1ste mac kopen na windows ...

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 678
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

hallo,

Ik ben van plan om eens een mac pc te proberen maar wil er natuurlijk niet al te veel geld aan uitgeven omdat het eerst zien is of ik ermee zou kunnen werken en of het "goed" aanvoelt na altijd met een windows pc te hebben gewerkt .... Nu wou ik eerst een goedkoope mini mac kopen (+-200€ 2dehands) maar wat moet ik hiervan verwachten? Zijn deze een beetje te doen qua snelheid of wat want als ik zo naar die specs zie en dan die vergelijk met m'n windows pc dan vraag ik me stiekem af waarom mensen zo "zweren" bij een mac ....
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Bookmarked !

Ik heb precies de zelfde vragen :P ik zoek een instapmodel, maar als ik de specs ga vergelijken :eek: dan vergelijk ik steeds weer met windows, de prijzen van de huidige hardware en wat voor prestaties je in ruil krijgt. Daarom ook een beetje schrik om de eerste stap in de richting van mac te zetten. Voor zover tablets ben ik alvast aardig tevreden met mijn Ipad :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Een site die ik zeker kan aanbevelen voor tweedehands Mac computers is http://www.tweedehandsmac.nl. Ik heb er zelf al ervaringen mee, zowel qua verkopen als kopen. Ik heb zelf een MacMini van eind 2007 als ik mij niet vergis en die doet het nog altijd uitstekend. Vergeet niet dat je zelf voor een monitor, muis en toetsenbord moet zorgen. De nieuwste MacMini modellen hebben geen ingebouwde DVD brander meer, maar bij Apple kan je een extern usb model kopen voor ca. 70 euro. Ga je voor een vorig model dan heb je wel een ingebouwde brander. Op voornoemde website ga je zeker je gading vinden. Zeker regelmatig gaan kijken want er is daar een bijna dagelijkse roulatie van aangeboden artikelen. Qua snelheid ben ik zeer tevreden. Alle Mini modellen, recenter dan de mijne hebben wifi 802.11n aan boord (bij mij 802.11g); bluetooth zit er standaard op, paar usb poorten, ethernet poort, audio in en uit. Enfin, een vrij compleet toestel voor een aanvaardbare prijs. Ga minimaal voor een toestel op 2 Ghz, dan heb je zeker eentje met Intel processor. Er worden daar ook nog "oude" modellen aangeboden met Motorola processor, die moet je vermijden. En wil je "best of both worlds", dan kan je zonder problemen een PC toetsenbord en/of muis aansluiten op de MacMini. Qua monitor maakt het niet zoveel uit.
Enne... once you go Mac, you never go back.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels op 26 mar 2013, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Dat meen je niet, 70 euro voor een externe dvd schrijver???

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Correctie: 79 euro. Best mogelijk dat je andere merken kan aansluiten, maar pin mij er niet op vast.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Jep al gewone samsung externe usb2 dvd-rwtjes aangesloten aan macjes. Geen probleem, succes met je 1e mac.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

De meeste mac gebruikers die ik ken hebben een macbook, geen desktop mac. Een macbook werkt gewoon prettig en is vaak veel mobieler dan de doorsnee windows laptop. Gewoon openklappen en je kan direct beginnen werken op de plaats waar je hem laatst hebt toe geklapt. Dat gaat ook met windows, maar dat loopt toch stroever. Ook de batterij gaat naar mijn ervaring veel langer mee. Dat is dan ook de enige reden waarom ik een mac zou gebruiken: voor het gebruiksgemak van de macbook.

Het OS vergt wat oefening, maar eens je er mee weg bent werkt het niet beter of slechter dan windows. De macfags (lees: extreme apple fanboys) zullen beweren dat OSx 5000x 'beter' werkt dan windows, maar dat is gewoon niet waar. Er is geen winnaar. Ze hebben beiden hun kwaliteiten en minpunten.

