[Slingbox] Vertraagt Telenet sommige stromen ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
snowoli
Starter
Starter

Hoi,

Ten eerste wil ik mij verontschuldigen voor mijn nederlands; ik ben Luikenaar en woon nu in Vlaanderen.

Hier is het probleem:

Ik geloof dat weinig personen mij zullen antwoorden omdat mij configuratie een beetje speciaal is. Hier is toch mijn vraag :

- Ik heb een Slingbox bij mijn ouders gezet. Deze werkt prima, niks erover te klagen.
- Wanneer Ik eraan connecteer vanaf andere locatie, ofwel in 3G, 4G, via hotspot of vaste verbinding streamt het zeer goed en aan de max van de "bron verbinding (3,5 Mega)".

- Ik heb echter een serieus probleem op mijn vaste thuis verbinding ! Het blijkt dat Telenet de stream sterk vertraagt. De maximum snelheid dat ik kan bereiken is rond 1 Mega terwijl het 3,5 Mega zou moeten zijn. Het ggeft dus mij een heel beschadigde beeld en arme kwaliteit...

Hebben jullie dit probleem ook opgemerkt ?
Laatst gewijzigd door snowoli 09 aug 2013, 17:20, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

snowoli schreef:Ik heb echter een serieus probleem op mijn vaste thuis verbinding ! Het blijkt dat Telenet de stream sterk vertraagt.
Misschien ligt het probleem inderdaad bij Telenet, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Ik heb wat meer gegevens nodig om dit te kunnen beoordelen.
Op welk netwerk en internetabonnement is de Slingbox aangesloten? Welk type Slingbox?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

snowoli schreef:- Ik heb echter een serieus probleem op mijn vaste thuis verbinding !
En wat is jou vaste thuis verbinding... eveneens Telenet of een andere provider ?

Welke resultaten krijg je op speedtest.net ?
snowoli
Starter
Starter

raf1 schreef:
snowoli schreef:Ik heb echter een serieus probleem op mijn vaste thuis verbinding ! Het blijkt dat Telenet de stream sterk vertraagt.
Misschien ligt het probleem inderdaad bij Telenet, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Ik heb wat meer gegevens nodig om dit te kunnen beoordelen.
Op welk netwerk en internetabonnement is de Slingbox aangesloten? Welk type Slingbox?
Het gaat over een Slingbox Pro HD die aan een 70Mbps/3,5Mbps (voo) verbonden is. Maar ik zie niet waarom u dat wenst weten.
Laatst gewijzigd door snowoli 09 aug 2013, 13:32, in totaal 1 gewijzigd.
snowoli
Starter
Starter

r2504 schreef:
snowoli schreef:- Ik heb echter een serieus probleem op mijn vaste thuis verbinding !
En wat is jou vaste thuis verbinding... eveneens Telenet of een andere provider ?

Welke resultaten krijg je op speedtest.net ?
Ik heb een Telenet Basic Internet. Ik krijg echt de 30Mbps met Speedtest en andere Nieuwsgroups, Direct Downloads enz..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tenzij je wordt aanzien als grootgebruiker op dit moment zie ik geen reden waarom je zo'n trage stream snelheid zou hebben.

Telenet doet hier alvast niets aan... het bewijs is dat het wel prima werkt op zelfs 3G.
snowoli
Starter
Starter

Daarom stel ik de vraag op het forum. Ik snap ook niet waarom...

Volgens mij is Telenet wel verantwoordelijk voor dit probleem want het werkt perfect met andere verbindingen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat dus om http://download.slingmedia.com/player/e ... tinapp.swf en RTMP-streaming?

