1ste mac kopen na windows ...

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Yup, en het ergste van al is dat het niet een exclusief probleem is op 1 toestel van mij. Ik zie het ook op andere toestellen en bij anderen gebeuren.

Ik heb ook een SSD in mijn iMac gestoken (en het gemis van een dvd-lezer opgelost door een externe bluray speler/dvd brander van Samsung) en dat was zeer fijn tot bovengenoemde problemen zich begonnen voor te doen. Toegeven, de kernel panics heb ik al een hele tijd niet meer gehad. Maar alle software gemaakt door Apple die doet het hier toch wel een pak minder.
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

volgens mij eerder een pebcak probleem dan een Apple probleem. :roll:
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik kan mijn Mac Mini ook reproduceerbaar doen crashen hoor - gewoon door heel veel traffiek over de wireless interface te sturen. Na een kwartiertje vollenbak - garantie een kernel crash. Redelijk irritant, nu is ie aangesloten via ethernet.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

devilkin schreef:Ik heb een XPS13 besteld, en deze gaat de vervanger zijn van m'n 6j oude Macbook 2,1. Gezien ik er geen Mac OSX op draai (en geen Windows op die XPS), geen issue.

Mocht er nog steeds iemand opzoek zijn naar een 2e hands toestel, voor een (heel) zacht prijsje wil ik deze perfect lossen - heeft wel een Qwerty klavier. 't is het 2Ghz C2D model, met 2GB ram. 'k wil er zelfs OSX terug opzetten ;)
Wat ga je er dan op draaien als ik dat mag vragen ?

Ik heb het ook al eens in m'n hoofd gehaald om een mac te kopen, maar toch maar niet gedaan want ik vind dat de hardware te duur is en je het merk betaald.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Linux. Debian waarschijnlijk. Misschien Gentoo... moet nog beslissen. Dinsdag is ie hier ;)

(Windows blijft er wel opstaan, voor es een lightweight spelletje, maar da's ook het enige waar ik windows voor gebruik)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Zou ik ook eerst uitproberen als ik van de TS was. Heb OS X Lion een tijd virtueel gedraaid, en vond het maar niks:

Afbeelding

En ik heb een zware configuratie op mijn host systeem (Win7) en heb vrij veel resources aan de VM machine gegeven, dus heb ik het niet over het feit dat OS X Lion traag zou zijn of schokkerig (of wat dan ook omdat het virtueel draaide), maar over de look and feel van de GUI. Het is mij te Linux achtig. En ik heb sinds 2003 toen ik met Linux distros ben beginnen werken nooit de look and feel van de MS GUI weten overtreffen. Om nog maar van de gigantische hoeveelheid s/w te spreken in de MS wereld. Hetgeen ze in de Linixwereld maar al te goed beseffen door de maandelijkse verbeteringen in het WINE project.
krisken schreef:Is dit niet voor een groot stuk te danken aan het feit dat apple de hardwarematige kant van zijn machines ook beheert en deze dus - inclusief software - ervoor zorgt dat alles naadloos kan samenwerken met van alles?
Absoluut, de nagel op de kop ! Apple hoeft maar een klein percentage van de hardware te ondersteunen die MS wél dient te ondersteunen. 99,9999 % van alle BSODs zijn totaal niet aan de kernel gelegen, maar aan de drivers van al die h/w fabrikanten. Een Linux kernel gaat even weinig de mist in, maar de kernel panics die ik al sinds 10 jaar heb mogen "smaken" moeten niet onderdoen voor de BSODs die écht te wijten zijn aan een bug in de Windows kernel. Vooral sinds MS de NT kernel gebruikt (NT 3.1, NT 3.5, NT 3.51, NT 4.0, Win2000, XP, Vista, Win7,Win8. Breek me anderzijds de bek niet open over de vroegere consumenten Windows familie (Win 1, Win 2, Win 3x, Win 95, Win 98 en Win ME).
Jack Daniels schreef:Nee, er steekt een filosofie achter het gebruiksgemak van de Macintosh computers. En die filosofie was en is eigenlijk heel eenvoudig: de computer (Mac) moet ten dienste staan van de gebruiker en niet omgekeerd.
Sorry, zie hierboven. Je kan dat staan kwelen in de woestijn, maar daar blijft het bij. Net door het feit dat Apple een schramelijke paar procenten uitmaakt in de PC markt kunnen ze zo een filosofie aanhouden. Draai de wereld op zijn kop, en men zou hetzelfde zeggen over MS.