De meeste apple winkels hebben toonzaalmodellen die je kan testen, dat kan je misschien eerst gaan doen voor je iets koopt.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 678
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Ja maar in de meeste winkels beginnen ze pas vanaf +600€ en dat heb ik er nu op de moment nog niet voor over, moet nog overtuigd worden :wink:
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

fiestaboyke schreef:hallo,

Ik ben van plan om eens een mac pc te proberen maar wil er natuurlijk niet al te veel geld aan uitgeven omdat het eerst zien is of ik ermee zou kunnen werken en of het "goed" aanvoelt na altijd met een windows pc te hebben gewerkt .... Nu wou ik eerst een goedkoope mini mac kopen (+-200€ 2dehands) maar wat moet ik hiervan verwachten? Zijn deze een beetje te doen qua snelheid of wat want als ik zo naar die specs zie en dan die vergelijk met m'n windows pc dan vraag ik me stiekem af waarom mensen zo "zweren" bij een mac ....
Waarom experimenteer je niet eens met hackintosh?
Wordt niet voor niks de Poor man's MAC genoemd :-D
Gebruikersavatar
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 jan 2012, 11:15
Locatie: Herselt
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb meteen een risico genomen en een fonkelnieuwe iMac gekocht. Ik heb hem sinds zaterdag staan en heb geen halve seconde spijt dat ik het gedaan heb (na 25 jaar windows). Bij mij is het verleden jaar begonnen, na mijn eerste iPhone, een eerste iPad nu mijn eerste iMac.....en ik kan je garanderen dat er nog iStuff op komst is. Gewoon doen!
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Apple producten behouden hun waarde ook erg goed.
Je kan een toestel kopen en als het niet bevalt kan je ze tweedehands zo weer kwijt zonder groot verlies.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

gm123 schreef:Het OS vergt wat oefening, maar eens je er mee weg bent werkt het niet beter of slechter dan windows. De macfags (lees: extreme apple fanboys) zullen beweren dat OSx 5000x 'beter' werkt dan windows, maar dat is gewoon niet waar. Er is geen winnaar. Ze hebben beiden hun kwaliteiten en minpunten.
+1!

Bovenstaande is absoluut de waarheid.

Ik heb sinds de zomer een rMBP (15", retina, i7 2,6Ghz, 16GB ram, 768GB SSD) en ben héél tevreden van OSX.
Via VMware Fusion draai ik er een Windows 7 en Windows 8 op - tegelijkertijd. Switchen tussen de OSsen gaat vlekkeloos...
De 7 gebruik ik op het werk (IT administrator, kan je bijna niet anders) en de 8 om in rond te spelen.

Zoals gezegd is er geen winnaar tussen OSX of Windows. Bestandsbeheer is bijvoorbeeld een ramp onder OSX (toch met de gewone Finder).

Maar wat me het meeste aanspreekt - en wat Microsoft met zijn Windows 8 nog altijd niet onder de knie heeft - is het hele eco systeem achter alle Apple apparaten. Muziek op de apparaten, tabs in de browsers, iMessages, Photo streams, AirPlay, TimeMachine back-ups ... dat gaat allemaal zo vlekkeloos en _werkt_ gewoon.

Ik heb jaren zelf vanalles zitten te configureren en zitten uitzoeken, en uiteindelijk werkt het dan ook wel, maar daar heb ik tegenwoordig echt geen tijd meer voor, of ik wil er die tijd niet meer aan geven...
Bij Apple is het "set it and forget", heeft me nog geen een keer teleur gesteld.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

trikke2705 schreef:Ik heb meteen een risico genomen en een fonkelnieuwe iMac gekocht. Ik heb hem sinds zaterdag staan en heb geen halve seconde spijt dat ik het gedaan heb (na 25 jaar windows). Bij mij is het verleden jaar begonnen, na mijn eerste iPhone, een eerste iPad nu mijn eerste iMac.....en ik kan je garanderen dat er nog iStuff op komst is. Gewoon doen!
Zelf heb ik mijn eerste Mac gekocht in 1987, dus ik heb er wel wat ervaring mee. Alleen blijft het een hele klus om een Windows gebruiker (proberen) te overtuigen om over te stappen naar Mac. Gelukkig heb je af en toe iemand die écht de switch maakt en in bijna alle gevallen zijn die dan veel lovender over de Mac dan over Windows. En zoals je zelf schrijft, en dat gaat op voor de meerderheid van de Windows gebruikers, duurt het meestal een paar decennia voor ze de overstap maken. 25 jaar in jouw geval. Ik vergelijk het een beetje met koken (misschien omdat ik diploma van kok heb): je moet af en toe buiten de lijntjes durven te kleuren, dus niet wekelijks die biefstuk friet (gaan) eten met een slaatje bij. En het ook niet houden bij het traditionele "aardappelen-vlees-groenten" maar andere dingen ontdekken. Je zal zien, er gaat een wereld voor je open. En zeker niet wachten om buiten die lijnen te kleuren want de tijd die je wacht, die komt niet meer terug.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

