Bhaalu : de toekomst van televisiekijken

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
krisken schreef:het dataverkeer is niet min! Met name mensen met een telenetabonnement zullen mijn inzien hier problemen mee krijgen. Tijdens het kijken naar televisie verbruikt de box zo een 3 a 4mbit down en 0.5 a 1mbit up (ik vermoed voor de streaming naar de andere boxen). Daar de meeste mensen s avonds TV kijken (de rode uren bij telenet) en het voor Telenet gewoon dataverkeer is, lijkt het mij niet uitgesloten dat je snel op het gekende grootverbruikersprofiel zou komen. Kort door de bocht kan je rekenen dat 1mbit gelijk staat aan 300GB/maand (ik bedoel : als je 24/7 1mbit zou verbruiken kom je op het eind van die maand aan 300GB). 4mbit zou dus gelijk staan aan 1200GB.
Een gemiddeld gezin kijkt ook maar een 4u TV per dag veronderstel ik... al blijft dat nog steeds 200 MB (grootverbruiker dus !!!).

Verder mooie review en blijkbaar een product dat meteen z'n beloftes good waarmaakt.
Zonet even deze thread overlopen en dit gevonden

5° Gaat die box ooit wel in een diepe slaap (zou dan slechts 1w verbruiken)? Hoe kan dan het hele systeem nog werken? Als je hem afzet, neemt de box niet deel aan de gemeenschap, hij zend dan eerst een boodschap naar de gemeenschap om dit te melden. Bhaalu houdt er dan rekening mee. Als je hem in stand by zet, blijft hij samenwerken met andere boxes en de cloud. Als je dat liever niet wil, kan je de box afzetten. Om concreet te antwoorden: ja, je box kan in diepe slaap gaan en daarbij slechts 1,5Watt verbruiken.

Dus aub mensen die Bhaalu gaan gebruiken : schakel je toestel UIT of je zit zeker op smallband. Het toestel in standby zetten met de afstandsbediening is dus niet genoeg...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

krisken schreef:Tijdens het kijken naar televisie verbruikt de box zo een 3 a 4mbit down
Heel plausibel dat dit de originele TV Vlaanderen-streams zijn, rechtstreeks van satelliet gehaald zonder extra compressie.
krisken schreef:En hier schuilt in mijn ogen het enige addertje onder het gras : het dataverkeer is niet min!
Bhaalu vermeldt duidelijk dat je best over een onbeperkte internetverbinding van minimum 4,5 Mbps beschikt. En eens je beschikt over onbeperkt internet, is het totaal onzinnig om je dataverbruik te tellen. :-D

Volgens mij dus niet zozeer een addertje onder het gras maar wel een opportuniteit om eindelijk eens voor open en onbeperkt internet te kiezen in plaats van vast te houden aan closed broadband/traffic shaped internet zoals de grootste multiple play-provider dit aanbiedt.

zie ook http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p490457
krisken schreef:Nadeel is natuurlijk...box kapot = nieuwe kopen.
Je hebt sowieso twee jaar garantie en het gaat hier om Zotac Zbox nano HTPC's, dus standaard pc-hardware die mijn inziens qua kwaliteit hoger mag ingeschat worden dan de decoders van Telenet/Belgacom.
adeprol
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2012, 13:10
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb reeds een zotac htpc staan, nu ben ik dus verplicht een 2de box erbij te zetten. (ok, met belgacom & telenet heb je een decoder ...)

Waarom gaan ze niet mee met hun tijd.

Ik wil gerust 300 euro geven aan software om op mijn HTPC te zetten.
Dan heb ik slechts 1 box (en 1 verbruiker)
Als er hardware kapot gaat, kan ik het vervangen door iets naar mijn goesting (en gewoon de software opnieuw installeren)

Een 2de punt is dat je voor elke TV zo'n box moet kopen, waarom niet 1 box kopen en de mogelijkheid maken tot streaming naar andere TV's?
(desnoods betaal je er een soort "unlock" voor in de software, dan heb je nog steeds slechts 1 toestel die verbruikt).

Met analoge TV's kon je 20 tv's (bij wijze van spreken) aansluiten, met digitale TV 1, van vooruitgang gesproken.