PS: en zoals verschillende hier al hebben gepost: wat een prijsverschil ! Totaal niet te rechtvaardigen. Maar ja, als je inspeelt op een niche markt kun je je dit permiteren, euhmm, ben je eigenlijk verpicht dit te handhaven vermits prijzen enkel zakken bij massaproductie. Dus gaan ze de Foxconn tour op. Walgelijk indien je weet dat Apple zowat de uitvinder is van belastingen te ontduiken in hun offshore filialen en daardoor in hun thuisland zo goed als geen dollarcent hoeft te betalen aan belastingen ondanks hun woekerwinsten :puke:
Laatst gewijzigd door vuurvos op 30 mar 2013, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Een nichemarkt? ls je naar de verkoopscijfers kijkt kan je dit moeilijk een nichemarkt blijven noemen imo.
En please, Microsoft en al die andere bedrijven doen exact hetzelfde.

Laat mensen toch eens kiezen wat ze zelf willen, die Mac vs Windows discussies beginnen echt heel lame te worden.

Aan de OP: een Mac Mini is zeker goed genoeg om je te laten kennismaken met Mac, maar de kans bestaat dat je snel iets performanter gaat willen (nieuwe Mac Mini of een iMac bv). Maar als je op zeker wilt spelen kan het zeker geen kwaad om een 2de hands Mini te zoeken.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik denk dat je cijfermateriaal een beetje achterloopt: Apple is de 3e verkoper van laptops in de US, wereldwijd staan ze ook echt wel niet in de niche zoals jij hier aangeeft. Daar zijn ze al lang voorbij. Er is veel software voor Mac OSX, minder dan voor windows, da's een feit, maar toch.

Wat betreft de look/feel van Mac OSX - het heeft wel iets. Het vraagt wat gewenning, maar ik zou het echt niet Linux-achtig noemen. Er zijn zoveel desktop styles op Linux, dus voor ieder z'n smaak iets.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Zorba schreef:Een nichemarkt? ls je naar de verkoopscijfers kijkt kan je dit moeilijk een nichemarkt blijven noemen imo.
OSX heeft een wereldwijd gebruik van 7 %, zie bron. Dat noem ik een nichemarkt. En wat betreft de hardware ondersteuning betreft voor OSX versus Microsoft blijf ik bij mijn statement.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

vuurvos schreef:OSX heeft een wereldwijd gebruik van 7 %, zie bron.
Dat is een verdubbeling t.o.v. een paar jaar geleden. Toen bedroeg het aandeel ca. 3%. Zeg nu zelf, wie zou er niet tevreden zijn met een verdubbeling van zijn verkoopcijfers in een paar jaar tijd?
Anderzijds, splits de PC markt op per merk (Asus, Sony, Acer, HP, Dell, ...) Ik ben heel erg benieuwd te weten hoeveel procent elk van deze merken van de markt bezit. Je hebt 1 merk (Apple) wat 7% bezit en je hebt tientallen merken PC's die de resterende koek onder elkaar moeten verdelen. Ik ben inderdaad enorm benieuwd naar het marktaandeel van elk van deze merken. Zouden ze de 7% halen per merk? Wie als fabrikant dergelijk percentage haalt qua marktaandeel, die mag zich heel erg gelukkig prijzen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vuurvos spreekt over OSX. Jack spreekt over merken. Zijn toch 2 verschillende zaken? Apple heeft behalve OSX nog wel wat meer OS'en online hoop ik? En dan zwijgen we nog over mensen die allerhande emulatoren gebuiken om te surfen etc.

