veel trager dan 3G, maar de dataverbinding is voldoende voor het ontvangen van notificaties, mails, tweets, en dergelijke.

Deze omschakeling van 3G naar 2G gebeurt nog steeds, maar er is geen enkel dataverkeer meer. Alsof de gsm de verbinding kwijt is hoewel het "E" ikoontje zichtbaar blijft. De enige manier om de 2G connectie te herstellen, is ofwel de iPhone herstarten ofwel vliegtuigmodus aan- en uitzetten (dit laatste gaat natuurlijk sneller). Maar van zodra de minste connectie met 3G weer wordt gemaakt, en dan teruggeschakeld wordt naar 2G, is de 2G connectie opnieuw dood.

Van Belgacom/Proximus heb ik geen afdoende antwoorden gekregen. Eerst werd mij verteld dat het technisch onmogelijk was om via 2G data te versturen. Duh! Nadien werd mijn profiel gereset, maar dat bracht ook geen zoden aan de dijk.

Aan de configuratie van mijn iPhone 5 is niets veranderd en er is intussen ook geen enkele update van iOS geweest die enige invloed zou kunnen hebben.

Nog gelijkaardige ervaringen?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik zou gewoon eens in een Belgacom shop/center langslopen en een nieuwe SIMkaart gaan halen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
hgillijns
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2011, 21:12
Bedankt: 2 keer

selder schreef:Ik zou gewoon eens in een Belgacom shop/center langslopen en een nieuwe SIMkaart gaan halen.
Zou dat echt aan de SIM kaart kunnen liggen? Misschien eens proberen ja, kost toch niets... Bedankt voor de suggestie.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik moet wel toegeven dat m'n iPhone sinds de panne bij Proximus toch raar doet qua dataconnectie en snelheden. Intussen heb ik nieuwe iPhone en bij deze is het van hetzelfde, ook met nieuwe sim.
Problemen zoals data over edge heb ik nog niet gemerkt (nuja, heeft dat ooit deftig gewerkt bij Px?) maar een continu hogere ping en lagere snelheden over 3G merk ik wel. Lager dan dat het was voorheen gedurende vele maanden, op dezelfde plaatsen.

Zouden ze iPhones zijn beginnen afknijpen? Daar was 2j geleden al sprake van intern, maar toen hebben ze het niet gedaan.
hgillijns
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2011, 21:12
Bedankt: 2 keer

iRockabizzydilly schreef: Problemen zoals data over edge heb ik nog niet gemerkt (nuja, heeft dat ooit deftig gewerkt bij Px?) maar een continu hogere ping en lagere snelheden over 3G merk ik wel. Lager dan dat het was voorheen gedurende vele maanden, op dezelfde plaatsen.
Data over Edge heeft eigenlijk altijd goed gewerkt. Weliswaar traag, maar da's niet zozeer het probleem. Het werkte wel. Tot voor kort dus...

Met 3G merk ik niets abnormaals...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ik merk hetzelfde de laatste tijd. Het is niet gewoon traag, er komt niets door.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Na 4G werkt 2G ook nie meer bij Apple... :D

[Afbeelding Post made via mobile device ]
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

hgillijns schreef: ... Eerst werd mij verteld dat het technisch onmogelijk was om via 2G data te versturen.
Klantendiensten, heerlijk! :lol:
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Belgacom twitter support zegt inderdaad: geen data via 2G. Wat totaal niet klopt, want ik kan het forceren. Het automatisch switchen van 3G naar Edge doet de verbinding wegvallen.

Dat zou betekenen dat je op vele plaatsen in België toch geen data zou hebben wegens indoor of tussen twee zendmasten? Kan toch niet. Dat is Mobistar kwaliteit, geen Proximus kwaliteit.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Natuurlijk kan data over 2G, daar is toch totaal geen discussie over zeker :P
Uiteraard moet dat werken, indien niet is er iets anders aan de hand, maar de uitleg van de klantendienst zit er alleszins serieus naast.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Net nog eens getest en het klopt wel degelijk: als je de iPhone opstart met 3G uit werkt Edge wel. Zet je 3G aan en weer af is het gedaan met Edge.

Nog eens proberen Belgacom te overtuigen dat ik geen spoken zie :evil:

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bijlagen
image.jpg
hgillijns
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2011, 21:12
Bedankt: 2 keer

powaq schreef:Ik merk hetzelfde de laatste tijd. Het is niet gewoon traag, er komt niets door.
Ah kijk, we zijn toch al met 3 die hetzelfde probleem hebben. (Of die dezelfde spoken zien.)

