bel me niet meer: geen marketing calls meer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

In tegenstelling tot de Robinsonlijst is deze wettelijk verankerd. Enige nadeel is dat het slechts 2 jaar geldig blijft.

http://www.bel-me-niet-meer.be/

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bedankt Goz, ik wist van deze lijst niets af.

Het zier er inderdaad goed uit, gezien wettelijk verlicht, voor alle marketeers te gebruiken.
Ik heb toch nog wat vragen, zelfs na het doorlezen van de veel gestelde vragen:
Vraag: Waarom moet ik me inschrijven in een lijst om geschrapt te worden?

Antwoord: Duizenden bedrijven beschikken over een adressenlijst van klanten of mogelijke klanten. Om aan alle bedrijven de mogelijkheid te bieden om met uw wens om geen telefonische oproepen meer te ontvangen rekening te kunnen houden, ontwikkelde bdma de Bel-me-niet-meer-lijst. In tegenstelling tot de e-mail, SMS en de fax, gaat het hier namelijk over een communicatiemiddel waarvoor de bedrijven geen voorafgaandelijke toestemming van de consument nodig hebben om hun commerciële boodschappen toe te zenden. Elk bedrijf dat een commerciële actie wil opzetten, moet nu verplicht de Bel-me-niet-meer-lijst raadplegen. Elke naam die zowel in de adressenlijst van het bedrijf als in de Bel-me-niet-meer-lijst voorkomt, schrapt het bedrijf uit zijn adressenlijst.
Wat mij verontrust is:
  1. Dat een bedrijf zijn adressenbestand moet gaan ontdubbelen, op basis van de naam.
    Dus als ik mij inschrijf, met mijn vastelijn nummer, en op basis hiervan schrappen ze mij, dan kunnen ze rustig verder mijn vrouw opbellen op hetzelfde nummer (want haar naam is niet geschrapt).
    - Ik zou eerder denken dat de schrapping op basis van telefoonnummer moet gebeuren?
    - Hoeveel mismatches kunnen er niet gebeuren op basis van niet correct gespelde namen?
  2. Dat de bedrijven nu dus een zéér uitgebreide lijst krijgen van namen, adressen, e-mails, telefoonnummers, GSM nummers, enz ...
    Dit is informatie die, als ze in de verkeerde handen valt, een averechts effect kan hebben.
    Waarom hebben bedrijven deze info nodig? Met een lijst van gebande telefoonnummers hebben ze toch méér dan genoeg voor het beöogde doel?
  3. Er is een lijst van operatoren die hieraan meewerken. Ik begrijp niet wat operatoren hiermee te maken hebben. Zij moeten gewoon zorgen voor het gesprek. Waaruit bestaat de "medewerking" van een operator dan wel??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik denk dat je misschien hun antwoorden iets te letterlijk neemt. De FAQ lijkt geschreven voor mensen die er niet veel van kennen. Ik zou hen eens mailen om exactere antwoorden te krijgen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

philippe_d schreef: - Ik zou eerder denken dat de schrapping op basis van telefoonnummer moet gebeuren?
uit diezelfde faq:
Kan ik elk lid van mijn gezin inschrijven op de Bel-me-niet-meer lijst?
De identificatie in de lijst gebeurt enkel op basis van het telefoonnummer. Bij je inschrijving kan je een beperkt aantal telefoonnummers opgeven.
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Heb me ingeschreven. Ben benieuwd of dit echt werkt. Bedankt voor de tip.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik heb me destijds ook op de robinsonlijst ingeschreven gehad en heb eigenlijk maar 1 of 2 keer zo'n verkoopstelefoontje gehad,
dus als dit echt de opvolger is en ze zich er allemaal aan moeten houden, dan kan het alleen maar goed zijn :)

heb me dus ook ingeschreven, al is het fundamenteel fout dat het een opt-out systeem is ipv een opt-in...
direct marketing, is er ooit iets irritanters uitgevonden? (ok ja, forced sales & upsales)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Goztow schreef:Ik denk dat je misschien hun antwoorden iets te letterlijk neemt. De FAQ lijkt geschreven voor mensen die er niet veel van kennen. Ik zou hen eens mailen om exactere antwoorden te krijgen.
Zal ik zeker doen.
Ik zou het zéér eigenaardig vinden, dat de bedrijven die toegang krijgen (kopen) tot deze informatie, een volledig gedetailleerde lijst krijgen van namen, adressen, e-mail en telefoonnummers van de mensen die zich ingeschreven hebben :(.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Splitter moest het opt in zijn zou niemand het doen :).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

awel goztow, dan zouden we toch ineens verlost zijn van die rottige reclame? :p
tis nu ni alsof er ni genoeg alternatieve manieren zijn om ons op de zenuwen te werken met reclame hé :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Toeval of niet ?

Ik heb me ingeschreven op de "bel me niet meer" lijst.
Met 2 vaste nummers en onze 2 GSM nummers.

