identificatienummer raw copper vinden

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Ik heb mijn binnenbekabeling herwerkt. VDSL2Tool geeft nu veel betere lijnwaarden, die mogelijk een betere sync kunnen geven.

Huidige waarden:

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  25184 kbps        2048 kbps
Modem max:             51468 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        42257 kbps         8853 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           476 m Estimated!
Training margin:       19.5 dB
Attenuation:           16.6 dB
Dit is dus een 8d 16.5/2 profiel, met DLM naar 25/2.
Misschien is een 8d 20/2 wel haalbaar.

Ik zou DARE willen triggeren, ken echter het identificatienummer van de raw copper niet. 1924 werkt niet, omdat er geen voice op de lijn zit.

Hoe komt ik het identificatienummer te weten ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Bij Belgacom vragen. Elke lijn heeft een identificatienummer onder de vorm van een telefoon nummer.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

didi79 schreef: Ik zou DARE willen triggeren, ken echter het identificatienummer van de raw copper niet. 1924 werkt niet, omdat er geen voice op de lijn zit.
Ben je daar zeker van? Zelfs zonder voice op de lijn, zou 1924 moeten werken:
  • - sluit een analoog toestel aan, rechtstreeks op je VDSL2 lijn (of via de RJ11 bus op de NTP).
    - je hoort nu een soort bezettoon, die na een tijdje (30 sec of zo) overgaat in een soort kiestoon.
    - bel nu 1924. Je zal een computerstem horen die jouw lijn nummer uitspreekt.
Onthou of noteer dit nummer, het kan u nog van pas komen bij problemen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

didi79 schreef: Dit is dus een 8d 16.5/2 profiel, met DLM naar 25/2.
Misschien is een 8d 20/2 wel haalbaar.
Je hebt nu 25/2, dus 20/2 is dan zeker mogelijk hé ;)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator

Volgens mij bedoelt hij 20/2 provisioning, waardoor hij met DLM naar 30/2 zou kunnen.
Nu zit hij op 16.5/2, wat door DLM tot maximaal 25/2 kan gaan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
squid
Plus Member
Plus Member
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Bij een rawcopper zal 1924 niet lukken, maar ben je wel zeker dat het een RC is?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Bij Belgacom vragen. Elke lijn heeft een identificatienummer onder de vorm van een telefoon nummer.
Het eerste dat ze bij Belgacom gaan vragen is ... mijn lijnnummer. Daarna klantennummer. Maar aangezien ik geen klant ben bij Belgacom...
philippe_d schreef: Ben je daar zeker van? Zelfs zonder voice op de lijn, zou 1924 moeten werken:
...
Ik heb dat natuurlijk al geprobeerd. Er is geen toon.
squid schreef:Bij een rawcopper zal 1924 niet lukken, maar ben je wel zeker dat het een RC is?
Ja
squid
Plus Member
Plus Member

Bij een rawcopper heb je geen lijn nummer maar een circuit ID. Dit staat normaal op jouw eerste contactpunt. Daarmee kan uw provider dan verder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Toen ik edpnet bestelde op een raw coppper, vroeg edpnet mij ook het circuit id. Ik was daarvoor Belgacom Internet Only klant en had enkel het telefoonnummer van mijn lijn, wat dus niet het circuit id was.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
didi79
Elite Poster
Elite Poster

squid schreef:Bij een rawcopper heb je geen lijn nummer maar een circuit ID. Dit staat normaal op jouw eerste contactpunt. Daarmee kan uw provider dan verder.
op mijn enige contactpunt (ntp-2007) staat geen enkel identificatienummer. Werd nog maar vorig jaar geplaatst door Belgacom.

Guess I'm out of options.
Zal een aan een kennis-Belgacom-technieker vragen of hij het voor mij kan opzoeken...
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

Mja, vaak hanteren ze bij BGC volgens mij ook die lijnnr als identificatie. Uiteindelijk heeft edpnet, in mijn geval, het circuit ID zelf uitgezocht...
Orange go plus
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben ook geen klant bij belgacom want mijn vaste nummer werd weken geleden geporteerd naar ovh. Toen ik belde naar klantendienst van belgacom moest ik mijn tel. nr. invoeren. Heb dan mijn vast tel. nr. ingetikt dat bij ovh zit. Dat nr. is 052 48 xx xx. Nadien kreeg ik bevestiging van belgacom dat men ging langskomen voor tel. 052 34 xx xx. Bleek dat dit laatste tel. nr. het ID nummer is van mijn koperpaar in de centrale is. Zoals je kan zien zijn het echte tel. nr en de ID in de centrale twee compleet verschillende nummers.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Je kan je circuit-ID steeds bekijken via MyEdpNet > Mijn configuratie > Mijn Xdsl verbindingen > Daar klik je op het icoontje onder wijzigen (edit dsl connection).
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
philippe_d
Moderator
Moderator

