Schoolnetwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Hallo

Ik ben voor een middelbare school van een 550 leerlingen + administratie een oplossing aan het zoeken naar het uitbouwen van een stabiel wifi netwerk en een verhoging van de bandbreedte.

Momenteel is er een brak wifi netwerk, dat moet eigenlijk volledig vervangen te worden. Ik dacht een 8 tal van deze accesspoints te plaatsen, we hebben ze al getest, blijkt een snel en degelijk ding te zijn. http://nl.hardware.info/productinfo/139 ... :overzicht

Qua internet is het eigenlijke probleem, gezien het een school is ligt het budget nogal problematisch.
Momenteel ligt er een Business Fibernet L lijn van telenet, hier kan een 80/5 door, wat eigenlijk ontoereikend is.
Tijdens lessen zit de helft van de lessen waar ict wordt gebruikt zitten leerlingen youtube te spammen wat eigenlijk niet tegen te gaan is. Tijdens gewone lessen en presentaties is de netwerk snelheid ook ontoereikend, een youtube filmpje laden duurt een lesuur. Anyways, het is wel bekend, alles gaat te traag.
Vaak is het 1TB aan volume ook ontoereikend.

Nu dacht ik aan de volgende budgettaire oplossing en had graag jullie mening vernomen.
- De Business Fibernet L lijn afschaffen.
- 3 Edpnet newer & faster lijnen inschakelen, dit moet de bandbreedte verhogen van 80/5 naar (ik verwacht een) 150/18.

Verder dacht ik het modulair op te bouwen. Elke internet aansluiting krijg een simpele router in bridge (misschien een tl-wr 1043ND). Het standaard subnet is 255.255.0.0. Elke router heeft zijn dhcp server aan elke gewoon een andere range (192.168.1.0/24 , 192.168.2.0/24 en 192.168.3.0/24 ), waarschijnlijk komt er nog een 4e subnet in de 172.168.1.0/24 range voor de directie, maar dit gaat dan niet via dhcp.
Elke router laat ik dus 256 ip's uit zenden. Zodat er genoeg is voor het gehele netwerk (nu zijn het in totaal maar 256 adressen).

Wat mij de voordelen van deze "modulaire" internet lijn setup lijken zijn de volgende:
- Makkelijk uit te breiden bij onvoldoende cappaciteit
- Budget vriendelijk, eigenlijk een maandelijkse kost van 90 Euro + telefoon (maar die worden makkelijk nog benut).
- Autoloadbalancing, een router die drukker bezet is zal (relatief gezien) minder snel op een DHCP request reageren dan een router met minder load, een nieuwe gebruiker krijgt dus altijd de rustigste lijn.
- Stabiel en redelijk redundant
- Een makkelijke oplossing voor meer upload & download aan een marginale kost.

Het internet netwerk valt nog goed te benutten, iemand heeft daar de afgelopen tijd voor onbekende reden alles vervangen managed Gbit-switches, terwijl er amper intern verkeer is... priorities :bang:

Even een side note, ik ben geen echte IT'er, ik ben leerling in het 6e jaar van die school en zit in de leerlingenraad die snel iets wil veranderen aan het beleid van een stugge netwerk beheerder die niks wil veranderen en zelfs ontkend dat er problemen zijn...
Wat is jullie idee over deze setup?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Tijdens lessen zit de helft van de lessen waar ict wordt gebruikt zitten leerlingen youtube te spammen wat eigenlijk niet tegen te gaan is. Tijdens gewone lessen en presentaties is de netwerk snelheid ook ontoereikend, een youtube filmpje laden duurt een lesuur. Anyways, het is wel bekend, alles gaat te traag.
Dit is volgens mij de oorzaak aangezien intern alles in gigabit voorzien is. Voorzie jezelf van een degelijke router en laat enkel de site's door die voor school gebruikt worden.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Internet politie spelen is bijna niet te doen.

Youtube wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in de lessen, zowel bij presentaties als bij wijze van les ondersteunend materiaal (denk aan lessen geschiedenis) of bij opzoek werk (seminarie). Voor de rest weet iedereen snel genoeg proxy's te vinden. Het is gewoon een capaciteitsprobleem...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Klopt, ik denk dat je met de huidige 80/5 moet kunnen toekomen om "normaal" te kunnen surfen. Werk maken van deftige routering en enkel educatieve websites toelaten zal al een pak fixen. Als leerlingen youtube willen moeten ze maar op hun GSM kijken :-p

Je maakt je er niet populair mee, maar misschien worden studenten zo wat beter gewoon aan de omstandigheden, zodat ze in het begin van hun carriere niet compleet verontwaardigd uit de lucht vallen als ze merken dat Facebook/Youtube/... op het werk geblocked is :-)