En bij jou ook terug data over 2G als je 3G uitschakelt en even in vliegtuigmodus gaat?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Hier met een proximus generation connect SIMkaart (van toen dat pakket beschikbaar was) en een iPhone 5S 64GB, geen enkele probleem, hoe dat ik het ook draai of keer, altijd verbinding op 2G...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Iden hier met de 5s net nanosim van slechts enkele weken oud.

Lijkt me een bug in iOS ....
Laatst gewijzigd door axs 16 dec 2013, 22:14, in totaal 1 gewijzigd.
hgillijns
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2011, 21:12
Bedankt: 2 keer

axs schreef:Iden hier met de 5s

Lijkt me een bug in iOS ....
Waarom denk je aan een bug in iOS? Laatste versie is iOS 7.0.4 en daarmee heeft 2G wel degelijk gewerkt, tot voor kort. Er is sindsdien geen enkele iOS update geweest.
hgillijns
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2011, 21:12
Bedankt: 2 keer

selder schreef:Hier met een proximus generation connect SIMkaart (van toen dat pakket beschikbaar was) en een iPhone 5S 64GB, geen enkele probleem, hoe dat ik het ook draai of keer, altijd verbinding op 2G...
Hou oud is je (nano) SIM kaart in de 5S?
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

axs schreef:Iden hier met de 5s

Lijkt me een bug in iOS ....
Toch rAar dat het op mijn 4 met 7.0.4 wel werkte... Ik heb wel iets geopend bij Apple ook, misschien kunnen jullie aangeven dat jullie er ook last van hebben op hoop van zegen: https://t.co/fZ386NjF5v

[Afbeelding Post made via mobile device ]
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

De Apple Support fora zijn louter communitygebaseerd: Apple reageert zelf niet rechtstreeks op deze fora en de kans is klein dat ze die actief gaan nakijken om dergelijke problemen te vinden. Het antwoord kan natuurlijk wel nog steeds komen van iemand anders met hetzelfde probleem.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

hgillijns schreef:
selder schreef:Hier met een proximus generation connect SIMkaart (van toen dat pakket beschikbaar was) en een iPhone 5S 64GB, geen enkele probleem, hoe dat ik het ook draai of keer, altijd verbinding op 2G...
Hou oud is je (nano) SIM kaart in de 5S?
Heel oud ... Eén van de eerste dagen dat Generation Connect beschikbaar was, geen idee wanneer dat was?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
hgillijns
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2011, 21:12
Bedankt: 2 keer

selder schreef: Heel oud ... Eén van de eerste dagen dat Generation Connect beschikbaar was, geen idee wanneer dat was?
Ik wist niet dat er toen al nanosimkaarten bestonden.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

hgillijns schreef:
powaq schreef:Ik merk hetzelfde de laatste tijd. Het is niet gewoon traag, er komt niets door.
Ah kijk, we zijn toch al met 3 die hetzelfde probleem hebben. (Of die dezelfde spoken zien.)

En bij jou ook terug data over 2G als je 3G uitschakelt en even in vliegtuigmodus gaat?
Als ik hier 3G uitschakel dan werkt het wel gewoon. Woon in Antwerpen wel dus heb quasi altijd goede ontvangst hier en het schakelt dus zelden om. Maar bij m'n ouders is er rampzalige ontvangst (ze hebben daar een mast weggehaald en er is nog niets in de plaats gekomen) en het is daar dat ik het vooral merk. Ik zal er volgende keer dat ik er ben eens naar kijken.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

hgillijns schreef:
selder schreef: Heel oud ... Eén van de eerste dagen dat Generation Connect beschikbaar was, geen idee wanneer dat was?
Ik wist niet dat er toen al nanosimkaarten bestonden.
Je zette nano anders wel duidelijk tussen haken in u eerste vraag, dus je weet goed genoeg wat selder wil zeggen.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 19 dec 2013, 14:07, in totaal 1 gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Hier mijn SIM nog maar eens gaan omwisselen... helaas nog steeds hetzelfde probleem.