selder schreef: Maar wat me het meeste aanspreekt - en wat Microsoft met zijn Windows 8 nog altijd niet onder de knie heeft - is het hele eco systeem achter alle Apple apparaten. Muziek op de apparaten, tabs in de browsers, iMessages, Photo streams, AirPlay, TimeMachine back-ups ... dat gaat allemaal zo vlekkeloos en _werkt_ gewoon.
Is dit niet voor een groot stuk te danken aan het feit dat apple de hardwarematige kant van zijn machines ook beheert en deze dus - inclusief software - ervoor zorgt dat alles naadloos kan samenwerken met van alles?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Nee, er steekt een filosofie achter het gebruiksgemak van de Macintosh computers. En die filosofie was en is eigenlijk heel eenvoudig: de computer (Mac) moet ten dienste staan van de gebruiker en niet omgekeerd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Als je er maar niet van uitgaat dat een mac probleemloos werkt - want dat denken veel mensen.
Heb een kameraad die er professioneel mee werkt, en heeft er meerdere, en zie daar toch ook problemen zoals bv vastlopers.
Nogal wat mensen vergelijken een xp of vista systeem met een mac terwijl daar zoveel tussenzit.
Daarnaast denk ik dat windows 7 hetzelfde niveau van degelijkheid heeft.

Als het om design gaat dan is dat natuurlijk goesting/smaak, of je dat belangrijk acht en je daar de meerprijs voor wilt betalen.
Wat de doorverkoopwaarde betreft: je moet er wel zoveel meer voor betalen.
Gelukkig & gezond 2022!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Raar, want OSX is zodanig ontworpen dat een Mac niet meer kan vastlopen. Crasht een programma, geen nood, programma opnieuw opstarten maar de Mac zelf zal altijd blijven werken. Alleen weet ik van Mac gebruikers dat ze nogal rap zeggen dat hun Mac vastloopt terwijl het een programma is dat vastloopt en ze zonder enig probleem kunnen blijven verderwerken in andere applicaties. Zelf heb ik privé een MacMini van eind 2007 en die is nog geen enkele keer vastgelopen. Op het werk heb ik een MacPro van 2008 en die is tot op vandaag nog nooit vastgelopen. Dus enige nuance is op zijn plaats: het is niet de Mac die vastloopt maar wel de applicatie. Onder vastlopen van de Mac versta ik de beruchte "kernel panic". Dan krijg je een grijs scherm met een tekst in 4 of 5 talen en kan je niks meer doen behalve de machine weer opstarten. Kernel panic is meestal te wijten aan defecte hardware en niet aan software.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Jack Daniels schreef:Alleen blijft het een hele klus om een Windows gebruiker (proberen) te overtuigen om over te stappen naar Mac.
De PC-gebruiker is niet dom hé. In dezelfde prijsklasse als Macintosh kan een PC-gebruiker véél betere PC-hardware (met completere én wettelijke garantievoorwaarden) kopen van bijvoorbeeld een merk als Toshiba of Asus.
Daarenboven maakt Mac overvloedig gebruik van afschuwelijke vendor lock-in-technieken(iPhone-batterij niet verwisselbaar, propriëtaire interfaces(DisplayPort, Thunderbolt)) waardoor je telkens extra kosten moet maken als je een iDevice wil aansluiten op een PC-device.

