Regering wil geen alcohol onder 18

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Waarom ? omdat ze over de plas gewoon minder tolerant omspringen met drank & tabac.... heb ik daar iemand zat gezien ? geen enkele keer...
Daar zie het gewoon niet, wat denk je dat ze daar doen bier drinken? Vodka en wiskey ja. Bron? Amerikaanse uitwisselingsstudenten.

Zelfde met wiet dat mag niet in Be maar ik zou durven zeggen dat 20% vd bevolking het toch doet. Intussen ken ik zelfs enkele cafés waar je dat gewoon mag zitten roken :lol: Ook een rare wetgeving je mag het niet kopen of verkopen maar wel bijhebben.
Dat in schril contrast met jongeren van 16 die wel al met de auto mogen rijden en films met veel geweld mogen zien, maar geen films met seksueel getinte scenes (en dan spreek ik over amper een tepel). Vergelijken met de VS moet je écht niet doen... Dat land is wacko.
Dan vergeet je nog dat in de meeste staten op de boerenbuiten het de normaalste zaak van de wereld is om daar met een geweer rond te lopen.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

iceke schreef:@krisken, toevallig was ik in NY een paar weken geleden, ze hebben zeker 5 keer mijn id gevraagd, zowel voor alcohol als voor tabac (en ik ga naar de 40) :angel:
Waarom ? omdat ze over de plas gewoon minder tolerant omspringen met drank & tabac.... heb ik daar iemand zat gezien ? geen enkele keer...
Lord Utopia schreef:Dat in schril contrast met jongeren van 16 die wel al met de auto mogen rijden en films met veel geweld mogen zien, maar geen films met seksueel getinte scenes (en dan spreek ik over amper een tepel). Vergelijken met de VS moet je écht niet doen... Dat land is wacko.
Dat is omdat amerikanen preuts en hypocriet zijn en verkeerde prioriteiten hebben.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Trojan schreef:Dat is omdat amerikanen preuts en hypocriet zijn en verkeerde prioriteiten hebben.
Dat denken wij.... hun regels zijn mischien wel zo, de mensen die ik gesproken heb zijn dat niet.

Weer een vb, ik vraag aan een agent (op een druk kruispunt) wat de snelheidslimiet is in Manhattan. hij met uitgestreken gezicht 25mph.
Ik vraag waarom ze dan allemaal voorbij vliegen aan 50mph, hij weer : omdat er nogal veel verkeerslichten zijn en hij rekent met gemiddelden :angel:
En toen moest hij weten vanwaar we kwamen, dat hij graag Duvel dronk en nog zeker een kwartier "smalltalk", want als er iets is dat een NY'ker graag doet dan is het wel smalltalk ;-)
Zij denken natuurlijk ook dat wij enkel wafels en bier eten/drinken en dat onze buren enkel wiet blowen.... dus ja amerikanen zijn preuts en hypocriet.....
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Dus omdat jij één tof gesprekje hebt gehad met een flik in NY is amerika ineens goed?

Niet alle amerikanen zullen preuts zijn, maar het zijn zij wel die voor het slechte imago zorgen en de vooruitgang van hun land tegenhouden.
iceke schreef: Zij denken natuurlijk ook dat wij enkel wafels en bier eten/drinken en dat onze buren enkel wiet blowen....
Ze zitten er niet ver naast. 8)
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Well...ze vergeten de chocolade :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

iceke schreef:@krisken, toevallig was ik in NY een paar weken geleden, ze hebben zeker 5 keer mijn id gevraagd, zowel voor alcohol als voor tabac (en ik ga naar de 40) :angel:
Ik heb dat ook al gezien in restaurants in de US. Tafel naast ons, een man van zeker 60+ met (ik denk) zijn zoon/schoondochter van 40+. Man vraag een witte wijn bij zijn maaltijd en moet zijn ID laten zien... ja zeg...

Ondertussen is het voorstel hier alweer van tafel geveegd. Het valt mij op dat er tegenwoordig wel wekelijks van die "voorstellen", lees ballonnetjes, opgelaten worden om dan te zien hoe de reacties zijn. Nu ja, 't zal goedkoper zijn dan een "studie" bestellen zeker...

