Vertragingen bij het openbaar vervoer (was: wifi op de trein)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

r2504 schreef:30 minuten klinkt lang... maar 's morgens om 7u is het reeds stapvoets verkeer richting station, daar aangekomen moet je parking zoeken (meestal volzet trouwens), een redelijke wandeling tot aan het peron en dan nog een kleine marge (je kan ook niet uitrekenen dat je de laatste minuut op het perron aankomt). De rit op zich neemt dus geen 30 minuten in beslag (da's misschien 15 minuutjes) maar ik reken gewoon vanaf dat ik thuis vertrek tot de trein vertrek.
Je kan mischien ook de fiets nemen ipv. de auto ? Geen file, geen parking zoeken en geen redelijke wandeling ?

Hoeveel keer heb je het afgelopen jaar een trein genomen ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Ik woon in Brussel en ik neem dus niet zo vaak meer de trein. Wel de metro. Mijn eigen ervaring is dat ik het liefst afwissel. Met metro en bus doe ik er zo'n 50 minuten over om naar mijn werk te gaan. Maar dan sta ik daar wel zonder vervoermiddel. Plus van openbaar vervoer is dat ik weet wanneer ik er zal zijn en dat ik kan lezen in de metro. Min is zeker het gebrek aan veiligheidsgevoel in Beekkant.

Met de auto duurt het 25 minuten als het goed rijdt, 40 minuten in vroege spits en in volle spits heeft het soms al anderhalf uur geduurd maar soms ook maar 45 minuten. Plus voor auto is dat ik ter plaatse nog vervoer heb, dat het meestal iets sneller is maar dat weet ik dan niet op voorhand en dat ik in de wagen kan telefoneren.

In functie van mijn agenda neem ik het een of het andere. Momenteel ga ik subjectief iets liever met de metro vooral om de zekerheid wanneer ik thuis ga zijn en ik vind het minder vermoeiend. Maar ben ook wel blij dat ik hem niet elke dag moet nemen.

Detail. Ik woon op slechts 15 km van mijn werk :(.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Met de auto evenlang of zelfs nog langer dan met de trein.
Voor een transport middel dat volledig in eigen bedding rijdt vind je het precies nog een prestatie ook :bang:
duizend schreef:Als je je auto zelf moest betalen reed jij ook met de trein.
Ja, want iedereen met een firmawagen is een dikke profiteur volgens jou hé... ben je nu echt zo naief om te geloven dat iedere auto onderweg naar Brussel een firmawagen is ? Trouwens ik zit vandaag in Brussel (trouwens ik was hier even snel als met de trein), morgen in Waregem, woensdagvoormiddag in Evere, namiddag in Antwerpen, donderdag in Brussel en vrijdag in Geel... veel proficiat met het openbaar vervoer ! (maar zolang je niet gewoon bent van die flexibiliteit te bieden ga je ook nooit begrijpen waarom mensen firmawagens hebben).
duizend schreef:Mischien volgende keer eens in eerste klasse rijden
Nog meer betalen voor dezelfde slechte service... nee dank je.
VOiD schreef:Je kan mischien ook de fiets nemen ipv. de auto ? Geen file, geen parking zoeken en geen redelijke wandeling ?
De fiets... lekker bezweet en door regen en wind... nee dank je... het lost trouwens het probleem van de trein niet op. Straks ga je nog vertellen dat ik die dan ook maar moet meenemen op de trein (waar er meestal geen plaats voor is, kan je de ganse rit blijven rechtstaan in de inkom) om in Brussel ook nog eens rond te rijden.
VOiD schreef:Hoeveel keer heb je het afgelopen jaar een trein genomen ?
Enkele jaren geleden een gans jaar (tot haast dagelijkse frustratie)... dit jaar maar een kleine maand... echter genoeg om te beseffen dat het nog altijd niet beter is ! Misschien moet je eens Google'n op "Turnhout Manage"... maar duidelijk zit jij op een lijn waar de trein net een taxi is.

Maar deze discussie is zinloos aan het worden... ik weet niet wat jullie snuiven maar de feiten zijn gewoon dat 50% van de treinen in de spits te laat komt en dat diverse lijnen slechts één verbinding per uur hebben. Jullie mogen het openbaar vervoer dan nog zoveel ophemelen als je wil, de feiten blijven wat ze zijn... en ze zijn SLECHT :!:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Voor jouw zijn ze slecht. Daarom moeten ze voor anderen toch niet slecht zijn. Moest ik net zoals jij veel locaties per week moeten doen, dan neem ik ook de wagen, en liefst van de firma. Moest ik langer dan een week ergens zijn, en de treinverbinding is goed, dan kies ik wel voor de trein. Maar ieder maakt zijn keuze hoe hij wil. Mogelijk biedt de nieuwe uurregeling een oplossing. Maar ik twijfel er wel aan. Straks misschien iets van in het nieuws ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mailracer schreef:Voor jouw zijn ze slecht. Daarom moeten ze voor anderen toch niet slecht zijn.
Inderdaad... maar andersom gaat deze stelling ook op. Ik weet uit ervaring dat de verbindingen vanuit Oost-Vlaanderen naar Brussel veel beter zijn dan die vanuit de provincies Antwerpen en Limburg... spijtig willen een aantal mensen dat ook gewoon niet inzien (zeker als je dan ook nog vermeld dat je met een firmawagen rijdt).

