Nieuwe PC (Hardware) om te gamen.

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
AaronXXL
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Graag zou ik mijn pc wat 'upgraden' want ik ben nogal een fervent gamer... En met wat ik nu heb zitten lukt dit niet meer op maximale kwaliteit.
Ik zou liefst alle games die nu recent uitgekomen zoals Battlefield 4 graag op ultra kunnen spelen.
Momenteel heb ik dit zitten:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een videokaart heb ik nog maar pas gekocht dus dit is niet nodig. Harde schijf is ook niet nodig. CD/DVD drive ook niet nodig.
Graag had ik alles gekocht via deze site: http://www.alternate.be/html/configurat ... /page.html

Ik neem aan dat ik een nieuw moederbord nodig heb, processor, processor koeler (?), geheugen, behuizing (?) en voeding.

Alle hulp is welkom want zelf ken ik niets van hardware...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Ik ben zelf een beetje out of the loop als het over gaming hardware gaat.

ik kan je wel eventueel doorverwijzen naar r/buildapc

Je gaat zeker een nieuw moederbord, processor en geheugen nodig hebben.

Koeling moet enkel kopen als je een "tray"versie koopt van de CPU, maar die zijn tegenwoordig zeldzaam, als je een "boxed" versie koopt komt deze met een standaard koeler die voldoende is als je niet gaat overklokken.

De Behuizing hangt er van af. Qua standaard zitten we nog steeds op ATX en afgeleiden, dus op dat vlak zit je goed, indien je nu vindt dat alles er voldoende goed in past heb je zeker geen nieuwe nodig.

Power supply hangt een beetje af van het stroomverbruik van je nieuwe processor. De E8500 heeft een TDP van 65 Watt, als je nieuwe processor daar niet te ver boven gaat kan je wel nog toekomen met je bestaande power supply. Ik zie wel dat de middenmoot i5 processors met een TDP van 84 watt zitten, dat is er wel 20 boven. Het kan mogelijk dus wat nipt worden.

Ik zou try and see doen indien mogelijk. Een te lage capaciteit in de PSU gaat voor onstabiliteit zorgen, maar niets kapot maken. Indien je dus onstabiliteit hebt (test met enkele zware CPU en 3D kaart benchmarks) heb je wss een nieuwe PSU nodig.

De processor keuze is as usual AMD vs Intel, maar eerlijkgezegd heb ik de indruk dat AMD een beetje achterop loopt. De Intel processors zijn sneller voor minder stroom verbruik. een middenmoot i5 van de 4e generatie is een erg capabele gaming processor. Voor gaming moet je niet voor een i7 gaan. Hyperthreading heeft quasi geen voordeel voor gaming en komt met een zware meerkost.

Het moederbord hangt af van je processorkeuze, maar voorzie het liefst 4 memory slots (bij dual channnel) of 6 memory slots (triple channel) Je steekt dan een paar of een triplet memory er in, en hebt nog de helt over voor uitbereiding later. Dimms van 4 GB zijn nu zo een beetje de sweet spot, dus 8 GB bij dual channel configuratie en 12 GB bij triple channel configuratie.

Kan je later dus nog naar 16 en 24 upgraden zonder veel moeite.

De grootte van het moederbord maakt niet veel uit, als je niet veel expansiekaarten nodig hebt is een mATX formaat soms gemakkelijker om mee te werken als je case wat kleiner is.

Qua keuze geldt voor mij enkel dat je best bij de grotere merken blijft: MSI, ASUS, ASRock, Gigabyte maar ik zie dat Alternate ook quasi alleen dat aanbied.

Met de grafische kaart die jij nu hebt zou ik persoonlijk gaan voor een middenmoot i5 (de i5-4570 in het specifiek, niet de S variant) (185€) gecombineerd met de ASRock B85 Pro4 (4 memory slots, 6 SATA aansluitingen) (80€) en twee stuks Corsair 4 GB DDR3-1600 (90€)

voor een totaalprijs van 355 euro, met dien verstaande dat er mogelijk nog een nieuwe PSU voorzien moet worden wegens 20 watt meer stroomverbruik mogelijk (de Antec VP Power VP550F is een redelijk goede voor een medium/high systeem (75€))

Edit: bemerk dat dit dan nog steeds onder de medium/high end categorie valt qua hardware, als je echt high performance gaming wilt gaan doen ga je moeten kijken naar crossfire of SLI. Het moederbord dat ik gesuggereerd heb sluit dit niet uit, maar dan moet je zeker een krachtigere power supply hebben, en eerder ook naar de 650 watt ipv de 550 die ik suggereerde.