Ik blijf erbij, al de oplossingen die we nu krijgen zijn niet nieuw, maar anders.
Het is uiteraard goed dat er andere spelers op de markt komen, maar volgend jaar (?) staat de kabel van telenet open en pas dan mogen we ons aan iets nieuws verwachten imo

edit: ahja kopen is goed, die hardware is inderdaad wel beter dan de gemiddelde decoder, maar wat als ze met iets nieuws komen, 3D zender bv. mag je terug een nieuwe box kopen.
Laatst gewijzigd door adeprol 01 jun 2013, 17:33, in totaal 1 gewijzigd.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

adeprol schreef:Het is uiteraard goed dat er andere spelers op de markt komen, maar volgend jaar (?) staat de kabel van telenet open en pas dan mogen we ons aan iets nieuws verwachten imo
Zoals? Een factuur waar in de hoofding Telenet is vervangen door Mobistar?
adeprol
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2012, 13:10
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Didymus schreef:
adeprol schreef:Het is uiteraard goed dat er andere spelers op de markt komen, maar volgend jaar (?) staat de kabel van telenet open en pas dan mogen we ons aan iets nieuws verwachten imo
Zoals? Een factuur waar in de hoofding Telenet is vervangen door Mobistar?
Hoewel dit eigenlijk een discussie is naast Bhaalu;
Het is in ieder geval goed om de prijs te drukken
Hoe meer verschillende bedrijven hoe meer kans er is dat ze met iets nieuws komen (bv. gebruik maken van het CI+ slot, eventueel de mogelijkheid maken om te streamen, de mogelijkheid om uw eigen htpc te gebruiken als decoder met software van mobistar, telenet, belgacom, base, of wat dan ook erop.)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

adeprol schreef:Ik heb reeds een zotac htpc staan, nu ben ik dus verplicht een 2de box erbij te zetten. (ok, met belgacom & telenet heb je een decoder ...)

Waarom gaan ze niet mee met hun tijd.

Ik wil gerust 300 euro geven aan software om op mijn HTPC te zetten.
Dan heb ik slechts 1 box (en 1 verbruiker)
Als er hardware kapot gaat, kan ik het vervangen door iets naar mijn goesting (en gewoon de software opnieuw installeren)
Hoewel ik je argumenten begrijp en er deels ook voorstander van ben, begrijp ik waarom ze dit niet doen. Een beetje dezelfde reden als waarom Belgacom maar één soort vdsl2 modems toelaat op hun netwerk. Namelijk : ondersteuning! Klanten halen dan chinees prul in huis om het op bhaalu te steken dat het niet werkt op hun TV, bijvoorbeeld...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

adeprol schreef:Hoewel dit eigenlijk een discussie is naast Bhaalu;
Het is in ieder geval goed om de prijs te drukken
Hoe meer verschillende bedrijven hoe meer kans er is dat ze met iets nieuws komen (bv. gebruik maken van het CI+ slot, eventueel de mogelijkheid maken om te streamen, de mogelijkheid om uw eigen htpc te gebruiken als decoder met software van mobistar, telenet, belgacom, base, of wat dan ook erop.)
Inderdaad een andere discussie, maar goed. :)

Prijs drukken misschien; nieuwe technische mogelijkheden, twijfelachtig. Op de koperparen is het ook nog altijd Belgacom die de gebruikte technologie bepaalt.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

krisken schreef:Dus aub mensen die Bhaalu gaan gebruiken : schakel je toestel UIT of je zit zeker op smallband. Het toestel in standby zetten met de afstandsbediening is dus niet genoeg...
Toch even nuanceren: het is nog steeds een community. Als ik mij daarvan lid maak voel ik me moreel eigenlijk verplicht om het ding te laten draaien. Pas als er genoeg mensen aan deelnemen en hun toestel laten draaien kan dit concept groeien, en kan iedereen ervan mee profiteren. Als iedereen daarentegen dat ding uitzet heb je geen samenwerkende community meer. Vergelijk het met uw ratio dat je moet onderhouden op een private torrentsite.
krisken schreef:Hoewel ik je argumenten begrijp en er deels ook voorstander van ben, begrijp ik waarom ze dit niet doen. Een beetje dezelfde reden als waarom Belgacom maar één soort vdsl2 modems toelaat op hun netwerk. Namelijk : ondersteuning! Klanten halen dan chinees prul in huis om het op bhaalu te steken dat het niet werkt op hun TV, bijvoorbeeld...
Ik denk dat een dedicated box ipv software misschien ook wel een juridische grond heeft. Ik weet niet hoe ze de boel beveiligen, maar moest het software zijn en iemand kraakt het binnen de week zou het rap gedaan zijn met hun verhaal/imago naar de providers toe. Hun concept zit blijkbaar juridisch al complex genoeg in elkaar, dus ik denk dat ze liever op safe spelen.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

