Schoolnetwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Inderdaad, dat was mijn eerste idee.
Maar inmiddels ben ik er ook van overtuigd dat dat niet echt bruikbaar is.

De beste oplossing lijkt mij dan gewoon een bak te draaien die alles van pppoe sessies en evt coax afhandeld, met DHCP, dit kon toch met PFsense?

Momenteel ben ik nu bezig met het verwerken van de enquête en daarna gaan we verder. Ik heb het idee dat ik die enquêteresultaten eerst even bij de directeur moet voorleggen voor ik het netwerk überhaupt kan gaan monitoren.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Mijn 2 eurocentjes: een enthousiaste leerling die 'wel eens even orde op zaken wil stellen'.
Al veel van deze typetjes tegengekomen (en zelf ook wel eentje geweest) in mijn professioneel leven binnen bedrijven en zelfs multinationals....

Helaas werkt het zo NIET. er zijn nog altijd redenen waarom oplossing X Y Z er is gekomen ipv A B C (financieel / HR / marketing technisch/ ...) ook al had men het graag anders gezien en is reden D E F nog stukken beter en echt wel DE oplossing voor het probleem.

Dat je als leerling dit zomaar zou kunnen wijzigen is al helemaal een utopie.
Met modder smijten naar 'de beheerder' is al een totaal verkeerde aanpak. Deze persoon kan dan nog niet willen meewerken in eerste instantie, maar toch ga je zijn medewerking moeten hebben of het wordt zo al een 'njet'.

Alle lof voor het initiatief en enthousiasme, is wel wat men kan gebruiken, maar helaas werkt het zo niet .......

Moest je dit binnen de 3 maanden volledig uitgeklaard en rond hebben, stuur me dan achteraf even je CV. Zulke mensen kan ik best wel gebruiken :angel:
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Ik ging niet reageren, maar ben toch blij dat na 4 pagina's de mensen eindelijk beginnen te realiseren dat het hier om een snotaap (sorry voor de benaming maar momenteel kan ik echt niets anders bedenken) gaat die geïnteresseerd is ICT (waar niets mis mee is natuurlijk, weet je direct wat te kiezen als nieuwe studierichting) en die alles (waarschijnlijk) denkt beter te weten (jeugdig enthousiasme). Vandaar dat de IT'er, als die dan al effectief een fulltime ICT job heeft ongepast reageerde volgens de topic starter.

Ik zit in sector daarom wou ik niet direct reageren (je weet maar nooit wie mee leest), maar als de directie eerder zou luisteren naar een leerlingenraad dan de IT'er (ook al doet deze het maar een paar uur) dan zakt de moed mij verder in de schoenen...

Nu ik toch bezig ben:

1) Is er een server, firewall, UPS, ...
2) Men wil altijd een WiFi netwerk uitbouwen (al dan niet professioneel, thuis access points of nog erger met routers waar een wireless op zit :bang: ) maar hoe ligt het vaste netwerk erbij?
3) Is er een BYOD policy, met andere woorden wie mag WiFi gebruiken?

Zoals iedereen wel gelezen heeft zijn er enorme tekorten aan schoolgebouwen en geld voor onderwijs, zolang deze problematiek niet opgelost raakt zal ICT in het onderwijs altijd wel een achterstand hebben want momenteel kruipt (lees:verdampt) al het geld in de infrastructuur van de gebouwen (defecte stookketels, vervangen ruiten, en ga zo maar verder).

Ik ben ook niet naïef je hebt nog altijd een directeur nodig die geld wil vrijmaken voor ICT ook dat is nog dikwijls een probleem.
De huidige directeurs zijn dikwijls 50+ en als deze directeurs op pensioen gaan worden die meestal vervangen door een 40tiger of een jonge 50tiger die (meestal) geen ICT in hun bloed hebben zitten.