Ik heb ook niet naar overklokken gekeken, het kan best zijn dat het moederbord dat ik gesuggereerd heb daarvoor niet ideaal is, maar ik hou mij niet bezig met overklokken dus ik weet daar de fijnere punten niet van. (en het lijkt mij idioot om extra geld te spenderen aan een moederbord dat beter overklokt, kan je beter direct voor de betere processor gaan)

Tenslotte kan ik een SSD bijzonder hard aanraden. Het zal de gaming performantie op zich niet veel beïnvloeden, maar een SSD is een wereld van verschil in dagdagelijks computergebruik.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

boran_blok schreef: Power supply hangt een beetje af van het stroomverbruik van je nieuwe processor. De E8500 heeft een TDP van 65 Watt, als je nieuwe processor daar niet te ver boven gaat kan je wel nog toekomen met je bestaande power supply. Ik zie wel dat de middenmoot i5 processors met een TDP van 84 watt zitten, dat is er wel 20 boven. Het kan mogelijk dus wat nipt worden.
TDP's van intel zijn tegenwoordig vrij ruim meestal. En zelfs al pak je de i5, met een nieuw moederbord en ram gaat die sowieso zuiniger zijn dan wat er nu in hangt. Alleen kan je voeding een probleem vormen als je een Crossfire zou gaan draaien of een zwaardere GPu steekt, dan kan loopt je verbruik ineens 100watt+ op en dat kan soms te veel zijn.

Ik heb hierzelfs een AMD Phenom x6 1055T (125watt TDP) op 4GHz draaien (zware overclock, stock is 2.8GHz) samen met twee HD6850 (127w TDP) op een 600watt OCZ voeding die 504watt levert op 12 volt. En die CPU zal wel tegen de 200watt trekken op load.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

In december krijg ik een redelijke kloef centjes terug van de belastingen en mag ik van de vriendin mijn desktop upgraden (vorig systeem feb 2009) :banana:

Ik ben momenteel ongeveer een 2 maand bezig alle onderdelen aan het samenstellen. Ik kan enkel zeggen begin met de tips van Boran_blok.
Er kruipt veel tijd in om een systeem samen te stellen waar je kan zeggen: "dit is de perfect build (voor jou persoonlijk dan)".
Mijn lijstje is al dikwijls aangepast en tegen dat ik de bestelling plaats zullen er waarschijnlijk nog verschillende zaken aangepast worden.

Hieronder kan je de build die ik vandaag in mijn excelletje heb staan terug vinden. Wie weet kan het je ook een beetje helpen.

Extra tips, bekijk zeker en vast reviews op YouTube en zoek uit wat jij precies wil.

Overlocken, SLI/Crossfire, Gaming & Editing of enkel gaming,...

PCPartPicker part list / Price breakdown by merchant / Benchmarks

CPU: Intel Core i5-4670 3.4GHz Quad-Core Processor (€198.89 @ Amazon Deutschland)
CPU Cooler: Corsair H90 94.0 CFM Liquid CPU Cooler (€79.90 @ Caseking)
Motherboard: Asus SABERTOOTH Z87 ATX LGA1150 Motherboard (€199.89 @ Amazon Deutschland)
Memory: Corsair Vengeance Pro 16GB (2 x 8GB) DDR3-1600 Memory (€159.90 @ Caseking)
Storage: Samsung 840 EVO 250GB 2.5" Solid State Disk (€151.50 @ Amazon Deutschland)
Video Card: Asus Radeon R9 290X 4GB Video Card
Case: Fractal Design Define R4 (Black Pearl) ATX Mid Tower Case (€94.46 @ Amazon Deutschland)
Case Fan: Noctua NF-A14 FLX 68.0 CFM 140mm Fan (€21.04 @ Amazon Deutschland)
Case Fan: Noctua NF-A14 FLX 68.0 CFM 140mm Fan (€21.04 @ Amazon Deutschland)
Power Supply: Corsair RM 750W 80 PLUS Gold Certified ATX12V / EPS12V Power Supply (€119.00)
Total: €1045.62 (ZONDER de R9 290x prijs, want de asus versie met beter powermanagement/cooling is nog niet uit)
(Prices include shipping, taxes, and discounts when available.)
(Generated by PCPartPicker 2013-10-30 21:51 CET+0100)

Dit systeem is gaming, toekomst gericht & silence optimized.