//EDIT: je nieuwe post pas gelezen nu. Youtube nodig voor opzoekwerk/educatieve doeleinden? Raar... Proxy's? Gewoon policies implementeren waardoor leerlingen geen proxy meer kunnen configureren. Makkelijk? Allicht niet, je hebt wat kennis van zaken nodig, en er is altijd wel iemand die weer wat vindt, maar het merendeel kan je toch écht wel blocken hoor. Hoeft volgens mij zelfs helemaal niet duur te zijn! Je maakt je er alleen niet populair mee natuurlijk...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Als het een capaciteitsprobleem is, dan ga je in de eerste plaats je internetgebruik aan banden leggen. Je kan youtube inderdaad niet beperken, maar de kans bestaat dat er ook word gedownload tegen de sterren op, of dat leerlingen zonder probleem met hun gsm, laptop of tablet toegang hebben tot je netwerk. Hier kan je wel iets tegen doen door bepaalde beperkingen te voorzien in je systeem.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Tja er zijn alleen al 9 computer klassen die vaak benut worden, daarboven is er overal nog wel 1 pc voor powerpoints enzo. Daarbij nog een secretariaat dat ook heel de tijd bezig is met internet.

Zelfs dan lijkt 80/5 mij al te weinig, ik vermoed niet dat er echt abuse wordt gepleegd, want er is zelfs geen wifi voor...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Monitor in eerste instantie eens hoeveel trafiek daadwerkelijk door de lijn gaat. Wij leveren een 100Mbit lijn aan een middelbare school (ruim 4000 leerlingen) en die trekken gemiddeld maar een 50Mbit. Dat een klein schooltje van 550 leerlingen een 80Mbit lijn zou voltrekken zou me verwonderen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

je zit met een bus fibernet L 80/5 zeg je?
zeker dat het geen TN schoolnet lijn is?

in elk geval kan je -indien bij TN dient gebleven te worden- naar een schoolnet internet only XL gaan:
120mbps down (ipv 80), 5mbps up en 2tb volume.
pas vervolgens een paar deftige policies toe (bv youtube beperken tot leerkracht-laptops ofzo),
een caching servertje maken voor de meest gevraagde pagina's eventueel, en klaar.

qua budget zit dat ook nog redelijk deftig: 98 euro exclusief btw.
je zit dus iets goedkoper dan 3 lijnen bij edpnet + je hebt de zekerheid dat er binnen geen problemen opduiken die snelheid verlagen (slecht koperpaar ofzo bv)
intern kan je verder nog altijd een 10.x.x.x range gaan gebruiken en dan heb je ook genoeg ip's intern :)

http://schoolnet.telenet.be/oplossingen/vergelijk

ergens kan ik die beheerder wel begrijpen als er een budget zit + het ding werkt (geen kat zo gek om in het midden van een schooljaar iets te veranderen, en maar goed ook!)
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Eerst en vooral: 80/5 is meer dan genoeg, ook al wordt er volop gebruik gemaakt van YouTube. Ik ben het eens met litheon, meet eens eerst hoeveel traffic er daadwerkelijk over de lijn gaat? Het zou me verwonderen als er tijdens de schooluren een constante load van 80Mbps is. Daarnaast heb ik nog wel de nodige vragen. Hoe zit het met bijvoorbeeld met security? Logging? Filtering? Hoe ziet de bestaande netwerkinfrastructuur eruit? Wat is je budget?

Naast deze puntjes zitten er ook een paar fundamentele fouten in je plan. Drie verschillende routers die wel elk IP-adressen in een ander subnet uitdelen aan dezelfde clients? Dat is simpelweg vragen om conflicten (en zorgt absoluut niet voor loadbalancing). Waarom blijf je vasthouden aan een /24 terwijl je zelf vermeld dat er te weinig adressen zijn? Waarom ga je voor opnieuw consumentenapparatuur en kijk je niet verder naar professioneel materiaal?
Even een side note, ik ben geen echte IT'er, ik ben leerling in het 6e jaar van die school en zit in de leerlingenraad die snel iets wil veranderen aan het beleid van een stugge netwerk beheerder die niks wil veranderen en zelfs ontkend dat er problemen zijn...
Hier zit ook e.e.a. fout. Je begint al verkeerd door "snel iets te willen veranderen". Als je een fatsoenlijke infrastructuur wil, moet je niet "snel iets willen veranderen", maar zorgvuldig plannen hoe je het gaat aanpakken. Daarnaast heb ik ook al veel stugge netwerkbeheerders gezien, maar medewerking van de huidige netwerkbeheerder (en directie) lijkt me toch echt verplicht als je iets fundamenteel wil veranderen.