Los van de kwaliteit van de verbinding blijf je trouwens altijd met het probleem zitten dat je eerst naar een station moet, en ter plekke terug weg van het station (wat vaak een ramp is). Een artikel als dit is dus niet verwonderlijk.
mailracer schreef:Mogelijk biedt de nieuwe uurregeling een oplossing. Maar ik twijfel er wel aan. Straks misschien iets van in het nieuws ?
Volgens de nieuwe trein regeling is de trein gewoon nog langzamer (zodat men hopelijk wat minder vertragingen moet melden). Misschien moet je dit eens lezen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat is nu net het probleem.

De NMBS slaagt er niet in om zijn corebusiness naar behoren uit te voeren.

Als de NMBS dat zou kunnen, dan is het treinvervoer nog steeds geen alternatief voor iedereen.

Het is dus regelrechte nonsens om iedereen die niet met de trein rijdt te gaan straffen met welke maatregel dan ook.

Zorg dat de NMBS doet wat ze moeten doen: de treinen laten rijden volgens een door henzelf opgesteld schema en dat op een zo rendabel mogelijke manier.

Wetende dat ze het schema zelf opstellen, moet er toch een schema zijn dat rendabel is, toch ?

Blijkt dat een schema te zijn waarin geen treinen rijden, so be it.


Als je mobiliteit in dit land wil oplossen, moet je thuiswerk aantrekkelijk maken, zorgen dat er minder verplaatsingen zijn.

Als ik naar een ambtenaar bel, maakt mij dat niet uit waar die zit. En dat geldt voor vele andere diensten evengoed.


Maar on-topic: NMBS hoeft niet voor wifi te zorgen, echt niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

r2504 schreef:
duizend schreef:Eerste klasse afschaffen dat is weer typisch praat van mannen die zelden of nooit de trein pakken.
Wat heeft dat ermee te maken... 1e klasse is gewoon niet meer van deze tijd... toch niet voor een verbinding van 50 km. Moest de trein voor het overige perfect zijn dan zou ik het nog kunnen begrijpen maar als basis dienstverlening al niet kan, wat ben je dan in hemelsnaam met 1e klasse.
Hoewel het klopt dat ik in eerste klasse even laat toekom dan de mensen in tweede klasse heb ik toch mijn rit al zittend kunnen doorbrengen en op mijn gemak wat kunnen doen op de trein. Daar betaal ik graag iets meer voor. Ik heb wel een grondige hekel aan de verhouding, 1 op 3 wagons is 1ste klasse en dat is teveel. Het gevolg is dat men moet gaan degraderen op piekmomenten waardoor ik eigenlijk teveel betaald heb voor mijn zitplaats en ik niet meer op mijn gemak zit. 1 op 3 is gewoon veel te veel. Dus afschaffen, no tnx. Verminderen, graag.

Ik zou wifi wel handig vinden op de trein, maar ik zou er niet voor betalen want dan kan ik evengoed men gewone mobiele internet gebruiken. Ik betwijfel ook dat het zo snel zal zijn als er tijdens piekmomenten veel volk op zit. Het nadeel is dat de verbinding voor mobiel internet niet altijd van de beste is langs de spoorwegen.
Kortom: het zou handig zijn, maar ik heb liever dat ze prioriteit maken van de stiptheid.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

1 op 3 eerste klas plaatsen hangt van type trein af. Met rijtuigen samengesteld is dit meestal 1 op 12.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Denk niet dat ik al met minder dan 1 op 3 ben tegengekomen op het traject Kortrijk - Antwerpen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ach,

Blijkbaar is het toch zo erg weer niet ...
Waarschijnlijk zijn de 1/4 die niet tevreden zijn mannen met een firmawagen :angel:


Peiling: "3 op de 4 Belgen tevreden over spoorwegen"

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... egen.dhtml
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef:
duizend schreef:Met de auto evenlang of zelfs nog langer dan met de trein.
Voor een transport middel dat volledig in eigen bedding rijdt vind je het precies nog een prestatie ook :bang:

Neen, in je vorige post staat dat je maar 50 minuten van de 1u 40 op de trein zit, da's dus de helft van de tijd

1u 40 totaal tijd met de trein vind je onaanvaardbaar
1u 40 of dikwijls nog langer met de auto is OK

daar wringt het bij mij ...

