België 2de duurste land mobiel internet

Plaats reactie
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

België was lang het duurste land op het gebied van mobiel internet, maar nu niet meer. Met een gemiddelde prijs van 8 euro per gigabyte dataverkeer behoort België nog wel tot de duurdere landen, net als Spanje, Frankrijk en Duitsland. Estland is het goedkoopst met gemiddeld zo'n 60 cent per gigabyte dataverkeer.

http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedi ... rnet.dhtml

http://tweakers.net/nieuws/89227/mobiel ... -duur.html
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Als we er toch iets positiefs van kunnen zeggen, we zijn één plaats gedaald hé ;)
Nu hopen dat de daling exponentieel zal verderzetten^^

Nederland toch raar verhaal, overal eerst unlimited en nu zijn ze nog slechter af dan ons.
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Had de titel niet moeten zijn "België is niet meer het duurste Europese land voor mobiel Internet, want dat is ondertussen Nederland" ? Onze noorderburen, met hun veel lagere prijzen voor internet via kabel en DSL, zijn ondertussen wél de duurste qua mobiel internet.
Afbeelding Afbeelding
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Soms zijn de prijzen zo laag dat het niet meer rendabel wordt, zeker nu ook nog, vooral in Nederland "sms" wordt vervangen door whats app.
Wat ze daardoor verliezen compenseren ze door hun mobiele tarieven op te trekken.
Het zat er ook aan te komen kijk bvb naar het koersverloop van KPN van 12 euro naar 1,66 euro op nog geen 2 jaar.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Tjah, tis vooral dat ze de voorbije jaren geen woekerwinsten hebben gemaakt op sms he.

Dit is gewoon een logische evolutie waarbij alles via het internet gaat. En van zodra voip meer opkomt zal het gewoon telefoneren ook volledig verdwijnen. Facebook heeft dit al geactiveerd via hun messenger app, google geeft voice (hangouts) en er zijn nog legio alternatieven.

f*** al die overpriced extras zoals bellen en sms die ik niet nodig heb.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Klopt, voor mij zou enkel mobiel internet ook volstaan, want zeg nu zelf, bellen/smsen is zo jaren 90 :-)
Alles wat je maar kunt inbeelden van wat je vroeger deed met een telefoon, kan allemaal vervangen worden door IP diensten.
Fliz
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

^ Denk maar niet dat al die diensten 'gratis' blijven. Daarmee bedoel ik: de providers zullen (is duidelijk nu al zo in Nederland) de verliezen op SMS en (toekomst) bellen meecalculeren in hun abonnementen en/of pre-paid formules. Belgacom is dit momenteel al aan het bekijken om dit te doen met Whatsapp. Ze kunnen controleren via welk protocol iets verstuurd wordt en zo gaan bekijken wat ze daarmee zullen aanvangen.

Bron: anoniem persoon binnen Belgacom
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

In nederland hebben ze tenminste nog netneutraliteit, in belgie daarintegen. :(

Bij whatsapp kunnen ze het misschien nog flikken, dat is niet zo'n groot bedrijf met diepe zakken. Maar google en facebook gaan ze niet kunnen blokkeren of ze gaan snel een rechtzaak in hun nek krijgen. En ik hoop dat het zover komt, zodat dit op de agenda komt in het parlement en ze netneutraliteit bij ons ook kunnen invoeren.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

misschien verwacht je wel te veel van het parlement...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Toch wil ik zien dat belgacom op zijn doos krijgt van een gigant zoals google. Spijtig dat het waarschijnlijk zo'n vaart niet zal lopen.
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

wied schreef:misschien verwacht je wel te veel van het parlement...
Inderdaad
Vergeten we niet dat de federale overheid nog altijd referentie aandeelhouder
is van Belgacom en daar ook jaarlijks een preferentieel dividend uit ontvangt.

Conclusie: niet teveel verwachten van dit parlement wegens belangenvermenging.
Zolang hier eerst niets aan verandert zal deze sector in Belgie achter blijven
bij de rest van Europa. Ik denk dat zelfs Europa hier niets zal tegen inbrengen.
Mobile Viking
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

Ik ben momenteel in Estland en mobiel internet is hier inderdaad lachwekkend goedkoop. Ik zocht een prepaidkaart voor korte tijd en had die snel gevonden: 50GB voor €2,9.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 75 keer

Wow, 2.9 euro voor 50GB :eek:
Het gros van de bevolking ginder heeft geen nood meer aan een vaste internetverbinding.

En is de kwaliteit/snelheid van de 3G (of misschien al 4G) verbinding?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 119 keer

Mobile Viking schreef:Ik ben momenteel in Estland en mobiel internet is hier inderdaad lachwekkend goedkoop. Ik zocht een prepaidkaart voor korte tijd en had die snel gevonden: 50GB voor €2,9.
wtf.... meer kan je daar gewoon niet op zeggen. :|
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Voor diegenen die de studie zelf willen lezen (75 blz):

http://www.rewheel.fi/downloads/Rewheel ... _FINAL.pdf
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”