PS: Laat je niet vangen aan RAM met meer dan 1600 MHZ ;)
Afbeelding
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

> PS: Laat je niet vangen aan RAM met meer dan 1600 MHZ

Dat is weer het overklocking verhaaltje.

Indien je je daar niet mee bezig houdt is 1600 gewoon het maximum wat een processor out of the box draait nu.
AaronXXL
Starter
Starter

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties!

Wat dachten jullie van deze set up?

CPUs Socket 1150
Intel® Core™ i5-4570
FC-LGA4, "Haswell" 1 x € 184,90*

Voedingen
Antec EA-650 Platinum
2x PCIe, Zwart 1 x € 109,90*

Moederborden Socket 1150
GIGABYTE GA-Z87-HD3
RAID, Gb-LAN, Sound, ATX 1 x € 99,90*

Geheugen DDR3-1600
Corsair 4 GB DDR3-1600
CMX4GX3M1A1600C9, XMS3 2 x € 44,99*
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat lijkt mij ok.

Je laat de mogelijkheid voor SLI open naar de toekomst.

(Maar voor je er aan begint wel eens goed researchen of het wel is wat je wilt, want SLI komt met enkele kopzorgen die je bij een krachtige enkele kaart niet gaat hebben)

Indien je SLI uitsluit zou ik zeker goed nagaan of je geen efficientere/Lagere PSU kan voorzien. 650 watt is wel heavy. Maar als de efficientie hoog genoeg is is dit geen probleem.

Je zou voor een goedkoper moederbord kunnen gaan, maar we spreken hier max 20 euro goedkoper, dus veel maakt het niet uit dan.
AaronXXL
Starter
Starter

FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

CPU:
Intel® Core™ i5-4570 = laatste (4de generatie) CPU, kan je niets mis mee doen. Draait een beetje warmer dan de vorige generatie dus een andere koeler dan de stock mag wel maar MOET zeker niet. Aangezien je voor de i5-4570 en niet de i5-4570K gaat zal de stock zeker voldoen. (K = overclock versie)

MOBO:
Als je bij MSI, Gigabyte, Asus blijft voor je moederbord kan je niet mis zitten. (Intel was vroeger ook in orde maar die maken geen moederborden als ik me niet vergis)

Voeding:
Je voeding is inderdaad een beetje hoog voor een niet SLI of Crossfire setup (want topic starter heeft een AMD 7800 reeks -> SLI = Nvidea) maar indien je nog een 7800 kaartje erbij doet zal deze voeding zeker voldoen. (toekomst gericht denken mag altijd!)

RAM:
Voor RAM neem ik altijd "Corsair Vengeance Pro 8gig (2*4 kit)

Veel verschil met jouw RAM is er niet op buiten XMP (Xtreme Memory Profile) d.w.z. als jouw board XMP heeft draait je RAM (normaal gezien) automatisch op 1600 MHZ, die andere RAM zal je manueel in je UEFI moeten aanpassen van 1333 MHZ naar 1600 MHZ.
Extra kostprijs van 10 euro, voor XMP en de looks als we eerlijk zijn :p (Beschikbaar in Rood, Blauw, Zwart)

EDIT: I.v.m. keuze MOBO, mijn eerste keuze zou gaan voor het GIGABYTE mobo (Meer toekomst gericht: meer usb 3 poorten, extra PWM-fan aansluiting (kan temp doorgeven aan computer om zo de fans rapper of trager te laten spinnen, "betere" onboard geluidskaart)

BTW: Ze zijn alle 2 XMP-ready

PS: Asrock = ASUS
PPS: Indien beperkt budget -> ASRock
Afbeelding
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

@Funkstar: 16 gig ram? Is dit niet een beetjeoverdreven?
Ma om nu effe eerlijk te zijn, meer dan 1000€ uitgeven aan gewoon een upgrade van een pc om deftig te kunnen gamen? Kan je dan niet beter een ps4 kopen? Daar kan je nog 5 jaar ofzo mee verder terwijl jouw gamepc binnen een jaartje of 2 misschien niet meer meekan.
AaronXXL
Starter
Starter

