Internet via powerline

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Lotuzz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jul 2008, 15:36

Momenteel zit ik op adsl en zijn er blijkbaar geen plannen om mijn lijn naar vdsl2 up te graden....grflmfnsk :bang:
Ik zit te denken om over te stappen naar telenet.
Nu zit ik met 2 vragen.
Ik heb een telefoonkabel liggen, welke ik momenteel gebruik voor mijn supersnelle 4 Mb/s adsl lijn, en zou deze lijn als utp willen gebruiken. Is dit mogelijk?
Spijtig genoeg kan ik de kabel niet hertrekken.
Ofwel gebruik ik 2 powerlines, maar ik vroeg me af of er hier veel snelheids verlies op zit?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee. UTP kabel heeft 4 pairs, telefoonkabel niet. Tenzij men een cat5 kabel misbruikt heeft als telefoonkabel (dat is technisch wel doenbaar) kan je deze daar niet voor gebruiken. Je moet coax hebben tot aan de modem, en achter de modem is het enkel UTP kabel. Vergeet ook niet dat als je tv hebt, je ook een coax tot aan het toestel moet hebben. Het internet en tv signaal worden bij telenet namelijk voor de modem gesplitst.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Lotuzz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jul 2008, 15:36

Ik heb reeds TV van telenet. Dus de beste oplossing is met een powerline werken dan?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Als er 2 paar zit op die telefoonlijn, dan kan je in principe hier wel een utp kabel van maken, maar dan zit je met 100Mbps max.

Zolang je op de posities 1/2/3/6 van je rj45 connector een kabel verbindt moet je normaal een link kunnen opzetten.
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Het kan maar zou het niet aanraden. Ik zou eerder gaan voor goede powerlines of wifi.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

gunmaster schreef:Als er 2 paar zit op die telefoonlijn, dan kan je in principe hier wel een utp kabel van maken, maar dan zit je met 100Mbps max.
De "twist" van telefoonkablel is niet voldoende getwist om bij snelheden van 100Mb te gebruiken. Je gaat hierdoor een heel groot verlies over de kabel hebben, maar wat erger is: je gaat hiermee een VHF-stoorzender creëren :cop:.
Theoretisch gaat dit wel over een heel beperkte afstand werken, maar is praktisch toch compleet af te raden!!!
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Lotuzz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jul 2008, 15:36

Welke powerlines zouden jullie mij aanraden?
Ik heb op coolbleu positieve reviews gelezen over de TP-Link TL-PA411 Starter Kit.
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Met een goeie Devolo kan je niks mis doen denk ik zo :-) Ik heb onlangs bij iemand ook TP-Links geplaatst, ze waren daar ook zeer tevreden van.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

Hoe zit dat feitelijk met die powerlines die TN gebruikt? Indertijd werd dat hier geplaatst voor digi tv. Stond 85 mbit op, maar in realiteit haal ik er nauwelijks 20 mbit mee. Wou ze namelijk gebruiken om te streamen naar tv. Dus veel hangt ook af van uw elektriciteitscircuits lijkt me?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Inderdaad. Bvb of ze op hetzelfde circuit zitten of niet, wat voor dikte je lijnen hebben, etc...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ALs ze op een andere fase zitten komt er normaal niets uit hoor... ook geen 20 Mbits.

Powerlines is trouwens net als WIFI... uit een 54 Mbps krijg je ook geen 54 Mbps uit.
Patjen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 dec 2010, 21:19
Bedankt: 2 keer

Misschien wel interessant om mijn ervaring hier te posten.
In 2001 ben ik aangesloten bij Telenet en aangezien ik de dag van aansluiting zelf niet thuis kon zijn had mijn vriendin instructies gekregen om aan de installateur te vragen de bestaande telefoonlijn naar mijn bureau achteraan in ons huis te gebruiken als trekkabel om die op die manier te vervangen door een utp kabel.
Blijkbaar was het de installateur niet gelukt wegens te veel bochten in de leiding dus had deze gewoon de bestaande telefoonlijn herbruikt. Hij heeft een stuk CAT5 kabel met RJ45 connector gesoldeerd op de telefoonkabel daar waar die in het bureau uit de muur kwam et voila.