Wel is het een feit dat het applelogo'tje alsmaar meer aanhangers krijgt. En deze zijn er volgens mij niet gekomen doordat ze persé een apple willen (anders hadden ze die al lang) maar omwille van de iProducten zoals iPad, iPhone, iPod, ... Ze zijn het gebruiksgemak van dergelijke toestellen gewoon waardoor ze hun heil verder zoeken in het appeltje. Dat merk je ook in de gsm of tabletmarkt. Als je zegt dat je een iPad of iPhone hebt weet iedereen hoe jouw toestel er (ongeveer) uitziet. Als je zegt dat je een Android hebt mag je eerst gaan uitleggen welke versie van Android en welk toestel je exact hebt.

Mijn ervaringen met een apple PC dateren van 2008, en vond het toen niet zo extreem gebruiksvriendelijk. Misschien is het nu beter? Op zich zou ik het wel eens willen proberen om wat mee te spelen (immers overstap tussen windowsversies zijn ook altijd spannend, zeker met win8) maar ik heb geen duizenden euro's over voor een pc.

Dankzij een krantenabonnement van een familielid van mij zal hier straks het eerste appletoestel in huis komen (iPad mini, gratis iets bij de gazet van Antwerpen dacht ik). Afwachten dus wat dit gaat geven... Ik ben voornamelijk (samen met mijn vriendin) Android gebruiker :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Moesten scholen ed overstappen naar OS X zou dat percentage ook al veel hoger liggen. Je krijgt Windows met de pap in de mond, terwijl scholen makkelijk voor OS X kunnen kiezen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

krisken schreef:Vuurvos spreekt over OSX. Jack spreekt over merken. Zijn toch 2 verschillende zaken? Apple heeft behalve OSX nog wel wat meer OS'en online hoop ik? En dan zwijgen we nog over mensen die allerhande emulatoren gebuiken om te surfen etc.
OSX is onlosmakelijk verbonden met de Macintosh. Apple is dan ook de enige fabrikant ter wereld die zowel zijn eigen hardware als zijn eigen besturingssysteem op de markt brengt. Wie OSX zegt, zegt Macintosh. Als OSX 7% marktaandeel heeft wereldwijd, betekent dat zoveel als dat de Mac 7% marktaandeel heeft. Windows heeft inderdaad een veel groter marktaandeel, maar Windows is een besturingssysteem en geen computer alhoewel veel PC gebruikers beide termen door elkaar halen of gebruiken. Dus, welk merk van PC's heeft ook 7% of meer? Niet veel denk ik.
En die andere OS'en moeten we in heel deze discussie buiten beschouwing laten. We hebben het over een Mac of PC en niet over een iPhone, een iPad, iPod of ander gadget van Apple waar een ander OS op draait dan OSX. Gelieve dan ook on topic te blijven.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ikzelf ken amper/niks van apple's maar OSX is toch niet het enige besturingssysteem van van apple? Er zijn toch nog versies? En als je deze erbij telt zal je wss dus uitkomen tot een groter percentage.

Overigens is in veel gevallen OSX gelijk aan apple en omgekeerd, maar zoals ik zei bestaan er ook zo dingen als emulatoren. Overigens zie ik niet in waar ik offtopic ga. Ik leg alleen mijn (!!!) visie uit waarom veel mensen nu de overstap wagen naar Apple en niet pakweg 5 jaar terug ofzo.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