Ik heb de indruk dat je nog niet echt goed hebt nagedacht over je plan. Ik weet niet waar de school in kwestie ergens gelegen is, maar als het in de buurt is wil ik gerust samenzitten met de leerlingenraad en directie en bekijken hoe het gerealiseerd kan worden. Mits goed uitgevoerd, kan het zowel voor de school als voor de leerlingen namelijk wel een interessante uitdaging zijn.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Ik zal binnenkort eens roepen dat er een RRD grafiekje moet komen van het netwerk gebruik.

Helaas is het zo dat de netwerk beheerder nogal lui is en volgens mij niet gelukkig met zijn job, hij ontkent ook steevast alle problematiek. Leerlingen en leerkrachten klagen al sinds jaar en dag steen en been over super traag internet.

Bij mijn weten is er momenteel amper security, ik weet dat er een "computer dienst doet als router". We zijn nu namelijk bezig met het opvragen naar alles ivm het netwerk.

Van het hypothese netwerk dat ik in de start post postte dacht ik aan een 3-ral verbindingen met elk een /24 range. Dan is het toch onmogelijk dat er conflicten ontstaan? Voor de rest is het budget miniem, daarom dat ik dacht aan toch nog want consumenten apparatuur te gebruiken.
Met het snel veranderen doel ik vooral, nog dit schooljaar, want daarna ben ik weg 8)

De school ligt in de regio kempen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Waar maak je je dan druk over. Je bent er volgend jaar weg. Kans is ook reëel dat die luie netwerkbeheerder de touwtjes in handel wil houden omdat hij de lijn misbruikt, en dit wil blijven doen. ALs je geen medewerking krijgt van een meerdere, dan is er geen kans op slagen. Handen af houden dus. Ook omdat je zelf zegt er geen verstand van te hebben.
Zelfs dan lijkt 80/5 mij al te weinig, ik vermoed niet dat er echt abuse wordt gepleegd, want er is zelfs geen wifi voor...
Je wil consumenten hotspots instaleren. Waarom ? zodat er nog meer mensen op het logge netwerk kunnen komen ?
Vergeet niet dat je hiervoor ook netwerkkabel en voeding nodig hebt. Wie gaat dat snel realiseren in 3 maand ?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

@mailracer, ik ben volgend jaar inderdaad weg, maar als iedereen zo dacht :wink:
Neen, ik zit in de leerlingenraad met de reden iets te verbeteren, dus dat is mijn ambitie.

Overigens is het installeren van een Wi-Fi niet moeilijk, hier hebben we al trails mee gedraaid.
Hoe doen we dit, om de zoveel meter een AP die verbonden is via POE vanuit een centraal punt waar de hoofdswitch staat.
Wie gaat dat doen? Ik, simpelweg een paar kabeltjes trekken over een systeem plafond is niet moeilijk :-)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Ik heb indertijd ook eens een korte stage gelopen in zo'n middelbare school, en de sysadmin daar was er ook 1 die zijn functie niet waard was.
Een computerklas had 30 PC's die een verse Windows installatie nodig hadden. Hij had een sysprep image klaarstaan die we met Ghost over het netwerk gingen blazen, dus booten we elke PC in PXE mode.

Ik vraag: "Er zijn nu 4 klassen die computerles hebben, is het wel een goed idee om die images nu over het netwerk te trekken want dit netwerk heeft maar een 100Mbit backbone en het duurt 40 minuten. Of heb je iets van QoS?"
Hij: "Dat trek ik mij allemaal niet aan, dat is hun probleem."

Tja, als diegene die alles moet handhaven zelf het grootste vergif is, dan vrees ik dat je er weinig kan aan doen. Meestal houden ze ook totaal geen documentatie bij, omdat dat uiteraard hun vorm van werkzekerheid is. Ik vrees dat jij met hetzelfde geval zit en dat het probleem eerder bij die beheerder ligt.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

zelf kan ik er niet goed meer aan uit. Je zegt in je beginpost dat er abuse word gepleegd op het gebruik van you-tube en een paar posten later zeg je van niet
Tijdens lessen zit de helft van de lessen waar ict wordt gebruikt zitten leerlingen youtube te spammen wat eigenlijk niet tegen te gaan is.
verbeteren doe je in de eerste plaats door samen te werken met de netwerkbeheerder en de router eens aan te pakken. Je sprak over de een of andere computer die dienst deed als router. Wat moeten we ons daarbij voorstellen ?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

@ mailracer

Qua abuse, daar reken in youtube niet toe, met abuse bedoel ik dat iemand ergens in een locker een server placeert en torrents begint te downloaden, dat gebeurt er dus niet. Youtube wel, maar dat word even vaak voor educatieve doeleinden gebruikt.

Ik weet zelf ook nog niet wat die router inhoudt, ik heb wel aan die systeembeheerder alles van planning en een kwartiertje gevraagd om de core van het netwerk eens te bezichtigen.