Er worden slechts 2 (ja 2 en geen 4) draden gebruikt bij mij, dat weet ik pertinent zeker want enkele jaren heb ik ze moeten hersolderen na een breuk.
Ik heb nooit problemen gehad met disconnects of vertraging in die 10 jaar, tot nu recent Telenet de downloadsnelheden heeft opgetrokken naar 120Mbps en nu zie ik inderdaad dat de telefoonkabel de bottleneck vormt bij grote snelle downloads.

Het fenomeen is steeds hetzelfde: de download bereikt een throughput van >10 MB/s en dan knalt de connectie met de router eruit. Minuutje later is deze hersteld en wordt de download hervat. Ik vermoed dat er zodanig veel signaalverlies optreedt dan de router de connectie reset? Meer technisch onderlegde mensen zullen mij wel kunnen uitleggen wat er precies gebeurt.

De beperking van 100Mbps over een 2 draden paar mag je dus letterlijk nemen.
Helaas is volgens mijn weten nog geen enkele powerline snel genoeg om een effectieve 120Mbps of meer te bieden dus sukkel ik nog wat verder door de downloadsnelheid in mijn newsreader te beperken op 90Mbps.

Greetz,
Pat
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Patjen schreef:aangezien ik de dag van aansluiting zelf niet thuis kon zijn had mijn vriendin instructies gekregen om aan de installateur te vragen de bestaande telefoonlijn naar mijn bureau achteraan in ons huis te gebruiken als trekkabel om die op die manier te vervangen door een utp kabel.
Telenet installateurs doen normaal geen kabelwerken in je huis.
Patjen schreef:Er worden slechts 2 (ja 2 en geen 4) draden gebruikt bij mij, dat weet ik pertinent zeker want enkele jaren heb ik ze moeten hersolderen na een breuk.
Je kan geen ethernet kabel maken met slechts twee draden ! Dit kan dus nooit werken.
Patjen schreef:Ik heb nooit problemen gehad met disconnects of vertraging in die 10 jaar, tot nu recent Telenet de downloadsnelheden heeft opgetrokken naar 120Mbps en nu zie ik inderdaad dat de telefoonkabel de bottleneck vormt bij grote snelle downloads.
Zelfs een UTP kabel waarbij de blauw en groene paren niet onderling getwist zijn op de connecter doet zelfs nog niet meer dan 10 Mbits (tenzij over zeer korte afstanden van maximaal enkele meters)... en bij jou zou zelfs een gewone 2 draads telefoondraad snelheden halen tot 100 Mbps ?
Patjen schreef:Helaas is volgens mijn weten nog geen enkele powerline snel genoeg om een effectieve 120Mbps of meer te bieden dus sukkel ik nog wat verder door de downloadsnelheid in mijn newsreader te beperken op 90Mbps.
Sommige modellen halen reeds meer dan 200 Mbps effectief !
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 apr 2007, 11:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Er is echt wel groot verschil tussen het gamma Powerline adaptors.
Vroeger had ik 85Mbs Devolo's, altijd heel tevreden van geweest, maar vielen na een aantal jaren wel wat traag uit. Ik heb die dan vervangen door D-Link adaptors van 200 Mbs, daar had ik enorm veel problemen mee, ging zelfs trager dan de 85Mbs Devolo en verbinding werd regelmatig verbroken op de tweede computer.
Ik heb dan terug Devolo's gekocht (500 Mbs) en dit werkt terug als vanouds. Uiteraard haal je die 500 Mbs niet, maar het geeft toch een behoorlijke snelheid, de laptop op de bovenverdieping gaat een stuk sneller via de Devolo dan via wifi.
Patjen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 dec 2010, 21:19
Bedankt: 2 keer

r2504 denk je nu echt dat ik hier wat ga zitten liegen ?