Terug naar de start topic:
didi79 schreef: Dit is dus een 8d 16.5/2 profiel, met DLM naar 25/2.
Misschien is een 8d 20/2 wel haalbaar. Ik zou DARE willen triggeren ...
Voor zover ik het begrijp (BGC techniekers, gelieve mij te corrigeren), zal je door een (kleine) verbetering van je binneninstallatie niet automatsich een hoger profiel krijgen (door DARE te triggeren).
Het provisioning profiel is gebaseerd op gedocumenteerde waarden (afstand, verzwakking local loop), en deze waarden veranderen normaal niet door de verbeteringen in de binnen bekabeling.

Pas op: je zal wel automatisch terugvallen op 16.5/2, en weer je tijd moeten afwachten voor DLM je teug op 25/2 brengt.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Het voordeel is dat je eveneens de DLM triggert, dus kan je ook vlugger opgewardeerd worden omdat je dan nog niet op 90 dagen staat
didi79
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: Voor zover ik het begrijp (BGC techniekers, gelieve mij te corrigeren), zal je door een (kleine) verbetering van je binneninstallatie niet automatsich een hoger profiel krijgen (door DARE te triggeren).
Ik ben van mening van wel, aangezien de lijnwaarden aanzienlijk beter zijn.
Afstand is verkort, al zal de impact daarvan miniem zijn. Verschil zal hem vooral zitten in de gebruikte binnenbekabeling (standaard belgacom telefoonkabel --> STP).

Als ik thuis ben, wil ik de waarden "voor" ook even posten...

Feit is: ik weet op dit moment niet of een hoger profiel mogelijk is, enige manier om daarachter te komen is DARE...
Val ik terug op hetzelfde profiel, so be it.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

squid schreef:Bij een rawcopper heb je geen lijn nummer maar een circuit ID. Dit staat normaal op jouw eerste contactpunt. Daarmee kan uw provider dan verder.
Je hebt inderdaad een Circuit ID (CID) maar toch ook een lijnnummer (lees : virtueel lijnnummer)? Ik heb 2 VDSL2 lijnen waar geen voice op zit (dus raw copper) en als ik de methode toepas die philippe reeds heeft omschreven dan krijg ik van beiden mijn (virtueel) lijnnummer te horen.

Telefonie = EDPnet + OVH
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Iemand enig idee of het "virtuele" telefoonnummer dat door BGC aan je CID wordt gekoppeld hetzelfde is als het telefoonnummer dat bij Scarlet wordt gebruikt voor de TV decoder configuratie?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Yep, dat is hetzelfde bij mijn weten! :)

Telefonie = EDPnet + OVH
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Dan hebben we meteen een logische reden waarom BGC ook telefoonnummers koppelt/gebruikt als lijnidentificatie naast CID.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Uiteraard! Héél de "boekhouding" van BGC is gebasseerd op lijnnummers en telefoonnummers, toch?
Als de technicus in kwestie een lijntest doet gaat men ook vragen om het telefoonnummer in te geven. Ook dan maakt hij gebruik van dit virtueel lijnnummer. Of als hij bij storingen moet kijken waar de storing zich bevind, dan gaat hij bvb in de KVD de jumper losmaken, zijn telefoon er op zetten en ook 1924 bellen, zodat hij zeker is (én geverifieerd!) dat hij aan de juiste lijn aan het werken is. Zou anders nogal een soepje worden vrees ik :)

Telefonie = EDPnet + OVH
squid
Plus Member
Plus Member

Ik denk dat jullie raw copper verwarren met een lijn W/O Voice. Een raw copper heeft een CID (voor zover ik weet enkel gebruikt door Mobistar) en de andere heeft altijd een lijnnummer (ongeacht je er mee kunt bellen of niet dus)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ah klopt inderdaad. Als de operator zelf apparatuur heeft in de LEX (bvb mobistar inderdaad, maar ook dommel met hun cityline aanbod) dan heeft dit geen lijnnummer en moet je er zelf één op zetten met "een koord" als er problemen zijn... Volledig correct!

Telefonie = EDPnet + OVH
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Toch maar eens even dit hier terug linken: http://www.weethet.be/wholesale_broba_bruo.html

Op een raw copper staat GEEN kiestoon tenzij de olo deze er op zet. Bijgevolg kan er ook geen 1924 gedaan worden want dat is enkel voor belgacom aansluitingen.

Een CID moet door de technieker op de NTP geschreven worden (of dymo label). Als dit niet aanwezig is kan er door de technieker van de olo geopperd worden dat hij niet weet waar hij zijn aansluiting moet doen, en met veel gezaag en geween tot gevolg.