@ Kenwoot

Ja daar lijkt het wel op jah, toen ik eens met die persoon sprak over het netwerk in de tijd dat we waren gestart met de trails voor 1 AP wist hij van enkele basis dingen het bestaan niet af. Op de vraag "Wat is jullie WAN-snelheid?" kreeg ik het antwoord, "Daar houdt ik mij niet mee bezig."
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

NickG schreef:Youtube nodig voor opzoekwerk/educatieve doeleinden? Raar...
Zeker en vast!
http://www.youtube.com/periodicvideos
http://www.youtube.com/sixtysymbols
http://www.youtube.com/numberphile
http://www.youtube.com/favscientist
gunmaster schreef:Leerlingen en leerkrachten klagen al sinds jaar en dag steen en been over super traag internet.
Dan moeten jullie eerst en vooral deze klachten massaal(!) op papier zetten (petitie) en aan de directie overmaken. Je kan dan voorstellen om een werkgroep op te richten met enkele nerd-leerkrachten en nerd-leerlingen, maar ook vooral mét de netwerkbeheerder om een aantal verbeteringen aan het netwerk te bespreken.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Deze petitie is net op mail gestuurd :-D

Na de paasvakantie schrijf ik met de leerlingenraad een volledig rapport over eventuele verbeteringen die er doorgevoerd kunnen worden.
Dat wordt voorgelegd aan de directeur en dan zien we wel verder.
Ik heb echter vernomen dat die netwerk beheerder er voor een jaar tussenuit knijpt vanaf de paasvakantie en vervangen wordt. Natuurlijk betreft het de overheid (atheneum) en staat er nog niks vast :bang:
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

Al de problemen zijn simpel op te lossen.
- http://www.ubnt.com/unifi als AP'S. Is geen brol en zal beter zijn dan die tplink.
- Pfsense als firewall.
- Steek de kabels van de leerkrachten op een aparte vlan die op youtube mag gaan. Laat de scholieren niet op youtube.

Maar zoals reeds gezegd als niet IT beheerder begin er niet aan want die beheerder wil het zelf niet veranderen voor een reden...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

Héhé doet me terugdenken aan de goede ouwe tijd (4j geleden :p) in het 6de middelbaar.
Ik heb een dik half jaar de hele lijn dichtgetrokken met rapidshare een 6uur per week (constant 5mbps in die tijd). En daarna begonnen de klasgenoten het ook door te krijgen en verkocht ik hen rs accounts (en zo had de hele school op bepaalde uren super traag internet) :angel: zelf wel gestopt want zo ging dat niet lang meer duren en blijkbaar hebben ze alles eens gemonitord en een slachtoffer een taakstrafje gegeven. (ik niet) :angel:
Overigens is het installeren van een Wi-Fi niet moeilijk, hier hebben we al trails mee gedraaid.
Als het een open netwerk is wel opletten stel dat iedereen een smartphone heeft en wifi gewoon laat aanstaan...zo bekom je overbelasting. (bij bep setups van een netwerk dan toch)
Nu zijn ze hier tot de geniale oplossing gekomen om gewoon in te loggen zoals op een FON en nu blijft het wel lekker werken (2mbps download (beperkt) en 35upload (limiet van de wifi zo te zien))
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Ga je nu echt AP's kopen van 30€ per stuk? Laat me niet lachen. Meer dan 10 users krijg je daar niet op man.. No way.

Als je een school deftig wil dekken moet je deftig investeren in degelijk materiaal. Ik spreek uit ervaring dat scholen moeilijke budgetkeuzes hebben maar er zijn genoeg mooie producten op de markt.

Xirrus, Meraki, Cisco, etc..

Je zegt dat je die TP Link al getest hebt. Dat geloof ik wel, maar waarschijnlijk heb je nog niet met 10 laptops tegelijk een HD filmpje bekeken op Youtube om de beschikbare bandbreedte te testen bij veelvuldig en gelijktijdig gebruik..

Geloof me, het zal niet werken met TP Link..