Dat je een firmawagen gebruikt op dagen dat je op verschillende locaties moet zijn vind ik logisch en normaal, dat doe ik ook.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ach, ofwel erger je je aan het verkeer naar het station, ofwel het verkeer naar je werk. Een fiets kan helpen om zich naar een station te begeven, maar je hebt dan minder comfort. Als je nadien nog klanten moet bezoeken en je bent je deo vergeten, dan is dit zeker af te raden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Peiling: "3 op de 4 Belgen tevreden over spoorwegen"
Je leest ook graag wat je zelf wil hé... in hetzelfde artikel staat dat 50% niet tevreden is over de stipheid !
duizend schreef:Neen, in je vorige post staat dat je maar 50 minuten van de 1u 40 op de trein zit, da's dus de helft van de tijd
Inderdaad... maar dat geeft aan dat de trein op zich andere problemen heeft die al eerder vermeld zijn... hij is amper geschikt voor een kleine doelgroep omdat hij buiten een slechte stipheid ook nog kampt met een enorme overhead. Dat die overhead veroorzaakt wordt door verplaatsingen naar het station, parking zoeken aan het station (vaak nog betalend ook), wachten op het perron, ... laat me trouwens koud omdat het onlosmakend verbonden is met het reizen met de trein (en vooral bij korte afstanden zoals in Belgie weegt dat enorm door zoals je kan zien aan m'n voorbeeld).
duizend schreef:1u 40 totaal tijd met de trein vind je onaanvaardbaar
1u 40 of dikwijls nog langer met de auto is OK
Wederom correct... om die 1u40 met de trein te halen moet ik precies op dat moment vertrekken dat de trein er is (1x per uur) en heb ik diverse anderer ongemakken die ik met de auto niet heb. Als ik dus kan kiezen om er even lang over te doen of zelfs iets langer (gisteren was ik trouwens sneller met de auto), dan kies ik voor de luxe van m'n wagen omdat de trein me die gewoonweg niet kan bieden (en al zeker niet de flexibiliteit).
duizend schreef:Waarschijnlijk zijn de 1/4 die niet tevreden zijn mannen met een firmawagen
Misschien beseffen die ook hoe slecht de service van de spoorwegen wel echt is :lol:
mailracer schreef:ach, ofwel erger je je aan het verkeer naar het station, ofwel het verkeer naar je werk.
Niet dat ik blij ben met de files... maar ze ergeren me alvast veel minder dan al de ellende die ik meemaak met de trein. Zolang de trein dus geen duidelijk voordeel heeft (en 10 of 20 minuten sneller als ik er toevallig op het juiste moment ben is dat absoluut niet) zal ik ook niet snel de trein nemen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik snap de meeste ergernissen hier wel. Ik neem dagelijks de trein naar mijn werk en terug en je begint er dan wel eens over na te denken. Ik vertrek om 7u15 (te Merelbeke) met de bus naar Gent Sint Pieters. Ik kom daar meestal toe tussen 7u30 en 7u40, naargelang de drukte op de baan. Om 7u39 en 7u46 heb ik een trein naar Brussel. Als de ene trein mij te vol zit, kan ik dus nog gerust de volgende nemen. Aankomst in Brussel Noord ligt "ergens" tussen 8u20 en 9u10. Ik vind het vrij ridicuul klinken dat je plots hoort dat er onwille van de onvoorziene drukte te Brussel er moet gereden worden met een aangepaste snelheid etc. Als je dan even snel kijkt naar de schermen in Brussel Noord dan zie je dat ALLE (!!!) treinen een vertraging hebben.

's Avonds is het het omgekeerde : ik heb een trein om 18u16 welke ik soms wel, soms niet haal (afhankelijk van werk), en dan een stoptrein rond 18u25 naar Merelbeke (Gent als eindstation). Dan ben je ook ten vroegste thuis om 20u.

Ik zou niet weten hoe het is met de wagen, maar zou het eens moeten proberen om te kijken of ik dezelfde tijd er over doe. Meer dan anderhalf uur is wel lang vind ik. Zeker als je daarna beseft dat 1/6de van je dag je in openbaar vervoer zit...

Aan de andere kant : 't werk betaald trein, bus, metro, wat je maar wilt. Auto niet... Dus die keus is dan ook snel gemaakt.

En wat te doen in de trein...tja ik lees de metro of een goed boek. Werken op de laptop zit er helaas niet in daar je dat ding heel de tijd op je schoot mag houden dan, wat ik niet echt comfortabel vind...

just my 2c

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Ik vertrek om 7u15 (te Merelbeke) met de bus naar Gent Sint Pieters. Ik kom daar meestal toe tussen 7u30 en 7u40, naargelang de drukte op de baan.
Ik ben dus duidelijk niet alléén die 25 minuten nodig heeft om de trein te nemen... op zich is dit inderdaad niet de schuld van de trein, maar het is er nu éénmaal onlosmakend ermee verbonden (net zoals je op Zaventem ook 2u op voorhand moet zijn).
krisken schreef:Om 7u39 en 7u46 heb ik een trein naar Brussel. Als de ene trein mij te vol zit, kan ik dus nog gerust de volgende nemen.
Hopelijk besef je dan ook dat Gent-Brussel de meest luxeuze verbinding is die er bestaat... de keuze aan treinen is veel groter dan vanuit andere plaatsen in Belgie. Tijdens de spits (da's dus enkel om 8u) heb ik de "luxe" van een trein per 30 minuten, daarbuiten is het dus één trein per uur... even wachten omdat een trein te vol zit is er dus niet bij !
krisken schreef:Aankomst in Brussel Noord ligt "ergens" tussen 8u20 en 9u10.
8u20 is toch ook minstens 1u05 en dan sta je nog maar in het station... ik veronderstel dat je dan ook nog 10 minuutje nodig hebt... al heb ik geen idee hoeveel tijd je vanuit Gent 's morgens nodig hebt met de auto (al zal dat ook geen pretje zijn vrees ik). Feit blijft dat de trein geen "duidelijk" verschil in tijdswinst geeft en qua luxe en flexibiliteit verre van perfect is (hoe graag sommige de trein hier ook promoten zijn dit feiten).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik weet dat dit een luxeverbinding is hoor. Maar je mag ook niet vergeten dat half west-vlaanderen reeds op deze trein zit, en dus al goed vol zit als hij uit Gent vertrekt. Nu het stuk tussen Merelbeke en Gent dat ik doe per bus gaat zo-ie-zo sneller met de wagen : de bus heeft nergens voorrangstroken of eigen busbedding, dus zit ook maar tussen de auto's te rijden. En met de wagen moet ik niet aan elke (!!) halte stoppen om mensen op te pikken of uit te stappen. Nadeel is wel dat je wagen dan in Gent SP staat...waar je niet direct kan parkeren op een deftige manier en tegen een doenbare kostprijs. Dus in dat opzicht is bus weer beter...

