Patjen schreef:aangezien ik de dag van aansluiting zelf niet thuis kon zijn had mijn vriendin instructies gekregen om aan de installateur te vragen de bestaande telefoonlijn naar mijn bureau achteraan in ons huis te gebruiken als trekkabel om die op die manier te vervangen door een utp kabel.
Telenet installateurs doen normaal geen kabelwerken in je huis.
Patjen schreef:Er worden slechts 2 (ja 2 en geen 4) draden gebruikt bij mij, dat weet ik pertinent zeker want enkele jaren heb ik ze moeten hersolderen na een breuk.
Je kan geen ethernet kabel maken met slechts twee draden ! Dit kan dus nooit werken.
Patjen schreef:Ik heb nooit problemen gehad met disconnects of vertraging in die 10 jaar, tot nu recent Telenet de downloadsnelheden heeft opgetrokken naar 120Mbps en nu zie ik inderdaad dat de telefoonkabel de bottleneck vormt bij grote snelle downloads.
Zelfs een UTP kabel waarbij de blauw en groene paren niet onderling getwist zijn op de connecter doet zelfs nog niet meer dan 10 Mbits (tenzij over zeer korte afstanden van maximaal enkele meters)... en bij jou zou zelfs een gewone 2 draads telefoondraad snelheden halen tot 100 Mbps ?
Patjen schreef:Helaas is volgens mijn weten nog geen enkele powerline snel genoeg om een effectieve 120Mbps of meer te bieden dus sukkel ik nog wat verder door de downloadsnelheid in mijn newsreader te beperken op 90Mbps.
Sommige
modellen halen reeds meer dan 200 Mbps effectief !