Je kan eens testen of Telenet dit verkeer vertraagt via http://broadband.mpi-sws.org/transparency/bttest.php (kies Video-on-Demand: Flash video (e.g., YouTube))

(Telenet past ook een zeer restrictief netwerkbeleid toe dat P2P-verkeer en hoog dataverbruik beperkt: http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer)
snowoli
Starter
Starter

Ik gebruik liiever http://newwatch.slingbox.com/ want afstandbediening werkt niet goed op http://download.slingmedia.com/player/e ... tinapp.swf

Ik ga testen maar laat jullie weten wat het geeft.

Eigen streamen kan toch niet als P2P beschouwd ?
Ook Hoog Dataverbruik zou niet in mijn geval moeten staan ; Ik ben al met 100 Go per maand beperkt !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Moest TN dit vertragen (wat ik betwijfel want het is geen P2P) dan zou dit ook zo moeten zijn op de 3G verbinding.
snowoli
Starter
Starter

Sorry, ik snap niet wat je schreef. Kunt u in engels ? (of frans^^)

Je zegt dat telenet het vertraagt. Maar je twijfelt dat Telenet het doet. En dat met 3G verbinding ook vertraagd zou moeten worden ?

Sorry, ik begrijp het niet :s
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Telenet performs traffic shaping on P2P traffic (but normally this isn't P2P - but you never know how their traffic management software detects this)... but if that would be the case, then you would have the same issue on 3G (which isn't the case so I don't believe it is traffic shaping).
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

The TS has an "internet start" solution at home, so there isn't any kind of traffic shaping. It's just limited by 100GB/month.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
snowoli
Starter
Starter

Dank u :)

Ik zou het zelfde probleem met 3G (en 4G) niet hebben omdat ik bij Proximus ben.

Vreemdste ding : Met een Telenet Homespot word ik niet gelimiteerd. Enfin, toch door de lagere verbinding maar het streamt toch vlugger dan mijn eigen vaste verbinding. Echt raar !!!

Dus ik denk echt dat Telenet mijn stream beteugeelt !
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dit zou uiteraard perfect kunnen, het is reeds bewezen dat Telenet ook de speedtest (speedtest.net en speedtest.telenet.be) voorrang geeft zodat de resultaten "op papier" er beter uitzien. Echter kan ik niet meteen een manier vinden om dit te bewijzen.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

snowoli schreef:Ik zou het zelfde probleem met 3G (en 4G) niet hebben omdat ik bij Proximus ben.
Maar je ouders hebben Telenet... dus dat blijft hetzelfde (tenzij de beperking in de downstream zou zitten en niet in de upstream).
krisken schreef:The TS has an "internet start" solution at home, so there isn't any kind of traffic shaping. It's just limited by 100GB/month.
Inderdaad... traffic shaping kan het normaal dus niet zijn.
krisken schreef:Vreemdste ding : Met een Telenet Homespot word ik niet gelimiteerd. Enfin, toch door de lagere verbinding maar het streamt toch vlugger dan mijn eigen vaste verbinding. Echt raar !!!
Het geeft aan dat er met jou verbinding thuis misschien iets aan de hand is (ook al is de speedtest goed).
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Het kan wel traffic shaping zijn: op elk abonnement zit een volumebeperking én een P2P-beperking.

Aangezien de Slingbox eventueel een onbekend communicatieprotocol gebruikt kan dit verkeer (per vergissing) als P2P beschouwd worden en vertraagd worden.
Traffic shaping gebeurt trouwens per node en niet per abonnement. (http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer)
snowoli
Starter
Starter

r2504 schreef:
snowoli schreef:Ik zou het zelfde probleem met 3G (en 4G) niet hebben omdat ik bij Proximus ben.
Maar je ouders hebben Telenet... dus dat blijft hetzelfde (tenzij de beperking in de downstream zou zitten en niet in de upstream).
Neen, mijn ouders (waar de Slingbox is) hebben VOO.
Ik heb Telenet thuis, in Vlaanderen. En het is thuis dat het gelimiteerd wordt. Niet bij mijn ouders.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

Is het mogelijk dat wij jouw stream eens testen? Ik heb ook Telenet en kan eventueel ook via een EDPNet VDSL lijn op het werk testen.