adeprol schreef:Hoe meer verschillende bedrijven hoe meer kans er is dat ze met iets nieuws komen (bv. gebruik maken van het CI+ slot, eventueel de mogelijkheid maken om te streamen, de mogelijkheid om uw eigen htpc te gebruiken als decoder met software van mobistar, telenet, belgacom, base, of wat dan ook erop.)
In het referentie aanbod van TN voor de openstelling staat duidelijk dat de nieuwe speler gebruik zal moeten maken van dezelfde hardware en techniekers als TN zelf... iets nieuws moet je dus niet verwachten, louter een andere naam op je factuur en misschien enkele euro's goedkoper.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ik vraag me wel af, hoe die het dan gaan doen met limieten, knijpen, ...
de koe zegt boe
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

vraagjes aan degene die het getest hebben:

* Kan je automatisch alle progs van alle TVV basiszender 'herbekijken'? Dus als ik hier morgen een box heb en aansluit dan kan ik eender welk prog van eendere welke zender van zeg 59dagen geleden direct opvragen? Wat is dan het doel van zelf een opname te plannen?

* Hoe zit het met die reclame doorspoelen? Je kan tot een zeker aantal minuten reclame doorspoelen en dan moet je non-stop reclame kijken? Welke spots krijg je dan te zien? Degene die je doorgespoeld hebt of andere? Hoe weet die box of je reclame doorspoeld of content?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ChelloExtremer schreef:vraagjes aan degene die het getest hebben:

* Kan je automatisch alle progs van alle TVV basiszender 'herbekijken'? Dus als ik hier morgen een box heb en aansluit dan kan ik eender welk prog van eendere welke zender van zeg 59dagen geleden direct opvragen? Wat is dan het doel van zelf een opname te plannen?
Ik heb dit daar inderdaad getest, echter weet ik niet exact hoe het zit vanaf de dag dat je het toestel installeert. Volgens de verkoper (en zo iets neem ik meestal met de nodige kilo's zout) kan je de box thuis installeren en heb je meteen toegang tot alle data van maximaal 2 maand (60 dagen) oud via het "omgekeerde torrentsysteem" waar eerder sprake van was. Dus ja je kan naar alle zenders en programma's kijken van de voorbije 60 dagen. Het doel van zelf een opname te plannen lijkt mij dan ook dat je deze dan langer dan 60 dagen kan bewaren. Waarom dit nodig zou zijn...geen idee? Ik vermoed dat je de meeste programma's van 60 dagen geleden al hebt bekeken?
ChelloExtremer schreef: * Hoe zit het met die reclame doorspoelen? Je kan tot een zeker aantal minuten reclame doorspoelen en dan moet je non-stop reclame kijken? Welke spots krijg je dan te zien? Degene die je doorgespoeld hebt of andere? Hoe weet die box of je reclame doorspoeld of content?
Volgens wat ik heb gelezen, gehoord en gezien kan je tot 60 minuten reclame doorspoelen. Diezelfde 60 minuten moet je later inhalen achteraf. Echter dit heb ikzelf niet kunnen testen.
Kenw00t schreef:
krisken schreef:Dus aub mensen die Bhaalu gaan gebruiken : schakel je toestel UIT of je zit zeker op smallband. Het toestel in standby zetten met de afstandsbediening is dus niet genoeg...
Toch even nuanceren: het is nog steeds een community. Als ik mij daarvan lid maak voel ik me moreel eigenlijk verplicht om het ding te laten draaien. Pas als er genoeg mensen aan deelnemen en hun toestel laten draaien kan dit concept groeien, en kan iedereen ervan mee profiteren. Als iedereen daarentegen dat ding uitzet heb je geen samenwerkende community meer. Vergelijk het met uw ratio dat je moet onderhouden op een private torrentsite.
Ik ben het hier 100% mee eens, maar er zijn ook nog genoeg mensen binnen BE die een echt onbeperkt abonnement hebben (dommel, scarlet, sommige Belgacom abonnementen, edpnet, ...) waarbij dit zeker op te vangen is. Mijn zorg gaat eerder uit naar het type mensen die de toestellen op "standby" zetten ipv "uit". Het is inderdaad een community maar voor Telenetgebruikers zou deze vorm van TV kijken dan wel eens héél onaangenaam kunnen worden voor een gemiddeld gezin. Ik denk toch dat we mogen stellen dat de meeste gezinnen voor de buis zitten van pakweg 19u tot 23u, en de kinderen dan op de pc zitten te tokkelen. Toevallig is het juist dan dat de rode uren van tel zijn, waardoor je telemeter wel héél snel de lucht in gaat.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

