[
![Afbeelding](http://userbase.be/forum/images/phone.png)
Hallo Kris, geheel terzijde. Ik neem aan dat je niet in IT werkt, maar je mag nooit de fout maken om retail hardware en prijzen met corporate infrastructuur te vergelijken. Het is gans andere apparatuur (schijfkes in data centres kosten een pak meer), en de prijzen worden eerder berekend rekening houdende met onderhoudskosten, levensduur, rendement, enzovoort.krisken schreef:Disk space is vrij goedkoop deze dagen : een schijfje van 1TB kost in de retail 68 euro (vandaag toevallig eentje moeten kopen). Bandbreedte is afhankelijk van waar je je servers zet. In Nederland, Duitsland en UK is dit bvb vrij goedkoop. In BE moet je niet verschieten van 20+ euro per mbit.
Krisken ik vrees dat je geen ervaring hebt met enterprise storage systemen... die moeten IOPs leveren en dat doe je niet met één grote disk (wel met veel kleine - 140 GB bijvoorbeeld - 15 K RPM disken). Om het eenvoudig uit te leggen... met één disk van 1 TB moet je tweede gebruiker wachten op z'n request... met 2 disken van 500 GB moet die tweede gebruiken niet wachten (en wachten op IO is dodelijk - het is zo ie zo al het traagste onderdeel van je systeem).krisken schreef:Echter zijn er véél servers in een datacenter waar ze voor pure opslag (!!!) gewooon 7k2 schijfjes gebruiken via SATA.
Maar je wil niet weten hoeveel Google er heeft steken !krisken schreef:Echter zijn er véél servers in een datacenter waar ze voor pure opslag (!!!) gewooon 7k2 schijfjes gebruiken via SATA. Goedkoop, snel genoeg en je kan er een massa data op kwijt. Zelfs google gebruikt deze...
Daar staat dan weer tegenover dat je storage controllers (welke nog iets complexer zijn dan RAID op zich) ook serieus wat centen kosten.krisken schreef:Maar als ik jouw uitleg goed begrijp (please tell me if i'm incorrect) kan je voor dezelfde prijs als NAS/SAN 10K/15K schijven toch wat meer gewone 7200's kopen?