Stuur je gegevens maar door in pm.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

raf1 schreef:Het kan wel traffic shaping zijn: op elk abonnement zit een volumebeperking én een P2P-beperking.

Aangezien de Slingbox eventueel een onbekend communicatieprotocol gebruikt kan dit verkeer (per vergissing) als P2P beschouwd worden en vertraagd worden.
Traffic shaping gebeurt trouwens per node en niet per abonnement. (http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer)
Daar kan wat in zitten... Volgens http://klantenservice.telenet.be/conten ... kbeheer-in
We streven een eerlijke verdeling van de bandbreedte na. Tijdens drukke uren
reserveert Telenet daarom 80% van de beschikbare bandbreedte op het Telenet-netwerk voor al het niet P2P-internetverkeer (surfen, e-mailen, videostreaming…)
20% van 3.5mbit komt neer op zo een 0.7mbit.

Telefonie = EDPnet + OVH
snowoli
Starter
Starter

raf1 schreef:Het kan wel traffic shaping zijn: op elk abonnement zit een volumebeperking én een P2P-beperking.

En waarom zou Slingbox niet als een HTTP stream kunnen worden zien ? Ik connecteer toch door een gewoon url zoals mijn Tennistv.com abonnement !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Op de betreffende pagina staat een applicatie (ActiveX, Flash, Silverlight, ...).

Wat er verder aan connecties is met de Slingbox is dus afhankelijk van de applicatie.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Daar kan wat in zitten...
Inderdaad, en Google kent dat fenomeen maar al te goed: http://www.google.com/#q=slingbox+traffic+shaped
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Daar kan wat in zitten... Volgens http://klantenservice.telenet.be/conten ... kbeheer-in
reserveert Telenet daarom 80% van de beschikbare bandbreedte op het Telenet-netwerk voor al het niet P2P-internetverkeer (surfen, e-mailen, videostreaming…)
Maar da's enkel tijdens de drukke uren op een drukke node... als de TS dus test tijdens de groene uren kan hij controleren of dit effectief het probleem is.
snowoli
Starter
Starter

Hier zijn de resultaten van de lattste testen dat ik gedaan heb.
Kijk naar "Débit" voor de laatste 2 beelden.

- popo = GSM modem
- Telenet Homespot = Telenet Homespot
- You lose = Telenet Basic Internet

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door snowoli 09 aug 2013, 16:40, in totaal 1 gewijzigd.
snowoli
Starter
Starter

r2504 schreef:
krisken schreef:Daar kan wat in zitten... Volgens http://klantenservice.telenet.be/conten ... kbeheer-in
Maar da's enkel tijdens de drukke uren op een drukke node... als de TS dus test tijdens de groene uren kan hij controleren of dit effectief het probleem is.
Ik heb wel opgemerkt dat het vlugger streamt 's nachts idd.
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Normaal kan dit niet aan telenet liggen. Ik heb ook een slingbox prohd en heb ook telenet gehad tot een maand geleden. En ik heb hier nooit last van gehad.
Altijd mooi beeld thuis en via homespot en 3g. Zelfs toen de modem van telenet nog niet ingesteld was voor gebruik buitenshuis had ik thuis geen last van slecht beeld op de laptop van de slingbox.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:
We streven een eerlijke verdeling van de bandbreedte na. Tijdens drukke uren reserveert Telenet daarom 80% van de beschikbare bandbreedte op het Telenet-netwerk voor al het niet P2P-internetverkeer (surfen, e-mailen, videostreaming…)
Dit sommetje gaat niet op.
Wat ze bedoelen is dat ze max 20% van de (totale) beschikbare bandbreedte op de node geven aan P2P. Dit wordt dan verdeeld onder alle P2P gebruikers op de node.
Als je de enige bent op die node, dan krijg je die 20% voor jou alleen (dus in de praktijk géén limiet), als je met meerdere bent moet je die verdelen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Snowoli... geef anders je gegevens eens (via PB) voor de Slingbox te bekijken aan iemand hier die ook TN heeft.