Sorry, maar op de PC-markt krijg ik meer waar voor minder geld. (en nog een weetje: sinds Windows 7 crasht Windows niet meer. :-D )
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

raf1 schreef: Daarenboven maakt Mac overvloedig gebruik van afschuwelijke vendor lock-in-technieken(iPhone-batterij niet verwisselbaar, propriëtaire interfaces(DisplayPort, Thunderbolt)) waardoor je telkens extra kosten moet maken als je een iDevice wil aansluiten op een PC-device.
Euh... Mac en iPhone zijn 2 verschillende apparaten. Hier gaat het over de Mac, dus gelieve de iPhone buiten beschouwing te laten.
Thunderbolt: inderdaad Apple technologie maar je kan om het even welke monitor aansluiten op een Mac via DVI of VGA. Op de Displayport van je Mac sluit je de adapter aan die jij het meest geschikt acht en daar sluit je dan een monitor op aan van HP, Samsung, Philips, LG, Sony,... whatever. Verder heeft een Mac USB poorten, ethernet aansluiting, kortom, dezelfde poorten als op een Windows PC.
Dat een Mac een gesloten doos was waarop je enkel Apple randapparatuur kon aansluiten, dat was zo in de beginperiode. Ondertussen maakt Apple, behalve monitoren en DVD branders geen hardware waardoor de gebruiker is aangewezen op andere merken. Vertel jij mij nu eens waarom Apple de aansluiting van randapparatuur van derden op zijn computers onmogelijk zou maken?? Mochten ze dat doen, dan tekenen ze hun eigen doodvonnis.
Op mijn MacMini zijn aangesloten: Logitech webcam, Neonovo monitor, Brother laserprinter, Epson kleurenscanner. Hoezo extra kosten om iets aan te sluiten?
En sinds OSX crasht de Mac ook niet meer.
Op zich loont het wel om je eerst wat beter te informeren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik heb een XPS13 besteld, en deze gaat de vervanger zijn van m'n 6j oude Macbook 2,1. Gezien ik er geen Mac OSX op draai (en geen Windows op die XPS), geen issue.

Mocht er nog steeds iemand opzoek zijn naar een 2e hands toestel, voor een (heel) zacht prijsje wil ik deze perfect lossen - heeft wel een Qwerty klavier. 't is het 2Ghz C2D model, met 2GB ram. 'k wil er zelfs OSX terug opzetten ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Sinds Windows XP crasht een PC ook niet meer... in theorie. Zelfde principe als je zelf uitlegt. In Windows 7 werkt dit nog een stuk beter dan in Xp, heb ik de indruk. Dat is toch ook al meer dan 10 jaar.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Jack Daniels schreef:Op zich loont het wel om je eerst wat beter te informeren.
Volledig akkoord, heb ik trouwens grondig gedaan toen een kennis met een recente Macbook Pro wou projecteren op een beamer...
Jack Daniels schreef:Hoezo extra kosten om iets aan te sluiten?
Vanaf de Macbook Pro projecteren op een beamer op het werk: http://store.apple.com/be-nl/product/MB ... ga-adapter
De iMac aansluiten op een tv-toestel: http://store.apple.com/be-nl/product/H1 ... mi_adapter
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Of je kunt elke PC (of Mac wat mij betreft) gaan uitrusten met: SCART, VGA, DVI, HDMI, S-Video, Composiet video,... Of je zorgt voor 1 uitgang en je verkoopt er een adapter bij. Als fabrikanten van audio/video apparatuur om de haverklap het type connector veranderen, dan is er geen haan die er naar kraait. Maar o wee, als Apple zijn eigen type connector op de markt brengt, dan is het kot te klein.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef
Dat een Mac een gesloten doos was waarop je enkel Apple randapparatuur kon aansluiten, dat was zo in de beginperiode.
Laatst moest ik hier op het werk een canon adv img runner (netwerk scan/fotokopieerapparaat in bedrijfsnetwerk) driver installeren op zo'n fonkelnieuwe mac.
Ik ken NIETS van mac (allé, tot dan toe :wink: ). Maar dat was ook niet nodig volgens de eigenaar (beetje rare opmerking van de eigenaar, ik weet het :lol: ). En volgens sommige lofzangen in dit topic wijst het allemaal zijn eigen uit bij mac.