Net als al de andere regeltjes en wetten van de laatste jaren zou dat weer een maatregel zijn die niet gecontroleerd zou (kan) worden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

iceke schreef:Eerlijk ? goeie regel ! gaat het iets uithalen ? ik hoop het ....
Als ik de reacties hier zo lees klopt het dus perfect dat je voor je 18 niet verantwoordt met alcohol kan omgaan...
...
Kan ik nu perfect feesten zonder me lam te drinken? ja. Waarom deed ik dat dan niet wanneer ik jong was ?
Je kan niet verantwoord met iets omgaan tot je de ervaring hebt om ermee om te gaan, en die ervaring kweek je als je jong bent,
en een keer teveel drinkt (limiet leer kennen), en zodoende ook leert dat je met minder alcohol ook perfect een fijne avond kan hebben.
Dat niet iedereen de hersenen heeft om dit te leren, is een andere zaak en doet niet terzake in de wetgeving die ze willen gaan maken.
thamar schreef:Neem eens een kijkje op een spoedopname naar keuze.
Het is ongelooflijk op welke leeftijd ze er al toekomen met een alcoholintox.
Maja, in België ben je nu eenmaal een held als je drinkt...
kijk, daar zit het hem idd tegenwoordig: op een of andere manier is het "ik kan meer drinken dan jij" verhaal "belangrijk" geworden...
en daar een wet rondbouwen gaat 0,0 helpen, als je dat IDEE er niet kan uitkloppen.
we proberen nu gevolg op te lossen met een plakker ipv met oorzaak denk ik?
bambipower schreef: De grens naar tolerantie wordt telkens verder verschoven naar onverdraagzaamheid.
lijkt me een trend te worden... niet enkel met het rookverbod en nu dit voorstel.
je ziet het ook vaker op de baan en bij het op stap gaan dat mensen elkaar gewoon minder lijken te gunnen.
krisken schreef:HEchter als je een snotneus hebt van 16 die, omdat hij al str*ntzat is, de boel kort en klein begint te slaan omdat hij geen pint of whatever van alcohol meer krijgt...das andere koek! Hoewel dit het volste recht is van de uitbater!!
nuance: je kan op 16 strontzat zijn, geen kat kwaad doen, en (nadien) zelf snappen dat teveel trop is, en je kan al agressief worden na 1 of 2 pintjes zonder dronken te zijn.
mensen die agressief worden van drank - ongeacht de leeftijd of hoeveelheid - moeten gewoon zorgen dat ze niet drinken tot op dat punt, klaar.
iceke schreef: Alcohol werkt gewoon veel te verslavend... ik ken genoeg mensen in mijn leefwereld die er niet meer vanaf kunnen blijven... die draaien gewoon mee in de maatschappij, doen niemand kwaad, zorgen niet voor overlast enz. maar zuipen hun eigen wel kapot. Kan je komen zeggen dat ze dat zelf maar moeten weten, 100% gelijk, maar je kan als maatschappij ook een teken geven van alcohol = niet altijd oké.
dat teken mag er zijn, daar geef ik je helemaal gelijk in! maar om dat dan te "tonen" met een verbod voor de jeugd, mwoah... dat slaagt de bal mis denk ik.
ze moeten dan eerder gaan proberen op te vangen om mensen te leren OMGAAN met drank, en proberen de OMGEVING te sensibiliseren om eventuele drankproblemen vroeger te zien.
dat het verslavend werkt is relatief: ik rookte en ik dronk en ik ben met beide gewoon gestopt toen ik het genoeg begon te vinden.
je kan aan alles verslaafd raken als je de aanleg hebt en je leven dat "aanmoedigt", daar liggen meestal andere zaken van aan de basis.
iceke schreef:[Overlaatst moest ik een feestje doen, 100 man. De dochter van de jarige, ik schat ze 17 was straal bezopen en dan bedoel ik echt, gaan liggen want rechtstaan werkte niet meer. Ik vraag dus aan papa wat er scheelt, : " och ja kinderen hé, zo leren ze hun grenzen kennen" :bang:
meningen verschillen... ik geef die man dan gewoon gelijk.
tenzij die dochter echt wekelijks zo bezopen is, zie ik het probleem niet: een keer teveel, oeps, bijgeleerd, minder drinken.
althans, dat zou de reactie moeten zijn - ik weet dat het niet altijd zo is.

je hebt nu mensen die zélf niet drinken voor hun 18 en mensen die dat wél doen.
je hebt mensen die dat niet doen en niet mogen van thuis uit, en je hebt er die het wél doen en niet mogen van thuis uit.
je hebt er ook die het wél doen én mogen.