Vandaag kreeg mijn vrouw volgende GSM bericht:
Afzender: +201156541875
Tekst: YOUR MOBILE NUMBER HAS WON 750,000.00 POUNDS IN THE BLACKBERRY MOBILE PROMO. FOR CLAIMS E-MAIL [email protected]
Haar GSM nummer is alleen bekend bij familie/vrienden, en werd nog nooit eerder op een website doorgegeven.
Ik vertrouw de bel-me-niet-lijst voor geen haar. Dit is een te groot toeval.
Ik wil gaan uitzoeken hoe de BDMA eigenlijk omgaat met die lijsten ...

PS.
Er valt hier waarschijnlijk niet veel aan te doen:
  • De Bel-me-niet-meer-lijst is niet van toepassing op commerciële SMS-berichten.
  • Buitenlandse providers zijn hier ook niet aan gebonden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kick
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 10 jan 2006, 19:53
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 2 keer

Paar weken geleden me ook ingeschreven op deze lijst en vorige week ook een dergelijke sms gekregen.
Mijn nr is helaas niet enkel bekend bij bekenden...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik denk inderdaad dat dit toeval is. Ze kunnen ook "ad random" nummers uitproberen bvb...

Volgende info verkrijg ik via dns.be over bel-me-niet-meer.be
Bijlagen
belmenietmeer.png
(43.27 KiB) 958 keer gedownload

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Wout
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jul 2011, 20:02
Twitter: officialwhoo
Locatie: Vilvoorde
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Ik bevestig dat robinsonlijsten en andere "do not marketeer" blacklisten inderdaad - ironisch genoeg -
worden gecommuniceerd met naam, nummer en zelfs adres (if given).
Op die manier kunnen alle marketingbedrijven (in België) ongeacht hun database of werkwijze die mensen verwijderen uit de bellijst.
Dit zowel voor nummers als voor adressen.
> Heb zelf nog voor een bedrijf gewerkt waar ik - zucht - met ctrl+f in excel de blacklist moest filteren van mijn (cold) leads :cry: ...

Uiteraard zijn die gegevens dan ook terug te vinden en te gebruiken voor andere doeleinden vanuit het buitenland... tjah :roll:

Mijn advies: neem op, luister de twintig seconden intro van de verkoper en zeg vriendelijk dat je op geen enkele wijze nog contact wil.
Dit is volgens mij beter dan jezelf op een lijst plaatsen die wel moet gecommuniceerd worden om je wens te kunnen voldoen...
Of gebruik het tegenscript... altijd leuk: http://egbg.home.xs4all.nl/tegenscript.html
Mobile - Mobile Vikings (avg. data 1.7 gb/month, some sms and calls)
Device - Samsung GT-I9100 (Root Jellybean 4.2 + Cyanogenmod)
Internet - Fibernet (57/5 mbps down/up, fair user policy)
Television - Coax & Digital TV with AD2100 (+ P2P content)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik heb deze namiddag, dus heel snel na mijn vraag, al antwoord gekregen:
Van: Nathalie Poissonnier [mailto:xxx (a) bdma.be]
Verzonden: maandag 8 april 2013 16:23
Aan: philippe_d
Onderwerp: RE: Welke info krijgt de klant?

Goedemiddag Mijnheer philippe_d,

Hieronder vindt u het antwoord op uw vragen :
  1. De lijst bevat enkel het telefoonnummer en de datum van inschrijving
  2. SMS valt niet onder de regels van de Bel-me-niet-meer-wetgeving, maar onder de wetgeving “electronische communicatie”: maw sms, email en fax zijn per definitie een opt-in.
  3. Zelfs een buitenlands bedrijf dat een telemarketingactie doet in België moet de wetgeving respecteren. Het is echter niet eenvouding om hun gegevens terug te vinden. Mijn raad aan consumenten is dan ook om te proberen om zo veel mogelijk informatie (telefoonnummer, naam bedrijf) te weten te komen. Zonder deze informatie kan de FOD Economie ook geen actie ondernemen.
Verder kan ik u alvast informeren dat misbruik van de lijst heel moeilijk is. Ook de bedrijven die momenteel de lijst downloaden en gebruiken, kunnen zich niet veroorloven om deze te misbruiken. Wel ben ik op de hoogte (via consumenten) van een verhoogde toenamen van ongewenste oproepen uit het buitenland. Samen met de FOD Economie doen we ons best om het misbruik een halt toe te roepen.

Indien u meer details heeft over de bedrijven die u lastigvallen, dan kan u die mij doorgeven of rechtstreeks een klacht indien bij de FOD Economie. Hun contactgegevens vindt u op de website http://www.bel-me-niet-meer.be onder de rubriek klachten.

Aarzelt u niet om mij te contacteren indien u nog vragen heeft of meer informatie wenst.

Met vriendelijke groeten,
Nathalie Poissonnier
mail gepost met toelating van de afzender
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Wout schreef:Of gebruik het tegenscript... altijd leuk: http://egbg.home.xs4all.nl/tegenscript.html
Is al uitgeprint en ligt naast de telefoon. En nu maar wachten :wink:
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Wout
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jul 2011, 20:02
Twitter: officialwhoo
Locatie: Vilvoorde
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Nathalie Poissonnier schreef: Hieronder vindt u het antwoord op uw vragen :
De lijst bevat enkel het telefoonnummer en de datum van inschrijving
"Enkel het telefoonnummer" is al voldoende met een aangekochte database waar andere NAW-gegevens aanwezig zijn.
Crossreferencen zorgt er dan voor dat men jou niet belt (in het beste geval).