Van Brussel Noord naar mijn werk is het gelukkig maar 5 minuutjes stappen (de aarschotstraat in, en dan den berg naar omhoog) dus dat valt nog wel mee. Flexibel is het openbaar vervoer zeker niet. Een luxe is het aan de ene kant wel...aan de andere kant niet. Ik kan mij zetten in mijn zetel en hoef van mij van niks aan te trekken tot ik moet uitstappen. Wat tijdswinst betreft heb ik er geen idee van. Misschien moet ik op een dag gewoon eens de gok wagen en de wagen nemen :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Bovendien is de trein vaak (bijna) gratis voor werknemers. Ik doe ongeveer dubbel zo lang over mijn traject dan ik met de auto zou doen, maar dat neem ik er wel bij :) Ik zit wel op een traject waar er eigenlijk weinig vertragingen zijn, mijn persoonlijk stiptheidscijfer zal rond de 85-90% liggen.
Gebruikersavatar
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 okt 2013, 11:26
Locatie: 52DEN0
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

Heb het traject Gent-Dampoort - Brussel-Noord enkele maanden gedaan met de trein. Over het algemeen was de verbinding Brussel-Gent goed qua stiptheid, maar -waar ik vooral tegen opkeek was de overstap naar Gent-Dampoort (reistijd 7-8 minuten) die me meermaals meer dan 30 minuten kostte. Ook geprobeerd om de spitstrein richting Brussel te nemen (zonder stop in Gent SP), hier niets anders dan vertragingen, overvolle trein en te veel stopplaatsen waardoor ik nog later aankwam dan met de overstap. Gemiddelde reistijd 1u30 minuten, hoewel de trein me volgens de dienstregeling op minder dan een uur ter plaatse zou brengen.

Na mijn verhuis naar Lebbeke, ben ik over het algemeen redelijk tevreden met mijn treinverbinding. Twee à drie treinen per uur, aankomst in Brussel ongeveer op het voorziene uur.

De tevredenheid bij de reizigers hangt heel veel af van de vertrekplaats en de eindbestemming!
Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

MClaeys schreef: Ik heb wel een grondige hekel aan de verhouding, 1 op 3 wagons is 1ste klasse en dat is teveel. Het gevolg is dat men moet gaan degraderen op piekmomenten waardoor ik eigenlijk teveel betaald heb voor mijn zitplaats en ik niet meer op mijn gemak zit. 1 op 3 is gewoon veel te veel. Dus afschaffen, no tnx. Verminderen, graag.
Pas maar op met die wens. Eerste klasse op de nieuwe Desiro's of MW41 (de dieseltreinen die rijden op niet gelelektrificeerde lijnen) bieden onconfortabel, minimaal eerste klasse (zelfs niet afgesloten). Als je die 6 zitjes nog eens gaat verminderen... nee dank je.
Gelukkig neem ik nooit een trein, als ik eerste klasse neem, waar deze toestellen de lijn bedienen.

Waar ik wel een grondige hekel aan heb, is dat ze eerste klasse rijtuigen niet afsluiten of tenminste achteraan of vooraan de trein plaatsen. Je betaalt dat extra voor 1ste klasse, is het dan een doorloopstel waar jan en allemaal voorbijloopt.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Joe de Mannen schreef: Als je mobiliteit in dit land wil oplossen, moet je thuiswerk aantrekkelijk maken, zorgen dat er minder verplaatsingen zijn.

Als ik naar een ambtenaar bel, maakt mij dat niet uit waar die zit. En dat geldt voor vele andere diensten evengoed.

J.
Beetje kort door de bocht. Vermoedelijk maakt voor die ambtenaar het juist wel een verschil waar hij zit.
Thuiswerk is SOMS een oplossing (als de jobinhoud / sector / ... het toelaat uiteraard), maar helaas ook dikwijls niet om bijkomende (praktische) redenen:
  • geen afdoende company infrastructuur (telefonie, netwerk, ... ) die thuiswerk toelaat
  • geen geschikte infrastructuur @ home (buromateriaal, ruimte, ...)
  • geen toegang tot fysieke data
  • discipline die bij velen ontbreekt!
  • geen persoonlijk contact meer met collega's waardoor informatieflow niet optimaal is
We hebben hier op het werk ook een case errond gemaakt, maar ook al laat de job het toe, thuiswerk is in vele gevallen uiteindelijk niet de oplossing voor de business.