een wet gaat hier niets aan veranderen: het blijft, vind ik, een eindverantwoordelijkheid van de ouders en de jeugd in kwestie,
en als ze overlast veroorzaken moeten ze maar aangepakt worden met bestaande wetgeving (conform openbare dronkenschap bv)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Tot verbazing van velen ben ik tot op heden nooit zat geweest, zelfs niet "in de wind". Niet omdat ik goed tegen alcohol kan, maar gewoon omdat ik amper tot nooit alcohol drink. Als ik eens iets van alchol drink dan is het 1 max 2 glazen op een avond. Ik heb dus absoluut geen ervaring met alcohol (laat het me zo zeggen : het idee dat ik alle besef van de wereld kan kwijt zijn, vind ik vrij freaky en vrij angstaanjagend soms). Dus volgens jouw idee kan ik niet verantwoord er mee omgaan. Tsja... :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

grom krisken! :p

maargoed, ergens wil dat dus inderdaad zeggen dat je er niet verantwoord mee zou kunnen omgaan, niet?
als je nu toch eens een keer dronken zou zijn?

- je weet niet exact hoeveel je kan drinken tot je dronken / lam / stomdronken / comazuipen bereikt (dat laatste is trouwens iets dat niemand zou mogen weten, maarbon)
- je weet niet exact wat je gedrag is als je gedronken hebt (toch niet als je zelfs nog niet in de wind bent geweest)
- ...

je kan verantwoord KIEZEN om niet te drinken, dat doe je ook en je geeft zelfs aan waarom, namelijk het besef dat je van de wereld kan zijn.
voor mij zegt dat eigenlijk genoeg: je kent de gevolgen van alcohol goed genoeg en kiest er bewust voor om niet mee te doen daaraan.
ik veronderstel dan ook wel dat een groot aandeel van jouw ervaring en kennis opgebouwd is door je EHBO postjes die je draait,
iets dat (minstens) even goed werkt als voorlichting en ervaring (en eigenlijk zelfs beter, want wat jij soms te zien krijgt, zullen velen niet willen zien denk ik)

een andere manier van het "leren omgaan met", maar ik denk dat de meerderheid van de jeugd meer via ervaring leert dan via ehbo postjes doen,
gezien dat aantal vrijwilligers -zeker bij de jeugd- (heb ik de indruk?) daalt tegenover vroeger.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

EHBO postjes zijn nog steeds bemand, maar het zijn er helaas nooit veel geweest.
Echter laat mij hier alvast een paar fabeltjes over alcohol (mis/ge)bruik ontkrachten :)

- je weet niet exact hoeveel je kan drinken tot je dronken / lam / stomdronken / comazuipen bereikt (dat laatste is trouwens iets dat niemand zou mogen weten, maarbon)
True, maar dat weet niemand. Dit hangt af van tal van factoren zoals wat je drinkt, wat je gemoedsgesteldheid is, of je een "fond" hebt gelegd, tijdstip van wanneer je begint, of je genoeg hebt geslapen, en zo zijn er nog wel wat meer.

- je weet niet exact wat je gedrag is als je gedronken hebt (toch niet als je zelfs nog niet in de wind bent geweest)
Also true, maar ook dit is verschillend voor iedereen. Of je nu bier, wijn of korte drank drinkt : hoewel het telkens alcohol is, is de uitwerking op je lichaam wel telkens anders. Over het algemeen gaan mensen losser worden van wijn, agressiever bij korte drank en slaperig bij bier. Althans zo is de theorie. Ik denk dat iedereen wel iemand kent die agressief komt van bier? :) Ook dit is weer afhankelijk van bovenstaande feiten en dus zeker niet altijd hetzelfde.

Dat is juist waarom ik mij niet durf laten "gaan" met alcohol : ik wil mezelf blijven en durf de controle niet te verliezen. Je weet nooit wat er gebeurd. Ik heb van dichtbij genoeg dingen meegemaakt waar alcohol in het spel was en tja...zulke dingen blijven bij...

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Ik drink geen alcohol en heb dat ook nooit gedaan. Ik doe geen zaken zoals Krisken. Ik heb er geen nood aan en behoud graag de controle over mezelf. Ik ben altijd BOB :).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

En dat kan ik bevestigen (vfr verjaardag Goz in Dardennen :-))
Voor de mensen die graag eens een wijntje drinken maar dat eens zonder alcohol willen proberen : vintesse, te koop bij het Lijmraam (voor degene die em niet snappen : de Colruyt :-))

Telefonie = EDPnet + OVH
R3ap4r
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 15 keer

Man man, wat een hetze, ik moet er ne keer goed me lachen.