Dat virtuele telefoonnummer is louter en alleen voor de administratie van belgacom, de olo is hier niets mee. Tussen de olo en belgacom wordt ook enkel maar het CID gebruikt.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Een CID moet door de technieker op de NTP geschreven worden (of dymo label). Als dit niet aanwezig is kan er door de technieker van de olo geopperd worden dat hij niet weet waar hij zijn aansluiting moet doen, en met veel gezaag en geween tot gevolg.
Nog erger, als er door de technieker geen CID nummer opgeplakt wordt moet de olo de kosten voor de aansluiting niet betalen, de techniekers van de olo's maken hier een foto van waardoor belgacom zijn geld kwijt is.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

En de belgacom technieker, of zijn werkgever, krijgt hier dan ook geen geld voor, en er zelfs nog een boete bovenop.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

OK en hoe zit dat dan met situaties zoals de mijne: Ik had een BGC internet only abonnement (raw copper zit zogezegd bij in de prijs) en had dus een lijnnr maar hier kon edpnet bij de overschakeling niets mee doen. Edpnet moest effectief mijn circuit ID hebben. Uiteindelijk hebben ze dit wel zelf via BGC kunnen verkrijgen...
Orange go plus
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

fryelectro : ik kan je met 100% zekerheid bevestigen dat alle belgacom internet only klanten een virtueel telefoonnummer hebben. Hoe, wie, wat en waar het verkeerd gegaan is in jouw verhaal weet ik uiteraard niet.

Telefonie = EDPnet + OVH
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de info allemaal

Intussen via kennis CID én virtueel lijnnummer te weten gekomen.
Lijnnummer werd aanvaard op 0800 22424. Kort daarna werd sessie op modem onderbroken, om - zoals verwacht - eerst weer op het provisioned profiel (16,4/2 dus) te syncen.
Nu dus afwachten of er meer in zit.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Als je dan, zoals ik, overschakelt van een alternatieve provider naar Belgacom en je wilt geen vaste lijn meer, tja... wat moet je dan vragen? Want nergens staat het duidelijk vermeld. Vraag ik dan "zonder vaste lijn", "raw copper", "without voice", ...? Zou wel handig zijn mochten de providers eerst eens klaar en duidelijk stellen wát je exact moet bestellen want met al die verschillende benamingen, die uiteindelijk één en hetzelfde "product" bedoelen, ziet een mens door de bomen het bos niet meer. Want de benaming die je bij bv. edpnet gebruikt (raw copper) is dan blijkbaar "not done" bij Belgacom gezien ze daar een andere benaming hanteren. Ik beklaag de mensen die dit forum niet bezoeken, want ik kan mij moeilijk voorstellen dat zij wél weten wat ze precies moeten bestellen. Zelfs met dit forum is het vrij onoverzichtelijk.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Trojan schreef: Een CID moet door de technieker op de NTP geschreven worden (of dymo label). Als dit niet aanwezig is kan er door de technieker van de olo geopperd worden dat hij niet weet waar hij zijn aansluiting moet doen, en met veel gezaag en geween tot gevolg.
Geen enkel identificatie terug te vinden op de NTP, tenzij eventueel binnenin. Heb de NTP niet opengevezen (geen reden toe).
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

fryelectro schreef:OK en hoe zit dat dan met situaties zoals de mijne: Ik had een BGC internet only abonnement (raw copper zit zogezegd bij in de prijs) en had dus een lijnnr maar hier kon edpnet bij de overschakeling niets mee doen. Edpnet moest effectief mijn circuit ID hebben. Uiteindelijk hebben ze dit wel zelf via BGC kunnen verkrijgen...
Van zolang jij nog klant bent bij belgacom is er nog geen sprake van een CID (althans niet voor zover wij techniekers weten). Dit wordt pas bekend van de moment jij een lijn via een olo aanvraagt, zij het een bruo, broba of raw copper. Dit CID is tevens uniek voor die situatie, bij een verhuis krijg je een nieuwe raw copper en CID. Een verhuis van een raw copper bestaat niet, itt verhuis van belgacom producten. Jij als klant gaat daar niets van merken, maar in de achtergrond bij belgacom zijn er massa's processen om dit te regelen.
Jack Daniels schreef:Als je dan, zoals ik, overschakelt van een alternatieve provider naar Belgacom en je wilt geen vaste lijn meer, tja... wat moet je dan vragen? Want nergens staat het duidelijk vermeld. Vraag ik dan "zonder vaste lijn", "raw copper", "without voice", ...?
Gewoon internet. En als gij telefonie moet hebben vraagt ge een pack internet en telefonie. En als ge daarbovenop ook nog eens tv moet hebben vraagt ge een pack internet plus telefonie plus televisie. Zo simpel is dat.