Er zijn overal uitzonderingen, alles hierboven is mijn eigen persoonlijke mening na 4jaar ervaring in de sector.
Roeien met de riemen die we hebben en proberen een ICT vriendelijk omgeving te creëren.
Afbeelding
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben inderdaad gemotiveerd om de situatie aan te pakken. Ik vind het niet erg om straks een paar woensdagmiddagen tussendoor alles te configureren.
De huidige IT-er zal waarschijnlijk meer kennis en ervaring hebben als ik, dat geef ik graag toe.
De enige ervaring die ik heb is wat dsl en coax lijntjes die bij mij thuis binnenkomen en wat server VPS'en die ik verhuur, dus het is ook niet niks. Doch niks porfessioneel buiten een 2de hands managed switch die hier staat :P

Dat ter zijde, de reden dat ik met die tp-links AP's afkwam was puur, we hebben hier wat tests mee gerunt, deze liepen veelbelovend af, leek een goed ding. En toepasbaar voor de huidige situatie, hier en daar een laptop, paar leerlingen met hun smartphone, en klaar. Nu ben ik middels dit topic overtuigd dat er toch een aantal professionele AP's moeten komen.

Het probleem met de huidige it-er is, het is iemand die het tussen zijn uren doet, 4 uur in de week ofzo, en de mens lijkt contant onder druk en stress. Ik begrijp dat 4 uur abominaal weinig is in zijn geval. Echter zie ik die mens nooit een minuut te lang op school blijven om iets te fixen. Ook is het een redelijk arrogant (sorry dat ik het zeg) type, van het minste commentaar of zelfs opbouwende kritiek dat iemand geeft wordt hij boos.
Ook ontkent hij dat er bepaalde vitale delen soms niet werken of dat leerkrachten last hebben van traagheid en het ontbreken van een wifi-netwerk. Terwijl dat overduidelijk niet zo is, dat word bevestigd als ik kijk naar de huidige enquêtes die binnenrollen.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Duidelijk voorbeeld van een uitgebluste ICT medewerker op een school, spijtig genoeg komt dit meer en meer voor.

Ik spreek nu voor het gemeenschapsonderwijs, maar in het secundair onderwijs is er geen ambt "ICT-coördinator" met alle gevolgen van dien.
Ofwel zijn de IT'ers leerkracht ofwel zijn ze administratief personeel.

In het basisonderwijs is er wel een ambt ICT-coördinator en daar gaat het meestal wel iets beter. Alhoewel ik collega's heb die 12 scholen hebben in 36uur dit wil dus zeggen dat niet alle scholen in dezelfde week aanbod kunnen komen. (Wees gerust dat brengt ook miserie mee...)
Afbeelding
axs
Moderator
Moderator

Hoe zijn die enquêtes opgesteld want je geeft hier meteen al aan (zonder blijkbaar alle resultaten te hebben!) dat men aangeeft dat het 'slecht'" werkt.
1 vd grootste fouten in statistiek is toewerken naar verwachtingen en conclusies trekken voordat alle resultaten bekend zijn!

Door de vraagstelling kan je al in een bepaalde richting pushen en krijg je een gekleurd resultaat.
Verder is het uiteraard van belang dat je weet hoe resultaten interpreteren.
Het is niet omdat 80% van de ingevulde enquêtes zegt dat het slecht werkt dat dat ook het geval is. Misschien heeft x percent gewoon niet meegedaan aan de bevraging omdat zij geen hinder ondervinden en het dus niet opportuun vinden om mee te doen aan de bevraging. Of zijn de verwachtingen van bepaalde personen totaal verschillend of zelfs onrealistisch.
En dan spreek ik nog niet over de info die je dan dient te correleren met je demographics, wat me op een school zeker geen overbodige luxe lijkt! (diverse studierichtingen, leeftijden, nerdlevel... ).

Ik zou dus graag je ''vraagstelling' zien indien mogelijk?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Ik zal het herformuleren: naar de enquêtes die ik momenteel al heb ontvangen, ziet het er naar uit dat de meest leerkrachten het huidige netwerk ondermaats vinden.

