De nieuwe koning!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Loeri
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

Wou dit even met jullie delen... :P
[youtube]0jUrIOUI8vQ[/youtube]
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Kzag em ook al op FB langskomen :P

Er zal veel gelachen worden het komende half jaar,
met het hoogtepunt op Nieuwjaar :D
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

pffft, tegen de sterren op, ik zie er de humor niet van in, helaas, alhoewel....

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

ik ook niet, filmpje uitgezet toen em z'n mond open deed, ga een weekje het nieuws ook maar skippen denk ik. :lol:
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Ik heb de afgelopen weken geen nieuws(amper tv) gezien en wens dat nog minstens 1 week zo te houden. Wat een klucht zeg.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Le Roi se retire !

Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

En hij kan precies toch nog tegen een mopje :wink:

Afbeelding
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik ben persoonlijk ook niet zo voor het koningshuis en heel de mik mak die er rond wordt gemaakt, maar dit is nu eenmaal Belgïe. Hetgeen ik mij echt afvraag is welke nut deze koning heeft. Als hij iets weigert wordt hij van de troon gestampt voor 1 dag... Alvast wel 1 lichtpunt in de hele mik mak is dat hij ook bijdrage moet leven aan de staat (belastingen). Al is het wel grappig, ze krijgen het belastingsgeld van de staat, maar op het verkregen belastingsgeld worden ze nog eens belast waarvoor ze zelf belastingen voor moeten betalen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Wow, niet te rap.
Van het verkregen belastinggeld (923.000 EURO) wordt maar 200.000 euro als belastbaar loon aanzien.
En daarop betaald hij dus nog geen 100.000 euro personenbelasting terug.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ik blijf het vreemd vinden dat sommigen één koningshuis, dat steeds minder geld krijgt te duur vinden terwijl bij elke staatshervorming onze zes regeringen/parlementen extra geld vragen aan de burger.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Men zou beter eens snoeien in aantal regeringen en hun mandaten
Dat zou heel veel meer opbrengen en de staatsschuld verminderen
Zou ook terug een vlotter bestuur geven want vooraleer zo'n hoop politici hun zeg hebben gezegd en elk hun voordelen hebben gekregen neemt da veel tijd in beslag
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Belgenland het land met 2 koningen en 3 koninginnen, surrealistischer kan niet op deze aardbol. Dan nog met figuren als "Bert Bibber" en "Flupke" (Quick en Flupke) of "Filleberke" (jommeke) of Fabiola met een appel op haar hoofd (kobbejager) in de hoofdrollen.

Jammer dat deze wereldvreemde figuren zoveel belasting geld kosten aan hun volk.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ik vnd het wel grappig. Op een satirische manier de draak steken met de nieuwe roi belge. Er zal inderdaad nog heel veel gelachen worden. LOL. Jammer dat gans die show de belastingsbetaler zoveel geld moet kosten. Laat die niet-koningen maar werken voor hun geld.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gray
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef:Ik blijf het vreemd vinden dat sommigen één koningshuis, dat steeds minder geld krijgt te duur vinden terwijl bij elke staatshervorming onze zes regeringen/parlementen extra geld vragen aan de burger.
De reden daarvan is dat de tijd van het "lenen" om de tekorten op te vullen voorbij zijn. We hebben een staatsschuld van meer dan 389 miljard euro. (>100% van het BBP) Dus het enige dat ze nu kunnen doen is besparen en belastingen verhogen.
En als Dexia Failliet gaat komt er nog eens 144 miljard euro schulden bij en zitten we in het Griekenlandscenario x10.
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Gray schreef:Wow, niet te rap.
Van het verkregen belastinggeld (923.000 EURO) wordt maar 200.000 euro als belastbaar loon aanzien.
En daarop betaald hij dus nog geen 100.000 euro personenbelasting terug.
Yep :P Titel voor de kranten, koningshuis betaald belastingen.

En dan wat goochelen en schiet er weinig over xD
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Het zou toch een leven zijn dat ik niet zou willen. Uw doen en laten worden continu in het oog gehouden. Alle verplichtingen eraan verbonden.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

De Lorre is ook van da gedacht.. toch houd hij krampachtig vast aan de voordelen ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Ik blijf het vreemd vinden dat sommigen één koningshuis, dat steeds minder geld krijgt
Het probleem is dat zowat iedereen die deel uitmaakt van dat één koningshuis een toch wel zééééér riante vergoeding krijgt (en dat steeds minder is relatief als je wat verder kijkt) in tegenstelling tot andere koningshuizen waar enkel de koning en zijn troon opvolger een vergoeding krijgen.