Vrees dat de oorzaak van het mobiliteitsprobleem zich eerder situeert in de verplaatsingen naar de bakker, warenhuis, postkantoor, bank, gemeentehuis... en dat uiteraard op de weg van en naar de werkplek om tijd en kilometers te 'besparen'... dat maakt het allemaal net iets makkelijker voor ons als werknemer, maar komt de verkeersdrukte niet ten goede op de al drukke momenten.

Uiteraard wordt dit verkeer gevoed door de werkuren van de persoon in kwestie en de (beperkte) openingsuren van deze handelaars / diensten waardoor we beperkt zijn in de momenten waarop we deze dingen wel zouden kunnen doen.

Om terug ONTOPIC verder te gaan:
Woon-werkverkeer met de trein moet aantrekkelijker... de auto wordt nu idd dikwijls als alternatief gebruikt met bovenstaande als gevolg.
Als het puur woon-werk verkeer al per trein kan, dan blijft er meer ruimte voor de verplaatsingen naar andere diensten buiten 'onze' werkuren in de gebieden waar woon-werkverkeer de grote boosdoener is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

axs schreef:Om terug ONTOPIC verder te gaan:
Woon-werkverkeer met de trein moet aantrekkelijker... de auto wordt nu idd dikwijls als alternatief gebruikt met bovenstaande als gevolg.
Blijkbaar is het moeilijk te begrijpen... de trein is en zal nooit een volwaardig alternatief zijn !

Je hebt veel te veel overhead (verplaatsing van/naar station), is niet flexibel (je kan geen trein om de 10 minuten laten rijden), beperkte penetratie (enkel grote assen, zeer slechte lokale verbindingen), totaal gebrek aan capaciteit (grote assen zitten nu al vol), ...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

@r2504: wel te begrijpen maar misschien moet je eens verder durven kijken.
In de huidige vorm zal het misschien idd geen alternatief zijn ... maar wie weet zijn er wel mogelijkheden!
Laatst gewijzigd door axs 19 dec 2013, 12:49, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 okt 2013, 11:26
Locatie: 52DEN0
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

Blijkbaar is het moeilijk te begrijpen... de trein is en zal nooit een volwaardig alternatief zijn !
Voor jou misschien niet, maar voor vele anderen kan het wel een alternatief zijn (mits aanpassingen qua stiptheid, dienstregeling, capaciteit)...
Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

tijs.vandenvester schreef:Voor jou misschien niet, maar voor vele anderen kan het wel een alternatief zijn (mits aanpassingen qua stiptheid, dienstregeling, capaciteit)...
Dat ontken ik ook niet... maar je kan anderen niet straffen omdat ze geen alternatief hebben ! De auto als grote boosdoener zien, het gebruik ervan afstraffen en geen investeringen doen van de infrastructuur is dus gewoon kortzichtig en moordend voor onze economie (nu ja, we hebben liever dat Oost Europeanen of Aziatische landen dit overnemen).
tijs.vandenvester schreef:(mits aanpassingen qua stiptheid, dienstregeling, capaciteit)...
Eigenlijk zeg je 3x hetzelfde... en zijn ze in een klein landje als Belgie met dergelijke korte afstanden ook haast niet op te lossen.

Een trein in Belgie is haast even absurd als binnenlandse vluchten in Belgie !
Gebruikersavatar
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 okt 2013, 11:26
Locatie: 52DEN0
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

De auto zie ik zeker niet als de grote boosdoener! Niet iedereen kan uiteraard de trein nemen.
Een trein in Belgie is haast even absurd als binnenlandse vluchten in Belgie !
Bedoel je nu dat de trein echt helemaal zou moeten verdwijnen? Dan denk ik dat de gevolgen voor het autoverkeer niet te overzien zijn.


Een goed evenwicht tussen de twee lijkt me van groot belang, maar dan zullen er zoals je zegt grote investeringen moeten gedaan worden, zowel que auto- als treininfrastructuur.
Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
Een trein in Belgie is haast even absurd als binnenlandse vluchten in Belgie !
Hmm dat vind ik ook weer niet helemaal correct. Gezien de grote aantallen mensen die de trein nemen elke dag alleen al.

Als het echt snel moet gaan (bvb orgaantransport) vind ik binnenlandse vluchten overigens nog niet zo absurd! Als ik zie hoeveel de seaking naar Gent komt vanuit Koksijde en hoe vaak de MUG heli opstijgt in Brugge...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Hmm dat vind ik ook weer niet helemaal correct. Gezien de grote aantallen mensen die de trein nemen elke dag alleen al.
Het was inderdaad een overdreven statement... maar hoeveel percent van de dagelijkse verplaatsingen in Belgie gebeuren per trein ?
krisken schreef:Als het echt snel moet gaan (bvb orgaantransport) vind ik binnenlandse vluchten overigens nog niet zo absurd! Als ik zie hoeveel de seaking naar Gent komt vanuit Koksijde en hoe vaak de MUG heli opstijgt in Brugge...
Dat is dan ook geen algemeen voorbeeld (maar een zeer specifiek niche gebruikt dat volledig te verantwoorden is)... als we echter massa's geld in de spoorwegen stoppen dan moet dit voor iedereen bruikbaar zijn en niet toevallig de mensen die dicht bij een station wonen en werken en ook nog eens een goede lijn hebben (want dan is het een luxeproduct voor een "kleine" groep).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

r2504 schreef:
Een trein in Belgie is haast even absurd als binnenlandse vluchten in Belgie !
Ik vind dat het andersom is, hoe dichter bevolkt een land/gebied is, hoe efficienter/beter openbaar vervoer is(zowel bus, tram, trein) Kijk maar naar Japan, Hong Kong, New York. Die hebben in allemaal veel openbaar vervoer.