Ge maakt het uzelf gewoon veel te moeilijk.
Want de benaming die je bij bv. edpnet gebruikt (raw copper) is dan blijkbaar "not done" bij Belgacom gezien ze daar een andere benaming hanteren.
Een raw copper is een raw copper, zowel bij belgacom als edpnet als dommel.
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

redman schreef:
Nog erger, als er door de technieker geen CID nummer opgeplakt wordt moet de olo de kosten voor de aansluiting niet betalen, de techniekers van de olo's maken hier een foto van waardoor belgacom zijn geld kwijt is.
En wat als de OLO technieker de bestaande dymo label er aftrekt en een foto neemt van de NTP zónder CID ? Dit is dus van geen kanten waterproof voor Belgacom :!:
Afbeelding Afbeelding
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

didi79 schreef:
Trojan schreef: Een CID moet door de technieker op de NTP geschreven worden (of dymo label). Als dit niet aanwezig is kan er door de technieker van de olo geopperd worden dat hij niet weet waar hij zijn aansluiting moet doen, en met veel gezaag en geween tot gevolg.
Geen enkel identificatie terug te vinden op de NTP, tenzij eventueel binnenin. Heb de NTP niet opengevezen (geen reden toe).
tjah
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

gbmed schreef:
redman schreef:
En wat als de OLO technieker de bestaande dymo label er aftrekt en een foto neemt van de NTP zónder CID ? Dit is dus van geen kanten waterproof voor Belgacom :!:
Klopt, maar voor onderaannemers van Belgacom zijn er niet veel dingen waterproof hoor. Mij hebben ze altijd gezegd om met een alcoholstift de CID op de NTP te schrijven. Iets wat ik vrij storend vind in bvb een living of gang. Maar ook in een garage vind ik dat geen nette afwerking. Daarom opteerde ik ervoor om het CID en de provider met een dymo bandje op de NTP te kleven (doorzichting, zwarte letters). Je kan als extra garantie natuurlijk de CID met een stift aan de binnenkant zetten maar goed, gaat dit niet iets te ver dan?

Telefonie = EDPnet + OVH
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Het CID aan de binnenkant zetten is ook geen oplossing, de olo technieker kan dan zeggen dat hij niet elk stopcontact gaat openvijzen om te zien of het zijn lijn is. Hoewel dat in feite ook dikke nonsens is want er mag maar 1 NTP per lijn zijn en in 99,9999999% van de normale huishoudens komt er ook maar één lijn binnen.

Het blijft uiteindelijk een spelletje tussen belgacom en olo waar de klant de dupe van is.
philippe_d
Moderator
Moderator

didi79 schreef:Lijnnummer werd aanvaard op 0800 22424. Kort daarna werd sessie op modem onderbroken, om - zoals verwacht - eerst weer op het provisioned profiel (16,4/2 dus) te syncen.
Nu dus afwachten of er meer in zit.
Zoals al enkele keren gezegd, zal DLM je maximaal tot 25/2 verhogen, gezien je DARE profiel op (zoals je zelf verwacht had) op 16.5/2 gebleven is. Je verbeterde binnen installatie zal hieraan niets veranderen.

Om het nog eens samen te vatten:
  • - een 12/1 lijn krijgt geen DLM.
    - een 16.5/2 lijn kan tot 25/2 gaan.
    - een 20/2 lijn kan tot 30/2 gaan.
    - een 30/6 lijn kan tot 70/6 verhoogd worden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

@Trojan: niet dus. Ik bestelde internet op raw copper omdat dat je dan geen Abo voor je telefoonlijn meer moet betalen. In de bevestigingsbrief stond bij het overzicht van mijn bestelling... Classic telefoonlijn. Ik heb speciaal contact moeten opnemen met de klantendienst om dat weer ongedaan te maken. Het woord pack is zelfs niet uit mijn mond gekomen bij mijn initiële bestelling, integendeel zelfs. Ik denk eerder dat de provider het nodeloos ingewikkeld maakt. Vroeger had je telefoon en internet. Nu hebben ze allemaal packs.
IK zal zelfs meer zeggen. De operator bij belgacom wist mij te zeggen: meneer, ik werk hier nu meer dan een jaar en ik heb nog nooit van raw copper gehoord.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

De kennis van een operator is dan ook niet te vergelijken met die van een fieldtechnieker. Voor de operator zal dat dus een lijn "wov" zijn (without voice).

En "raw copper" is eerder iets dat ze bij de OLO's kennen, imho
Afbeelding Afbeelding
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Indd raw copper wordt niet gebruikt bij Belgacom. Pack zonder voice noemt gewoon "zonder voice".
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”