Aangezien onze koning trouwens nul komma nul macht heeft (of mag hebben) is het ganse koningshuis wat mij betreft een zéééér duur speeltje dat we (in tijden van crisis) best kunnen missen.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Vrt doet zijn best, zendt een Franse film uit. :angel:
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

raf1 schreef:Ik blijf het vreemd vinden dat sommigen één koningshuis, dat steeds minder geld krijgt te duur vinden terwijl bij elke staatshervorming onze zes regeringen/parlementen extra geld vragen aan de burger.
Ik snap ook niet waarom er zo hard doorgedramd wordt op die dotaties en de kost van het koningshuis. Ok, ze krijgen veel geld en dat mag wel wat minder zijn, maar het is nu niet alsof die paar miljoen (?) euro het verschil gaat maken als de staatsschuld van grote orde tientallen miljarden is. Sommige mensen zien de afschaf van het koningshuis als de oplossing voor de crisis bij wijze van spreken. We zouden het verschil nog niet eens merken.
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Wat zou een President ons kosten ? Volgens mij minstens hetzelfde. De grootste kosten zullen beveiliging blijven, alsook de gebouwen, etc. Zoek het dus zeker niet in die richting !
Afbeelding Afbeelding
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Die president kost wellicht inderdaad hetzelfde, maar na zijn ambtstermijn wordt hij vervangen en valt zijn vergoeding weg (mits eventueel een jaar opzegvergoeding). De koningen blijven tot hun dood geld kosten, zo komen er steeds kosten bij. Met de riante vergoeding die ze tijdens hun ambt krijgen, zouden ze toch moeten kunnen één en ander opzij zetten om na hun aftreden (idem voor de weduwen/weduwnaars) verder te kunnen zonder vergoeding of met een gewoon pensioen zoals iedereen ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

gm123 schreef:Ok, ze krijgen veel geld en dat mag wel wat minder zijn, maar het is nu niet alsof die paar miljoen (?) euro het verschil gaat maken als de staatsschuld van grote orde tientallen miljarden is.
Probeer maar eens uit te leggen aan iemand die 45 jaar gewerkt heeft en ongeveer 1000 euro pensioen krijgt per maand ... dat die "paar miljoen euro" het verschil niet maken en dat onze ex-koning IDERE DAG 2500 euro krijgt (om nog maar te zwijgen over alle andere onrechtstreekse voordelen). Of leg je liever uit waarom mensen enorme successie rechten moeten betalen terwijl een koniging allerhande dubieuze constructies opzet om het geld zonder enige belasting het land uit te krijgen ?
gm123 schreef:Sommige mensen zien de afschaf van het koningshuis als de oplossing voor de crisis bij wijze van spreken.
Absoluut niet... maar in crisis moet je gewoon besparen op luxe dingen die absoluut niet nodig zijn... en dat is toch wel een koningshuis (meteen mag je driekwart van ons politiek bestel mee naar huis sturen trouwens !).
gbmed schreef:Wat zou een President ons kosten ? Volgens mij minstens hetzelfde.
Maar dan moet je alléén de president betalen... niet al z'n kinderen.
rolandvc schreef:Met de riante vergoeding die ze tijdens hun ambt krijgen, zouden ze toch moeten kunnen één en ander opzij zetten om na hun aftreden (idem voor de weduwen/weduwnaars) verder te kunnen zonder vergoeding of met een gewoon pensioen zoals iedereen ?
We zullen maar zwijgen over het kapitaal van ons koningshuis zeker (wat meer dan een miljard bedraagt... en dan spreken we niet over oude Belgische frankskens hoor).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

1. Leg dan ook maar meteen uit dat ze daar ook personeel ed. van betalen, dat het niet helemaal voor henzelf is.
2. De kinderen van de koning (Laurent bvb kan en zal nooit koning worden) maar ze kunnen er ook niet aan doen dat ze als koningskind geboren zijn en dat elke stap die ze zetten met argusogen wordt gevolgd. Dat een verkeerde zet of een verkeerd contact kan leiden tot een diplomatieke rel gewoon 'omdat het een koningskind is'.
3. Wil je de job van de koning uitvoeren ? vooral doen en soliciteren :) je mag het hebben
4. Albert is wel de koning hé.
5. Als iemand die 45 jaar gewerkt heeft en 'maar' 1000€ pensioen krijgt niet kan snappen dat 'een paar miljoen het verschil niet maken' dan snapt diezelfde persoon ook niet de helft van wat er over de begroting in de krant staat. Non-argument dus.
6. Een president kost blijkbaar meer. (Al eens gedacht wat het kost om elke 4 jaar nog eens extra verkiezingen te organiseren ?)
7. Er zijn op organisatorisch vlak in dit land veel grotere en effectievere besparingen mogelijk dan het afschaffen van het koningshuis. Vergeet niet dat, als je het afschaft, je het moet vervangen door 'iets anders'.