Neen, ik blijf liever bij een pc... graphics zijn ook beter...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

metal schreef:@Funkstar: 16 gig ram? Is dit niet een beetjeoverdreven?
Ma om nu effe eerlijk te zijn, meer dan 1000€ uitgeven aan gewoon een upgrade van een pc om deftig te kunnen gamen? Kan je dan niet beter een ps4 kopen? Daar kan je nog 5 jaar ofzo mee verder terwijl jouw gamepc binnen een jaartje of 2 misschien niet meer meekan.
16gig ram voor mijn build is inderdaad een beetje overkill, ging sowieso een RAMdisk maken voor Firefox en/of temp files op te plaatsen (Ook goed voor je SSD schijf...)

Bon, console VS pc is al een eeuwen oude discussie...

Ik ben voor PC (die build van mij zal zeker ook 5jaar meegaan hoor, GPU is 4k ready & CPU, HDD & overige zullen in de toekomst niet zoveel beter worden.)
Alles gaat gewoon kleiner worden zo zie ik de volgende stap.

BTW ik vrees dat de PS4 & de Xbox one de allerlaatste generatie van consoles zal worden zoals wij die kennen.

Volgende stap:

SteamOS, Nvidea Shield -> de vaste pc zoals we die al jaren kennen die zal streamen naar TV.
Afbeelding
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik denk dat PC/Console inderdaad verleden tijd is.

Vroeger als consoles uitkwamen waren ze toch voor een jaartje king of the hill en hadden ze beter graphics dan PC.
Nu starten ze al met een serieuze achterstand als je ze vergelijkt met gaming PC's (of zelfs als je vergelijkt met mijn 3 jaar oude i7 bak)

De consoles nu zijn niet veel anders dan budget PC's. Toegegeven voor het budget van de console kan je nu geen vergelijkbare PC in elkaar steken, maar jaren gaat dit ook niet duren.

En je draait de feiten natuurlijk een beetje om, PC hardware gaat er niet op achteruit met de jaren. De hardware vereisten van de games gaan er op voorruit.

Echter, zoals we de laatste jaren zagen werden games vooral gelimiteerd door de consoles (want lets face it de meeste grote spellen worden eerst voor console ontwikkeld) Aangezien de consoles nu al op een achterstand starten denk ik echt niet dat we veel te vrezen hebben van gebrek aan capaciteit bij PC gaming. Wat je echter ziet is dat PC gaming eerder naar extreem hoge resolutie gaat evolueren. Drie schermen, virtuele realiteit dmv occulus rift, etc...

Dus waar de consoles gaan vast zitten op 1600x900 (ps4) of 1280x720 (xb1) gaat het PC master race tegen 5760x1080 gamen bijvoorbeeld. (heb BattleField 4 als voorbeeld genomen, games met mindere hardware vereisten gaan logischerwijs beter draaien op de console, maar een console zal nooit meer dan 1080p outputten)
Dat voor die laatste de hardware requirements wat hoger zijn is wel te verstaan denk ik, maar dit is een keuze die je als gamer zelf maakt.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Wacht misschien nog eventjes totdat de details van de AMD Kaveri chips bekend zijn? Dit zijn de eerste APUs waarbij cpu en gpu rechtstreeks op dezelfde data in de cache kunnen werken.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben niet Pro-Intel of Pro-Amd voor CPU's maar het aanbod MOBO's voor AMD's is echt triestig :(

Trouwens AMD Kaveri ging eind 2013 uitkomen, maar deze datum is al delayed
Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Als ik een tip mag geven... Kijk verschillende verkoop fora en 2e hands sites na. Ongeveer 3 jaar geleden heb ik een I7 gekocht, 16 gig ram, moederbord en koeler voor amper... 260 euro. Nieuwprijs was meer dan het dubbele. Hardware was amper een maand oud. Er zijn altijd mensen die om de één of andere reden hun dure gaming pc verkopen. Ze spelen er ineens niet meer mee, kosten aan de auto, een laptop/pc van het bedrijf of nog een zwaardere upgrade.