Kijk eens naar de AP's en routers van Meraki, daarmee kan je youtube bandbreedte beperken en dichtknijpen met de level 7 firewall op alle AP's. Die 80/5 lijn is meer dan voldoende voor jouw school. Je kan ook 2 EDPNet lijnen (16/10 profiel) laten bundelen of overschakelen naar een deftige provider met SLA zoals Destiny.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ik begrijp iets niet goed:
Topicstarter vraagt expliciet dat Youtube beschikbaar moet zijn voor educatieve doeleinden:
gunmaster schreef:Youtube wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in de lessen, zowel bij presentaties als bij wijze van les ondersteunend materiaal (denk aan lessen geschiedenis) of bij opzoek werk (seminarie). Voor de rest weet iedereen snel genoeg proxy's te vinden. Het is gewoon een capaciteitsprobleem...
En daarna krijg je dit als reactie van een hele bende IT-betweters:
NickG schreef:Klopt, ik denk dat je met de huidige 80/5 moet kunnen toekomen om "normaal" te kunnen surfen.
mailracer schreef:Als het een capaciteitsprobleem is, dan ga je in de eerste plaats je internetgebruik aan banden leggen.
lithion schreef:Wij leveren een 100Mbit lijn aan een middelbare school (ruim 4000 leerlingen) en die trekken gemiddeld maar een 50Mbit. Dat een klein schooltje van 550 leerlingen een 80Mbit lijn zou voltrekken zou me verwonderen.
Splitter schreef:pas vervolgens een paar deftige policies toe (bv youtube beperken tot leerkracht-laptops ofzo),
Petervanakelyen schreef:Eerst en vooral: 80/5 is meer dan genoeg, ook al wordt er volop gebruik gemaakt van YouTube.
Ik wil deze massale kortzichtigheid definitief counteren met volgende stelling:
Mijn auto rijdt gemiddeld 45 km/h, dus heb ik een motor nodig met een maximumcapaciteit van 45 km/h.

Iedereen begrijpt dat mijn auto soms ook eens 120 km/h moet kunnen rijden op de autosnelweg. Iedereen begrijpt dat de gemiddelde snelheid niet één op één gelijkgesteld kan worden met de maximumcapaciteit van de motor. Heel soms moet de motor een piekcapaciteit van 120 km/h kunnen leveren. Bij auto's begrijpt iedereen dat, bij internetverbindingen wil men dit blijkbaar niet begrijpen.

Dus de internetverbinding moet berekend worden op de piekcapaciteit, niet op de gemiddelde capaciteit. Dan lijkt de suggestie van de topicstarter op meerdere VDSL2-lijnen te combineren een uitstekende optie.

Ik zou dus alvast eens onderzoeken hoeveel koperparen voor VDSL2 beschikbaar zijn om zoveel mogelijk WAN-capaciteit voor de laagst mogelijke prijs te kunnen leveren. Via http://www.lijntest.be kan je alvast een idee krijgen van de beschikbare bandbreedte per koperpaar.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 46 keer

gunmaster schreef:Tijdens lessen zit de helft van de lessen waar ict wordt gebruikt zitten leerlingen youtube te spammen wat eigenlijk niet tegen te gaan is. Tijdens gewone lessen en presentaties is de netwerk snelheid ook ontoereikend, een youtube filmpje laden duurt een lesuur. Anyways, het is wel bekend, alles gaat te traag.
Monitor eerst het internetverkeer, kijk naar waar de bandbreedte en volume naar toe gaan en hoe je dit eventueel kan beperken. Kijk na of er geen torrents of dergelijke actief zijn.
Maak bv Youtube enkel beschikbaar voor de leerkrachten.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Let op, of je wordt straks ook betweter genoemd :-)

Ik ga er verder niet op in, maar blijf bij mijn standpunt. 80/5 is voldoende om 550 users educatief te laten surfen. Niet om betweterig te zijn, gewoon buikgevoel uit praktijkervaring... Soit, ik denk dat er ondertussen hier tips genoeg staan waar de TS alvast mee kan starten!

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

AL onze lagere en middelbare scholen hadden al veel langer een veel betere internetconnectiviteit moeten hebben dan heden het geval is.
Idem voor vele publieke onderzoeksinstellingen die zeker niet altijd over een adequate verbinding beschikken.

Onze hogescholen en universiteiten zijn er meestal nog "behoorlijk" aan toe.

Afbeelding
Bron: UIA: Netwerk(r)evolutie 1992-2002 - 2002-2007

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron: Belnet Jaarverslag 2011

Uiteraard is het niet de bedoeling dat men in de lagere en middelbare scholen zomaar kan doen wat men wil (bijvoorbeeld torrents en binary newsgroepen die niets vandoen hebben met het onderwijs op zich). Ook op de universiteiten wordt er gekeken wat kan en niet. Toezicht is nodig ... en dus een budget om toezicht kunnen te houden (infrastructuur en mensen).

============================================
============================================
Eind 1991 werd de eerste Internet-connectiviteit gerealiseerd via een gedeelte van een gehuurde lijn naar de KULeuven, die toen ook voor EARN werd gebruikt. Deze aansluiting werd gerealiseerd via financiering door het NFWO. De UIA was hiermee, na de KULeuven ( en de ULg, die een IP connectie hadden van supercomputer-naar-supercomputer met de KULeuven), de eerste Belgische universiteit die een campus-wijde Internet-connectie had, zij het met een bescheiden bandbreedte van 4.8 (!) Kbps (1000 bits/sec).