thx.

Toch wel een bizar systeen. Ze moeten dan toch ook servers hebben die alles opslaan, met een beperkt aantal users kan toch onmogelijk alles opgenomen worden. En als de streams ~4mbit is en de upload beperkt wordt tot ~1mbit, moeten al 4 gebruikers die opname hebben om 1 gebruiker de mogelijkheid te geven om dat programma te bekijken. En zou de content enkel bij de gebruikers zijn dan moet die box ook download traffiek genereren als je niet kijkt om een deel van al de progs op te slaan.

Hebben ze dan 'monkeys' ingehuurd die alle TV zenders bekijken en in de opnames kijken op welke tijdstippen er reclame is? Hoe weten ze anders dat je reclame doorspoeld en niet content (als opname 5mins op voorhand start, dan moet je toch meestal al 5mins content doorspoelen van het vorige programma - dat wil ik (ook later) echt niet herbekijken).

Als ze achterliggend het torrent protocol gebruiken ... dan wordt dat afgeknepen door Telenet?
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Dit komt uit de FAQ:
Kan ik onmiddellijk 60 dagen terug in de tijd kijken of moet ik dat opbouwen?
Je dient zelf je opnames te maken, dus dien je de 60 dagen zelf op te bouwen. Je begint daarmee vanaf het ogenblik van je eerste opname. Met deze eerste versie van bhaalu kan je mogelijk nog verder terug in de tijd dan je eigen eerste opnameogenblik. Maar dat is een achterdeur die er na de zomer uitgaat.
Zoals ik het interpreteer slaan die 60 dagen dus op het maximum aantal opnames die je kan bewaren (cumulatief in speeltijd). Dat is dus iets anders dan 60 teruggaan in de tijd! Enfin ik blijf het verwarrend vinden.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ChelloExtremer schreef:thx.

Toch wel een bizar systeen. Ze moeten dan toch ook servers hebben die alles opslaan, met een beperkt aantal users kan toch onmogelijk alles opgenomen worden. En als de streams ~4mbit is en de upload beperkt wordt tot ~1mbit, moeten al 4 gebruikers die opname hebben om 1 gebruiker de mogelijkheid te geven om dat programma te bekijken. En zou de content enkel bij de gebruikers zijn dan moet die box ook download traffiek genereren als je niet kijkt om een deel van al de progs op te slaan.

Hebben ze dan 'monkeys' ingehuurd die alle TV zenders bekijken en in de opnames kijken op welke tijdstippen er reclame is? Hoe weten ze anders dat je reclame doorspoeld en niet content (als opname 5mins op voorhand start, dan moet je toch meestal al 5mins content doorspoelen van het vorige programma - dat wil ik (ook later) echt niet herbekijken).

Als ze achterliggend het torrent protocol gebruiken ... dan wordt dat afgeknepen door Telenet?
Ik ben via Twitter in contact gekomen met iemand van Bhaalu, en ga hem deze vraag doorsturen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MVA
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 apr 2013, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Hoe ze het exact realiseren weet ik niet, maar het idee is toch echt dat je 60 dagen kan teruggaan in de tijd.Technisch kan het nu blijkbaar, maar waarschijnlijk gooien ze dat eruit vanwege auteursrechten. Dan moet je het "opbouwen". Bhaalu claimt een videorecorder te zijn. En je kan niets "opnemen" als je box nog niet geïnstalleerd was, natuurlijk ...
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Heb wat zitten opzoeken ... zoals ik het nu begrijp:
Met die 300eur koop je ook een deel centrale cloud storage. Hoe ze die bandbreedte gaan blijven betalen weet ik niet, maar hoe meer gebruikers hoe minder die centrale cloud servers nodig zullen zijn natuurlijk.
Als je een programma bekijkt wordt die ook opgeslagen op jouw HDD en als later iemand anders hetzelfde programma wil bekijken dan zal jouw box meehelpen streamen naar die gebruiker. Na 60dagen wordt het programma gewist (of zal toch voor andere niet meer te streamen zijn).
Als je dus nr een obscure programma kijkt vermoed ik dat die 100% van de centrale cloud servers zal moeten komen.