Toch eerst even snel gegoogeld hoe je een netwerkprinter installeert op zo'n mac. Het kwam erop neer dat je gewoon maar de netwerkprinter moet aanklikken in een lijstje van de netwerkprinters in de omgeving .... Dat noem ik inderdaad simpel.

De realiteit was toch net iets anders. Printer stond niet in het lijstje (dat euvel is dikwijls ook zo onder windows, dus daar start ik nooit zo), maar toestel opzoeken op zijn netwerknaam werkte ook al niet ... Ook een manuele installatie ging ook niet. Nog wat surfen op internet en toen bleek dat Apple deze reeks canon toestellen niet standaard ondersteund...
Via de canon site dan wel drivers gevonden en na nog wat geklooi kon dan eindelijk geprint worden. Maar de driver bleek wel minder functionaliteit te bevatten dan deze op de windowstoestellen ...

Mijn voorlopige (gezien 1 ervaring natuurlijk te weinig is voor een defintief oordeel) conclusie is dan ook dat ze mac toestellen beter thuis laten.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

fredo66 schreef: Via de canon site dan wel drivers gevonden en na nog wat geklooi kon dan eindelijk geprint worden. Maar de driver bleek wel minder functionaliteit te bevatten dan deze op de windowstoestellen ...
Die mindere functionaliteit: de fout van Apple of de fout van Canon? Wel makkelijk zo. Als Canon wil dat haar printers op beide platforms functioneren, dan moeten ze maar zorgen dat hun drivers evenwaardig ontwikkeld worden met dezelfde functies voor beide platforms. Het is dan wel makkelijker om Apple met de vinger te wijzen.
Ik draai de zaken even om, maar kijk eerst hier even:
http://www.esko.com/en/Products/overvie ... tAod4B8AKg
Wordt enkel ontwikkeld voor de Mac. Stel dat jij dit pakket op je Windows PC wil, ga je dan de schuld op Apple afschuiven of op Esko omdat het enkel voor de Mac bestaat?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Of je moet zitten prutsen in de CUPS (localhost:631) of je kan sommige standaard instellingen niet veranderen :-(
Ook hier dikwijls problemen tussen Xerox machines & Mac pc's (RMBP, MBA, iMac met OS X)
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jack Daniels schreef: Maar o wee, als Apple zijn eigen type connector op de markt brengt, dan is het kot te klein.
Ze vragen er dan ook wel 20x de prijs voor !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Die DisplayPort zit standaard in de Mac ingebouwd, is geen adapter. Verder is niemand verplicht om een Mac te kopen als je de prijs te hoog vindt.

Edit:
FunkStar schreef:Of je moet zitten prutsen in de CUPS (localhost:631) of je kan sommige standaard instellingen niet veranderen :-(
Ook hier dikwijls problemen tussen Xerox machines & Mac pc's (RMBP, MBA, iMac met OS X)
Nogmaals: drivers worden ontwikkeld door producenten van bepaalde toestellen. Ook hier, gelieve Xerox met de vinger te wijzen en niet Apple. Blijkbaar heeft Xerox het niet zo begrepen op Apple, anders zouden hun drivers wél beter ontwikkeld worden.
Laatst gewijzigd door TiTanium op 27 mar 2013, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Fullquote verwijderd + dubbeltje samengevoegd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:
fredo66 schreef: Via de canon site dan wel drivers gevonden en na nog wat geklooi kon dan eindelijk geprint worden. Maar de driver bleek wel minder functionaliteit te bevatten dan deze op de windowstoestellen ...
Die mindere functionaliteit: de fout van Apple of de fout van Canon? Wel makkelijk zo. ...
Bij windows zijn de drivers standaard in win7 beschikbaar, bij apple niet...
Wat aanbod standaarddrivers betreft op beide o.s. dus toch minder service bij apple in dat geval. Apple vindt het blijkbaar niet nodig deze apparaten zelf te ondersteunen, windows wel. Dat is toch volledig de verantwoordelijkheid van Apple hé.