Midden 1993 kwam er dan de eerste aansluiting via Belnet aan 64 Kbps, en nadien de stelselmatige groei van de bandbreedte van de Internet-connectie.
Een upgrade die ik me nog levendig herinner. 8)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor alle reacties al :-D

Youtube is inderdaad iets wat zeker actief moet blijven.
We zullen binnenkort beginnen met alles te monitoren, om een eventueel capaciteitsprobleem te kunnen lokaliseren.

@ raf1,
Volgens lijntest is een 50/6 profiel mogelijk. Als ik bij wijze van losse referentie kijk naar de controversiële BGC map gehost in Rusland zie ik een 2 tal ROP's binnen de 300 meter staan. Mijn gevoel zegt me dat een 60/6 of zelfs meer dan ook nog wel is wil lukken :-D.
Even nog 1 vraagje, die modem setup die ik had beschreven in mijn start post, dat zou toch gewoon moeten werken?
Ik heb dezelfde routers thuis staan en ik ram daar constant 10.000 connecties door, en zijn blijven uitermate stabiel...
lithion
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef:En daarna krijg je dit als reactie van een hele bende IT-betweters:
lithion schreef:Wij leveren een 100Mbit lijn aan een middelbare school (ruim 4000 leerlingen) en die trekken gemiddeld maar een 50Mbit. Dat een klein schooltje van 550 leerlingen een 80Mbit lijn zou voltrekken zou me verwonderen.
Ik wil toch even opmerken dat hierbij youtube WEL wordt toegelaten. 80Mbit voltrekken voor een schooltje van 500 studenten is echt wel abnormaal. Uwen auto kan wel 200km/h, maar het is niet normaal dat jij constant tegen zijn limiet rijdt. Als je jouw redenering doortrekt heb je minimum een gigabitlijn nodig want je zou misschien ooit 2 seconden op een dag een piekbelasting kunnen hebben die zo groot is... Blijkbaar ben je iemand met heel veel geld of ken je niks van IT. In latere posts geeft de topic starter zelfs toe dat hij nog nooit gemeten heeft of die 80Mbit wel wordt volgetrokken. Hij denkt het alleen maar.

Het is hier trouwens al meerdere keren aangehaald: METEN IS WETEN!

Een kleine rekensom: 36 uur les per week x 4 weken/maand = 144 uren
Bandbreedte is 80Mbit/s => +-35GB/uur
Totaal verbruik per maand =>35GB x 144h = +- 5TB (en dit laat Telenet niet toe)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Dat meten zal binnenkort gedaan worden, dat weten we direct hoe de vork in de steel zit.
Ik ben het er volledig mee eens dat dat de eerste stap is.

Maar als het hele interne netwerk Gbit is, en enkel wat secretariaat lui word bestandjes over het netwerk slepen (dat overigens nog op een andere switch ligt), kan het toch niet zijn dat er een andere bottleneck is dan WAN snelheid. Volgens mij gaan ze maandelijks ook over de 1 TB grens, antwoord heb ik nog niet vernomen van de sysbeheerder.

Het lijkt mij toch wel weinig, er zijn 12 PC klassen met elks een 15 tal pc's. Verder staat er in elk ander lokaal ook nog een pc die vaak aanstaan voor vanalles van youtube tot powerpoints. Die pc klassen worden niet altijd benut, maar het komt vaak genoeg voor dat dat wel zo is. En op die momenten, als er zeg een 200 pc's aanstaan en zo een 80/5 verbinding moeten delen. Dat is gewoon te weinig. Een Youtube stream trekt ook al makkelijk 2 mbit voor non-HD, en dan heb je er maar 40 nodig om alles te consumeren, stel dat je de volle snelheid al kan benutten.

Daarbij, webpagina's van 200 pc's...

In de toekomst wordt dat natuurlijk alleen maar meer en meer.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Een youtube filmke trekt eerder tussen de 300 en 700kbit. 2Mbit is al HD.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Dat is niet persé waar, een youtube filmpje trekt in 480p een 1Mbit, echter buffert dit wel aan ene 2Mbit als het kan. Het gaat mij natuurlijk om de buffersnelheid. Verder met alles aan foto's dat je vindt op websites, dat telt ook al mooi door.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

You tube dat gelijk vanaf 200 PC gebruikt word. Voor leerdoeleinden :???: :nono:

Als iedereen op dat moment naar hetzelfde moet kijken, dan zorg je toch voor lokaal opslaan van dat filmpje.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Op Wikipedia staat een tabel met de kwaliteitsprofielen van YouTube. De standaardprofielen 360p en 480p nemen zo'n halve tot 1 Megabit in beslag.