OSX is het enige besturingssysteem van Apple. Tenzij je hier of daar nog een fossiel weet te vinden met het classic OS op, tot versie 9. Gezien het feit dat OSX in 2001 (dacht ik) werd geïntroduceerd, zal je zo goed als nergens nog een Mac vinden met het oude OS op.
OSX verwijst naar 10 (X = 10), de opvolger van het vorige systeem dat eindigde bij versie 9. Er worden weliswaar nieuwe updates en versies uitgebracht, echter alle onder de noemer OSX. Apple zit momenteel aan 10.8. Op mijn MacMini staat 10.7.5 van OSX. Recenter kan ik niet installeren gezien de "gevorderde" leeftijd van mijn Mac. Hij dateert van eind 2007.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En daar ben ik weer wat wijzer geworden. Ik dacht dat OSX gewoon een alternatieve benaming was voor de vele namen die ze gebruiken (snow leopard etc herinner ik mij bvb...of iets in die aard). Dus soit uiteindelijk is OSX dus het OS en de benamingen die ze er aan geven een aanduiding van de versie ervan. Weer bijgeleerd...tot zover mijn mac kennis :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ja, ze brengen die uit onder "codenamen" zoals Leopard, snow leopard, tiger... allemaal namen van katachtigen. Persoonlijk houd ik het bij de nummering, dat is makkelijker. 10.8 is recenter dan 10.7. Maar of jaguar of snow leopard nu de meeste recente versie is???
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:
vuurvos schreef:OSX heeft een wereldwijd gebruik van 7 %, zie bron.
Dat is een verdubbeling t.o.v. een paar jaar geleden.
Dus van een halve nichemarkt naar een volle niche markt.
Toen bedroeg het aandeel ca. 3%. Zeg nu zelf, wie zou er niet tevreden zijn met een verdubbeling van zijn verkoopcijfers in een paar jaar tijd?
Volledig mee eens. En dat vind ik absoluut een goede trent, voor mij mag dat binnen een paar jaar zelfs 50 % bedragen. In de hoop dat door de massaproductie de prijzen vergelijkbaar zouden zijn tussen Macs en PC's. Iedereen mag kiezen welk OS hij zelf wil draaien en over kleur en smaak kan men al helemaal niet discussiëren.

Ik ben bij deze redelijk zeker dat het success van de Mac is gestegen door de andere producten van Apple zoals iPod, iPhone, iPad.
En die andere OS'en moeten we in heel deze discussie buiten beschouwing laten. We hebben het over een Mac of PC en niet over een iPhone, een iPad, iPod of ander gadget van Apple waar een ander OS op draait dan OSX.
Inderdaad, ik heb het over Mac OS X (in zijn verschillende vormen zoals Tiger, Leopard, Snow Leopard, Lion, Mountain Lion) versus MS Windows (2000, XP, Vista, Win7 en Win8). En ik heb zelfs de originele Apple I meegemaakt in 1976. Evenals de eerste IBM PC in 1981 met PC DOS 1.0.

Sindsdien ben ik alles blijven volgen. Ik denk dat ik dan ook mag stellen dat ik na 37 jaar ervaring redelijk goed geplaatst ben om zaken te kunnen relativeren. Mijn eerste praktische ervaring met Linux gaat t.a. ook al terug tot 1998.
Zorba schreef:Moesten scholen ed overstappen naar OS X zou dat percentage ook al veel hoger liggen. Je krijgt Windows met de pap in de mond, terwijl scholen makkelijk voor OS X kunnen kiezen.
Dat doen ze dus nu uiteraard niet door de hogere prijzen. En als er ergens geld tekort is, dan is het wel in het onderwijs. Daarom dat ik al heel blij ben dat er ook Linux wordt onderwezen. En dat men i.p.v. een iPad kiest voor bvb. een Android tablet, zoals die van Tabbled en School Tab. Trouwens, puur Vlaamse bedrijf. Je zou voor minder !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

