Telenet Yelo TV: profielbestand voor Serviio (DLNA)

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

Hallo

Ik heb een profiel geschreven voor Serviio om vlot video's te kunnen streamen naar Telenet Digicorders met Yelo TV.
Bij mij werkt alles vlot, ook video's met ondertiteling. Zo stel je het in:
  • Je sluit Serviio volledig af (Start --> Uitvoeren --> services.msc --> Serviio --> Stoppen).
  • Je gaat naar C:\Program Files\Serviio\config en je kopieert profiles.xml naar een map waarin je rechten hebt om bestanden te bewerken.
  • Je scrollt helemaal naar beneden en net voor </Profiles> plak je de code van dit profiel (zie onderaan deze post).
  • Je slaat het bestand op en overschrijft hiermee profiles.xml uit de map hierboven.
  • Herstart je pc of pruts zelf een beetje om Serviio volledig op te starten :p
  • In de Serviio Console zou nu het IP-adres van de Digicorder als profiel Telenet Yelo TV moeten gekregen hebben. Indien niet pas je dit zelf aan door op Generic DLNA Profile naast dat IP-adres te klikken en dan Telenet Yelo TV uit de lijst te selecteren. Het IP-adres vind je overigens in het instellingenmenu van de DigiCorder.
  • In Serviio Console ga je naar de tab Verzending en activeer je transcoding. In de tabs daaronder ga je naar Ondertitels en vink je ook alles aan. Bij Activeer interne ondertitels zet je Alleen wanneer vereist.
Normaal kan je nu al je mediabestanden afspelen, inclusief beeld, geluid en ondertitels :) Bij problemen of vragen, reageer hieronder :)

Het profiel voor Serviio: http://blog.sa.muel.be/connecting-servi ... s-yelo-tv/

Er staan ook instructies voor mensen met tragere computers/verbindingen of om de kwaliteit verder te verhogen :)

Alle feedback is welkom! Indien jullie feedback positief is wordt het profiel waarschijnlijk toegevoegd aan de volgende update van Serviio en zijn bovenstaande stappen allemaal niet meer nodig.
Laatst gewijzigd door SamuelDebruyn 13 dec 2013, 00:54, in totaal 2 gewijzigd.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Werkt perfect :D
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Heb je het zelf moeten aanduiden als Telenet Yelo TV of ging dat vanzelf?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gentenaar1
Starter
Starter

Bij werkt het niet (zal wel aan mij liggen :-) )

Moet je het profielbestand tussen Profile en Profiles plaatsen, (ik heb het ertussen geplaatst)

Bij IP adressen staat niet het "IP adres" maar het "INHOME IP addres" (zelf Telenet Yelo TV moeten selecteren)

In de linker kolom blijft het bolletje oranje gekleurd staan, en dit ook na restart.

In het yelo menu zie ik de Serviio server staan, maar hij vind geen mappen,

Voor de rest heb ik alles aangevinkt wat je geschreven hebt,

Ziet er wel goed uit, kan ik dit gebruiken als vervanger voor de WD TV Live ?
TiTanium
Moderator
Moderator

SamuelDebruyn schreef:Heb je het zelf moeten aanduiden als Telenet Yelo TV of ging dat vanzelf?

Heb het zelf moeten aanduiden. Niet alle zaken geven geluid, wel beeld (waarschijnlijk codec issue).
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

gentenaar1 schreef:Bij werkt het niet (zal wel aan mij liggen :-) )

Moet je het profielbestand tussen Profile en Profiles plaatsen, (ik heb het ertussen geplaatst)

Bij IP adressen staat niet het "IP adres" maar het "INHOME IP addres" (zelf Telenet Yelo TV moeten selecteren)

In de linker kolom blijft het bolletje oranje gekleurd staan, en dit ook na restart.

In het yelo menu zie ik de Serviio server staan, maar hij vind geen mappen,

Voor de rest heb ik alles aangevinkt wat je geschreven hebt,

Ziet er wel goed uit, kan ik dit gebruiken als vervanger voor de WD TV Live ?

Ja, normaal kan je dat hiermee vervangen. Heb je wel je mappen toegevoegd aan de Serviio mediatheek? De uitleg hiervoor staat op de Telenet support site. Het is normaal dat het bolletje oranje blijft :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

TiTanium schreef:
SamuelDebruyn schreef:Heb je het zelf moeten aanduiden als Telenet Yelo TV of ging dat vanzelf?