In echte landelijke gebieden(die je in Belgie niet vind, wel in delen van Amerika, Duitsland, Rusland). Is een auto een beter alternatief dan een trein(muv. misschien hier en daar een HST/uurlijke busdienst).
Probleem is dat in Belgie met zijn lintbebouwing, verkaveling,... de stedelijkheid van gans Vlaanderen een beetje verduisterd is.
Waardoor de bus teveel moet stoppen en niet op tijd komt bij het station en dan klagen dat ze hun aansluiting missen.

De wegen zitten vol, het openbaar vervoer zit vol. En de luchtkwaliteit & verkeersveiligheid zijn in Vlaanderen al een ramp.
Dus meer wegen bouwen zit er niet in(tenzij men volledig electronische zelfrijdende auto s kan maken op commerciele schaal maar dat is niet iets wat de komende 15 jaar zal gebeuren), meer openbaar vervoer(zowel bus als trein) is dus de enige oplossing volgens mij.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Stroper schreef:Ik vind dat het andersom is, hoe dichter bevolkt een land/gebied is, hoe efficienter/beter openbaar vervoer is(zowel bus, tram, trein) Kijk maar naar Japan, Hong Kong, New York. Die hebben in allemaal veel openbaar vervoer.
De metro in die steden is prima (zelfs dat kunnen we in Brussel nog niet met amper twee lijnen !)... met de trein zelf ga je in New York niet veel kunnen doen vrees ik (trouwens in gans America - ondanks dat het een enorm land is - is er enorm weinig trein verkeer). Ik ben dus akkoord met openbaar vervoer... maar ook dat is te complex in Belgie (zoals je zelf aangeeft zit dat ook gewoon vast - met als enige uitzondering metro). We zijn dus een beetje te klein voor het ene, te groot voor het andere (de densiteit van de genoemde steden is vele malen grote dan Brussel hoor !).
Stroper schreef:Dus meer wegen bouwen zit er niet in(tenzij men volledig electronische zelfrijdende auto s kan maken op commerciele schaal maar dat is niet iets wat de komende 15 jaar zal gebeuren), meer openbaar vervoer(zowel bus als trein) is dus de enige oplossing volgens mij.
Afwachten... meer bussen gaat trouwens ten kosten aan een vlotte doorstroming voor wagens... is het niet absurd dat een rijstrook er 95% van de tijd ongebruikt bij ligt om toch maar de bussen een beetje vlot te kunnen laten rijden. Als je trouwens kijkt naar bussen zijn deze met uitzondering van de piekuren bijna constant leeg.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Met dat verschil dat ze, zonder overdrijven, zich in japan excuseren op alle lijnen (!!!) van zodra er één trein "ergens" meer dan 10 minuten vertraging heeft! Mochten ze dat in BE doen, dan zou je niet anders horen in treinen dan excuses :-)

In dat opzicht begrijp ik r2504 wel ergens. De NMBS telt 552 stations en stopplaatsen, België telt 589 gemeenten. Maar uiteraard zijn er steden/gemeenten die meerdere stations hebben, ook al zijn ze soms een vliegenscheet groot (bvb Balegem).

Wat betreft de grote assen : tussen Gent en Brugge liggen er dacht ik al 4 sporen (2 in elke richting). Ik merk dat ze nu tussen Gent en Brussel hetzelfde aan het doen zijn.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Tussen Gent en Brugge liggen er 2 sporen, hoewel de werken goed vorderen voor verdubbeling naar 4.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:De NMBS telt 552 stations en stopplaatsen, België telt 589 gemeenten. Maar uiteraard zijn er steden/gemeenten die meerdere stations hebben, ook al zijn ze soms een vliegenscheet groot (bvb Balegem).
Het is trouwens niet omdat je een station hebt dat de betreffende lijn je brengt waar je moet zijn. Bv. Wetteren en Lokeren hebben beide een station, echter de trein rijdt niet van Wetteren naar Lokeren... dus je zou eerst via Dendermonde moeten gaan wat allemaal overhead is. Resultaat is dat je er met de trein ongeveer 40 minuten over doet terwijl dit met de auto 25 minuten in beslag neemt. Reken daarbij nog 2 x 10 minuten voor je verplaatsing van en naar het station en je bent dubbel zolang onderweg !
krisken schreef:Wat betreft de grote assen : tussen Gent en Brugge liggen er dacht ik al 4 sporen (2 in elke richting). Ik merk dat ze nu tussen Gent en Brussel hetzelfde aan het doen zijn.
Tussen Antwerpen en Brussel ook... maar zolang men in Brussel niets doet is dit allemaal weinig zinvol.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... Ring.dhtml

nog eens verkeersnieuws : zware avondspits ...
want een gewone avondspits is normaal, dat is geen nieuws meer.

een treinvertraging van meer dan 5 minuten : alarm ! alarm ! schandalig ...

