Ik ben voor een middelbare school van een 550 leerlingen + administratie een oplossing aan het zoeken naar het uitbouwen van een stabiel wifi netwerk en een verhoging van de bandbreedte.
Momenteel is er een brak wifi netwerk, dat moet eigenlijk volledig vervangen te worden. Ik dacht een 8 tal van deze accesspoints te plaatsen, we hebben ze al getest, blijkt een snel en degelijk ding te zijn. http://nl.hardware.info/productinfo/139 ... :overzicht
Qua internet is het eigenlijke probleem, gezien het een school is ligt het budget nogal problematisch.
Momenteel ligt er een Business Fibernet L lijn van telenet, hier kan een 80/5 door, wat eigenlijk ontoereikend is.
Tijdens lessen zit de helft van de lessen waar ict wordt gebruikt zitten leerlingen youtube te spammen wat eigenlijk niet tegen te gaan is. Tijdens gewone lessen en presentaties is de netwerk snelheid ook ontoereikend, een youtube filmpje laden duurt een lesuur. Anyways, het is wel bekend, alles gaat te traag.
Vaak is het 1TB aan volume ook ontoereikend.
Nu dacht ik aan de volgende budgettaire oplossing en had graag jullie mening vernomen.
- De Business Fibernet L lijn afschaffen.
- 3 Edpnet newer & faster lijnen inschakelen, dit moet de bandbreedte verhogen van 80/5 naar (ik verwacht een) 150/18.
Verder dacht ik het modulair op te bouwen. Elke internet aansluiting krijg een simpele router in bridge (misschien een tl-wr 1043ND). Het standaard subnet is 255.255.0.0. Elke router heeft zijn dhcp server aan elke gewoon een andere range (192.168.1.0/24 , 192.168.2.0/24 en 192.168.3.0/24 ), waarschijnlijk komt er nog een 4e subnet in de 172.168.1.0/24 range voor de directie, maar dit gaat dan niet via dhcp.
Elke router laat ik dus 256 ip's uit zenden. Zodat er genoeg is voor het gehele netwerk (nu zijn het in totaal maar 256 adressen).
Wat mij de voordelen van deze "modulaire" internet lijn setup lijken zijn de volgende:
- Makkelijk uit te breiden bij onvoldoende cappaciteit
- Budget vriendelijk, eigenlijk een maandelijkse kost van 90 Euro + telefoon (maar die worden makkelijk nog benut).
- Autoloadbalancing, een router die drukker bezet is zal (relatief gezien) minder snel op een DHCP request reageren dan een router met minder load, een nieuwe gebruiker krijgt dus altijd de rustigste lijn.
- Stabiel en redelijk redundant
- Een makkelijke oplossing voor meer upload & download aan een marginale kost.
Het internet netwerk valt nog goed te benutten, iemand heeft daar de afgelopen tijd voor onbekende reden alles vervangen managed Gbit-switches, terwijl er amper intern verkeer is... priorities

Even een side note, ik ben geen echte IT'er, ik ben leerling in het 6e jaar van die school en zit in de leerlingenraad die snel iets wil veranderen aan het beleid van een stugge netwerk beheerder die niks wil veranderen en zelfs ontkend dat er problemen zijn...
Wat is jullie idee over deze setup?