Heb het zelf moeten aanduiden. Niet alle zaken geven geluid, wel beeld (waarschijnlijk codec issue).
Kan je zo'n videobestand dat geen geluid geeft eens openen in VLC met je PC en daarin Extra > Codecinformatie openen en daarvan hier een screenshot plakken. Laat lij ook de extensie van het bestand weten aub :) Dan kan in het profielbestand aanpassen zodat dit wel werkt :)

TiTanium
Moderator
Moderator

Voila
131207-165401.png
Dettie
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 66 keer

hier ook beeld maar geen geluid ...
yelo geen geluid.jpg
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Thanks, ik upload in de loop van volgende week een versie waarmee dat wordt geremuxed met een andere audiocodec

SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Ik heb een nieuwe versie gemaakt. Nu zou audio wel moeten werken. Kunnen jullie nog eens testen?
TiTanium
Moderator
Moderator

Staat deze in de beginpost?
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Jep :)
Edja
Starter
Starter
Bedankt: 9 keer

Ik heb je profile voor de Digicorder uitgetest met diverse videofiles. Hoewel het in essentie wel werkt, zijn beeld én geluid schokkerig.

Ik heb zelf enige tijd terug ook al wat met renderer profiles geexperimenteerd en ben tot een zeer goede weergave van beeld en geluid gekomen. Je vind het profiel terug in de thread "Yello DLNA configuratie (was modem/only versus modem/router)" Bericht door Edja op 05 dec 2013, 15:57
Voor de goede orde voeg ik het profiel hieronder nogmaals toe in bijlage als profiles .txt . (lees in mijn originele mail waarom het een .txt extensie is).

Ik heb naderhand, nadat ik had begrepen dat mijn bericht in een oude/verkeerde thread terecht was gekomen, nogmaals de uitleg gepost deze keer uitvoeriger, rekening houdend met reacties die ik gekregen had.
Deze vind je in de -ondertussen gesloten- thread "Whop Telenet Digicorder DLNA Serviio renderer profile"

Ik wou je voorstellen (en andere geinteresseerden) om deze renderer profile voor de Digicorder ook eens uit te testen.
Achteraf kunnen we misschien de beste parameters uit de 2 profiles weerhouden om het beste resultaat te krijgen.
Voor zover het belangrijk is : mijn connectie van PC naar Digicorder gaat over het lichtnet met powerlines (Devolo dLAN® 85 Mbit/s)
Bijlagen
profiles.txt
(13.34 KiB) 286 keer gedownload
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Edja, ik heb je profiel al gezien. Het is grotendeels een kopie van het profiel voor DirectTV en bevat geen regels om letterlijk alle incompatibele media om te zetten.

Het voornaamste verschil bij de video's die dan wel omgezet worden is dat jouw profiel sommige video's omzet naar H264 aan maximum 8 Mbps en die van mij naar MPEG in de hoogste kwaliteit. Ik heb MPEG gekozen omdat streaming in H264 regelmatig problemen geeft (probeer bvb. maar eens zo'n stream op een Android device te openen en hardware rendering in te schakelen). Ik zal enkele testen doen om de stabiliteit van H264 op de DigiCorder na te kijken. Indien dit een betere keuze lijkt zal ik het aanpassen :)

Daarnaast hebben de meeste Telenetklanten een bekabelde verbinding tussen hun router en hun DigiCorder. Bij mij is dan mijn server ook nog eens via een Gigabitlijn verbonden met mijn router. De beperking op 8 Mbps vond ik dus onnodig. Het profiel speelt bij mij heel vlot af, zonder schokken. De pc die de transcoding bij mij doet heeft 4 GB RAM en een quad core aan 2 GHz. Het hangt dus allemaal sterk af van geval tot geval. Sommige mensen zullen een zwakkere computer hebben of verbonden zijn via powerline (zoals bij jou) of Wi-Fi. Ik zal eventueel straks een 2de profiel maken voor zwakkere computers of voor zwakkere verbindingen ;)
thai2000
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer

Is er een mogelijkheid om via DLNA ook 5.1 geluid te produceren ?
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

@Thai: normaal wel, maar ik vrees dat de DigiCorder zelf dit niet ondersteunt

@Edja: na verdere tests en opzoekwerk is dit mijn conclusie:
  • H264 zorgt voor hogere kwaliteit, maar vraagt meer kracht van je computer
  • maxVBitrate is nuttig voor tragere computers
  • ik heb onder het profiel uitleg geplaatst voor de aanpassingen die je moet doen wanneer beeld of geluid stottert
  • het zou me verbazen moest je beeld nog steeds stotteren met die maxVBitrate, dat zou betekenen dat je netwerkverbinding trager is dan de bitrate van de gehele video (meestal 2 tot 8 Mbps). Dan moet je iets aan je netwerk aanpassen ipv aan het profiel :p
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Ik zou dit ook wel graag willen gebruiken, want we gebruiken hier ook Serviio om te streamen naar de HD Digicorder ...