Maar je moet dus niet je opnames plannen (op voorhand), je zou voor zover ik het begrijp echt alles kunnen kunnen bekijken tot 60dagen terug. Nu gaat dit blijkbaar al direct, maar in de toekomst moet je het opbouwen ... daarbij versta ik dat je 60dagen na het installeren je altijd alles tot 60dagen terug kan opvragen zolang je uw TVV abo betaald.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

raf1 schreef:Volgens mij dus niet zozeer een addertje onder het gras maar wel een opportuniteit om eindelijk eens voor open en onbeperkt internet te kiezen in plaats van vast te houden aan closed broadband/traffic shaped internet zoals de grootste multiple play-provider dit aanbiedt.
Als je van tevoren nooit een unlimited abonnement nam, en nu plots wel, dan moet je dit prijsverschil eerlijkheidshalve bij je prijs van je provider rekenen, want anders had je het niet nodig.
Dan wordt het toch al een hele rekening tegen dat je kunt kijken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Niet echt, voor iets van een 32 euro heb je onbeperkt internet. Raf1 zal hier eerder bedoelen dat je eens kan kijken naar andere providers, andere abonnementen die misschien goedkoper zijn dan het abonnement waar je al jaren voor betaald en nooit hebt veranderd. Bijvoorbeeld iemand die in deze tijden nog een Telenet Turbonet heeft of iets dergelijks.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Met gelimiteerde abonnementen kan het wel goedkoper dan die 32€, zelf had ik zelfs Scarlet ADSL2+ voor 25€ tot ik upgradede naar VDSL2, wat mij 10€/maand extra kost, maar dat heb ik dus niet gedaan voor Bhaalu.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Ik kan nu al zien aankomen dat ik met mijn Telenet Basic Internet voor 25 euro met 100GB limiet zwaar in de problemen kom met Bhaalu...
En kort door de bocht zeggen dat je bij Belgacom voor 32 euro limietloos kunt gaan is niet voor iedereen het geval, gezien nie iedereen hoge snelheden kan halen bij BGC.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Met ADSL kan dit inderdaad, maar ik ga er van uit dat iedereen toch minimum VDSL2 wilt (minimaal 12Mbt) zodat er nog genoeg bandbreedte is naast TV om te surfen. Belgacom start kost je 25 euro en geeft je 100GB/maand. Telenet kost je ook 25 euro en geeft je ook 100GB/maand. Wil je meer dan kan je bij Belgacom 7 euro per maand betalen voor onbeperkt. BIj telenet betaal je 50 cent per gigabyte extra.

Aangezien meer ddan 90% van BE zich al kan aansluiten op VDSL2 met minimaal 12Mbit dan denk ik ook niet dat dit kort door de bocht is...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Ik heb nu een stabiele 30Mbit bij Telenet, bij Belgacom ga ik bijna moeten halveren.
Dat scheelt toch wel een pak.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik denk dat dit heel interessant kan zijn voor mensen die graag een soort "enkel on demand" TV willen. En daar behoor ik ook toe... maar dan moet het aanbod ook Franstalig zijn. Hier is het vooral mijn vrouw die TV kijkt en zij is Franstalig, vandaar. Ik neem aan dat er gesprekken zijn met Télésat hierrond?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
MVA
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 apr 2013, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Ze zouden het ook gewoon met Télésat kunnen aanbieden natuurlijk :wink: . Ik vind het jammer dat RTBF-zenders niet in het Basic-Light aanbod zitten. Ik heb ze gehint dat ze die misschien juridisch "gewoon" mogen toevoegen omdat die FTA-zijn via DVB-T en met dakantenne in theorie redelijk ver in vlaanderen te ontvangen zijn. Ze gingen het bekijken. Wishfull thinking waarschijnlijk, maar je weet nooit.
zeratul
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 nov 2008, 09:59
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 26 keer