Buffering zal in het begin snel gaan, maar eenmaal er een voorsprong opgebouwd is zal de buffersnelheid gelijklopen met de afspeelsnelheid. Let ook op dat buffering stopt indien je een filmpje op pauze zet. De tijden dat YouTube als een losgeslagen gek aan buffering deed zijn al even voorbij.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

Het gebeurt ook niet dat men met 200 op YouTube zit te spammen, verder zijn er amper lesactiviteiten waar iedereen een zelfde filmpje moet bekijken momenteel. Een lokale opslag lijkt mij dan ook verloren moeite/energie. Veel mensen gebruiken YouTube dan ook puur als bron van muziek tijdens pc werk. Dat is inderdaad een grote consumptie bron, maar YouTube word vaak genoeg gebruikt voor educatieve doeleinden.

YouTube blokkeren is dus geen optie.

Verder zal een grafiekje veel uitwijzen, volgende week gaan we het huidige accespoint eens spammen om te kijken hoe het zich verhoudt met 10 laptops en een aantal smartphones.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Ik ben benieuwd naar je resultaten. Als je nog wat leesvoer nodig hebt, dit is een uitstekend onderzoek waarbij (professionele) Access Points vergeleken worden onder load (wireless stress-testing): http://wlanpros.com/WiFiStressTestReport. Ik denk dat je met meer dan 10 clients niet hoeft te testen ;)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

@gunmaster, ik zie u al tig keer schrijven dat YouTube voor educatieve doeleinden wordt gebruikt en dus niet geblokkeerd kan worden.
Ok, maar wie heeft toegang nodig tot YouTube? Is dit enkel de leerkracht die het filmpje dan met een projector laat zien?

Je lijkt niet op de hoogte dat blokkeringen ook uitgevoerd kunnen worden op gebruikersniveau in plaats van op netwerkniveau zoals bij veel consumentenrouters enkel het geval is. De overgrote meerderheid van de scholen werkt met Active Directory of LDAP, wat wil zeggen dat je je gebruikers kan indelen in groepen (bijvoorbeeld leerlingen en leerkrachten), en dan op groepsniveau een beleid kan instellen voor internettoegang. Als YouTube standaard geblokkeerd wordt zullen er niet veel zijn die het nog aan de praat proberen krijgen via een proxy hoor. Meestal gaat dat toch heel moeizaam.

In mijn vroegere middelbare school (niet diegene waar ik eerder over sprak) was het simpel: internet was voor leerlingen standaard geblokkeerd tenzij de leerkracht dit op voorhand had aangevraagd voor die bepaalde les. De leerkracht zelf had wel altijd internet, om dan vlot dingen via de projector te laten zien indien nodig.

@raf1: we zitten hier niet met mission-critical applications zoals dat in de zakenwereld wel het geval is. Uw lijn berekenen op basis van piekwaarden gaat hier dus niet helemaal op, want het is vooral een kwestie van de leerlingen in het gareel te houden. Met een beetje deftig toegangsbeleid en snelheidslimieten zullen de meeste snel door hebben dat het niet de moeite is om andere dingen te doen buiten een beetje Googlen voor de les en eventueel de mail checken. Als je ze anderzijds het gevoel geeft dat het internet razendsnel is, zullen ze hier ook misbruik van maken "omdat het toch snel genoeg is voor iedereen" denken ze dan. Dit is dus een kip-ei verhaal waar je in het slechtste geval uw bandbreedte net verdubbeld hebt en een maand later alweer aan het dweilen bent met de kraan open.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

MIsschien een domme vraag/opmerking, maar draait er ook een webserver ergens voor de website van jullie school ?

zo ja controleer die eens, kan goed zijn dat hij ongewild lid is geworden van een botnetwerk dat spam verstuurt. Ook de PC's in de pc klassen kunnen dit hebben ;)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

De webserver staat bij een budget host in Amerika.

Toch bedankt voor de tip :)
Want als iedereen radicaal verklaart dat 80/5 genoeg moet zijn moet er ergens een "LEK" zijn.

Anyways het geval met de systeem beheerder zal lastig worden.
Vroeg net vriendelijk om een grafiekje van het gebruik, kreeg nogal vernietigende respectloze reactie terug...
Het plan is nu even iedereen zijn mening over het netwerk bundelen en dan naar de directeur...
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 654 keer
Bedankt: 40 keer

Als een grafiekje al teveel gevraagd is, lol.