En ja, ik ben koningsgezind, niet fanatiek maar ze zijn er en ze doen dat niet slecht.

J.
EDIT: BTW een president krijgt ook een pensioen na zijn ambstermijn en als het 'een beetje tegenzit' is komt er zo elke 4 jaar eentje bij. Binnen 100 jaar heb je er dan al 25 te betalen...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Joe de Mannen schreef:1. Leg dan ook maar meteen uit dat ze daar ook personeel ed. van betalen, dat het niet helemaal voor henzelf is.
Buiten de 11 miljoen euro voor onze Koning der Belgen... is er nog 20 a 30 miljoen waar men niet over spreekt (terwijl onze politiekers hun mond vol hebben over transparantie in de uitgaven) welke gebruikt wordt voor onderhoud van gebouwen, verwarming, personeel, ... ! Hoe denk je dat ons koningshuis een kapitaal van één miljard euro heeft samen geraapt ?
Joe de Mannen schreef:2. De kinderen van de koning (Laurent bvb kan en zal nooit koning worden) maar ze kunnen er ook niet aan doen dat ze als koningskind geboren zijn en dat elke stap die ze zetten met argusogen wordt gevolgd. Dat een verkeerde zet of een verkeerd contact kan leiden tot een diplomatieke rel gewoon 'omdat het een koningskind is'.
En waarom worden ze gevolgd... omdat ze centen krijgen ! Toch raar dat in andere (paperrazi) landen men amper de kinderen van de koning kent ? Maar laat ons hun uit hun lijden verlossen... geen koning is ook geen kinderen meer die gebukt gaan onder deze zware last waarvoor men nooit gekozen heeft !
Joe de Mannen schreef:3. Wil je de job van de koning uitvoeren ? vooral doen en soliciteren :) je mag het hebben
Spijtig genoeg kan dit niet... je moet nu éénmaal in het juiste bed geboren worden.
Joe de Mannen schreef:4. Albert is wel de koning hé.
Sorry, "een" koging... Filip is Koning der Belgen... en je vergeet nog onze drie konigingen.
Joe de Mannen schreef:5. Als iemand die 45 jaar gewerkt heeft en 'maar' 1000€ pensioen krijgt niet kan snappen
We zullen nog eens praten als jij op pensioen bent... trouwens die mensen beseffen maar al te goed dat ze moeten besparen op alles en nog wat. Dat iemand met DE ULTIEME voorbeeld functie dit niet begrijpt (erger nog, hij kwam doodleuk in z'n speech zeggen dat we moeten volhouden in deze moeilijke tijden :bang: ) zegt trouwens veel meer.
Joe de Mannen schreef:6. Een president kost blijkbaar meer.
Bron ?
Joe de Mannen schreef:7. Er zijn op organisatorisch vlak in dit land veel grotere en effectievere besparingen mogelijk dan het afschaffen van het koningshuis.
Er is altijd wel iets belangrijkers... als dat je argument is om iets uit het rijk der fabelen niet af te schaffen is het droevig.
Joe de Mannen schreef:Vergeet niet dat, als je het afschaft, je het moet vervangen door 'iets anders'.
Je moet één koning vervangen... geen twee koningen, drie konigingen en een harem kinderen !
Joe de Mannen schreef:En ja, ik ben koningsgezind
Dat is wel duidelijk... een gezonde discussie is dan ook niet mogelijk.
Joe de Mannen schreef:maar ze zijn er en ze doen dat niet slecht.
WAT doen ze... hoe vaak zie je die man trouwens in het openbaar per jaar ? Of had je het nu over "op verlof gaan" ?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Als we de VRT reportage van gisteren mogen geloven kost een President evenveel als een koningshuis, er was een vergelijkende test met Frankrijk en Duitsland.
Daar hebben de Presidenten een lager loon maar kost de beveiliging en etc veel meer waarbij het ongeveer op hetzelfde neer kwam.