Voor deze had ik bvb ook een 2e hands, gaming pc die enkel een week gedraaid had als demo pc op een beurs. Scherm van 21", dual core AMD, 2 HD's in raid, 8 gig ram, 2 kaarten in SLI, zware voeding, deftige case die ik nog steeds gebruik,... 600 euro. Heb de bonnetjes van de nieuwprijs er bij gekregen, zelfs zonder btw zat dat systeem toen over de 1000 euro

Al mijn laatste pc's waren mid/high end en heb er nooit echt veel voor betaald. Ook voor mijn laptops doe ik dat tegenwoordig zo. Laatst nog een i5 gekocht van 6 maand oud voor 250 euro. Was initieel een veel duurder toestel.

Al moet ik zeggen dat het gamen ook wel een stuk minder is maar op die manier kan je toch ook redelijk lang mee voor weinig geld.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

FunkStar schreef:Ik ben niet Pro-Intel of Pro-Amd voor CPU's maar het aanbod MOBO's voor AMD's is echt triestig :(
Geef eens een voorbeeld, wat mis je dan voornamelijk van features? Of is er gewoon te weinig keuze?
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

boran_blok schreef:Ik denk dat PC/Console inderdaad verleden tijd is.

Vroeger als consoles uitkwamen waren ze toch voor een jaartje king of the hill en hadden ze beter graphics dan PC.
Nu starten ze al met een serieuze achterstand als je ze vergelijkt met gaming PC's (of zelfs als je vergelijkt met mijn 3 jaar oude i7 bak)

De consoles nu zijn niet veel anders dan budget PC's. Toegegeven voor het budget van de console kan je nu geen vergelijkbare PC in elkaar steken, maar jaren gaat dit ook niet duren.

En je draait de feiten natuurlijk een beetje om, PC hardware gaat er niet op achteruit met de jaren. De hardware vereisten van de games gaan er op voorruit.

Echter, zoals we de laatste jaren zagen werden games vooral gelimiteerd door de consoles (want lets face it de meeste grote spellen worden eerst voor console ontwikkeld) Aangezien de consoles nu al op een achterstand starten denk ik echt niet dat we veel te vrezen hebben van gebrek aan capaciteit bij PC gaming. Wat je echter ziet is dat PC gaming eerder naar extreem hoge resolutie gaat evolueren. Drie schermen, virtuele realiteit dmv occulus rift, etc...

Dus waar de consoles gaan vast zitten op 1600x900 (ps4) of 1280x720 (xb1) gaat het PC master race tegen 5760x1080 gamen bijvoorbeeld. (heb BattleField 4 als voorbeeld genomen, games met mindere hardware vereisten gaan logischerwijs beter draaien op de console, maar een console zal nooit meer dan 1080p outputten)
Dat voor die laatste de hardware requirements wat hoger zijn is wel te verstaan denk ik, maar dit is een keuze die je als gamer zelf maakt.

Nu ik dit hier zo lees ga ik toch ook twijfelen voor een pc ipv ps4 te kopen.
Twas ook vooral voor de battlefield 4 te spelen. Nu net eens op youtube filmpjes gezien van de ps4 vs pc en das toch al een groot verschil.
Alleen zijn er tegenwoordig zoveel onderdelen dat je het op den duur niet meer weet wat te kiezen
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

Kenw00t schreef:Geef eens een voorbeeld, wat mis je dan voornamelijk van features? Of is er gewoon te weinig keuze?
Er is gewoon weinig keuze, laten we zeggen voor elke 10 mobo's die een intel cpu ondersteunen is er maar 1 voor AMD.
metal schreef:Nu ik dit hier zo lees ga ik toch ook twijfelen voor een pc ipv ps4 te kopen.
Twas ook vooral voor de battlefield 4 te spelen. Nu net eens op youtube filmpjes gezien van de ps4 vs pc en das toch al een groot verschil.
Alleen zijn er tegenwoordig zoveel onderdelen dat je het op den duur niet meer weet wat te kiezen
Dat is waar, als je er zelf niet thuis in bent en er geen tijd kan/wil in steken kan je natuurlijk altijd naar een tones/alternate gaan die voor jou er 1 samenstellen.
Afbeelding
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

Ik zou hier echt eens gaan kijken, ik heb één van de vorige guides gedeeltelijk gevolgd voor mijn gaming PC en ben daar tot nu toe zéér tevreden over. Deze worden na ellenlange discussies en compromissen op het forum samengesteld door ervaren mensen en geven je echt the best buy for your buck . Het is wel uit Nederland waardoor de prijzen wel redelijk veel kunnen verschillen.