Nu is het wel zo dat ik ook voor de windows pc's toch de canondrivers ophaal (recenter, functionaliteit).
Dat de canondrivers windows / mac verschillen in functionaliteit kan je inderdaad apple niet verwijten.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Hier vind je alvast een (onvolledige) lijst van standaard ondersteunde printers onder OSX:
http://support.apple.com/kb/ht3669
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

fredo66 schreef:Bij windows zijn de drivers standaard in win7 beschikbaar, bij apple niet...
Microsoft krijgt die drivers ook maar van de fabrikanten hoor. Of denk je dat er engineers van Microsoft drivers zitten schrijven voor al die apparaten die Windows "standaard" ondersteund? Bestaande drivers aanpassen tot daar toe...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 jan 2012, 11:15
Locatie: Herselt
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Once you go Mac you never go back ;-)
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 678
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Ben nu op punt een imac 21 inch van 2009 te kopen voor +- 600€, lijkt me een faire prijs?
Génicus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 05 okt 2009, 21:47
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

op http://www.mac2sell.net kan je alles ingeven en kijken wat het toestel op deze moment waard is
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik wil nu niet de anti apple uithangen, maar 600 € voor een machine die 4 jaar oud is??? Heb je de specs al eens bekeken?

NVIDIA GeForce 9400M graphics processor with 256MB of DDR3 SDRAM shared with main memory3
ATI Radeon HD 4670 graphics processor with 256MB of GDDR3 memory
3.33GHz Intel Core 2 Duo processor
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

@Goztow: Dat is nu ook precies de reden wat mij en ik denk ook de TS tegenhoud om de eerste stap te wagen.

Je betaalt echt pakken meer voor specs die al oud zijn :( maar blijkbaar is het OS van mac toch efficiënter met lagere specs dan windows
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Als je toch van een PC komt heb je dan niet toevallig nog zelf een scherm, toetsenbord en muis staan? Want voor dat geld zou ik eerder voor een nieuwe basis Mac Mini gaan aan 649 euro ipv die tweedehands iMac.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Persoonlijk zou ik geen tweedehands Appleware kopen. De prijs bij aankoop is al hoog (met die reden heb ik ook spijt van de aankoop van een iMac destijds) en naar mijn mening enkel te verantwoorden bij de MacBook (Pro). Ze hebben een van de betere batterijen aan boord, zijn stevig gebouwd, gaan op OS X een hele tijd mee zonder hardwareupdates,...

Echter merk ik de laatste tijd steeds meer en meer onstabiele Apple software. Kernel panics, Apple software die crasht, elk mogelijke browser die crasht, Flash loopt vast, Finder die het niet meer doet voor de zoveelste keer (ook op mijn gloednieuwe MacBook Pro!)...

Het is tegenwoordig zelfs zo erg geworden dat ik Windows erbij heb gezet en deze nu 70% van de tijd draai ipv OS X. Dat gaat enorm prettig daar Apple voor de nodige drivers en zelfs stap voor stap interface heeft gezorgd, zelfs een leek kan het. En ik kan gewoon weer werken. Alleen jammer dat ik niet meer aan een Windows 7 kon geraken zonder al te veel moeite.

Maar goed, wie Apple eens wil proberen: hun MacBooks zijn echt wel leuke toestellen. Maar hou wel rekening dat niet elk model bijvoorbeeld voorzien is van een degelijke grafische kaart. De Mac Mini is een leuk toestel om te leren werken met het OS, en staat het je niet aan, dan kan je er nog altijd een (oke duur) media center van maken, of een stille thuisserver. Wel opletten dat je hier zelf voor je scherm, muis en toetsenbord moet kijken. Al kan menig tv ook gewoon aangesloten worden.
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

^ Heb jij zoveel problemen met je Mac? Ik heb letterlijk geen enkel van jouw opgenoemde problemen. Ik heb een iMac van 2010. Werkt nog steeds even soepel als 3 jaar terug. Ik heb er wel een SSD ingeknald (tricky stuff).

@ Goztow: van die 600 euro, dat klopt wat je zegt, maar aan de andere kant mag je ook niet vergeten dat er én software, én een toetsenbord, én een muis é een zeer hoogwaardig scherm bijzit. Vele mensen vergeten dit als ze praten over een iMac. Voor mij heeft de iMac trouwens de beste prijs/waarde verhouding in de Mac familie.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”