Als we dan nog de kosten van vier jaarlijkse verkiezingen mogen bijtellen denk dat je gerust moogt stellen dat een President meer geld kost dan een koningshuis.
Gray
Elite Poster
Elite Poster

In discussies over de rol of het nut van de monarchie is de kostprijs ervan vaak een argument. Toch is het niet eenvoudig om een bedrag te plakken op de totale kostprijs van het koningshuis. Dat komt omdat niet alle uitgaven even transparant terug te vinden zijn in de verschillende begrotingen.

Wat we wel zeker weten zijn de dotaties die de Koninklijke familie jaarlijks ontvangt. Vanaf de eedaflegging van koning Filip ziet die verdeling er als volgt uit:

• Koning Filip & Koningin Mathilde € 11.500.000
• Koning Albert & Koningin Paola € 923.000
• Koningin Fabiola € 461.500
• Prinses Astrid € 320.000
• Prins Laurent € 307.000

Belasting betalen
De vergoeding (de civiele lijst) die Filip als koning krijgt blijft op dezelfde hoogte als wat Albert als staatshoofd ontvangt: 11,5 miljoen euro per jaar. Een belangrijk verschil is dat koning Filip voortaan btw en accijnzen zal moeten betalen, zodat er netto minder overblijft. De dotatie die Koning Albert krijgt valt vanaf morgen terug op 923.000 euro per jaar. Zowat een vijfde daarvan wordt beschouwd als loon, daar moet hij personenbelasting op betalen – ook dat is nieuw. De dotatie die koningin Fabiola ontvangt valt terug tot 461.500 euro. Prinses Astrid en prins Laurent blijven de dotatie ontvangen die ze eerder al kregen. Voor de hele koninklijke familie komen de dotaties neer op een jaarlijkse kost van ruim 13,5 miljoen euro.

Verborgen kosten
Maar de totale kost van het koningshuis valt hoger uit. Heel wat departementen in de begroting (landsverdediging, binnenlandse zaken en justitie bijvoorbeeld) maken kosten die gerelateerd zijn aan de functie van de koninklijke familie. Daar komen ook de kosten van de beveiliging bij. Over de totale kostprijs van de ondersteuning voor het koningshuis is er tot nog toe weinig transparantie. Professor Herman Matthijs schat die kostprijs op 15 miljoen euro per jaar. Samen met de kost van de dotaties komt dat neer op een totale kostprijs voor het Koningshuis van 28,5 miljoen euro per jaar of omgerekend 2,6 euro per Belg per jaar. Vanaf dit jaar keert een deel daarvan via de personenbelasting en de BTW en accijnzen ook terug naar de schatkist. Matthijs schat dat dat maximum neerkomt op 1 miljoen euro.

En in andere landen?
Is dat totaal bedrag nu veel of relatief weinig? Een vergelijking met de kostprijs van Koningshuizen in andere landen kan daarover meer inzicht opleveren. Het probleem met zo’n vergelijking is dat ook in andere landen er niet altijd evenveel transparantie is over wat de totale kostprijs is van het koningshuis. De totale kostprijs voor de koningshuis in andere monarchieën ziet er als volgt uit.

• Nederland: 39 miljoen euro
• Zweden: 14 miljoen euro
• Luxemburg: 9,2 miljoen euro
• Spanje: 8,4 miljoen euro

Op basis van die gegevens en schattingen zien we dat het Belgische koningshuis niet het duurste maar ook niet het zuinigste is van Europa.

Republiek?
Ook de totale kostprijs van een republiek ligt niet noodzakelijk lager. In Duitsland ligt de totale kost op ruim 30 miljoen per jaar, maar het loon van de Duitse president is met 277.000 euro wel beduidend minder dan de dotaties bij ons.
(Duitsland is wel een specialleke waarbij men 5 nog (ex)-bondspresidenten en x-aantal (ex)-bondskanseliers moet onderhouden)
Mijn mening is dat koningen in sprookjes thuishoren. Een president, oid, is tenminste democratisch verkozen of op basis van competentie.
Gray
Elite Poster
Elite Poster

