Ja, "gamifacation"... Alsof er geen games bestaan met een getrapte regeling wat betreft bepaalde items, zoals bv. speciale wapens of waarin je een bepaalde evolutie moet hebben gemaakt om toegang te krijgen tot andere opties of mogelijkheden...
Nu, wat betreft Waze, het is inderdaad zo dat er in heel wat landen een regeling wordt gehanteerd waarbij de 'meer belangrijke' wegen gelocked worden. Deze afspraken worden regelmatig in vraag gesteld en bediscussieerd en zijn doorheen de jaren al verschillende keren gewijzigd, door de 'lokale gemeenschap', aangestuurd door Waze Champs (bepaalde level 5 en level 6 editors)
In Belgie (en Benelux) is het in principe zo dat de minor highways gelocked zijn op level 3, de major highways op level 4 en de freeways en ramps op level 5.
Waarom wordt dit gedaan?!
Er zijn reeds verschillende situaties geweest waarbij heel wat aanpassingen werden gedaan door goed, en soms minder goed, bedoelende editors, waarbij ze eigenlijk meer kwaad dan goed hebben gedaan. Complexe kruispunten en rotondes worden aangepast en van segmenten voorzien zoals het er in de realiteit uit ziet, naamgeving wordt gewijzigde, types van segmenten worden gewijzigd, ... Daar niet alles moe(s)t goedgekeurd worden door editors met meer ervaring en kennis, kwam het dus wel eens voor dat de routing plots niet meer werkte en er hals over kop gezocht moest worden naar de oorzaak.
Vanuit deze overweging werd dus beslist het 'primaire' wegennet wat af te schermen.
Dit betekent echter niet dat je als level 1 geen aanpassingen zou kunnen doen of problemen oplossen. In het Belgische Waze subforum, werd een subforum voorzien waarin elke gebruiker/editor een 'unlock request' kan plaatsen voor segmenten die boven zijn niveau zijn gelocked. Je kan dit
hier kan vinden. Een simpel verzoekje daar, met een beperkte omschrijving van wat de bedoeling is, volstaat er om een unlock te krijgen zodat je je ding kan doen.
Hoe kan je verhogen van level ?!
Eerst en vooral kan je in de Waze Wiki wel wat informatie hierover vinden, ondermeer op
deze pagina.
Samengevat:
Level 1 en level 2 gaan automatisch, op basis van je aantal edits (map updates).
Vanaf level 3 is het afhankelijk van het systeem waarin het land zich bevindt.
Meer en meer landen worden door Waze voorzien van een 'self management'-systeem, op basis van de ontwikkeling van de lokale community.
België (en Benelux) is één van die landen met zo'n 'self management'.
Dit betekent dat in principe iedereen die level 3 wenst te worden, opgevolgd moet worden door een level 4 of level 5 editor, om na te gaan wat de 'inhoudelijk' kennis van die persoon is, alsook de kwaliteit van zijn/haar edits. Daarenboven worden ook enkele bijkomende zaken verwacht van editors vanaf level 3, gerelateerd aan de community of 'randfenomenen' van Waze. Denk hierbij aan de opvolging van wegenwerken via het Feed-The-Waze systeem, bijwerken van de Belgische Wiki, onderhouden van social media, coachen van andere editors, opvolgen van het forum, en ga zo maar verder...
Om dan even concreet in de omschreven situatie in te gaan, kan je de vraag stellen wat de betreffende gebruiker wou rapporteren. Vermoedelijk wou hij dus aangeven dat er een afslag te kort zou zijn. De vraag is natuurlijk of het zo zinvol is om die afslag op de kaart te voorzien, als het dat is wat men bedoelde.
Op zich zal je ruim voor het kruispunt de instructie krijgen om rechts af te slaan, en is het aan de chauffeur om uit te maken hoe hij dit best moet doen of wat de plaatselijke wegvakindeling is.
Opnieuw zijn ook over dergelijke zaken al heel wat discussies geweest, waarbij als uitgangspunt steeds het KISS-principe wordt vooropgesteld... KISS=Keep It Stupidly Simple...
Als er vragen of bemerkingen zijn, dan hoor ik het natuurlijk graag...