vuurvos schreef:Volledig mee eens. En dat vind ik absoluut een goede trent, voor mij mag dat binnen een paar jaar zelfs 50 % bedragen. In de hoop dat door de massaproductie de prijzen vergelijkbaar zouden zijn tussen Macs en PC's.
Het kan raar klinken maar Macintosh gebruikers zitten bijlange niet te wachten op die 50% marktaandeel. Het aandeel is klein en dat wensen wij liever zo te behouden. Dat heeft ook zo zijn voordelen. Zo is die kleine markt bv. veel minder interessant of aantrekkelijk voor schrijvers van virussen, malware... Ik zeg niet dat ze niet bestaan voor OSX maar vergeleken met wat er voor Windows bestaat is het (qua vergelijking) een druppel in een volle badkuip.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Waarom zou er iets aan de markt (of de verdeling van de markt onder de verschillende actoren) moeten veranderen eer dat iedereen zelf zijn keuze mag maken? Dat kan iedereen nu toch al :)

Ik snap niet waarom sommigen zo'n sterke meningen hebben over Apple - of specifieker, over de prijzen die Apple hanteert.

Hoe zou het overkomen als we met z'n allen registreren op een forum dat als onderwerp auto's heeft, en op _elke_ thread die over Ferrari gaat een opmerking maken "ik vind die auto's veel te duur, ze zouden ze beter wat goedkoper maken, bah Ferrari zo duur" ... Dat slaat toch he-le-maal ner-gens op! :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

selder schreef:Waarom zou er iets aan de markt (of de verdeling van de markt onder de verschillende actoren) moeten veranderen eer dat iedereen zelf zijn keuze mag maken? Dat kan iedereen nu toch al :)

Ik snap niet waarom sommigen zo'n sterke meningen hebben over Apple - of specifieker, over de prijzen die Apple hanteert.

Hoe zou het overkomen als we met z'n allen registreren op een forum dat als onderwerp auto's heeft, en op _elke_ thread die over Ferrari gaat een opmerking maken "ik vind die auto's veel te duur, ze zouden ze beter wat goedkoper maken, bah Ferrari zo duur" ... Dat slaat toch he-le-maal ner-gens op! :)
Zeer kort door de bocht en zelfs misleidend. Waarom ? Omdat iedereen weet dat een Ferrari een héél pak duurder is dan een doodnormale wagen maar waarvan ook iedereen heel goed weet dat die dan ook bloedsnel zijn en véél meer waard zijn voor het geld. En net dát gaat niet op voor geen enkel Apple product. Niet voor de overprijsde Macs die helemaal niet beter zijn dan PCs, niet voor de iPhone die veel minder kunnen dan Samsung, LG, Google, HTC smartphones, iPads die veel minder kunnen dan Samsungtablets ( en van andere tabletmakers), etc.

Jouw vergelijking zou enkel en alleen kloppen indien óók de prestaties van die overpriced hyped stuff zou zijn als in de vergelijking Ferrari vs. gewone wagen. Dat iedereen zijn keuze nu al kan maken, dat weet mijn dikke teen ook.
Jack Daniels schreef:Het kan raar klinken maar Macintosh gebruikers zitten bijlange niet te wachten op die 50% marktaandeel.
Opletten dat je jezelf niet begint tegen te spreken hé :wink:
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Zo denk jij erover, en natuurlijk is dat je goed recht :)

Maar voor anderen die andere dingen belangrijk vinden aan een auto - zo bijvoorbeeld kofferruimte, verbruik, aantal passagiers, en bijvoorbeeld snelheid en acceleratie helemaal niet belangrijk vinden - telt misschien "een Ferrari en een Lada die kunnen allebei van A naar B rijden".