De grootste bottleneck voor games is nog altijd de grafische kaart dusjah dat is echt wel investeren om een tijdje verder te kunnen ;) momenteel draai ik bijvoorbeeld een SLI setup met GTX 560, maar ben momenteel aan het uitkijken naar een GTX 770 8)

Mijn huidige setup:

Core i5 3570K
2 X 4 GB kingston HyperX DDR3 (clock weet ik niet meer ik geloof 1600)
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Corsair TX750M voeding
2 X Asus GTX 560 1 GB
Samsung 840 250 GB SSD
Samsung spinpoint F3 TB
Gelid tranquilo rev2 CPU cooler
Antec three hundred case
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

metal schreef:Nu ik dit hier zo lees ga ik toch ook twijfelen voor een pc ipv ps4 te kopen.
Vraag is vooral of je een No BS systeem wil om te gamen of niet. Noem me ouderwets, maar als ik wil gamen, neem ik mijn controller, poef me in de zetel en begin te spelen. De meeste high-end PCs belanden ergens op een bureau omdat ze vooral gebruikt worden voor games die optimaal werken met keyboard+muis. Echt ontspannend kan je dat niet noemen.

Maar moet er ook bij zeggen dat de hele next-gen mij ook om die reden niet echt interesseert. De allerlaatste graphics boeien me eigenlijk niet. Als ik aan het spelen ben, heb ik vaak zelfs niet eens echt oog voor de kwaliteit van de graphics. En ook de allerlaatste games hoef ik niet. Kan me prima amuseren met de goedkope Essential titels op PS3 :P.

Ik wil ook wel nog de eerste PC-gamer tegengekomen die minder geld aan hardware uitgeeft dan een console-gamer.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik wil ook wel nog de eerste PC-gamer tegengekomen die minder geld aan hardware uitgeeft dan een console-gamer.
Daar heb je denk ik wel gelijk in, maar dit wordt gecompenseerd door steam sales.

Nu heb ik te weinig tijd om te gamen, maar toen ik nog volop bezig was sprak je over grosso modo 400 per jaar aan hardware (geaccumuleerd, dus 1200 om de 3 jaar) en zo een 250 euro aan games. Hiervoor heb je een 30tal games bij steam (mix van high en low end)

Nadeel is nu wel dat ik een backlog heb van een dikke 200 games die ik waarschijnlijk niet voor mijn pensioen kan spelen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

30 games voor €250 ? Ik ben totaal geen PC gamer, maar heb wel even met Steam bezig geweest toen Portal gratis aangeboden werd. En toen ik wat rondkeek waren ietwat populaire titels, zelfs als ze al wat oud waren, toch rap meer dan €10. Trouwens, wat voor zin heeft het om je hardware elk jaar te updaten om dan enkel oude games te spelen ?

Overigens ook een hele tijd veel 2de hands console-games gekocht en dan zit je ook wel dik onder de €10 per stuk, maar idd, wanneer moet je die dan allemaal spelen :).
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Tomby schreef:
Vraag is vooral of je een No BS systeem wil om te gamen of niet. Noem me ouderwets, maar als ik wil gamen, neem ik mijn controller, poef me in de zetel en begin te spelen. De meeste high-end PCs belanden ergens op een bureau omdat ze vooral gebruikt worden voor games die optimaal werken met keyboard+muis. Echt ontspannend kan je dat niet noemen.

Maar moet er ook bij zeggen dat de hele next-gen mij ook om die reden niet echt interesseert. De allerlaatste graphics boeien me eigenlijk niet. Als ik aan het spelen ben, heb ik vaak zelfs niet eens echt oog voor de kwaliteit van de graphics. En ook de allerlaatste games hoef ik niet. Kan me prima amuseren met de goedkope Essential titels op PS3 :P.