Spijtig dat ik niet direct foto's kan nemen want het hoekbureau staat opgesteld voor de wandcontactdoos en vergt nogal veel verhuiswerk.
Als de kabel ooit nog eens zou breken en ik alles moet verhuizen zal ik je met genoegen het tegendeel bewijzen.

Steeds welkom om het met eigen ogen waar te nemen.
CeeSsss
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 aug 2010, 05:24
Bedankt: 15 keer

Weet iemand hoeveel zo 2 powerline adapters verbruiken? In watt of in kWh per jaar?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

niemand beweert dat je liegt. Technisch gezien kan het gewoon niet, daarom dat er over getwijfeld word.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Patjen schreef:r2504 denk je nu echt dat ik hier wat ga zitten liegen ?
Ik beweer niet dat het bewust is... louter dat je niet goed hebt gekeken... 10 Mbps ethernet heeft nu éénmaal 4 draadjes nodig.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Inderdaad 2 voor TX en 2 voor RX en 2+2 is 4 :wink:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Patjen schreef:Er worden slechts 2 (ja 2 en geen 4) draden gebruikt bij mij, dat weet ik pertinent zeker want enkele jaren heb ik ze moeten hersolderen na een breuk...
Je mag dat wel beweren, maar dat is gewoon onmogelijk, niet voor 10 mbps en zeker niet voor 100 mbps ...
Patjen schreef:Steeds welkom om het met eigen ogen waar te nemen.
Deze uitnodiging nemen we met plezier aan, want zo'n technisch hoogstaand wonder zal zelfs de vakpers halen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

wat zou er nu gebeuren als je 2 RJ45 stekkers verbindt over twee draden en en op deze 2 stekkers zowel TX+&- als RX+&- verbindt met deze twee draden !!!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Niets (of een kapotte netwerk kaart).

De +/- aansluitingen zijn niet zoiets als RTS/CTS bij seriele kabels die je zomaar kan doorlussen op de stekker zelf.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Het was maar een zot idee van mij en dacht ik aan een soort half duplex systeem, dat je dan zo over 2 draden zou kunnen werken !!!
maar mijn theorie zal natuurlijk niet opgaan :?
davidm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 11:09
Bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Niets (of een kapotte netwerk kaart).

De +/- aansluitingen zijn niet zoiets als RTS/CTS bij seriele kabels die je zomaar kan doorlussen op de stekker zelf.
Waarschijnlijk een heel domme vraag van mij (ik heb weinig verstand van elektriciteit), maar waarom kunnen de RX en TX niet dezelfde grond gebruiken? (dus met twee aparte draden voor RX + en TX +, en 1 gemeenschappelijke voor RX- en TX-)
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

domme vragen bestaan niet.
Dat gaat niet omdat die RX- en TX- eigenlijk geen grond of massa zijn.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 jan 2011, 22:05
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Ik ben lekker tevreden met de Netgear XAVB-5004. Dat is powerline aan de ene kant en powerline+switch 4p. aan de andere kant.
Een tijdje geleden online via een actie gekocht op Pixmania voor geen 80 euro, normaal kost het ding nu ong. 100 euro.

http://www.netgear.nl/home/products/pow ... b5004.aspx#

Wel zorgen dat er niet te veel aftakkingen zijn in de elektrische bedrading.
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
davidm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 11:09
Bedankt: 2 keer

Sylvester schreef:domme vragen bestaan niet.
Dat gaat niet omdat die RX- en TX- eigenlijk geen grond of massa zijn.
Maar dat is toch gewoon kwestie van het signaal te versturen t.o.v. de grond? Ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Ik bedoel, het DC niveau die je hebt is toch niet van belang hier, enkel de hoge frequenties?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Nee dat is niet gewoon een signaal sturen t.o.v. de grond. Die worden verstuurd ten opzichte van elkaar : TX+ en TX-
Daar zit geen grond of massa bij.