redman schreef:Als we de VRT reportage van gisteren mogen geloven kost een President evenveel als een koningshuis, er was een vergelijkende test met Daar hebben de Presidenten een lager loon maar kost de beveiliging en etc veel meer waarbij het ongeveer op hetzelfde neer kwam.
Frankrijk en duitsland zijn natuurlijk ook veel groter dan Belgie (en toch verdienen ze minder?))
Ook de beveligingskosten hebben niks met het verschil koningshuis-republiek te maken maar met wat het land wil geven aan "beveiliging". (Merkel is dan ook 100 miljoen keer belangrijker in de wereld dan Alberke en Phillipe :lol: )
redman schreef: Als we dan nog de kosten van vier jaarlijkse verkiezingen mogen bijtellen denk dat je gerust moogt stellen dat een President meer geld kost dan een koningshuis.
We gaan nu al gemiddeld om de 2 jaar gaan stemmen dus de meerkosten zullen wel niet zoveel meer zijn.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Gray schreef:Een president, oid, is tenminste democratisch verkozen of op basis van competentie.
Noem mij 1 president die verkozen is op basis van 'competentie' (ik ga er dan van uit dat je toch competentie in z'n vakgebied bedoelt, niet omdat hij goed kan lobbyen of goed kan geweerschieten...)

Momenteel kies je zelfs je burgemeester niet zelf.
Je deputé van de provincie ook niet.
Je minister president van je vlaamse regering ook niet.
Je parlementsvoorzitter(s) ook niet.
Je minister en je premier ook niet.
...

't is maar een bedenking.

Terinfo: het nederlandse koningshuis kostte in 2012 39.405.000 euro en is daarmee het duurste van europa.
Ter vergelijking, de franse president kostte in 2012 ruim 111 miljoen.
bron: vacature.com

J.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Joe de Mannen schreef:Noem mij 1 president die verkozen is op basis van 'competentie'
Het is in ieder geval nog beter dan per ongeluk in het juiste bed geboren te worden.

Trouwens de functie van een koning vergelijken met die van een president is nogal kort door de bocht.
Joe de Mannen schreef:'t is maar een bedenking.
Laat ons het dan maar meteen zonder president doen ook... een eerste minister moet dan maar volstaan.
Gray
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:
Gray schreef:Een president, oid, is tenminste democratisch verkozen of op basis van competentie.
Noem mij 1 president die verkozen is op basis van 'competentie' (ik ga er dan van uit dat je toch competentie in z'n vakgebied bedoelt, niet omdat hij goed kan lobbyen of goed kan geweerschieten...)

Momenteel kies je zelfs je burgemeester niet zelf.
Je deputé van de provincie ook niet.
Je minister president van je vlaamse regering ook niet.
Je parlementsvoorzitter(s) ook niet.
Je minister en je premier ook niet.
...

't is maar een bedenking.

Terinfo: het nederlandse koningshuis kostte in 2012 39.405.000 euro en is daarmee het duurste van europa.
Ter vergelijking, de franse president kostte in 2012 ruim 111 miljoen.
bron: vacature.com

J.
In absolute cijfers wel, maar Frankrijk is wel een pak groter.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... rkozy.aspx
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

lithion schreef:Ik vnd het wel grappig. Op een satirische manier de draak steken met de nieuwe roi belge. Er zal inderdaad nog heel veel gelachen worden. LOL. Jammer dat gans die show de belastingsbetaler zoveel geld moet kosten. Laat die niet-koningen maar werken voor hun geld.]
Daarom dat het een voordelige zet is om de troonsafstand op de nationale feestdag te plannen. Iedereen was toch al in de weer voor de feestdag.

Of we nu een koning hebben of niet, geld zal het altijd kosten. De paleizen, wat bij het nationaal erfgoed behoord, moet onderhouden worden. Met of zonder koning.
Je kan ook moeilijk verwachten dat de aftredende koning nu plots een stempeltje mag gaan halen bij de vdab, of de een of andere cursus metselen moet gaat volgen. Het afbouwen van de dotaties zal ook gebeuren over ettelijke jaren, lees generaties.
Zolang zal je er moeten mee omgaan dat er een geldsom naar deze familie vloeit. Hopelijk leert de jongste generatie prinsen en prinsessen de waarde van geld en dat het voor velen niet vanzelfsprekend is dat het uit de lucht komt gevallen. Alleen op deze manier kan men deze mensen meer gaan respecteren.
stefke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Naast een jaarlijks 'basis'loon van 400.000 dollar krijgt de pas herverkozen Amerikaanse president Barack Obama nog heel wat aardige extra's. Ook zijn succesvolle boeken brengen mooi wat geld in het laatje.
Presidentiële jaarloon & co

Obama krijgt als president van de Verenigde Staten een 'basis'jaarloon van 400.000 dollar (omgerekend zo'n 311.332,5 euro). Daarnaast krijgt hij ook een aantal aardige extra's zoals een jaarlijkse onkostenvergoeding van 150.000 dollar (116.749 euro), een belastingvrij reisbudget van 100.000 dollar (77.833 euro) en entertainmentbudget van 19.000 dollar (14.836,8 euro).