Sommigen kunnen hier nogal een calimeromentaliteit ten toon spreiden, amai seg :roll:

Eerst gaan wonen in het hol van pluto waar de bouwgrond goedkoop is, dan gaan werken in een grote stad, ah ja want rond de deur geen fatsoenlijk betaalde job te vinden.
En dan liggen zagen dat er maar één trein per uur is, dat de rit evenlang duurt als met de wagen en dat het toch zo erg is dat men de auto MOET nemen :angel:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

krisken schreef:Met dat verschil dat ze, zonder overdrijven, zich in japan excuseren op alle lijnen (!!!) van zodra er één trein "ergens" meer dan 10 minuten vertraging heeft! Mochten ze dat in BE doen, dan zou je niet anders horen in treinen dan excuses :-)
japan is inderdaad veel beter ... :angel: :roll:

Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

axs schreef:
Joe de Mannen schreef: Als je mobiliteit in dit land wil oplossen, moet je thuiswerk aantrekkelijk maken, zorgen dat er minder verplaatsingen zijn.

Als ik naar een ambtenaar bel, maakt mij dat niet uit waar die zit. En dat geldt voor vele andere diensten evengoed.

J.
Beetje kort door de bocht. Vermoedelijk maakt voor die ambtenaar het juist wel een verschil waar hij zit.
Thuiswerk is SOMS een oplossing (als de jobinhoud / sector / ... het toelaat uiteraard), maar helaas ook dikwijls niet om bijkomende (praktische) redenen:
  • geen afdoende company infrastructuur (telefonie, netwerk, ... ) die thuiswerk toelaat
  • geen geschikte infrastructuur @ home (buromateriaal, ruimte, ...)
  • geen toegang tot fysieke data
  • discipline die bij velen ontbreekt!
  • geen persoonlijk contact meer met collega's waardoor informatieflow niet optimaal is
We hebben hier op het werk ook een case errond gemaakt, maar ook al laat de job het toe, thuiswerk is in vele gevallen uiteindelijk niet de oplossing voor de business.

Vrees dat de oorzaak van het mobiliteitsprobleem zich eerder situeert in de verplaatsingen naar de bakker, warenhuis, postkantoor, bank, gemeentehuis... en dat uiteraard op de weg van en naar de werkplek om tijd en kilometers te 'besparen'... dat maakt het allemaal net iets makkelijker voor ons als werknemer, maar komt de verkeersdrukte niet ten goede op de al drukke momenten.

Uiteraard wordt dit verkeer gevoed door de werkuren van de persoon in kwestie en de (beperkte) openingsuren van deze handelaars / diensten waardoor we beperkt zijn in de momenten waarop we deze dingen wel zouden kunnen doen.

Om terug ONTOPIC verder te gaan:
Woon-werkverkeer met de trein moet aantrekkelijker... de auto wordt nu idd dikwijls als alternatief gebruikt met bovenstaande als gevolg.
Als het puur woon-werk verkeer al per trein kan, dan blijft er meer ruimte voor de verplaatsingen naar andere diensten buiten 'onze' werkuren in de gebieden waar woon-werkverkeer de grote boosdoener is.


Ik zeg ook nergens dat iedereen altijd moet thuiswerken, laat dat effe duidelijk zijn.

Net zoals de trein niet voor iedereen een alternatief kan zijn, kan thuiswerk niet voor iedereen.

  • geen afdoende company infrastructuur (telefonie, netwerk, ... ) die thuiswerk toelaat
  • geen geschikte infrastructuur @ home (buromateriaal, ruimte, ...)
  • geen toegang tot fysieke data
  • discipline die bij velen ontbreekt!
  • geen persoonlijk contact meer met collega's waardoor informatieflow niet optimaal is
punt 1: is perfect op te lossen
punt 2: is voor velen op te lossen, eventueel mits tegemoetkomingen
punt 3: vrijwel alles kan gedigitaliseerd worden, en je hoeft niet 100% thuis te werken
punt 4: is een probleem, maar zou (ik herhaal *zou*) kunnen opgelost worden door mensen te betalen voor het werk ipv de tijd.
punt 5: je hoeft niet 100% thuis te werken en er bestaan voldoende technologische oplossingen, telefoon, chat, email, videoconference, enz...

Als iedereen, utopisch ik weet het, 1 dag per week van thuis werkt, is het effect al massief. 1/5 minder verkeer gemiddeld.


edit: je hebt wel een punt, het is drukker op woensdagnamiddag...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
FrederikD
Plus Member
Plus Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 mei 2012, 01:31
Twitter: frederikdevos
Locatie: Kortenaken, VLB, België
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 11 keer

duizend schreef:http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... Ring.dhtml

nog eens verkeersnieuws : zware avondspits ...
want een gewone avondspits is normaal, dat is geen nieuws meer.

een treinvertraging van meer dan 5 minuten : alarm ! alarm ! schandalig ...

