Ik ben zelf een beetje out of the loop als het over gaming hardware gaat.
ik kan je wel eventueel doorverwijzen naar
r/buildapc
Je gaat zeker een nieuw moederbord, processor en geheugen nodig hebben.
Koeling moet enkel kopen als je een "tray"versie koopt van de CPU, maar die zijn tegenwoordig zeldzaam, als je een "boxed" versie koopt komt deze met een standaard koeler die voldoende is als je niet gaat overklokken.
De Behuizing hangt er van af. Qua standaard zitten we nog steeds op ATX en afgeleiden, dus op dat vlak zit je goed, indien je nu vindt dat alles er voldoende goed in past heb je zeker geen nieuwe nodig.
Power supply hangt een beetje af van het stroomverbruik van je nieuwe processor. De E8500 heeft een TDP van 65 Watt, als je nieuwe processor daar niet te ver boven gaat kan je wel nog toekomen met je bestaande power supply. Ik zie wel dat de middenmoot i5 processors met een TDP van 84 watt zitten, dat is er wel 20 boven. Het kan mogelijk dus wat nipt worden.
Ik zou try and see doen indien mogelijk. Een te lage capaciteit in de PSU gaat voor onstabiliteit zorgen, maar niets kapot maken. Indien je dus onstabiliteit hebt (test met enkele zware CPU en 3D kaart benchmarks) heb je wss een nieuwe PSU nodig.
De processor keuze is as usual AMD vs Intel, maar eerlijkgezegd heb ik de indruk dat AMD een beetje achterop loopt. De Intel processors zijn sneller voor minder stroom verbruik. een middenmoot i5 van de 4e generatie is een erg capabele gaming processor. Voor gaming moet je niet voor een i7 gaan. Hyperthreading heeft quasi geen voordeel voor gaming en komt met een zware meerkost.
Het moederbord hangt af van je processorkeuze, maar voorzie het liefst 4 memory slots (bij dual channnel) of 6 memory slots (triple channel) Je steekt dan een paar of een triplet memory er in, en hebt nog de helt over voor uitbereiding later. Dimms van 4 GB zijn nu zo een beetje de sweet spot, dus 8 GB bij dual channel configuratie en 12 GB bij triple channel configuratie.
Kan je later dus nog naar 16 en 24 upgraden zonder veel moeite.
De grootte van het moederbord maakt niet veel uit, als je niet veel expansiekaarten nodig hebt is een mATX formaat soms gemakkelijker om mee te werken als je case wat kleiner is.
Qua keuze geldt voor mij enkel dat je best bij de grotere merken blijft: MSI, ASUS, ASRock, Gigabyte maar ik zie dat Alternate ook quasi alleen dat aanbied.
Met de grafische kaart die jij nu hebt zou ik persoonlijk gaan voor een middenmoot i5 (de i5-4570 in het specifiek, niet de S variant) (185€) gecombineerd met de ASRock B85 Pro4 (4 memory slots, 6 SATA aansluitingen) (80€) en twee stuks Corsair 4 GB DDR3-1600 (90€)
voor een totaalprijs van 355 euro, met dien verstaande dat er mogelijk nog een nieuwe PSU voorzien moet worden wegens 20 watt meer stroomverbruik mogelijk (de Antec VP Power VP550F is een redelijk goede voor een medium/high systeem (75€))
Edit: bemerk dat dit dan nog steeds onder de medium/high end categorie valt qua hardware, als je echt high performance gaming wilt gaan doen ga je moeten kijken naar crossfire of SLI. Het moederbord dat ik gesuggereerd heb sluit dit niet uit, maar dan moet je zeker een krachtigere power supply hebben, en eerder ook naar de 650 watt ipv de 550 die ik suggereerde.
Ik heb ook niet naar overklokken gekeken, het kan best zijn dat het moederbord dat ik gesuggereerd heb daarvoor niet ideaal is, maar ik hou mij niet bezig met overklokken dus ik weet daar de fijnere punten niet van. (en het lijkt mij idioot om extra geld te spenderen aan een moederbord dat beter overklokt, kan je beter direct voor de betere processor gaan)
Tenslotte kan ik een SSD bijzonder hard aanraden. Het zal de gaming performantie op zich niet veel beïnvloeden, maar een SSD is een wereld van verschil in dagdagelijks computergebruik.