Als ik me in de zetel poef, dan jaagt mijn vrouw me daar na een half uur uit weg omdat ik ofwel te veel lawaai maak, ofwel omdat ze zelf TV wil kijken. En als ik twee uur wil gamen, dan toch liever met muis en keyboard dan met zo'n controller, zeker bij shooters. Maar dat is persoonlijke voorkeur zeker.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Dedicated home-cinema room FTW :D.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Tja als je 2 kinderen hebt, dan is dat vaak een luxe waarvoor geen plaats meer is :(.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:Tja als je 2 kinderen hebt, dan is dat vaak een luxe waarvoor geen plaats meer is :(.
Tja... misschien moet je dan wat meer met je kinderen spelen... dat is een keuze die je zelf gemaakt hebt hé.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ook 2 kinderen, maar idd wel de luxe van nog een kamer op overschot te hebben. Enig nadeel: de home-cinema ligt naast de dochter haar kamer. Gelukkig slaapt ze heel vast :).
@r2504: beetje belachelijke opmerking want kinderen zitten normaal vroeg in hun bed. Had je er nu nog 'vrouw' ipv 'kinderen' van gemaakt, ok :angel:
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet wie mijn "steam-vriend" moet worden als de steam "friends & familty" uit beta is! :wink: boran_blok :wink:
Ik heb enkel Dirt3 via steam staan (actie bij gpu) dus als ik dan zowat even 130 games kan spelen gratis, wohooo!

Anyway ik ben PC-gamer: muis & toestenbord boven controller.
Ik kan gewoon niet mikken met zo'n controller, zelf niet met aim-assist :p
Afbeelding
AaronXXL
Starter
Starter

Dit zou mijn set-up worden:

CPUs Socket 1150
Intel® Core™ i5-4570
FC-LGA4, "Haswell" 1 x € 184,90*
http://www.alternate.be/html/product/in ... ssName=cpu

Voedingen
Antec EA-650 Platinum
2x PCIe, Zwart 1 x € 109,90*
http://www.alternate.be/html/product/in ... owerSupply

Moederborden Socket 1150
ASRock B85 Pro4
Gb-LAN, Sound, ATX 1 x € 79,90*
http://www.alternate.be/html/product/in ... =mainboard

Geheugen DDR3-1600
Corsair 4 GB DDR3-1600
http://www.alternate.be/html/product/in ... ssName=ram

Zal dit alles samen passen? Mijn pc moet geen SUPER pc worden, gewoon om games op ultra te kunnen spelen, meer niet.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Als ik het goed voor heb dan mis jij een grafische kaart.
Ik zou toch voor minimaal 8GB ram gaan in dual chan :)
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
AaronXXL
Starter
Starter

Een videokaart heb ik vorig jaar al gekocht.
Een radeon HD7870.

En het is 8GB ram hé,
Geheugen DDR3-1600
Corsair 4 GB DDR3-1600
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Controllers zijn ook voor platform, arcade en nog een aantal speltypes.
Voor shooters, mmo's en al de rest waarvoor 35 knoppen handig zijn heb ik toch liever toetsenbord en muis.

Ben al enkele maanden afgekickt van games. Soms jeukt het weer maar ik blijf op het rechte pad!
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

AaronXXL schreef:CMX4GX3M1A1600C9, XMS3 2 x € 44,99*
Ik dacht dat (althans vroeger toch) dat de dual kitjes goedkoper waren, dus inderdaad is dat zeker voldoende :)
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
AaronXXL
Starter
Starter

Ah, nu snap ik het.
Dus ik koop dan best een setje van 2 x 4GB
Wat stel je me voor?
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Het spijtige is dat je vroeger met een kitje wat winst kon maken. Nu is het verschil in prijs miniem.
Je zou spijtig genoeg maar 8cent winst doen :(
http://www.alternate.be/Corsair/Corsair ... =7&lk=5999
89.90
Of deze wat goede reviews heeft:
http://www.alternate.be/Corsair/Corsair ... =7&lk=5999
eveneens 89.90
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Maar je bent wel zowat zeker dat ze samen werken.

Loeri
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 25 keer

Wel jammer dat je al een videokaart hebt gekocht.
Ik heb zelf een ASUS HD 7850 DC2 en in vergelijking met mn nieuwe laptop waar een Nvidia GT 750M in zit vind ik toch dat de laptop een spel zoals Minecraft, Battlefield 3 meer soepel draait dan mn desktop..

Met meer soepel bedoel ik dus minder fps drops/spikes!

Mijn desktop is een gelijkaardig build:
i5 3570K
8GB ram
ASUS HD 7850 DC2
AaronXXL
Starter
Starter

Raden jullie mij nieuwe koelpasta aan of de standaard koelpasta die al op de processor is gesmeerd?

boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Indien je niet overclockt, gewoon whatever er op zit.

Indien je toch overklokt lap je best de koeler ook nog (opschuren tot als em blinkt als een spiegel) en dan nieuwe koelpasta.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”