svenska schreef:Ik heb nu een stabiele 30Mbit bij Telenet, bij Belgacom ga ik bijna moeten halveren.
Dat scheelt toch wel een pak.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Hoezo? Belgacom internet start is 50mbit tegenwoordig.
Telenet duwt je in een keurslijf vol kosten en belachelijke limieten, dumpen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik neem aan dat zijn werkelijke vdsl snelheid max 16 mbit is. Op een zeker moment zal het toch ook een beetje kiezen of delen worden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

zeratul schreef: Hoezo? Belgacom internet start is 50mbit tegenwoordig.
Velen (waaronder ikzelf) zitten nog op een 20/2 profiel opgezadeld. Tenzij je constant je lijn voltrekt met downloads/streaming is het verschil tussen 20 en 30 Mbit naar mijn mening toch verwaarloosbaar.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Didymus schreef:Hangt waarschijnlijk meer van TV Vlaanderen af dan van Bhaalu...
Neen, Bhaalu kan met elke operator in zee gaan die ze willen. Als morgen bvb Telenet hier interesse in heeft, dan kan dit perfect.
Ik zou je aanraden om eens naar het tech45 interview te luisteren. Daar zeggen ze het.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

krisken schreef:Met ADSL kan dit inderdaad, maar ik ga er van uit dat iedereen toch minimum VDSL2 wilt (minimaal 12Mbt) zodat er nog genoeg bandbreedte is naast TV om te surfen. Belgacom start kost je 25 euro en geeft je 100GB/maand. Telenet kost je ook 25 euro en geeft je ook 100GB/maand. Wil je meer dan kan je bij Belgacom 7 euro per maand betalen voor onbeperkt. BIj telenet betaal je 50 cent per gigabyte extra.

Aangezien meer ddan 90% van BE zich al kan aansluiten op VDSL2 met minimaal 12Mbit dan denk ik ook niet dat dit kort door de bocht is...
Maar tot voor kort had ik perfect genoeg met 12 Mbit/s met een ADSL2+ abonnementje aan 25€/maand omdat ik kabel kijk (en satelliet), en beiden niets van mijn bandbreedte van internet innemen.
Mocht ik effectief naar zo'n Baahlu systeem overschakelen (denk er niet aan), dan zou ik dus mijn kabelabonnement schrappen, maar in de plaats mag ik eerst 300€ uitgeven voor een speciale box, een upgrade doen naar VDSL2 (10€/maand extra), en een TVV abonnement van rond de 11€.
Dan maak je jezelf toch maar iets wijs dat je goedkoper af bent, nietwaar.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

krisken schreef:
Didymus schreef:Hangt waarschijnlijk meer van TV Vlaanderen af dan van Bhaalu...
Neen, Bhaalu kan met elke operator in zee gaan die ze willen. Als morgen bvb Telenet hier interesse in heeft, dan kan dit perfect.
Ik zou je aanraden om eens naar het tech45 interview te luisteren. Daar zeggen ze het.
Dat is mooi in theorie, natuurlijk.
Dat TV Vlaanderen nog wel wat extra inkomsten kan gebruiken, en Baahlu dan een welkome optie voor hen is, is te begrijpen.
Maar Telenet of Belgacom ?
Wat hebben die erbij te winnen dat Baahlu gebruikers hun signaal doorgestuurd krijgen ?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Waarom zou jij moeten overschakelen naar VDSL2? Jij hebt een 12mbit ADSL lijn, dus 4mbit gaat er perfect door toch?

Telenet kost je 15.20 euro per maand, met 8 euro extra voor een decoder. Dit maakt een totaal van 23.20 euro per maand.
Bhaalu kost je 11.90 euro per maand, en éénmalig 300 euro.

Na één jaar : Telenet 278,4 euro, Bhaalu 442,8 eruo
Na twee jaar : Telenet 556,8 euro, Bhaalu 585,6 euro
Na drie jaar : Telenet 835,2 euro, Bhaalu 728,4 euro

Dus ergens tussen de 2 en 3 jaar na aankoop is Bhaalu goedkoper dan Telenet. Er word overigens nergens gezegd dat je een lijn moet hebben met VDSL2 capaciteit, 4mbit is voldoende! Denk dus niet dat ik mezelf iets wijsmaak?