Mijn mening is dat het bij Apple niet anders is. Mensen kunnen de afwerkingskwaliteit van een Apple appreciëren, en betalen daar dan ook de prijs voor. En ja die toestellen zijn duur, en voor mij persoonlijk is die prijs het wel waard. Je moet natuurlijk wel een beetje relativeren ... 100€ erbij voor het dubbele van de opslagcapaciteit, of €1000 erbij voor de grootste SSD, tsjah... vrije keuze :)

De afwerkingskwaliteit gaat echt ver hoor. Zo kiest een robot de stuksjes van het achterpaneel van een iPhone uit, zodat deze zo naadloos mogelijk op elkaar passen. Of andere zéér kleine details, de stroomkabel die bij de adapter van een MacBook is geleverd, die plooit feilloos op, als je dat vergelijkt met die standaard zwarte kabel die je bij alle andere laptops krijgt... De manier waarop de lid van een Macbook dichtklapt, de bijna onhoorbare fans, de manier om met 2 vingers te swipen, etc etc etc. Het zijn stuk voor stuk echt héél kleine dingen waarin een verschil zit met de gewone Windows-laptops...

En ja, op dat allesplakt Apple een prijs... En het is ieder zijn vrije keuze om daar voor te kiezen of niet. Wat ik niet begrijp is dat er iemand dan daar _niet_ voor kiest, en dus zo geen materiaal heeft, maar er dan wel een héle sterke mening over heeft...

Ah nog iets, omdat ik er wat ervaring mee heb... Op het werk hebben we enkele HTC 8X apparaten met Windows Phone 8. Die kosten bijna evenveel als een iPhone. Van de 5 heb ik er al 3 moeten RMA'en. De 2 anderen verliezen soms hun 3G connectie, en moeten herstart worden. Van de 13 iPhones op het werk heb ik er nog geen één terug binnengekregen, en we hebben véél contact met die gebruikers...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 678
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Idd, ergens een mening over hebben omdat je hetzelf ervaren hebt of een mening hebben omdat die en die dat geschreven hebben is idd een groot verschil ...

Ik heb voordat ik mijn iphone kocht ook vele smartphones versleten (HTC, Xperia,Nokia,e.d.) en ben er allemaal vanaf gestapt omdat ze beperkt waren in mogelijkheden VOOR MIJ en omdat ik er problemen mee had ... dan uiteindelijk toch maar de stap gezet om een iphone te kopen en heb er na 1,5jaar nog steeds geen spijt van ....

Zelfde verhaal met tablets .... Had vorig jaar een samsung galaxy tablet gekocht maar wat problemen ik daar allemaal mee had .... error hier, crash daar .... Nu een ipad en geen enkel probleem meer dus ....
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Voor elk wat wils. Persoonlijk ligt apple altijd buiten mijn prijsklasse zeker voor telefoons. Maar moest ik echt niks anders vinden dat aan mijn behoeften voldoet, dan zou ik het ook nemen. Prijs kwaliteit en zo.

Effe aanvullen, toch 1 apple product hier in huis, mijn vrouw hare ipod! De bediening is voor haar zo eenvoudig dat ze bereid is de meerprijs te betalen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

selder schreef:Wat ik niet begrijp is dat er iemand dan daar _niet_ voor kiest, en dus zo geen materiaal heeft, maar er dan wel een héle sterke mening over heeft...
Dus je gaat er zomaar vanuit dat ik zulks materiaal nooit gehad heb ? Of dat ik er geen enkele ervaring mee heb ? :nono:

Mijn zoon heeft een iPhone gehad en toen hij zag wat ik met mijn Xperia allemaal kon en wat de specs waren heeft hij beslist nooit meer te gaan voor een iPhone. Mijn dochter heeft ook haar kop zot laten maken om toch maar een iPod te kopen i.p.v. voor een goedkopere MP3/MP4 speler te gaan. Ze heeft welgeteld na 6 maanden moeten toegeven dat haar vader eigenlijk gelijk had.

