@thai
h264 geeft effectief een betere kwaliteit.
@Dettie
Onderstaand profile kan je gewoon in zijn geheel in de config directory zetten van Serviio
Lees ook bijgaande comments
Ik heb de laatste week enkele testen gedaan.
Voor de transcoding van een avi videobestand van 1.5 GB naar h264 is de CPU usage zo een 84% tot een piek van 91%. Deze CPU usage houdt (op mijn PC tenminste) een tiental min aan. Zogauw ffmpeg.exe (in de Serviio lib directory) de transcoding heeft uitgevoerd (die eerste 10 min) staat het getranscodeerde videobestand in de temp directory. En dan valt de CPU usage terug naar <1% voor de rest van de duurtijd van de film. Geen probleem dus. Ook niet tijdens die eerste 10 min. en zeker niet met kleinere bestanden.
Ik heb dezelfde test gedaan met mpeg2video. CPU usage is een 10-tal % lager (75% tot pieken van 85%). Iets minder CPU usage maar wel ten koste van kwaliteit.
Heeft het dan geen zin om eerder te kiezen voor mpeg2video ? Dat moet je voor jezelf uitmaken.
Ter overweging :
Ik werk al sinds begin december tot mijn grootste tevredenheid met h264. Ik heb nochtans geen power-PC ( dual core Intel Pentium G850 @ 2.90GHz en 4 GB RAM, Windows7 64 bit). Eigenlijk al een oude beestje.
De Digicorder is met mijn PC verbonden over het homenetwerk met 85 Mbit Devolo powerlines. Dit is in de verste verte geen belemmerende factor. De gemeten LAN trafiek naar de Digicorder komt nooit boven de 115 kB/s (gemiddeld 90 kB/s). De bandwidth via de powerlines is theoretisch 85 Mbps en in de praktijk meet ik 28 Mbps. Ruimschoots voldoende dus.
Ik heb zelf geen Wifi actief in huis (al genoeg straling). Grapje : gewoonweg niet nodig. Ik neem aan dat een wireless connectie van PC naar Digicorder ook voldoende bandwidth heeft (niet getest).
In het renderer profile voor de Digicorder had ik toch -voorzichtigheidshalve- een MaxVBitrate gezet van 8192. Deze limiet wordt nooit bereikt. Ik heb ook met 4096 geprobeerd. Nooit een verschil gemerkt. De MaxVbitrate=8192 staat er nog steeds in maar ik ga nu een weekje testen zonder. Als dit goed loopt dan verwijder ik de limiet.
Conclusie :
Het profiles.xml bestand dat ik heb gemaakt is specifiek voor het streamen van video, geluid, foto's van een Windows PC naar de Digicorder.
profiles.xml vertrekt van het profile “DirecTV HD-DVR” dat al standaard in Serviio zit en bevat nu een profile“DIGICORDER”. Andere profiles werden gedelete.
Profile “DIGICORDER” transcodeerd naar targetContainer="mpegts", targetVCodec="h264", targetACodec="aac" met een maxVBitrate="8192". Dit zijn parameters die binnen de set vallen die de Digicorder ondersteunt. M.a.w. ik heb gekozen voor de best haalbare kwaliteit (h264) en heb geen problemen qua CPU en LAN bandwidth ondervonden.
Ik heb niet exhaustief elk mogelijk denkbare container opgenomen in de te transcoderen lijst. Dat is ook niet nodig als je slechts van je PC naar de Digicorder wenst te streamen. Op dit ogenblik zijn de volgende videocontainers opgenomen : matroska, wtv, rtsp, rtp, applehttp, mp4, asf, avi, ogg, flv, 3gp, rm. Het zijn er een 3 of 4 meer dan in mijn eerste versie van profiles.xml en ik zal er nog aan toevoegen naargelang mijn begrip van de materie toeneemt of indien iemand er specifiek om zou vragen.
Daarom : als iemand problemen heeft om één of andere file te transcoderen, laat me dan het type file weten en ik kijk dan of ik het mee kan opnemen.
Zoals het nu loopt kijk ik al probleemloos sinds begin december naar video, geluid, fotos zowel locaal op harde schijf als on-line (YouTube, on-line radiostations, ...)
Ik post hieronder de recentste versie van profile.xml. Maar lees vooral hoe je dit installeert in deze post :
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 54#p523835[/color]