Sommigen kunnen hier nogal een calimeromentaliteit ten toon spreiden, amai seg :roll:

Eerst gaan wonen in het hol van pluto waar de bouwgrond goedkoop is, dan gaan werken in een grote stad, ah ja want rond de deur geen fatsoenlijk betaalde job te vinden.
En dan liggen zagen dat er maar één trein per uur is, dat de rit evenlang duurt als met de wagen en dat het toch zo erg is dat men de auto MOET nemen :angel:
Duizend, je bent een man/vrouw naar m'n hart! Fijn dat je zegt wat weinig Belgen durven zeggen of lijken te snappen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

duizend schreef: japan is inderdaad veel beter ... :angel: :roll:

Da's de metro. Op de trein heb je op de bullettrains een vaste zitplaats.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Eerst gaan wonen in het hol van pluto waar de bouwgrond goedkoop is, dan gaan werken in een grote stad, ah ja want rond de deur geen fatsoenlijk betaalde job te vinden.
Hier ietsje verder ligt nog een stukje van 1000 m2 ... voor 185.000 euro mag je het hebben.

Als je geen deftige argumenten kan vinden denk ik dat je beter stopt met discussieren.

Ik werk trouwens zowat overal in Belgie en Nederland... het aantal keren dat de trein dus nog maar een alternatief is is de verste verte kan ik op één hand makkelijk tellen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het op de mensen gaan steken dat er bijna nergens nog betaalbare bouwgrond/woningen zijn om te kopen vind ik erover.
En dat ze dan idd het halve land moeten doorkruisen om te gaan werken is ook hun fout niet.

Erger vind ik dat veel grote bedrijven gaan "centraliseren" (vaak in Brussel), en dat de werknemer doodleuk verwacht wordt om te verplaatsen; oh, en structurele transportprobemen, dat moet de overheid dan maar oplossen.

Mss wordt het eens tijd dat je "werkdag" begint op het moment dat je thuis buitenstapt, dan wordt dat soort gedrag van bedrijven ontmoedigd. We mogen al ns dromen nietwaar, maar wees eerlijk, als bedrijven zich gaan vestigen in steden waar het verkeer in de knoop zit, mag het niet op de kap van de werknemer zijn "die maar moet zien dat hij op tijd is".

We hebben zoveel technologie ter beschikking voor afstandswerken etc, en nog altijd worden werknemers verplicht zich naar kantoor te begeven. Er zijn zoveel jobs waar dit deels van thuis uit kan. Of waar (grotere) bedrijven bureaulocaties kunnen afhuren in andere steden en die met mekaar linken.

</rant>

Enfin, ik treed r2504 helemaal bij, de overhead van met de trein reizen is zo groot dat het vaak de moeite niet is.
Met de bus of auto naar het station (bus = garantie vertraging of sardienenblikje situaties); als de bus al stopt, want vaak rijdt die door met als excuus "te vol". Ik ken iemand die gewoon ns op het midden van de straat de bus heeft doen stoppen, na al 2x gepasseerd te zijn. Toen ook chauffeur 3 "te vol" aanhaalde, zei hij dat die dan maar stante pede een extra bus moest bellen want dat hij deze niet zou doorlaten zonder mee te gaan.

Dan de connectie met trein, makkelijk 15 min kwijt want je mag de bus niet te nipt nemen natuurlijk. En da's als de trein geen vertraging heeft. Dan weer vaak sardineblikje of stilstaan tussen stations, en eindelijk aangekomen ben je natuurlijk nog niet op bestemming.

Dan snap ik waarom velen de auto verkiezen. Lekker warm, eigen muziekje, niet met je spullen moeten sleuren of letten op dieven, ...
De trein, da's leuk als je in de buurt van het station woont, geen overstap moet doen, en in de buurt van een station werkt. Anders is het een ramp. Zoals een 80 jarige uit de buurt die nog met de auto rijdt ooit zei: als de bus/trein voor mijn deur stopt en me afzet exact waar ik moet zijn, en op het tijdstip dat ik wil, dan doe ik mn auto wel weg.

Ik hou ook niet van openbaar vervoer, want ik ben liever op mijn gemak; het is gewoon veel te druk in de spits op het openbaar vervoer. En alleen al het feit dat de NMBS en de lijn je de volle pot laten betalen ook al heb je geen comfortabele zitplaats vind ik erover.



[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Niet overal op hetzelfde uur willen beginnen werken kan ook al veel schelen. Ik ken mensen met glijdende uren en die gaan net voor of net na de spits naar het werk, scheelt hen een pak, maar de meeste mensen beginnen allemaal op hetzelfde uur :p das ook om problemen vragen.
Voor mijn job verwachten ze dat ik met de wagen kom, het is flexibel en ik kan me verplaatsen naar waar men wil en wanneer men wil in plaats van met vaste uurschema's van het openbaar vervoer te zitten die vaak ook met een grote omweg maar ergens geraken. Het openbaar vervoer is niet voor iedereen de oplossing. Moest ik op een bureauke zitten in het centrum van Antwerpen, Brussel of Gent (of eender waar met een station binnen de paar km) zou ik gerust de trein willen nemen. Moest iedereen dat doen die dat ook daadwerkelijk kan dan zullen de files op de baan al een pak kleiner zijn (en zit de NMBS met nog grotere problemen qua capaciteit...).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”