De Wet op de Beteugeling van Dronkenschap is zo "grijs" als het maar kan zijn.
Dit is sinds 1939 en buiten een paar aanpassingen is er niets veranderd.

Wat een gelul over het wel/niet drinken van alcohol onder/vanaf 16-18 jaar.
Onder de 16 jaar, VERBODEN om alcohol/bier te schenken, betalen , gratis te geven. (allemaal strafbaar)
Tenzij vergezeld van ouder en/of voogd, en dan vervalt de verantwoordelijkheid van de cafébaas/bazin.
Maar wat met de winkels/nachtwinkels die alleen maar uit zijn op profijt? Controle? Noegabolle.

Cafébazen MOGEN de identiteitskaart vragen, zeker in twijfel van leeftijd, de persoon in kwestie is NIET verplicht om dit te tonen.
Wel heeft een cafébaas het RECHT om iedereen de toegang te weigeren/dranken te schenken bij een VERMOEDEN
van dronkenschap/niet gewettigde leeftijd.
Er wordt vanuit gegaan dat een cafébaas "merkt" dat een persoon dronken is of niet.
Aan sommige mensen zie je het meteen, anderen die zuipen ettelijke pintjes per uur en zie je er nog niets aan.
Als dan de persoon in kwestie huiswaarts keert (en het is niet aan de waard om te kijken of die met de auto/brommer daar was)
en hij/zij heeft een ongeluk, ben dan maar zeker (van welke zaak kom je...), en kan je een rechtszaak een je kamazolen hebben.

Best grappig dat een leider van een jeugdbeweging daar geen problemen mee heeft.
Als leider van zo'n jeugdbeweging is het toch normaal dat je normen en waarden meegeeft aan de jeugd die onder
Uw verantwoordelijkheid valt, 't is niet omdat je geen uitbater bent dat je niet strafbaar bent volgens de wet.
Wat als één van die gasten met "ze fietske naar huis rijd en onder nen auto terecht komt?"' armen omhoog en zeggen "ik weet van niks?"
Daar zijn ouders die er helemaal anders over denken (en de wet ook trouwens)

Het nuttigen van alcoholische dranken is een RECHT vanaf de door de wet voorziene leeftijd.
Als je als ouder/voogd/verantwoordelijke daar eens goed mee lacht en toch "laat doen waar ze goesting in hebben"
ben je onverantwoord bezig, normvervaging tot en met , en alle gevolgen vandien.

De cafés als schandpaal is precies het doelpunt van de week, maar de winkels waar jonge gastjes binnenwandelen
met 50€ in hun zak en wijn/bier/zware drank kopen à volonté zonder controle te doen is waar het al foutloopt van in het begin.
'k Zie ze nog niet komen naar den Aldi, en dan maar uitzoeken welke werknemer wat verkocht heeft aan minderjarigen...

Als zoon van een café heb ik veel dingen meegemaakt en gezien, maar de laatste 10 jaar zijn
de "algemene normen en sociale waarden" wreed scheefgetrokken, alsook de acties van ouders in het bijzijn van hun kinderen.
En dat van alles te beginnen te vergelijken met de VS , 't is al eens gezegt, "daar zijn ze zot" punt ander lijn.
Het sociale leven ginder is niet te vergelijken met hier ( maar het wordt wel door onze strot geduwd).

Ik drink graag bier, en liefst met maten, ik rook, en toch hou ik me aan de wetgeving omtrend, maar nu beginnen te roepen
van dat kan niet meer, het is maar hoe je het bekijkt.
Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Ik vind trouwens dat het niet to gek is om de verkoper van alcoholische dranken (eender waar) een zekere mate van verantwoordelijkheid mee te geven voor wat de controle van de wetgeving betreft. Wie anders gaat het doen? De jongere? Ik dacht van niet.

Iedereen heeft in België een identiteitskaart waar de leeftijd op staat. Bovendien hebben ze nu allemaal een chip. Laat de jonge klant die kaart even pinnen en klaar is kees. Geen extra werk voor de verkoper, die leest gewoon af of het OK is of niet. En hij heeft een bewijsje in geval men hem beschuldigt van verkocht te hebben aan minderjarigen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Goz : als ambulancier kan ik je zeggen dat die mannekes nooit een ID mee hebben. Meestal hebben ze juist hun geld mee en af en toe nog eens hun buzzy pazz van de lijn. Maar ID, sis-kaart, ... vergeet dat maar :-) Maar goed, mocht je zeggen "geen drank voor jullie jullie ID mee hebben" dan denk ik dat ze daar volgende week wel mee rondlopen...

Echter...
1. de meerderjarige vriend zal wel even pintjes kopen voor hun (of shotjes, ...)
2. bij eventuele controle hebben ze die gekregen van de eigenaar (bewijs dat maar eens dat t niet zo is)
3. ik zie het nu al overal fout gaat bij zaken waar je moet pinnen met je ID of SIS kaart (bvb banken, apotheek, ...) : helft van de keren werkt het niet
4. in tegenstelling tot wat jij beweert, vind ik dit wel degelijk tijdverlies (ID in bakje steken, uitlezen, ... duurt toch al gauw 5 a 10 seconden). Lijkt niet veel, maar als er zo 10 voor jou hun drank bestellen...

De verkoper van alcoholische dranken hoeft hier geen verantwoordelijkheid in te hebben. Wees gerust : als ze het bij jou niet krijgen, krijgen ze het ergens anders wel. Zoals iemand reeds zei : op wat ga je vergelijken of iemand genoeg op heeft of niet? Ik heb in Leuven (achterkant van het station) ooit eens iemand gehad die moest blazen bij een alcoholactie : het raampje van zijn auto was nog niet helemaal beneden en je had een ware alcoholdamp die naar je toe kwam. Echter zag je niks verkeerd aan deze persoon : hij reageerde normaal, reageerde snel, ... Bij het blazen echter kwam er meteen een "P" te voorschijn. Na de tweede controle in de combi had hij maar liefst 1.6 promille... Dus neen de verkoper kan je niks verwijten.

Een ander voorbeeldje...
Vroeger veel met enkele vrienden naar "Het Feestpaleis" geweest. Een "discotheek" (zij noemen het "Danstheater) in Beervelde (nabij Lochristi). Muziek is er vrij gevarieerd (niet altijd boem boem boem) en de sfeer is er meestal wel prima. Het begint al als je naar binnen gaat : je moet je registreren aan de hand van je ID, en een foto die ze maken. Pas dan krijg je een lidkaart. Op zich geen slecht idee : je hebt een recente foto van de persoon (gewoon gemaakt met een webcam, maar goed) en je hebt de leeftijd! Echter als je je lidkaart eens niet mee hebt doen ze niet moeilijk : betaal je ingang en voila je bent ook binnen. In de hele ruimte zijn er een stuk of 8 bars (enkele zijn gespecialiseerd in bvb enkel cava etc). Op hun website (zie huishoudelijk reglement) staat duidelijk dat ze de ID vragen om de meerderjarigheid te controleren. Echter als je daar eens binnen gaat op een zaterdagavond zie je dat het stikt van de jongeren. 14 jaar ga je er niet tegen komen, maar 16jaar met hele hordes tegelijk. Voor alle duidelijkheid : een discotheek mag je pas binnen in BE vanaf je 18 jaar, maar een danscafé op je 16 is geen probleem. Vooral de dames geraken er erg makkelijk binnen : een "man" van 16 neemt zijn liefje van 15 mee. Ze gaan hem toch niet binnen laten en zijn liefje buiten in de koude steken hé?! En dan blijkt dat het broertje etc ook nog mee is!

Bij wie leg je dan de verantwoordelijkheid?
- Degene aan de kassa
- De uitbater van deze club
- De minderjarige
- De security
- De barmannen
- iemand anders?
Laatst gewijzigd door krisken 21 jun 2013, 10:01, in totaal 1 gewijzigd.

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Bij de uitbater natuurlijk...
En als er ene zich dood drinkt bij de cafebaas waar hij z'n laatste pint gedronken heeft.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

@ Krisken Ja da klopt volledig Politici vinden maar regels uit maar nooit hoe men moet controleren want dan schermen bepaalde groepen met schending privacy
Wat gaat men doen aan 18 jarige die drank koopt en dan samen met zijn minderjarige vriendjes/vriendinnen zich lazarus drinkt op zijn studente kot of zijn kamer thuis?
Zo'n verbod is gewoon niet haalbaar maar zoals je vroeger reeds aanhaalde: er is verandering nodig want een groep minderjarigen drinkt om erbij te horen en zonder nadenken aan de gevolgen
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Al bij al is het bij ons nog altijd niet zo erg als in bvb de UK, waar het zogenaamde bidge drinking erg "in" is. Of waar ze allerlei rare toeren uithalen om zat te zijn, maar niet positief te blazen bij een alcohol controle (bvb door een tampon in een fles sterke drank zoals wodka te doen, en deze tampon anaal of vaginaal in te brengen. Door de immense aanwezigheid van aderen rond de anus en de vagina word de alcohol immens snel opgenomen en krijg je hetzelfde "zatte" gevoel. Echter heb je geen "mondalcohol" dus bij een alcoholcontrole zal je niet tekenen!

Nog wat proza...
De term comazuipen (in het Engels binge drinking genoemd) wordt gebruikt voor het gemeenschappelijk overmatig drinken van jongeren, soms ook minderjarigen. Hierbij wordt meestal gebruikgemaakt van sterke alcoholhoudende dranken zoals wodka, tequila en whisky. Maar het is ook mogelijk te comazuipen met lichtere drankjes als de Bacardi Breezer. Het comazuipen leidt frequent tot bewusteloosheid en ziekenhuisopnames en moet dus zeker gezien worden als een vorm van alcoholmisbruik.
In Nederland laat het aantal jongeren die met een alcoholvergiftiging in het ziekenhuis moest worden opgenomen een sterke stijging zien. In 2007 waren er 297 intoxicaties gemeld, in 2008 waren dat er al 337, in 2009 werden 500 jongeren opgenomen en in 2010 zelfs 684. Dit brengt het totaal in deze vier jaren op 1.818 jongeren. Dit zijn alleen jongeren die zijn behandeld door een kinderarts. Het daadwerkelijke aantal is daardoor hoger omdat jongeren die buiten het ziekenhuis door een huisarts worden behandeld of in het ziekenhuis door een reguliere arts niet worden meegeteld. Degene die worden opgenomen zijn een afspiegeling van de gemiddelde Nederlandse jeugd. Het zijn ongeveer evenveel jongens als meisjes, in leeftijd variërend van 12 tot en met 17 jaar; de gemiddelde leeftijd is iets ouder dan 15 jaar. Het alcoholpromillage van de opgenomen jongeren is gemiddeld 1,8. Bij 15-jarigen en ouder kan dit niveau worden bereikt na het drinken van 10 glazen of meer in korte tijd. De meeste jongeren in het ziekenhuis zijn gemiddeld 3 uur buiten bewustzijn met uitschieters tot 48 uur en circa 10% van de jongeren wordt op de Intensieve zorgafdeling behandeld.[4] Van de Nederlandse jongeren die zichzelf in comadrinken doet 36% dat met behulp van sterkedrank en 12% met bier.[5]

In 2011 nam het aantal comazuipers dat op de eerste hulp belandde verder toe met 12% tot 762. De gemiddelde leeftijd daalde van 15,6 jaar in 2010 naar 15,3 jaar vorig jaar. De jongste comazuiper was 10 jaar; nooit eerder werd iemand zo jong met een alcoholvergiftiging opgenomen. Gemiddeld waren de jongeren 3,27 uur buiten bewustzijn, een uur langer dan in 2007, toen voor het eerst landelijk gegevens werden verzameld. Noord-Holland staat van de provincies bovenaan met bijna eenderde van alle opnames, gevolgd door Zuid-Holland met 17,7%. De meeste kinderen komen uit autochtone tweeoudergezinnen. Circa 40% zat op het vmbo, 23% op de havo en 19% op het vwo.[6]

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik snap echt niet waar iedereen hier moeilijk zit over te doen hoor ?
Als je als café uitbater drank schenkt aan minderjarigen en er zijn problemen is dat toch gewoon zijn verantwoordelijkheid.
Als je als vader met je zoon op de lappen gaat en er valt iets voor met je zoon is dat toch zijn verantwoordelijkheid.
Als je voor je vrienden drank gaat kopen in de nachtwinkel is dat toch uw verantwoordelijkheid (al 1ne nachtwinkel zonder camera's gezien ?)
Als je een club uitbaat is alles wat daar gebeurt toch uw verantwoordelijkheid.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

die engelsen zijn natuurlijk wat overdreven als het op alcohol aankomt. Dat kan je bij ons toch niet zeggen (op een paar uitzonderingen na)

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 7514_o.jpg
de koe zegt boe
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

iceke schreef:Ik snap echt niet waar iedereen hier moeilijk zit over te doen hoor ?
Als je als café uitbater drank schenkt aan minderjarigen en er zijn problemen is dat toch gewoon zijn verantwoordelijkheid.
Als je als vader met je zoon op de lappen gaat en er valt iets voor met je zoon is dat toch zijn verantwoordelijkheid.
Als je voor je vrienden drank gaat kopen in de nachtwinkel is dat toch uw verantwoordelijkheid (al 1ne nachtwinkel zonder camera's gezien ?)
Als je een club uitbaat is alles wat daar gebeurt toch uw verantwoordelijkheid.
Dus jij bent van mening dat een café uitbater maar moet zien hoe oud de persoon in kwestie is? Want nogmaals : ID vragen mag niet, ze moeten deze zelf uit eigen wil voorleggen (je mag uiteraard wel weigeren om drank te verkopen, uiteraard)! Wat nachtwinkels betreft : ze hebben bijna allemaal camera's, maar ben je echt zo naïef om te geloven dat die allemaal werken? Het verplichte bordje van de privacycommissie heb ik nog niet veel tegengekomen bij nachtwinkels, wat dus meteen wilt zeggen dat de camera's die daar hangen geen enkel juridisch bewijsstuk kunnen opleveren. Ik vind dat je wat te kort door de bocht gaat. Het staat mooi op papier, maar er zijn genoeg hiaten...

@bambipower : zie dat stukje proza, dat gaat over Nederlandse jongeren.
En vraag elke (vooral Gentse) politie-inspecteur, ambulancier of brandweerman eens of hij het begrip "volle maan" wilt uitleggen ;-)

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ja, als je een zaak runt moet je maar zien dat je met alles in orde bent.... Zagen over werkomstandigheden in het buitenland is makkelijk, hier maakt het blijkbaar niet uit. Kan dan aan 2 dingen liggen volgens mij, laksheid of geldgewin.
Of je vaagt hun pas, of je schenkt hen geen bier, Idem voor de nachtwinkel.
Nu is het precies of de cafebaas is een watje die zijn minderjarige klanten niks durft weigeren....
Soit, de meeste cafe's hebben daar gewoon amper last van , het zijn juist die paar specifieke jongeren (Gentse)cafe's die overlast bezorgen waar jullie het nu over hebben.... moet ik dan echt medelijden hebben met die cafebazen ?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik geef als voorbeeld Gentse café's omdat ik die nu toevallig ken. Echter is dit schering en inslag in zowat héél België...

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

krisken schreef: Echter...
1. de meerderjarige vriend zal wel even pintjes kopen voor hun (of shotjes, ...)
Dan is die meerderjarige vriend verantwoordelijk voor de drank die hij uitdeelt, toch? Die wordt verondersteld volwassen te zijn.
krisken schreef:2. bij eventuele controle hebben ze die gekregen van de eigenaar (bewijs dat maar eens dat t niet zo is)
Als jij duidelijk een procedure hebt en eventueel een cameraatje, kan je dat perfect bewijzen. Of denk je dat je in de supermarkt niet gefilmd wordt? ;)
krisken schreef:3. ik zie het nu al overal fout gaat bij zaken waar je moet pinnen met je ID of SIS kaart (bvb banken, apotheek, ...) : helft van de keren werkt het niet
Ik heb helemaal die ervaring niet :-S. Misschien heb ik geluk.
krisken schreef:4. in tegenstelling tot wat jij beweert, vind ik dit wel degelijk tijdverlies (ID in bakje steken, uitlezen, ... duurt toch al gauw 5 a 10 seconden). Lijkt niet veel, maar als er zo 10 voor jou hun drank bestellen...
Weegt zeker op tegen het tijdverlies indien een ouder een rechtzaak start tegen je omdat een kind in de coma ligt omdat jij hem drank hebt verkocht.
krisken schreef:De verkoper van alcoholische dranken hoeft hier geen verantwoordelijkheid in te hebben. Wees gerust : als ze het bij jou niet krijgen, krijgen ze het ergens anders wel.
Daarom dat ik zeg dat alle verkopers dit moeten toepassen.
krisken schreef:Zoals iemand reeds zei : op wat ga je vergelijken of iemand genoeg op heeft of niet? Ik heb in Leuven (achterkant van het station) ooit eens iemand gehad die moest blazen bij een alcoholactie : het raampje van zijn auto was nog niet helemaal beneden en je had een ware alcoholdamp die naar je toe kwam. Echter zag je niks verkeerd aan deze persoon : hij reageerde normaal, reageerde snel, ... Bij het blazen echter kwam er meteen een "P" te voorschijn. Na de tweede controle in de combi had hij maar liefst 1.6 promille... Dus neen de verkoper kan je niks verwijten.
Ik vind niet dat je verantwoordelijk moet zijn omdat hij te veel drinkt, wel omdat je uberhaupt alcohol verkoopt.
krisken schreef: Bij wie leg je dan de verantwoordelijkheid?
- Degene aan de kassa
- De uitbater van deze club
- De minderjarige
- De security
- De barmannen
- iemand anders?
De eigenaar / uitbater is verantwoordelijk voor al zijn personeel.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ook supermarkten moeten voldoen aan de privacywetgeving. Geen label aan de deur = tapes hebben geen bewijslast. Zie privacycommissie.be

Telefonie = EDPnet + OVH
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:
krisken schreef: 4. in tegenstelling tot wat jij beweert, vind ik dit wel degelijk tijdverlies (ID in bakje steken, uitlezen, ... duurt toch al gauw 5 a 10 seconden). Lijkt niet veel, maar als er zo 10 voor jou hun drank bestellen...
Weegt zeker op tegen het tijdverlies indien een ouder een rechtzaak start tegen je omdat een kind in de coma ligt omdat jij hem drank hebt verkocht.
kijk, en daar haal je dus een punt aan dat me al jaren meer en meer stoort: het is NOOIT de fout van het kind of de ouders.

- slechte punten op school? => slechte leerkracht
- iets gestolen uit de winkel? => slechte vrienden
- comazuipen? => schuld van de verkoper
- ....

wat is er overgebleven van:

- slechte punten op school: de ouders hebben niet genoeg geholpen / het kind in kwestie heeft niet genoeg gestudeerd
- iets gestolen: moraal? waardes van thuis uit? je kiest toch echt je eigen vrienden en bent toch echt zelf verantwoordelijk voor je eigen acties
- comazuipen: kwam vroeger toch niet voor? je kon drinken, je kon zuipen, en je kon kotsen en ziek zijn... maar het was geen wedstrijd om dood te vallen

het zijn allemaal lapmiddeltjes om verantwoordelijkheden en oplossingen af te schuiven, en zodoende gewoon iets "op te lossen" door een foute aanpak...
want ook foute aanpakken kunnen natuurlijk de gewenste effecten (op korte termijn) hebben.

als je de verantwoordelijkheid ipv opneemt in de wet (die amper te controleren is, verkeerde gevolgen gaat hebben, en onnodige druk legt op bepaalde groepen),
gewoon terug afschuift waar ze hoort: bij de ouders en bij het kind (afhankelijk van de leeftijd dus), en bij de opvoeding... dan kom je, denk ik, veel verder.

het is nu niet zo dat ons gerechtelijk systeem zo geweldig goed werkt, of dat de "opvang" voor moeilijke jeugd zijn doel (efficient) bereikt.

bv; "jong volwassenen" samenzetten bij jeugddelinquenten:
De capaciteit van de jeugdgevangenis in Tongeren wordt beperkt. Het federaal gesloten centrum biedt voortaan nog plaats aan 20 criminele jongens die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en door de jeugdrechter uit handen zijn gegeven. Daarnaast zijn er 4 bufferplaatsen voor jongeren die bij voorlopige maatregel zijn toevertrouwd aan het centrum in Everberg, maar er niet terechtkunnen omdat het volzet is.
De 19 cellen die hierdoor vrijkomen, zullen voortaan gebruikt worden voor volwassen criminelen. Zogenaamde primo-delinquenten, jonge volwassen criminelen die voor de eerste keer opgesloten worden, zullen er terecht kunnen.
en dan stel ik me nog de vraag, als je daar al terecht komt heeft er veel vroeger in de lijn reeds iets gefaald...
spijtig genoeg heb ik hier geen cijfers over :(

@krisken: misschien dat jij ergens mensen kent die concrete cijfers kunnen geven over de leeftijdsgroepen, het aantal feiten/recidive, en de "aanpak" die ze krijgen?
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Ik ben het volledig met je eens, hoor. Maar jammer genoeg werkt het zo niet in ons apeland.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:kijk, en daar haal je dus een punt aan dat me al jaren meer en meer stoort: het is NOOIT de fout van het kind of de ouders.

- slechte punten op school? => slechte leerkracht
- iets gestolen uit de winkel? => slechte vrienden
- comazuipen? => schuld van de verkoper
- ....
Nagel op de kop :!:
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”