iceke schreef:Eerlijk ? goeie regel ! gaat het iets uithalen ? ik hoop het ....
Als ik de reacties hier zo lees klopt het dus perfect dat je voor je 18 niet verantwoordt met alcohol kan omgaan...
...
Kan ik nu perfect feesten zonder me lam te drinken? ja. Waarom deed ik dat dan niet wanneer ik jong was ?
Je kan niet verantwoord met iets omgaan tot je de ervaring hebt om ermee om te gaan, en die ervaring kweek je als je jong bent,
en een keer teveel drinkt (limiet leer kennen), en zodoende ook leert dat je met minder alcohol ook perfect een fijne avond kan hebben.
Dat niet iedereen de hersenen heeft om dit te leren, is een andere zaak en doet niet terzake in de wetgeving die ze willen gaan maken.
thamar schreef:Neem eens een kijkje op een spoedopname naar keuze.
Het is ongelooflijk op welke leeftijd ze er al toekomen met een alcoholintox.
Maja, in België ben je nu eenmaal een held als je drinkt...
kijk, daar zit het hem idd tegenwoordig: op een of andere manier is het "ik kan meer drinken dan jij" verhaal "belangrijk" geworden...
en daar een wet rondbouwen gaat 0,0 helpen, als je dat IDEE er niet kan uitkloppen.
we proberen nu gevolg op te lossen met een plakker ipv met oorzaak denk ik?
bambipower schreef: De grens naar tolerantie wordt telkens verder verschoven naar onverdraagzaamheid.
lijkt me een trend te worden... niet enkel met het rookverbod en nu dit voorstel.
je ziet het ook vaker op de baan en bij het op stap gaan dat mensen elkaar gewoon minder lijken te gunnen.
krisken schreef:HEchter als je een snotneus hebt van 16 die, omdat hij al str*ntzat is, de boel kort en klein begint te slaan omdat hij geen pint of whatever van alcohol meer krijgt...das andere koek! Hoewel dit het volste recht is van de uitbater!!
nuance: je kan op 16 strontzat zijn, geen kat kwaad doen, en (nadien) zelf snappen dat teveel trop is, en je kan al agressief worden na 1 of 2 pintjes zonder dronken te zijn.
mensen die agressief worden van drank - ongeacht de leeftijd of hoeveelheid - moeten gewoon zorgen dat ze niet drinken tot op dat punt, klaar.
iceke schreef:
Alcohol werkt gewoon veel te verslavend... ik ken genoeg mensen in mijn leefwereld die er niet meer vanaf kunnen blijven... die draaien gewoon mee in de maatschappij, doen niemand kwaad, zorgen niet voor overlast enz. maar zuipen hun eigen wel kapot. Kan je komen zeggen dat ze dat zelf maar moeten weten, 100% gelijk, maar je kan als maatschappij ook een teken geven van alcohol = niet altijd oké.
dat teken mag er zijn, daar geef ik je helemaal gelijk in! maar om dat dan te "tonen" met een verbod voor de jeugd, mwoah... dat slaagt de bal mis denk ik.
ze moeten dan eerder gaan proberen op te vangen om mensen te leren OMGAAN met drank, en proberen de OMGEVING te sensibiliseren om eventuele drankproblemen vroeger te zien.
dat het verslavend werkt is relatief: ik rookte en ik dronk en ik ben met beide gewoon gestopt toen ik het genoeg begon te vinden.
je kan aan alles verslaafd raken als je de aanleg hebt en je leven dat "aanmoedigt", daar liggen meestal andere zaken van aan de basis.
iceke schreef:[Overlaatst moest ik een feestje doen, 100 man. De dochter van de jarige, ik schat ze 17 was straal bezopen en dan bedoel ik echt, gaan liggen want rechtstaan werkte niet meer. Ik vraag dus aan papa wat er scheelt, : " och ja kinderen hé, zo leren ze hun grenzen kennen"
meningen verschillen... ik geef die man dan gewoon gelijk.
tenzij die dochter echt wekelijks zo bezopen is, zie ik het probleem niet: een keer teveel, oeps, bijgeleerd, minder drinken.
althans, dat zou de reactie moeten zijn - ik weet dat het niet altijd zo is.
je hebt nu mensen die zélf niet drinken voor hun 18 en mensen die dat wél doen.
je hebt mensen die dat niet doen en niet mogen van thuis uit, en je hebt er die het wél doen en niet mogen van thuis uit.
je hebt er ook die het wél doen én mogen.
een wet gaat hier niets aan veranderen: het blijft, vind ik, een eindverantwoordelijkheid van de ouders en de jeugd in kwestie,
en als ze overlast veroorzaken moeten ze maar aangepakt worden met bestaande wetgeving (conform openbare dronkenschap bv)