Belgacom en Telenet hebben er inderdaad niks bij te winnen, volledig mee eens. Het enige dat ik mij kan bedenken is dat het een aanvulling kan zijn voor mensen die in Wallonië wonen en geen Belgacom kunnen krijgen (bvb ADSL) of geen Vlaamse zenders kunnen bekijken van het Telenetabonnement. Echter laten we ons geen illusies maken vrees ik. Echter wilt dit wel zeggen dat als Télésat (ik vermoed dat dit de Waalse tegenhanger is van TV Vlaanderen?) er morgen bij wilt, dit perfect mogelijk is. Ook andere, eventueel buitenlandse partijen, zijn op deze manier perfect mogelijk daar alles via IP basis gaat.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boulder schreef:Mocht ik effectief naar zo'n Baahlu systeem overschakelen (denk er niet aan), dan zou ik dus mijn kabelabonnement schrappen, maar in de plaats mag ik eerst 300€ uitgeven voor een speciale box, een upgrade doen naar VDSL2 (10€/maand extra), en een TVV abonnement van rond de 11€.
Moet je Bhaalu dan slechts éénmalig 300 euro betalen... waar zitten hun inkomsten dan ?

Of moeten ze leven van een percentje op de TVV abonnementen die ze doorverkopen ?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik gok (!!) inderdaad dat ze leven van de verkoop van de boxen en een percentje op de verkoop van TVV hier in BE. Aangezien ze ook in NL en NY aanwezig zijn halen ze daar mss inkomsten uit?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

krisken schreef:Neen, Bhaalu kan met elke operator in zee gaan die ze willen. Als morgen bvb Telenet hier interesse in heeft, dan kan dit perfect.
Ik zou je aanraden om eens naar het tech45 interview te luisteren. Daar zeggen ze het.
De samenwerking moet van twee kanten komen natuurlijk. Ik zie niet waarom Telenet en Belgacom zichzelf concurrentie zouden willen aandoen. TV Vlaanderen heeft hier wel iets bij te winnen, namelijk extra abonnees die anders onbereikbaar blijven.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ga je mij niet horen zeggen, en bgc en tn kennende heb je hier 100% gelijk in. Ik wou alleen maar vermelden dat dit THEORETISCH perfect mogelijk is.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Voor mezelf eens een berekening gemaakt wat het verschil in kostprijs is tussen het product dat ik nu heb bij Telenet en Bhaalu.

Telenet Basic Shake: Internet + digitale televisie + auteursrechten = 47.95 per maand

Bhaalu + Belgacom start met optie onbeperkt = 11.95 + 24.95 + 7.50 = 44.40 per maand

Dat zou een winst opleveren van 3.55 per maand of 42.6 per jaar.

Om die 300 euro dan te kunnen recupereren van een box zou dit afgerond 7 jaar duren.

Het plaatje zou anders zijn moest de data limiet bij Belgacom Start voldoende zijn zonder de optie onbeperkt.

Bhaalu + Belgacom start = 11.95 + 24.95 = 36.9 per maand -> afschrijving van de aankoop zou dan kunnen gebeuren op een goede 2 jaar. Basic internet van Telenet die 0.55 euro duurder is dan Belgacom zou dan ook in aanmerking kunnen komen.

Verschil zou dan 11.05 per maand of 132.6 per jaar worden.
In het geval van internet basic net zou dit neerkomen op 10.5 per maand of 126 per jaar

Vaste telefoon staat op voip, dus dat beïnvloed de berekeningen niet. Bedrag zou gelijkmatig bijkomen bij de twee versies.

Als ik ergens een fout gemaakt hebt mag je mij er gerust op wijzen
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

krisken schreef:Ga je mij niet horen zeggen, en bgc en tn kennende heb je hier 100% gelijk in. Ik wou alleen maar vermelden dat dit THEORETISCH perfect mogelijk is.
Heb ook nooit het tegendeel beweerd. Ik ga er van uit dat TV Vlaanderen de enige partner is en blijft van Bhaalu en dan hangt het zenderaanbod natuurlijk van TVV af aangezien zij de rechten moeten onderhandelen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik dznk dat NIEMAND Bhaluu zal nemen om goedkoper te zijn dan vandaag. Bhaluu richt zich op mensen die een volledig nizuw concept van tv kijken wensen tegen een competitieve prijs.

Uiteindelijk betaal je daar die 300 euro voor.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”