Signalen sturen t.o.v. de grond is een basic techniek die niet ver reikt. Om grotere afstanden te overbruggen, hebben ze voor een ander principe gekozen.
davidm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 11:09
Bedankt: 2 keer

Dus het loskoppelen van de grond zorgt voor minder ruis dan?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

In een gewone UTP zit geen grond of massa tussen de signaaldraden.
Als je STP bedoelt, heeft dat een afschermende functie.

Ik snap niet goed wat je eigenlijk bedoelt.
Laatst gewijzigd door Sylvester op 08 jun 2013, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
davidm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 11:09
Bedankt: 2 keer

Het was gewoon maar iets wat ik mij af vroeg. Ik begrijp niet goed waarom men er voor gekozen heeft om signalen bij UTP niet t.o.v. de grond te versturen (waardoor slechts 1 return draad zou nodig zijn). Aangezien men er blijkbaar voor kiest om de signalen t.o.v. elkaar te versturen over twee draden per richting, moet daar wel een goede reden voor geweest zijn, toch? Bij audio-signalen (e.g. TRS en XLS kabels) kiest men bv. wel ervoor om slechts drie draden te gebruiken om twee verschillende signalen over te brengen. Ik sla wellicht ergens de bal volledig mis, maar ik zie niet waar.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Voor digitale signalen is dergelijke signaaloverdracht makkelijker en storingsongevoeliger, vooral vanwege de 'twist' in de paren.
Bij audio (analoge signalen) is dat dan weer iets anders, en daar moet je ook rekening houden met impedanties in de signaalkabels.
Met audiokabels moet je ook opletten dat je geen 'groundloops' maakt. Met UTP kan dat niet omdat er geen massa of grond in de signalen zit.
davidm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 11:09
Bedankt: 2 keer

Dus uiteindelijk zou het wel mogelijk zijn om digitale signalen op dezelfde manier te versturen, maar is het niet gedaan om het signaal minder storingsgevoelig te maken?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Het grote voordeel van symmetrisch te werken is dat stoorsignalen die op beide draden vallen eigenlijk van elkaar afgetrokken worden en zo opgeheven worden.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

davidm schreef:Dus uiteindelijk zou het wel mogelijk zijn om digitale signalen op dezelfde manier te versturen, maar is het niet gedaan om het signaal minder storingsgevoelig te maken?
Ik veronderstel dat je met 'dezelfde manier' bedoelt dat de digitale signalen t.o.v. de massa verstuurd worden. Natuurlijk kan dat. In een PC gebeurt er niks anders. Elk digitaal blokje staat (meestal) t.o.v. de massa, omdat dit op die manier gemakkelijk te verwerken is in interne logische schakelingen van een PC.
Maar zoals je al kan raden : in een PC zijn de afstanden heel kort.
davidm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 11:09
Bedankt: 2 keer

Dank voor de toelichting.
Lotuzz
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jul 2008, 15:36

Met 2 Devolo dlan 500 powerlines is mijn installatie geslaagd.
'k Zit rond de 57MB/s aan download.
Allen bedankt :-D
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

Is er iemand reeds in geslaagd om Z netwerken via 4 powerlines thuis aan het werk te krijgen. Namelijk 1 netwerk voor je remote computer en 1 netwerk voor interactief Telenet? Bij mij lukt het niet. Als de ene werkt valt de andere uit of omgekeerd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Je bedoelt 2 paar powerlans die enkel met hun eigen tegenhanger communiceren? Geen idee.
Als het niet lukt en echt noodzakelijk is kun je overwegen om een paar duurdere switches aan te kopen en met vlans de netwerken samen te voegen over 1 powerlan netwerk.
Heb je het geprobeerd met paren van hetzelfde merk, of verschillende? Want volgens mij gebruikt powerlan geen standaard protocol en kan het dus van het type toestel afhangen. Of van het feit dat je dezelfde/verschillende merken gebruikt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Gescheiden powerline netwerken zouden moeten lukken. Het is mij hier al gelukt om 4 apparte netwerken aan te leggen met Devolo's :-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”