Op die manier kan iemand anders eens testen en zien of die ook het probleem heeft.
snowoli
Starter
Starter

PB verstuurd
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik ben ondertussen al een tijdje aan het kijken (kan wel niet zappen) zonder enig probleem ... bitrate zit constant boven 3.6 Mbits.

Ik heb wel gemerkt dat je Slingbox niet in het Telenet domain staat maar bij Teledisnet.be (blijkbaar gerelateerd aan VOO)

Afbeelding
Bijlagen
Slingbox.png
(391.62 KiB) 15 keer gedownload
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Dat vertelde hij toch ?

Slingbox bij zijn ouders op een voo lijn, en hij kijkt vanaf een telenet lijn ?

Of heb ik het zo verkeerd begrepen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik heb het ergens gemist... maar maakt niet uit... vanop mijn Telenet lijn heb ik dus geen enkel probleem.
snowoli
Starter
Starter

Hebt u de Basic Internet ook ?

Graag doe je nog sommige testen af en toe :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik heb een Whoppa (120/4 dus)... maar ik zal de komende dagen nog eens enkele testen doen.
snowoli
Starter
Starter

Bij mij steeds niks beter :/

Afbeelding
Bijlagen
re-test.png
om 23u50
(548.78 KiB) 10 keer gedownload
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Het heeft geen enkele zin om r2504 dit te laten testen want traffic shaping gebeurt per node. Wellicht is de node van r2504 nooit echt zwaar belast en treedt het traffic shaping-mechanisme bijna nooit in werking.

Je zal dus een testpersoon uit jouw buurt moeten zoeken om te kunnen vaststellen of dit probleem veroorzaakt wordt door traffic shaping.
Als je in een grote Vlaamse stad als Gent, Antwerpen, Leuven of Mechelen woont dan is de kans zeer groot dat traffic shaping tijdens de rode uren zeer actief wordt ingezet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Het heeft geen enkele zin om r2504 dit te laten testen want traffic shaping gebeurt per node. Wellicht is de node van r2504 nooit echt zwaar belast en treedt het traffic shaping-mechanisme bijna nooit in werking.
Misschien moet je het topic eens terug doornemen; De TS heeft namelijk Telenet BasicNet wat geen traffic shaping heeft in de zin van groene/rode uren. Tevens vermeld Telenet duidelijk...
We streven een eerlijke verdeling van de bandbreedte na. Tijdens drukke uren reserveert Telenet daarom 80% van de beschikbare bandbreedte op het Telenet-netwerk voor al het niet P2P-internetverkeer (surfen, e-mailen, videostreaming…).
... wat ervoor zou moeten zorgen dat zelfs op een overbelaste node er nog voldoende ruimte is voor oa. videostreaming. Indien de node totaal is overbelast (al herinner ik me hier geen recente meldingen meer over) kan het natuurlijk nog altijd een probleem geven, maar dan moet de TS dit ook merken in andere dingen dan louter dit.

De TS kan altijd eens een test doen op http://www.iis.net/media/experiencesmoothstreaming ... wat eveneens een vorm is van videostreaming om te kijken welke bandwith hij daar precies krijgt.
snowoli
Starter
Starter

Als al veel gezegd:

Ik heb geen probleem met mijn bandbreedte voor andere streaming diensten. En ik bereik altijd de 30 Mbps op mijn snelheid testen !

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

In welke regio woon je... drukke stad of eerder een rustig gebied (al zegt dat ook nog niets over de node).

Op zich kan ik je probleem niet verklaren... er zit weinig consistentie in. Het enige is misschien een foutieve detectie van zo'n Slingbox stream als P2P (maar dan zou je uren moeten vinden dat je wel 3.6 Mbps kan halen zoals ik).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”