40Mb ipv 120Mb

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

De negotiatie was overal gbit maar het probleem lag idd aan de router Krisken.

Ik heb hem intussen vervangen door een "echte" gbit router en nu haal ik 114Mbit.
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Ben gisteren bij mijn vader de nieuwe draadloze Telenet modem gaan installeren. Hij is overgeschakeld van een basic formule naar een whop. Op zijn modem branden er nu 2 blauwe lampjes. Ik heb eens bij mij gekeken en hier brand maar 1 blauw lampje terwijl dit dezelfde modem is. Ik heb een whoppa formule. Enig idee hoe dit komt dat er bij mijn vader twee lampjes branden?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Volgens Smallnetbuilder zou een DLink-655 (al heb je misschien een andere revisie) toch 257 Mbits moeten halen WAN-to-LAN.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

fieldoxide schreef:Enig idee hoe dit komt dat er bij mijn vader twee lampjes branden?
Dit geeft aan dat er channel bonding is op zowel downstream als upstream (vooral dit laatste is nog niet overal).
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Dit geeft aan dat er channel bonding is op zowel downstream als upstream (vooral dit laatste is nog niet overal).
Is hier ook het geval sinds enige tijd. Begonnen met één blauw ledje en nu twee maar...

Net hetzelfde probleem als bij de anderen: sinds Whoppa slechts 94-95Mbit en bijlange geen 120. Rechtstreeks van modem via cat5e naar laptop nic (Gbit).
In Fibernet tijden haalde ik altijd 57-58 van de beloofde 60 dus ik had er persoonlijk meer van verwacht.

Ben niet geneigd te bellen voor een interventie of support aangezien ik bijlange niet de volledige capaciteit van die lijn benut. Kan me echter wel principieel opstellen en ''eisen'' wat mij toekomt maar zoals aangehaald: er is geen garantie op de snelheden.
Laatst gewijzigd door Nr10 13 jul 2013, 16:42, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Volgens Smallnetbuilder zou een DLink-655 (al heb je misschien een andere revisie) toch 257 Mbits moeten halen WAN-to-LAN.
Dit heb ik niet opgezocht maar inderdaad, dan is het wel erg raar. Misschien is het die QOS die standaard ingebouwd zit? Kan deze uitgeschakeld worden?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

Er zit idd een soort optie in om de WAN traffic te shapen maar hier heb ik niet mee geexperimenteerd..

Ik heb nu een nieuwe router met een 5ghz radio dus kga die oude ook niet meer gaan bovenhalen :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Nr10 schreef:Net hetzelfde probleem als bij de anderen: sinds Whoppa slechts 94-95Mbit en bijlange geen 120.
Feit is wel dat iedereen die dergelijk probleem heeft de fout uiteindelijk wel bij zichzelf heeft gevonden.

Als je 95 Mbits haalt heb je dan ook veel kans dat er ergens nog iets op "100 Mbits" werkt.
Nr10
Pro Member
Pro Member

Bij fieldoxide is er een nieuwe modem aan te pas gekomen. Beschik over de CBN home gateway die in principe hogere snelheden aankan.

checklist voor mezelf:

kabel --> cat5e OK
NIC --> connecteert aan Gbit

FTP transferke gedaan tussen twee computers en ik haal >100Mbit zonder probleem. Zal het eens op verschillende tijdstippen testen om de metingen te spreiden. Feit is echter dat ik vanochtend rond 08u weer rond de 95Mbit schommelde.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dus jij hebt een HGW waar je zelf een switch hebt aangehangen? Je hebt geen eigen router?

Telefonie = EDPnet + OVH
Nr10
Pro Member
Pro Member

HGW 3.0 CBN model want bij nazicht op de site blijken er twee HGW's te zijn.

Voor de test heb ik hem rechtstreeks aangesloten, er hangt ook wel een 100mbit D-link switch aan die andere pc's bediend.
Is deze dan de boosdoener? :)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Als je pc aan deze switch hangt wss wel. Anders niet :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Nr10
Pro Member
Pro Member

Neen dat is niet het geval.