Heb de procedure gevolgd, maar krijg de service niet meer terug gestart dan (wel als ik de oude file terugzet), nagekeken of ik een fout zag, maar kon dit niet meteen vinden ...
Kan je die aangepaste profiles-file niet online zetten, zodat er geen copy/paste meer nodig is en men zeker is dat de file in orde is?
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

@Dave: mijn excuses, Wordpress had mijn code aangepast. Ik heb hem nu weer in orde gemaakt :)

Hier vind je het volledige bestand voor de laatste versie op moment van schrijven: http://blog.sa.muel.be/?attachment_id=48
TiTanium
Moderator
Moderator

Heb het bestandje uitgepakt in de serviio configmap en nu werkt alles perfect. Indien er nog is iets voorkomt dat niet werken wil zal ik dit hier posten.
Dettie
Premium Member
Premium Member

Bij deze werken mijn camerafilmkes ook nu

Echt een dikke merci !!!
thai2000
Member
Member

De versie waarbij de beeldbestanden worden gecodeerd naar H264 geven bij mij veel betere beeldkwaliteit....
Dettie
Premium Member
Premium Member

Zou het mogelijk zijn om 3 profielen maken voor serviio op je site ?

bv

Hoge kwaliteit (H264 codec)
Middelmatig kwaliteit (mpeg2video codec)
Lage kwaliteit (voor trage pc's)

Snap er de snars van om de hogere codec zelf erin te stoppen :P
Veel makkelijker om gewoon het bestand in de map te kopiëren

Alvast Bedankt ;)
Edja
Starter
Starter

@thai
h264 geeft effectief een betere kwaliteit.
@Dettie
Onderstaand profile kan je gewoon in zijn geheel in de config directory zetten van Serviio
Lees ook bijgaande comments

Ik heb de laatste week enkele testen gedaan.
Voor de transcoding van een avi videobestand van 1.5 GB naar h264 is de CPU usage zo een 84% tot een piek van 91%. Deze CPU usage houdt (op mijn PC tenminste) een tiental min aan. Zogauw ffmpeg.exe (in de Serviio lib directory) de transcoding heeft uitgevoerd (die eerste 10 min) staat het getranscodeerde videobestand in de temp directory. En dan valt de CPU usage terug naar <1% voor de rest van de duurtijd van de film. Geen probleem dus. Ook niet tijdens die eerste 10 min. en zeker niet met kleinere bestanden.

Ik heb dezelfde test gedaan met mpeg2video. CPU usage is een 10-tal % lager (75% tot pieken van 85%). Iets minder CPU usage maar wel ten koste van kwaliteit.

Heeft het dan geen zin om eerder te kiezen voor mpeg2video ? Dat moet je voor jezelf uitmaken.
Ter overweging :
Ik werk al sinds begin december tot mijn grootste tevredenheid met h264. Ik heb nochtans geen power-PC ( dual core Intel Pentium G850 @ 2.90GHz en 4 GB RAM, Windows7 64 bit). Eigenlijk al een oude beestje.
De Digicorder is met mijn PC verbonden over het homenetwerk met 85 Mbit Devolo powerlines. Dit is in de verste verte geen belemmerende factor. De gemeten LAN trafiek naar de Digicorder komt nooit boven de 115 kB/s (gemiddeld 90 kB/s). De bandwidth via de powerlines is theoretisch 85 Mbps en in de praktijk meet ik 28 Mbps. Ruimschoots voldoende dus.
Ik heb zelf geen Wifi actief in huis (al genoeg straling). Grapje : gewoonweg niet nodig. Ik neem aan dat een wireless connectie van PC naar Digicorder ook voldoende bandwidth heeft (niet getest).
In het renderer profile voor de Digicorder had ik toch -voorzichtigheidshalve- een MaxVBitrate gezet van 8192. Deze limiet wordt nooit bereikt. Ik heb ook met 4096 geprobeerd. Nooit een verschil gemerkt. De MaxVbitrate=8192 staat er nog steeds in maar ik ga nu een weekje testen zonder. Als dit goed loopt dan verwijder ik de limiet.

Conclusie :
Het profiles.xml bestand dat ik heb gemaakt is specifiek voor het streamen van video, geluid, foto's van een Windows PC naar de Digicorder.

profiles.xml vertrekt van het profile “DirecTV HD-DVR” dat al standaard in Serviio zit en bevat nu een profile“DIGICORDER”. Andere profiles werden gedelete.
Profile “DIGICORDER” transcodeerd naar targetContainer="mpegts", targetVCodec="h264", targetACodec="aac" met een maxVBitrate="8192". Dit zijn parameters die binnen de set vallen die de Digicorder ondersteunt. M.a.w. ik heb gekozen voor de best haalbare kwaliteit (h264) en heb geen problemen qua CPU en LAN bandwidth ondervonden.