De vragen zijn volgens mij zeker niet suggestief. Ik zal u in PM een kopie van de Enquête sturen.
axs
Moderator
Moderator

Vind het een + dat je ook de leerkrachten erbij betrekt. Dacht verkeerdelijk dat het enkel om de studenten ging.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Momenteel zijn enkel de leerkrachten bevraagd, leerlingen nog niet. Daar zoek ik nog een digitale oplossing voor :P
axs
Moderator
Moderator

Enquete ontvangen! In grote lijnen prima en niet suggestief! Enkel opletten met het aandragen van mogelijke oplossingen.

Vooral het feit dat je ook enkele demograhics verzamelt is positief te noemen.
Ik mis echter wel een vraag of het probleem zich ten alle tijden voordoet of enkel tijdens bepaalde uren of op bepaalde devices / lokalen / online applicaties (youtube / browser algemeen / smartschool / ... )

Ik ga mijn mening over je aanpak een beetje moeten bijschaven maar ik vrees ervoor dat jij als individu hier weinig tot geen verandering in de situatie kan brengen.
Je zal vermoedelijk nog tegen hoge en dikke muren aanlopen. Jammer maar helaas de werkelijkheid!
Toch in ieder geval veel succes!

Moest je interesse hebben in een grondige analyze van je resultaten, laat gerust iets weten.
Ik kan je resultaten evalueren vanuit een six sigma approach.
Verwacht echter geen specifieke technische oplossingen van mij, maar wel een grondige analyze van de probleemstelling adhv je enquete.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ik gebruik niet graag denigrerende woorden, hoewel ik erken dat er hier serieus boven zijn kennis niveau wordt gewerkt. Maar lln zijn lln omdat ze "leren", en als amerikanen iets beter weten dan wij (ook al trekt hun onderwijs op niks), is het dat het af en toe nuttig is om ze "in the deep end of the pool" te gooien en ze laten doen. Ook uit falen kan je nl veel leren.

Back to the issue:
Idd, er is geen IT ambt in het middelbaar (en volwassenen) onderwijs, en dat voel je, pijnlijk. Je bent idd leerkracht (met andere lessen en dus weinig tijd en lagere prioriteit voor IT), of administratief medewerker (met een loon waar competente ITers vaak voor danken, tenzij ze in parkeermodus naar hun pensioen toe werken).

Ik wil die enquete ook wel ns zien (en n reply op mijn pm ;-) , maar ik draag altijd een warm hart toe aan idealisten, ook al botsen ze vaak tegen meer muren dan ze denken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

k Wil die enquete ook wel eens ontvangen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

PM's verstuurd.

Ik weet dat het een hele strijd zal zijn om iets veranderd te krijgen, echter moeilijk gaat ook.
Als we in 1830 geen moeilijke revolutie waren gestart waren we nu nog bij de hollanders :wink:

In elk geval, ik ben mij ervan bewust dat ik er niet voor heb gestudeerd, maar ik ben op mijn school wel de leerling met de meeste netwerk/it ervaring + ik zit in de leerlingenraad. Navenant de klachten die ik heb ontvangen van talloze mensen wil ik iets veranderen aan de situatie.

Mijn dank gaat uit naar iedereen die hier al gepost heeft, en mij nog wil helpen in de toekomst!
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tipje : zet je link van die enquete hier online :) Ziet er prima uit qua inhoud vind ik!
Als ik je later nog kan helpen, geef maar een seintje!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor die tip, maar ik houdt hem liever van het publieke internet af, stel dat er iemand van school rondsnuffelt...
Ik hou het liever voorlopig geheim. Iedereen van UB die het wilt inzien mag mij wel altijd PM'en :beerchug:

Bedankt trouwens!
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Even na korte stilte, het project leeft nog.
De laatste tijd heb ik de tijd nog niet kunnen vinden om te reageren ivm 100 dagen feest/optreden en vakantie :-)

Na de vakantie ga ik in gesprek met de netwerkbeheerder ivm verbeteringen op het netwerk.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Is de vakantie nu overigens niet de ideale periode om wat monitoring en testing te doen ? Als er op dit moment ook problemen zijn, zal het al zeker niet liggen aan de leerlingen die teveel traffiek genereren...
axs
Moderator
Moderator

Al enige update?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”