Qua netwerken ben ik helemaal gene ''krak'' :D Dus de DLink is geen bottleneck in het netwerk? Uiteraard is alles achter de Dlink switch max 100Mbit.
Of gaat alles maar zo snel als de zwakste schakel?

edit:

Deze dus:
http://www.icbn.com.tw/product.php?act=view&no=10

Auto-sensing is het meer geleerde woordje voor wat ik hierboven min of meer heb beschreven.
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Wat betekent channel bonding eigenlijk ? Het enige verschil is dat ik in het Leuvense woon (1 blauw lichtje ) en mijn vader in Mechelen ( twee blauwe lichtjes ) .
Dettie
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 66 keer

Ivm Dir 655 ( qos kan zeker uitgezet worden, stond zelfs nooit aan hier ;)

draadloos wlan 150mbit naar vaste pc 1gbit => 20mb /s ofwel de volle 150mbit van de wlan
Via netwerkhdd - laptop 1gbit allebei haal ik 50mb/s (bottleneck is netwerkhdd) dus die router kan veel aan

Momenteel loopt alles nu via de nieuwe telenet router die 2weken geleden geinstalleerd werd maar indien ik meer poorten nodig heb,
zet ik mijn dir-655 in bridge of gebruik ik een hp procurve die ik nog op zolder liggen heb

ter info over test & firmware van dir-655

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=32463
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Nr10 schreef:Of gaat alles maar zo snel als de zwakste schakel?
Natuurlijk... als jij alles 1 Gbits hebt en hiervoor een 100 Mbits hebt staan dan krijg je ook maar 100 Mbits !
R3ap4r
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 15 keer

Gisteren is de technieker langsgeweest om eens te zien wat het probleem was.

Ik laat hem mijn speedwaves zien van de laatste 2 weken en was niet zo echt onder de indruk.
Connecteerd die kerel zijn laptop en doet een speedtest, 114Mbit ipv de 95 die ik krijg,
daar zat ik dan met mijn mond vol tanden.
Nogmaals getest, 6x speedtest telenet en speedtest.net, allemaal hetzelfde op zijn laptop 114Mbit.

Is misschien je computer, trage cpu enzo....

Dan kruipt hij achter mijn pc en opent Internet Explorer voor een test te doen (ik gebruik Firefox al jaar en dag).
Laps, de snelheid is 114 Mbit, ik viel plat achterover.
Dan opent hij Firefox en doet dezelfde speedtest en die gaat niet hoger dan 95Mbit.
Dan verteld die kerel tegen mijn dat ie thuis 6 computers in een netwerk zitten heeft, met verschillende browsers
en daar had hij ook al die verschillen gezien (met Chrome nog zelfs grotere verschillen).

Heb na zijn vertrek Firefox volledig erafgesmeten en een clean install gedaan, ik doe direct terug een test
en inderdaad, tot mijn verbazing zit ik nu wel op 114Mbit.

Dus het probleem lag dus wel bij mij, weliswaar aan m'n Firefox, maar geen haar op mijn hoofd die daar aan gedacht had
om deze eens te verwijderen en opnieuw te installeren,buiten een paar addons staat er niets speciaal op.

Bon, ik ben dus van het probleem af, maar wel goed om te weten.

Afbeelding
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

R3ap4r schreef:Bon, ik ben dus van het probleem af, maar wel goed om te weten.
En vermoedelijk 60 euro armer ?

Bij deze blijft dus voorlopig het feit dat iedereen die snelheden heeft ronde 95 Mbits het probleem vermoedelijk niet aan TN te wijten heeft.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 182 keer

Dat wordt dus het probleem van die hoge snelheden. Nu komen de bottlenecks naar boven. Ze voeren de snelheid op naar duizelingwekkende (onnodige?) snelheden, en dan gaan de klanten dat natuurlijk eens testen.
En dan zien ze dat het niet gehaald wordt.
Met dergelijke snelheden is de kans al groter dat er één of andere link (hardware en/of software) wat trager is. En dat komt dan naar boven hé.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”