Ik heb niet exhaustief elk mogelijk denkbare container opgenomen in de te transcoderen lijst. Dat is ook niet nodig als je slechts van je PC naar de Digicorder wenst te streamen. Op dit ogenblik zijn de volgende videocontainers opgenomen : matroska, wtv, rtsp, rtp, applehttp, mp4, asf, avi, ogg, flv, 3gp, rm. Het zijn er een 3 of 4 meer dan in mijn eerste versie van profiles.xml en ik zal er nog aan toevoegen naargelang mijn begrip van de materie toeneemt of indien iemand er specifiek om zou vragen.

Daarom : als iemand problemen heeft om één of andere file te transcoderen, laat me dan het type file weten en ik kijk dan of ik het mee kan opnemen.

Zoals het nu loopt kijk ik al probleemloos sinds begin december naar video, geluid, fotos zowel locaal op harde schijf als on-line (YouTube, on-line radiostations, ...)

Ik post hieronder de recentste versie van profile.xml. Maar lees vooral hoe je dit installeert in deze post : http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 54#p523835[/color]
Bijlagen
profiles.txt
(13.51 KiB) 180 keer gedownload
Laatst gewijzigd door TiTanium 15 dec 2013, 20:22, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Rood voorbehouden aan UBCrew!
thai2000
Member
Member

Werkt perfect , prima geluid en beeld .

Nu nog 5,1 geluid .....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Weet iemand of het mogelijk is de sutitles van een VOB mee te streamen ?
Dave
Pro Member
Pro Member

werkt prima ...
Dave
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:Weet iemand of het mogelijk is de sutitles van een VOB mee te streamen ?
Eerst de subs rippen (bv. met http://www.afterdawn.com/software/audio ... vobsub.cfm)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik vroeg me af of Serviio dat niet "automagisch" kon terwijl hij streamt (net zoals de transcoding realtime gedaan wordt).
Dave
Pro Member
Pro Member

Volgens http://forum.serviio.org/viewtopic.php?f=10&t=2538 zal dat niet lukken en moet je effectief eerst een .srt aanmaken ...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dus een .mkv met ondertitels hardcoded, dat gaat niet lukken om die ook te laten zien? Tenzij ze rippen?
Heb het net geprobeerd, geluid en beeld inderdaad perfect, maar geen ondertitels!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Als je ondertitels in de mkv zitten, kun je met MKVToolnix deze gewoon heel gemakkelijk eruit extracten tot een srt bestand.
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Er hoeven geen aanpassingen meer gemaakt te worden :)

Na verdere tests en een check door Petr van Serviio zit het profielbestand nu in Serviio 1.4. Dit is de laatste versie met optimale instellingen. Er wordt met mpeg2 gewerkt omdat niet iedereen supercomputer heeft die naar H264 kan omzetten. Als je bronmateriaal een goede kwaliteit heeft dan zal het op de DigiCorder ook wel een goede kwaliteit hebben.

NB: de DigiCorder kan enkel 720p of 1080i streamen, geen 1080p.
TiTanium
Moderator
Moderator

Hoi,
zou het kunnen dat uw profiles niet meer werkt met de nieuwe geupdate versie werkt? Mijn geluid is weer weg :(
thai2000
Member
Member

Hier werkt alles nog normaal met de laatste profiles ....
TiTanium
Moderator
Moderator

Ik ga subiet is gewoon een clean instal doen met serviio 1.4 en dan uw file er inzetten :)
thai2000
Member
Member

Bestaat de mogelijkheid om AVI bestanden weer te geven ?
Ik heb al vanalles geprobeerd maar krijg het niet in orde...
Edja
Starter
Starter

@thai

.avi bestanden spelen hier zonder problemen.

Kan je preciseren :

wat gaat er precies niet ? Geen beeld? Geen geluid ? Onderschriften ?
is je video library gerefreshed ?
gebruik je mijn profiles.xlm (dwz profile DIGICORDER met transcoding naar h264) of een andere ?
zit je reeds op Serviio 1.4 ?
Had je dit probleem ook al met de vorige Serviio versie ?
transcodeer je met of zonder onderschriften ?
heb je dit probleem met alle avi files of met één specifieke file ( welke Video codec en welke Audio codec is de file) ?

Met iets meer info kunnen we wat gerichter zoeken.

Edja
thai2000
Member
Member

Avi werkt hier niet . Het bestand is divx. Ik krijg zelfs in de map waar het bestand staat niets te zien op mijn digicorder. Ik gebruik uw laatste profile maar weet niet of die h264 is. Berld is wel goed van kwaliteit.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Edja schreef:.avi bestanden spelen hier zonder problemen.
AVI is een container formaat... het kan dus verschillende CODEC's bevatten welke uiteindelijk bepalen of het kan of niet.

De ene AVI is dus de andere niet !
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”