Een alternatieve oplossing hiervoor kan ik niet bedenken... je hebt altijd iets unieks van identificatie nodig om actie mogelijk te maken.

Buitenlandse geldkloppers lijken mij niet echt 'gestopt' te worden door onze belgische wetgeving.
De lijst is verdeeld over honderden marketingbedrijven asap om je wens zo snel mogelijk in vervulling te laten gaan.
Bij deze verspreiding belanden ongetwijfeld enkele kopies in handen waar je dat net niet wou.
Positief is dus dat wie je naam niet kent enkel je telefoonnummer bemachtigd (om dan je beste vriend google eens te raadplegen?).

Goed initiatief, als je elke dag 10x moet afwimpelen zeker het overwegen waard, anders, don't touch this box of pandora.
gbmed schreef: Is al uitgeprint en ligt naast de telefoon. En nu maar wachten :wink:
Succes met het tegenscript en hou ons op de hoogte! ;)
Mobile - Mobile Vikings (avg. data 1.7 gb/month, some sms and calls)
Device - Samsung GT-I9100 (Root Jellybean 4.2 + Cyanogenmod)
Internet - Fibernet (57/5 mbps down/up, fair user policy)
Television - Coax & Digital TV with AD2100 (+ P2P content)
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Doorgaans bellen deze bedrijven anoniem. Mogelijks kan je bij je provider of in je telefoon instellen om anonieme oproepen te weigeren...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Niettegenstaande mijn inschrijving op de bel-me-niet-meer lijst, kreeg ik gisteren een ongevraagd telefoontje van:
Telefoonnummer: 059 238392
Bij nazicht behoort dit nummer aan: BUSINESS PHONE - WEST-VLAANDEREN, VINKENDREEF 5, 8420 DE HAAN
Blijkbaar een "telemarketing bureau".
Ze belden in naam van een firma die mijn dak wilde komen isoleren :-( .

Ik dacht toch dat Belgsiche telemarketeers zich wettelijk moeten houden aan de bel-me-niet-meer lijst???
Anyway > dit nummer zit nu in mijn killfilter
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik stond op de robinsonlijst en kreeg een mail dat het nummer automatisch naar deze nieuwe lijst was verhuisd omdat robinson is komen te gaan.

Ik kreeg af en toe nog telefoon en dan wees ik de beller op de robinsonlijst en waar die voor dient. Meestal is het gesprek dan rap gedaan.

Of je zegt dat je nu geen tijd hebt maar als ze hun (privé)nummer je wel zelf zal terugbellen als je tijd hebt voor hen. Helpt ook wel. :evil:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Wat ik doe: heb tcallblocking geïnstalleerd op mijn android. Alle onbekende nummers worden automatisch geweigerd. Als het dan toch iemand is die ik ken, dan spreekt hij wel iets in mijn voicemail. Maar geloof mij: 99% van de oproepen is van onbekenden 8)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ronron261
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 07 jul 2005, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Telefoons van telemarketing heb ik zo opgelost, wat ik nu nog zelden heb.
Aangezien ze anoniem bellen, neem ik toch sporadisch op en doe mee met hun marketing.
Maar na ongeveer een 2-3 minuten, kom ik dan af , "O-ja met wie was dat alweer".
Eenmaal dat ze hun uitleg terug gegeven hebben wie ze zijn, dan begin ik te er over te vallen dat ze anoniem bellen.
En zo geen bewijs heb met bevestiging wie ze werkelijk zijn. Dat iedereen dat kan beweren en zo.
Meestal proberen ze er zich uit te praten, maar als je dit een beetje volhoud van hun anoniem bellen, is het vlug afgelopen.
Meestal word dan de verbinding dan verbroken op een onverwachte manier. Telefoonhoorn met met veel geluid terug leggen (vroeger toch, nu wordt er gewoon verbroken, midden in mijn spreken), boze verkoper (omdat ik zijn tijd verdoe), enz.

Toen ik vroeger nog samenwoonde met mijn moeder, is nu een 4 tal jaar overleden) loste zij dat zo op.
Bel eens rond dat uur terug, mijn zoon heeft dat meer kennis van. Natuurlijk (wat denk je) belden ze terug om me mij te spreken.
Dan kon ik opnemen en mijn spelletje spelen over het anoniem bellen. Meestal ging ma dan weg omdat ze in een lachbui viel.
Al ik me goed herinner was het langste gesprek met zo een telemarketing bedrijf ongeveer een half uur '(dus 5 min hun telemarketing gedoe,de rest over het anoniem bellen).

Sedert dat ik dit toe pas heb ik nog heel zelden telefoon van een telemarketing bedrijf. Alleen bedrijven die mijn techniek nog niet kennen laten zich nog één maal vangen, daarna hoor ik meestal niets meer van hen.
De laatste is ongeveer 2 jaar geleden.

Ronald
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Leuk om je bezig te houden :p

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”