Ik lees hier en daar de vraag naar een "modem only" oplossing.
Kan me iemand uitleggen wat dat is en waar dit goed voor is?
Wat is het alternatief?
modem only
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Modem only is zonder wifi, de HGW is met wifi.
Het is een keuze die je persoonlijk maakt. Ik heb bvb een eigen router, wil niet meteen een homespot worden dus is een modem only voor mij persoonlijk een betere keuze. Ook wat betreft hardware die ik zelf kan aansluiten achter de modem. Met de modem only kan je ook op de hotspots zonder er zelf eentje te zijn. Je kan bvb ook een FON router aansluiten en dan kan je zowel op de Telenet Hotspots als de FON hotspots.
Nu, dat gaat met de HGW modem ook he, begrijp me niet verkeerd, maar dan zit je met 2 wifi signalen in huis, je wifi uitzetten op de HGW modem wil ook zeggen dat je niet meer op de homespots kan.
Wil je modem only moet je een technieker aan je deur laten komen, de HGW krijg je standaard in elk Telenet Center mee.
Het is een keuze die je persoonlijk maakt. Ik heb bvb een eigen router, wil niet meteen een homespot worden dus is een modem only voor mij persoonlijk een betere keuze. Ook wat betreft hardware die ik zelf kan aansluiten achter de modem. Met de modem only kan je ook op de hotspots zonder er zelf eentje te zijn. Je kan bvb ook een FON router aansluiten en dan kan je zowel op de Telenet Hotspots als de FON hotspots.
Nu, dat gaat met de HGW modem ook he, begrijp me niet verkeerd, maar dan zit je met 2 wifi signalen in huis, je wifi uitzetten op de HGW modem wil ook zeggen dat je niet meer op de homespots kan.
Wil je modem only moet je een technieker aan je deur laten komen, de HGW krijg je standaard in elk Telenet Center mee.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Het grootste verschil is niet alleen de wifi, maar de HGW is een router. Een modem-only is alleen een modem, en je moet dus nog een eigen router gebruiken, wil je een lokaal netwerk.
Een tweede onderscheid is: bij een HGW kan je de TV decoders aansluiten op het lokale netwerk, je hoeft dus geen 2 netwerkkabels naar de TV kast als je daar TV + LAN wilt (vb mediaplayer).
Met een modem only moet je een switch gebruiken, om TV's van interactiviteit te voorzien.
De nieuwe Yello interface op de digicorder (waarmee de digicorder data kan lezen vanaf DLNA servers in je netwerk ...) zal ook alleen werken met een HGW.
Er zijn dus voor- en nadelen, maar voor de doorsnee gebruiker zal de HGW normaal de perfecte oplossing zijn, tenzij je specifieke eisen hebt (vb VoIP, servers ...)
Er loopt al een discussie hierover, misschien beter verder in de bestaande topic?
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... &start=580
Een tweede onderscheid is: bij een HGW kan je de TV decoders aansluiten op het lokale netwerk, je hoeft dus geen 2 netwerkkabels naar de TV kast als je daar TV + LAN wilt (vb mediaplayer).
Met een modem only moet je een switch gebruiken, om TV's van interactiviteit te voorzien.
De nieuwe Yello interface op de digicorder (waarmee de digicorder data kan lezen vanaf DLNA servers in je netwerk ...) zal ook alleen werken met een HGW.
Er zijn dus voor- en nadelen, maar voor de doorsnee gebruiker zal de HGW normaal de perfecte oplossing zijn, tenzij je specifieke eisen hebt (vb VoIP, servers ...)
Er loopt al een discussie hierover, misschien beter verder in de bestaande topic?
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... &start=580
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
De vuistregel is ongeveer dit: als je het niet weet ben je (meestal) beter af met een routercombi (hgw).
[
Post made via mobile device ]
[
![Afbeelding](http://userbase.be/forum/images/phone.png)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 16 keer
Ik kan mij vergissen, maar is het niet zo dat je vanuit een HGW een aparte netwerkkabel moet laten vertrekken naar enerzijds je digibox of digicorder, en anderzijds naar je computer. Dus 2 netwerkkabels.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
De HGW ziet aan het MAC adres of het een decoder is en zet hem op basis daarvan in de juiste VLAN.
Gebruik jij een modem-only met een eigen router... dan kan TN de originele MAC adressen niet meer zien en weet het dus ook niet of het een decoder is of niet (daarom dat je decoders nooit achter je eigen router mag hangen).
Gebruik jij een modem-only met een eigen router... dan kan TN de originele MAC adressen niet meer zien en weet het dus ook niet of het een decoder is of niet (daarom dat je decoders nooit achter je eigen router mag hangen).
-
- Deel van't meubilair
En de eenvoudige verklaring is dat een switch Level 2 is (dus niets aan de packets doet), terwijl een router Level 3 is (wel de packets aanpast).MClaeys schreef:Uiteraard mag dat
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Dit klopt dus niet (alleszins niet in mijn geval). Ik had een oude modem only en had een nieuwe nodig voor Whop. Na contact met de techniche TN helpdesk ben ik die gewoon gaan halen in mijn lokaal TN center en heb zelf de installatie gedaan, zonder problemen.Slafes schreef:
Als ik hier de ervaringen hoor heb ik blijkbaar geluk gehad met mijn TN contactpersoon, want meestal proberen ze dit te ontmoedigen door de techniekerkost aan te smeren.
Ik weet wel niet of ze een onderscheid maakt tussen klanten die van modem only (oud) naar modem only (nieuw) gaan en klanten met HGW naar modem only ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Krijg toch heel andere verhalen te horen (en te lezen), bij de ene lukt het, bij de andere "moet" de technieker langskomen...
Had me in mijn eerste postje wat beter moeten uitdrukken precies. Leek voor mezelf vrij logisch dat het ding een router was.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nu goed, voor de doorsnee gebruiker is een HGW voldoende, voor de oudere installaties is het soms een twijfelgeval, die hebben meestal niets anders. Zelfs 5 jaar geleden kon men al draadloze aansluitingen geven, maar werden er nog standaard modem-only installaties gedaan.
Had me in mijn eerste postje wat beter moeten uitdrukken precies. Leek voor mezelf vrij logisch dat het ding een router was.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nu goed, voor de doorsnee gebruiker is een HGW voldoende, voor de oudere installaties is het soms een twijfelgeval, die hebben meestal niets anders. Zelfs 5 jaar geleden kon men al draadloze aansluitingen geven, maar werden er nog standaard modem-only installaties gedaan.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
- Bedankt: 69 keer
Ik heb op 7/10 een installatie gepland. Heb bij de bestelling op de site de opmerking gemaakt dat ik een modem-only wil. Heeft zo'n technieker altijd beide modems in voorraad? Of vraag ik best voor hij hierheen komt of hij er wel één bij heeft. Zo niet hoeft hij wat mij betreft niet te komen namelijk. ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP