Waze Map Editor

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik vermoed dat vooral ::steven:: hier iets kan vertellen, maar d'er moet toch een frustratie ivm maps editen van me af geschreven worden.
Het concept van Waze is "gamification": zijnde dat er spelelementen worden verwerkt om mensen te engageren dingen te doen zoals meldingen maken van politiecontroles, kaarten te corrigeren, ...

En bij dat laatste gaat het naar mijn mening fout door bepaalde dingen pas mogelijk te maken vanaf een bepaald level. Ik snap dat je soms voor belangrijke elementen een zekere vorm van "maturiteit" in de omgeving nodig hebt, maar je krijgt geen kans om te groeien.

Je verzamelt punten door te editen. Ik stel echter vast dat ik meldingen, gemaakt door gebruikers, niet kan oplossen omdat de roads locked zijn en je "level 4" of 5 moet zijn. Hoe wordt dan van mij verwacht dat ik iets oplos? Het is kip-en-ei op die manier en het maakt dat ik als maar minder zin heb om moeite te doen om iets te corrigeren om dan toch maar te merken dat ik onvoldoende rechten heb.

Voorbeeldje: deze melding van een afrit naar de kruisende weg kan ik niet oplossen:
Afbeelding
En zo ben ik er nog tegen gekomen die ondertussen door anderen zijn aangepast en daar dus wél mee hebben kunnen scoren. Niet leuk.
kloon
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 sep 2005, 18:18
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer

Troost u ik zit ook nog steeds op level 1.
En probeer al maanden een flitspaal te verwijderen die er niet meer staat.

Sent from my GT-I8750 using Board Express
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 22 keer

Ja, "gamifacation"... Alsof er geen games bestaan met een getrapte regeling wat betreft bepaalde items, zoals bv. speciale wapens of waarin je een bepaalde evolutie moet hebben gemaakt om toegang te krijgen tot andere opties of mogelijkheden... :-)

Nu, wat betreft Waze, het is inderdaad zo dat er in heel wat landen een regeling wordt gehanteerd waarbij de 'meer belangrijke' wegen gelocked worden. Deze afspraken worden regelmatig in vraag gesteld en bediscussieerd en zijn doorheen de jaren al verschillende keren gewijzigd, door de 'lokale gemeenschap', aangestuurd door Waze Champs (bepaalde level 5 en level 6 editors)
In Belgie (en Benelux) is het in principe zo dat de minor highways gelocked zijn op level 3, de major highways op level 4 en de freeways en ramps op level 5.

Waarom wordt dit gedaan?!
Er zijn reeds verschillende situaties geweest waarbij heel wat aanpassingen werden gedaan door goed, en soms minder goed, bedoelende editors, waarbij ze eigenlijk meer kwaad dan goed hebben gedaan. Complexe kruispunten en rotondes worden aangepast en van segmenten voorzien zoals het er in de realiteit uit ziet, naamgeving wordt gewijzigde, types van segmenten worden gewijzigd, ... Daar niet alles moe(s)t goedgekeurd worden door editors met meer ervaring en kennis, kwam het dus wel eens voor dat de routing plots niet meer werkte en er hals over kop gezocht moest worden naar de oorzaak.
Vanuit deze overweging werd dus beslist het 'primaire' wegennet wat af te schermen.

Dit betekent echter niet dat je als level 1 geen aanpassingen zou kunnen doen of problemen oplossen. In het Belgische Waze subforum, werd een subforum voorzien waarin elke gebruiker/editor een 'unlock request' kan plaatsen voor segmenten die boven zijn niveau zijn gelocked. Je kan dit hier kan vinden. Een simpel verzoekje daar, met een beperkte omschrijving van wat de bedoeling is, volstaat er om een unlock te krijgen zodat je je ding kan doen.

Hoe kan je verhogen van level ?!
Eerst en vooral kan je in de Waze Wiki wel wat informatie hierover vinden, ondermeer op deze pagina.
Samengevat:
Level 1 en level 2 gaan automatisch, op basis van je aantal edits (map updates).
Vanaf level 3 is het afhankelijk van het systeem waarin het land zich bevindt.
Meer en meer landen worden door Waze voorzien van een 'self management'-systeem, op basis van de ontwikkeling van de lokale community.
België (en Benelux) is één van die landen met zo'n 'self management'.
Dit betekent dat in principe iedereen die level 3 wenst te worden, opgevolgd moet worden door een level 4 of level 5 editor, om na te gaan wat de 'inhoudelijk' kennis van die persoon is, alsook de kwaliteit van zijn/haar edits. Daarenboven worden ook enkele bijkomende zaken verwacht van editors vanaf level 3, gerelateerd aan de community of 'randfenomenen' van Waze. Denk hierbij aan de opvolging van wegenwerken via het Feed-The-Waze systeem, bijwerken van de Belgische Wiki, onderhouden van social media, coachen van andere editors, opvolgen van het forum, en ga zo maar verder...

Om dan even concreet in de omschreven situatie in te gaan, kan je de vraag stellen wat de betreffende gebruiker wou rapporteren. Vermoedelijk wou hij dus aangeven dat er een afslag te kort zou zijn. De vraag is natuurlijk of het zo zinvol is om die afslag op de kaart te voorzien, als het dat is wat men bedoelde.
Op zich zal je ruim voor het kruispunt de instructie krijgen om rechts af te slaan, en is het aan de chauffeur om uit te maken hoe hij dit best moet doen of wat de plaatselijke wegvakindeling is.
Opnieuw zijn ook over dergelijke zaken al heel wat discussies geweest, waarbij als uitgangspunt steeds het KISS-principe wordt vooropgesteld... KISS=Keep It Stupidly Simple...

Als er vragen of bemerkingen zijn, dan hoor ik het natuurlijk graag...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Voorsortering vind ik 1 van de belangrijke features van mijn gps.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 22 keer

Tja, als je de instructie krijgt binnen een km rechts af te slaan, weet je toch dat je niet links moet blijven rijden... Niet?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Vaak is het niets zo eenvoudig. Soms gaan er meerdee rijvakken rechts. Of heb je vlak na elkaar twee afslagen. Welk rijvak pak je dan best om jouw afslag te hebben?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 22 keer

Ja, ok, maar hier was het wel zo eenvoudig... Je kan inderdaad geen enkele regel uniform toepassen op eender welke situatie, en indien nodig worden instructies voorzien voor complexere situaties...
Maar soit, back on topic ivm levels, locking en gamification... :-)
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Goztow schreef:Vaak is het niets zo eenvoudig. Soms gaan er meerdee rijvakken rechts. Of heb je vlak na elkaar twee afslagen. Welk rijvak pak je dan best om jouw afslag te hebben?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Als je op een weg komt waar je nog niet eerder was, pas je best de vuistregel toe om je zo rechts mogelijk te houden en goed op te letten om de wegsituatie er te leren kennen. Pas als je de situatie als je broekzak vanbuiten kent, weet je wat mogelijk is (inschatting van risico's). Het is dan ook aan de wegbeheerder om het zo duidelijk mogelijk te maken ipv er een onoverzichtelijke warboel van te maken. Waze is wat mij betreft al redelijk ver gevorderd in dit soort situaties.

De kruispunten op de A12 ter hoogte van Aartselaar zijn daar een goed (in realiteit slecht!) voorbeeld van. Kom van de zijstraten en je moet al verkeersspecialist zijn om daar van de eerste keer in te schatten waarvoor alle lichten daar dienen en voor wie ze bestemd zijn...
Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

::steven:: schreef:Om dan even concreet in de omschreven situatie in te gaan, kan je de vraag stellen wat de betreffende gebruiker wou rapporteren. Vermoedelijk wou hij dus aangeven dat er een afslag te kort zou zijn. De vraag is natuurlijk of het zo zinvol is om die afslag op de kaart te voorzien, als het dat is wat men bedoelde.
Op zich zal je ruim voor het kruispunt de instructie krijgen om rechts af te slaan, en is het aan de chauffeur om uit te maken hoe hij dit best moet doen of wat de plaatselijke wegvakindeling is.
Voor mij is het duidelijk wat hier mis gaat: gebruiker krijgt "rechts afslaan" terwijl het "rechts aanhouden" moest zijn omdat de afrit rechts van de lichten niet aangeduid staat. Ik begrijp uit jouw uitleg dat het in Waze-termen om "kiss" gaat, maar in de praktijk eigenlijk gewoon fout is: Ik baseer me op hoe wegen aangeduid zijn op AGIV en daar staat dat stuk wel degelijk aangeduid:
Afbeelding
Google Maps toont de afritten ook:
Afbeelding
Blijkbaar gaat het bij Waze er niet om om zo correct mogelijk te zijn, maar wel "goed is goed genoeg"?
Als ik een request doe om een gedeelte te unlocken kan diegene die moet unlocken net zo goed het probleem oplossen en verlies je dus de kans om "te groeien".
Er scheelt volgens mij gewoon nog iets fundamenteels aan de manier waarop het level-systeem werkt. Veel beter zou het met "alles open", maar gebaseerd op level verschillende niveau's van goedkeuring eer ze doorgevoerd worden aan de master map? Score krijg je dan achteraf beide, met meer punten voor de aanpasser.
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 22 keer

De opmerking over het level systeem is volledig terecht volgens mij, en het zou handiger zijn met zo'n goedkeuring te kunnen werken... Maar tot op vandaag is het dus nog niet zo voorzien, vandaar het verzoeksysteem... Wie unlocked gaat de situatie niet wijzigen, en laat het over en de verzoeker... Dat is gewoon de regel of afspraak, anders kan inderdaad niemand iets leren.

Agiv is een bron die inderdaad gehanteerd wordt. De regel van goed is goed genoeg is op vandaag misschien nog wel van toepassing, want uiteindelijk doen we alles zelf zo goed mogelijk, rekeninghoudend met de belasting van routing en infrastructuur servers... De middelen waren tot voor kort behoorlijk beperkt, dus ook server capaciteit... En als je overal dergelijk segmenten gaat toevoegen, dan krijg je dus een veelvoud van segmenten en mogelijkheden op de kaart... Dus langere berekentijden en belasting... Evenwichtsoefeningen... Maar met de ondersteuning van het google park zal dat nu misschien verleden tijd worden he...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”