Van het moment dat ik van 3G naar 2G coverage ga, komt er geen data meer door.
Vliegtuigmode aan/uit verhelpt gelukkig het probleem.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Iemand al eens aan Eva gevraagd?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
hgillijns
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2011, 21:12
Bedankt: 2 keer

selder schreef:Iemand al eens aan Eva gevraagd?
Jawel, het was "Eva" die zei dat het technisch onmogelijk is om data te versturen over 2G...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
hgillijns
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2011, 21:12
Bedankt: 2 keer

axs schreef:Hier mijn SIM nog maar eens gaan omwisselen... helaas nog steeds hetzelfde probleem.
Ik moet dus geen moeite meer doen om mijn SIM te gaan omwisselen...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

hgillijns schreef:
selder schreef:Iemand al eens aan Eva gevraagd?
Jawel, het was "Eva" die zei dat het technisch onmogelijk is om data te versturen over 2G...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Oei... Da's wel ne misser :/
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb via een ander kanaal eens gepolst en men breekt er zich momenteel het hoofd over bij Proximus want dat er geen data doorkomt op EDGE is absoluut niet normaal. Eerst dachten ze dat het mijn toestel kon zijn maar deze forumthread illustreert dat ook oudere iPhones (sorry Hans :)) er last van kunnen hebben.

Dit gezegd zijnde, ik heb een SIM bij Mobile Vikings besteld om eens mee te testen. Kan die nog altijd gebruiken voor mijn iPad en vermits MV zeker geen 4G heeft op iPhone kan ik vergelijken met Proximus om de factor toestel alvast te elimineren.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Nu ik van Proximus naar Mobistar ben overgestapt, merk ik toch dat EDGE bij Proximus inderdaad niet lijkt te werken. Itt niet laden en foutmeldingen, gaat het op EDGE bij M* gewoon traag.

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Heb het vandaag weer duidelijk gemerkt in de buurt waar ik meestal problemen ondervind. Als ik 3G uitzet en flightmode aan/uit. Dan krijg ik een, weliswaar trage, verbinding. Bij het auto switchen naar EDGE van 3G faalt de boel compleet. Er komt absoluut niets door ofwel komt er "iets" door maar is het zo weinig dat het lijkt alsof er 0,0 doorkomt (dit terwijl bij manuele EDGE het traag maar zeker gaat).
Het enige dat ik met zekerheid kan zeggen is dat dit een nieuw probleem is. Dit was tot voor enkele weken NIET het geval. Bij een switch naar EDGE bleef het gewoon, traag, werken.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Dat verklaard waarom enkele dagen geleden op de Korenmarkt (Gent) no less iemand met een S3 geen data had toen het constant tussen 3G, H+ en edge switchte (Edge op de Korenmarkt, go figure).
Edge marcheert dus gewoon inderdaad echt niet, niet enkel bij iPhones. Had toen dan maar Wifi Hotspot op m'n 5S met Mobistar 4G aangezet.

Een Mobistar sim die een Proximus klant moet depanneren in centrum Gent :P something's so wrong.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

Wat ik constateer: ik heb een testkaartje gehaald bij Aldi en merk dat de 3G ongeveer dezelfde snelheden geeft dan Proxi, maar dat de data transfer veel soepeler is. Bij Proxi heb ik bij 3G frekwent dat er gewoon niks gedownload wordt.
En 2G (Edge) van Proximus heeft echt wel een verkeerde naam, zou beter 0G noemen, het is echt beschamend.
Binnenkort in nog wat andere omgevingen testen en dan waarschijnlijk bye bye Proximus.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

powaq schreef:Bij het auto switchen naar EDGE van 3G faalt de boel compleet (...)
Het enige dat ik met zekerheid kan zeggen is dat dit een nieuw probleem is. Dit was tot voor enkele weken NIET het geval. Bij een switch naar EDGE bleef het gewoon, traag, werken.
Heb het net eens getest met Mobile Vikings en switchen tussen EDGE en 3G gaat zonder problemen. Zonder de vliegtuigmodus lukt het niet bij Proximus.

Het probleem ligt dus duidelijk bij hen en niet bij onze toestellen. Ik ga de support nog eens bellen.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Intussen merk ik hier toch geen problemen meer over Edge.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Hier geen beterschap. Werkt gewoon niet.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
hgillijns
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2011, 21:12
Bedankt: 2 keer

deej schreef:Hier geen beterschap. Werkt gewoon niet.
Idem hier. Nog steeds geen data over 2G na autoswitch van 3G naar 2G...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Raar toch. In ieder geval ging het hier met autoswitch van 3G naar edge probleemloos (zij het traag, maar 't is dan ook edge). Met een iPhone 5S in Gent...
hgillijns
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2011, 21:12
Bedankt: 2 keer

Er is ondertussen beterschap in de situatie.

Sinds een paar dagen blijkt in mijn geval de switch van 3G naar 2G opnieuw te werken. Er kan weer data verstuurd worden over 2G.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”