Mijn neeft stond hier te stoefen met zijn eerste iPhone, fier als een gieter, op een familiefeest. Was de enige die géén GSM ontvangst had van allen die hier met een goedkopere GSM/smartphone stonden. Nog een andere bracht zijn Macbook mee. Ik had net een suppersnelle laptop gekocht met Win7 op. We zijn eens gaan benchmarken, ik heb hem gevraagd welke s/w hij gebruikte om dit of dat te doen, of hij bepaalde programma's had - liefst opensource/freeware - en wat denk je dat het resultaat van dit alles was ? Dat het de enige Mac is geweest waar hij zo zot voor was geweest om er gemiddeld 50 % meer te hebben voor betaald. Blozende kaken.

Geef toe dat je in een vorige post niet eerlijk ben geweest met vergelijkingen t.o.v. een Ferrari. Dus ja, ik heb er een héél sterke mening over ! Maar voor mij stopt het bij deze. Ik ben geen diehard fan van Microsoft mocht je dat - onterecht - denken.
Laatst gewijzigd door vuurvos op 31 mar 2013, 05:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Hier heb ik een macbook, een mac mini, een paar ipods...

Macbook gekocht toen er eigenlijk weinig andere 13" laptops op de markt waren. Sindsdien zweer ik bij die formfactor.
iPods zijn gewoon practisch in gebruik. En het feit dat er geen enkele andere MP3 speler is die zoveel storage heeft als de iPod Classic... (I looked)
MacMini is gekocht in de tijd dat ik OSX exclusief gebruikte en die als PVR gebruikte. Nu hangt ie aan de TV om episodes mee af te spelen. En is ie in gebruik om de iPods te syncen ;)

Is Apple hardware zoveel beter dan de rest? Ja en nee - ze hebben een aantal zeer goeie revoluties teweeg gebracht - toestellen die niet alleen practisch en goed zijn, maar ook mooi. Toestellen die licht zijn (Air series). Stevige machines (die unibody MB's zijn stevig), enz. Zijn ze feilloos? Verre van. Ik heb al 3 topcases versleten op deze macbook, wel elke keer gratis vervangen (zelfs buiten garantie).

(Ik heb nu een (vrij dure) niet-Apple laptop gekocht, gewoon omdat ik de afwerking wil, een goede scherm resolutie, ... - maar geen apple meer gezien ik 1. niet akkoord ga met hun nogal extreme lock-in de laatste tijd en 2. OSX voor mij niet meer handig is)

OSX werkt 'redelijk', ikzelf ben er geen fan meer van sinds Lion. Ze proberen te hard alles te controleren, en ook al hebben ze misschien de Unix certifiering, je kan het toch geen unix meer noemen. (dezelfde reden dat ik geen windows fan ben). Is het daarom slecht? Nee, zeker niet - 't werkt vrij goed out of the box, zeker zolang je geen speciallekes probeert te doen. Als je begint te prutsen met fink, macports, ... wordt het al wat lastiger.

Voor mezelf werkt Linux / BSD gewoon het handigst. Ik kan er alles op doen wat ik wil, er is massa's software voor, het is open, ik kan eraan prutsen, tweaken, ... naar hartelust. Staat de default shell me niet aan? Zwier ik er gelijk een andere op. Vrijheid van keuze.

En uiteindelijk... ieder z'n eigen keuze ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Afbeelding

Lang leve de vergelijkende reclame in de USA :-) Alhoewel deze reclame al een tijdje bekend is toont het evenmin tot in de droevige details (wat Apple betreft) dat Apple moet onderdoen in zoveel aspecten dat het de diehard Applefans serieus moet doen blèren, ocharme !
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Onderdoen is zeer relatief natuurlijk. Zo een vergelijkingen kan je tot in het belachelijke trekken :)
Gebruikersavatar
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 jan 2012, 11:15
Locatie: Herselt
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Mannekes mannekes...laat eenieder toch gelukkig zijn in zijn keuze. Ik weet wat ik had en nu heb en mijn keuze is gemaakt. Mij kan het geen flikker schelen met wat mijn buur in zijn zakken loopt en nog veel minder wat hij op zijn desk heeft staan....valla, dat wou ik ff kwijt ;-)
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Pfff, inderdaad trikke2705, why all the hate? :s
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

trikke2705 schreef:Once you go Mac you never go back ;-)