Uit het belastingformulier van de president en Michelle Obama, dat door het Witte Huis openbaar wordt gemaakt, blijkt dat hun gezinsinkomen vorig jaar neerkwam op 790.000 dollar (614.881,7 euro). Naast zijn presidentieel loon komen een groot deel van zijn inkomsten uit de verkoop van de succesvolle boeken die hij geschreven heeft.

In 2011 gaven Barack en Michelle Obama in totaal 133.873 euro uit aan goede doelen en betaalden ze 124.533 euro belastingen.
Bron jobat,

Denk dat ons koningshuis met alle bastaardkinderen wel iets mer kost per jaar. in vergelijking met het aantal inwoners.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Hij weet al jaren dat hij koning zou worden.
Hij weet nu ook al minstens weken wanneer hij koning zou worden.
En als de moment dan daar is komt hij 15 minuten te laat en moet hij zijn speechke aflezen van een briefje. :roll:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Was ook mijn idee, of hoe hij op het balkon steeds naar beneden aan het staren was (monitor?) tijdens z'n geleuter. :|
Dat geld had veel beter besteed kunnen worden al die jaren..
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Misschien naar zijn publiek? Ik weet het niet, hé...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
THDBASED
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 32 keer

Joe de Mannen schreef:1. Leg dan ook maar meteen uit dat ze daar ook personeel ed. van betalen, dat het niet helemaal voor henzelf is.
2. De kinderen van de koning (Laurent bvb kan en zal nooit koning worden) maar ze kunnen er ook niet aan doen dat ze als koningskind geboren zijn en dat elke stap die ze zetten met argusogen wordt gevolgd. Dat een verkeerde zet of een verkeerd contact kan leiden tot een diplomatieke rel gewoon 'omdat het een koningskind is'.
3. Wil je de job van de koning uitvoeren ? vooral doen en soliciteren :) je mag het hebben
4. Albert is wel de koning hé.
5. Als iemand die 45 jaar gewerkt heeft en 'maar' 1000€ pensioen krijgt niet kan snappen dat 'een paar miljoen het verschil niet maken' dan snapt diezelfde persoon ook niet de helft van wat er over de begroting in de krant staat. Non-argument dus.
6. Een president kost blijkbaar meer. (Al eens gedacht wat het kost om elke 4 jaar nog eens extra verkiezingen te organiseren ?)
7. Er zijn op organisatorisch vlak in dit land veel grotere en effectievere besparingen mogelijk dan het afschaffen van het koningshuis. Vergeet niet dat, als je het afschaft, je het moet vervangen door 'iets anders'.

En ja, ik ben koningsgezind, niet fanatiek maar ze zijn er en ze doen dat niet slecht.

J.
EDIT: BTW een president krijgt ook een pensioen na zijn ambstermijn en als het 'een beetje tegenzit' is komt er zo elke 4 jaar eentje bij. Binnen 100 jaar heb je er dan al 25 te betalen...
Wat een bullshit is dit zeg :lol:
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Ervan uitgaande dat de eerste president zijn ambt opneemt bij zijn geboorte en daarna 104 jaar wordt?

Presidenten zijn doorgaans toch al op leeftijd, doen meer wel dan niet 2 termijnen.
Neem nu dat presidenten 40+ zijn en op 80 gemiddeld sterven. Dan heb je afhankelijk van het aantal termijnen tussen 5 en 10 presidenten (ex+regerend).

Mijn mening is dat geld moet verdiend worden. Een president moet een actieve rol spelen (frankrijk, duitsland, usa).
Wat betreft zijn loon best op schaal van het bevolkings aantal. Het heeft geen zin om een president hier het loon van obama te geven.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Heronic schreef: En als de moment dan daar is komt hij 15 minuten te laat en moet hij zijn speechke aflezen van een briefje. :roll:
Niks speciaal dus, zoals 50% van de politiekers die dat ook moeten doen als ze de eed afleggen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

We hebben geen koning en ook president nodig.
Gewoon heeel dat gedoe afschaffen . Geef filip nog een leefloon en basta.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”