Voor je kunt "weten", moet je "meten" :P

Je kunt moeilijk geblinddoekt beslissingen nemen toch als je geen gegevens hebt :p
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster

@tendonsie inderdaad :P

Zou graag hier de mails posten, maar volgens mij vindt de wet dat niet zo leuk :lol:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

gunmaster schreef:Even nog 1 vraagje, die modem setup die ik had beschreven in mijn start post, dat zou toch gewoon moeten werken?
Ik heb dezelfde routers thuis staan en ik ram daar constant 10.000 connecties door, en zijn blijven uitermate stabiel...
Zou inderdaad moeten werken maar een multi-WAN-router geniet toch mijn voorkeur, een Linux-bak(pfSense) met een reeks netwerkkaarten is ook een optie.
Kenw00t schreef:we zitten hier niet met mission-critical applications zoals dat in de zakenwereld wel het geval is. Uw lijn berekenen op basis van piekwaarden gaat hier dus niet helemaal op, want het is vooral een kwestie van de leerlingen in het gareel te houden.
In een land als België ís onderwijs een mission-critical application. Kennis en creativiteit is onze enige grondstof en daarom is het nodig dat ons onderwijs bij de top van de wereld behoort. Het is dus absoluut nodig dat jongeren reeds op jonge leeftijd op een bewuste en verantwoorde manier leren omgaan met nieuwe technologieën, ook met de mogelijkheden én gevaren van hypersnel onbeperkt internet.

Een gareel is iets voor paarden, voor jongeren ouder dan twaalf jaar is een network policy zeker mogelijk. Net zoals voor gsm-gebruik zullen er een paar extra paragraafjes aan het schoolreglement moeten toegevoegd worden. De netwerkbeheerder kan dan in overleg met de leerkrachten bekijken hoe ze netwerkmisbruik op heterdaad kunnen betrappen. Een strafstudie doet de rest. Maar op voorhand alles beginnen beperken en blokkeren is een arbeidsintensief werkje waarbij je ervan uitgaat dat een 16-jarige puber eigenlijk nog maar een kleuter is. En ja, waarvoor dient onderwijs dan?
lithion schreef:80Mbit voltrekken voor een schooltje van 500 studenten is echt wel abnormaal. Uwen auto kan wel 200km/h, maar het is niet normaal dat jij constant tegen zijn limiet rijdt. Als je jouw redenering doortrekt heb je minimum een gigabitlijn nodig want je zou misschien ooit 2 seconden op een dag een piekbelasting kunnen hebben die zo groot is... Blijkbaar ben je iemand met heel veel geld of ken je niks van IT. In latere posts geeft de topic starter zelfs toe dat hij nog nooit gemeten heeft of die 80Mbit wel wordt volgetrokken. Hij denkt het alleen maar.
Op piekmomenten kan je dat echt wél dichttrekken en dat is zeker niet abnormaal in tijden van online backup, HD-videoconferencing en Youtube. Vergeet niet dat met de huidige Belgische prutsverbindingen slechts 5 á 10 Mbps upload mogelijk is. Toepassingen als Skype werken hier in België zeker niet optimaal en dat kán zeer nefast zijn als een creatieve IT-minded leerkracht Frans of Engels via Skype een virtueel uitwisselingsproject wil doen met een klas in Frankrijk of Groot-Brittanië.
Kijk misschien eens naar het onderwijs in Zweden en Finland, voor je stelt dat ik "abnormale" eisen stel aan een internetverbinding of niets van IT ken.

Ik durf wel stellen dat ik een bloedhekel heb aan een groeiende Vlaamse IT-mentaliteit: de harde schijf moet terabytes groot zijn, voor alle pc's moeten de duurste Microsoft-licenties aangekocht worden, maar als je een gigabitverbinding wil om te kunnen videoconferencen met andere Europeanen dan ben je abnormaal of iemand met veel geld.

Dus ja, ik besteed liever wat meer geld aan de WAN-capaciteit dan aan de LAN-capaciteit want in een IT-systeem moet je altijd eerst de flessenhals aanpakken. Een flessenhals die trouwens zorgt dat talloze lesuren worden verprutst aan het wachten tot de IT-middelen doen wat ze moeten doen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Probleem kan toch ook gewoon bij de it-verantwoordelijke liggen. Kans bestaat dat je geen medewerking krijgt omdat hij er momenteel het meest van profiteert. Dit ten koste van de andere gebruikers. Het kan toch niet dat een it-verantwoordelijke niet op de hoogte is van wan-capaciteit en dergelijke meer.
Dat je geen medewerking krijgt vind ik al zeker een rare reactie.
Enige oplossing hiertegen is naar de directeur gaan met een klachtenformulier en de betrokken partijen eens op hun vingers tikken. Hopelijk is er geen vriendjespolitiek die roet in het eten gooit. Verder wens ik je veel succes hiertegen. :cop:

@raf :

Laten we ons beperken tot de gebruiker zijn netwerk en geen discussie starten over globale toegang in belgie. Stick to the topic
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”