Toch wel, in 2004 een Powerbook G4 gekocht, heb die trouwens nog altijd voor wat mee te prullen.
Regelmatig problemen mee gehad, vastlopen, crashes (zo'n zwart scherm met witte en rode letters en nog veel andere dingen die ik me niet meer herinner), heb er een goei jaar mee gewerkt en dan is hij stof beginnen verzamelen.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 678
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Had niet gedacht dat dit topic zo uit de hand zou lopen :lol: Er zijn idd echt altijd mensen die mac haten en er niets goed over kunnen zeggen maar ik kan dat ook over Windows hoor :lol: Werk er al meer dan 15jaar mee en heb al véééél liggen vloeken met error's en crashes e.d. maar ja ...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

En de Windows boys en girls hebben altijd al beweerd dat Apple nooit lang ging bestaan. Die verklaarden (of wensten) Apple zelfs al failliet van bij de start van het bedrijf. Het volstaat de reacties te lezen op HLN als er weer eens iets over Apple wordt geschreven. Anderzijds heb ik nooit een Mac gebruiker het einde of failliet van Microsoft weten wensen. Mogen we hieruit besluiten dat Mac users veel verdraagzamer zijn dan hun MS tegenhangers?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

^ Gewoon "for the record": Toen Steve Jobs Apple had verlaten in 1985 om NeXT op te richten dreigde Apple jaren later door mismanagement failliet te gaan in 1993. En wie heeft er toen o.a. geld gepompt in het zwalpende Apple ? Bill Gates, oh ironie ! Ik wens niemand zijn failliet. En ik haat Apple al helemaal niet ! Waar halen jullie dat toch vandaan ? Koop wat jullie willen. Maar blijf wel eerlijk en blijf bij de feiten. Apple is Ferrari niet.
Bron

Ik blijf bij de feiten en ben doorgaans goed ingelicht omdat ik dagelijks de technische sites in het oog hou. Wat dacht je trouwens van deze uitspraak van Steve Wozniak, co-founder van Apple in 1976 en dé techneut van Apple ?
Steve Wozniak Now Thinks Microsoft Might Be More Innovative

Read more: http://www.businessinsider.com/steve-wo ... z2P8u7y7l7
Het is algemeen geweten dat Jobs vooral de marketeer was, en in die kringen moet je dikwijls niet veel eerlijkheid verwachten. Een techneut pur sang brengt meestal wél de waarheid.

PS: ik heb trouwens al 32 jaar een haat/liefde verhouding tegenover Microsoft en heb het hun nooit vergeven dat ze Netscape de doodsteek hebben gegeven.
Limey
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mar 2013, 09:10
Bedankt: 9 keer

Sommige mensen zijn precies toch wel erg gefrustreerd over het succes van Apple :)
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:En de Windows boys en girls hebben altijd al beweerd dat Apple nooit lang ging bestaan. Die verklaarden (of wensten) Apple zelfs al failliet van bij de start van het bedrijf. Het volstaat de reacties te lezen op HLN als er weer eens iets over Apple wordt geschreven. Anderzijds heb ik nooit een Mac gebruiker het einde of failliet van Microsoft weten wensen. Mogen we hieruit besluiten dat Mac users veel verdraagzamer zijn dan hun MS tegenhangers?
Goh, 't gaat in alle richtingen. Apple fans kraken Android/MS users af, Android fans kraken Apple / MS fans af, MS fans kraken Android/Apple fans af... en zo is de circel rond ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Limey schreef:Sommige mensen zijn precies toch wel erg gefrustreerd over het succes van Apple :)
Kun je me eens ten gronde uitleggen waarop je je baseert ? Je bent iig goed begonnen hier op UB, nog maar 5 posts en al 7 maal een duimpje naar beneden !
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”