RAID & backup configs

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

eternum schreef:Dus zou ik twee 2TB schijven in RAID 1 zetten.
Met het doemdenken niveau van Splitter hebben deze twee schijven dezelfde faal-waarschijnlijkheid en crashen ze op hetzelfde moment :bang: Je bent dus veel beter af met een RAID-6 array met één of meerdere hot-spares.

Om de faal-waarschijnlijkheid omlaag te halen koop je dan best disken van verschillende batches of merken. Tevens kan je "enterprise" class disken kopen ipv. normale consumer disken.

En de finale opmerking blijft... RAID (hoe gek de configuratie ook) is GEEN backup !
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Inderdaad, RAID dient vooral voor redundancy, en indien je software/controller het toelaat kan je er nog performance uithalen ook. Redundancy is vooral nodig in omgevingen waar de uptime zo hoog mogelijk moet zijn. Bij een NAS voor thuis steekt dat toch niet zo nauw? Je steekt beter iets simpel in elkaar waar je deftige backups van neemt met bijvoorbeeld CrashPlan.

Anderzijds, als je toch wil experimenteren met andere concepten en vooral binnen Linux wil blijven, kijk dan eens naar Greyhole (maakt ook deel uit van Amahi). Super robuust vind ik het niet, maar het grootste voordeel is dat je schijfgroottes kan mixen en elke schijf er op elk moment kan uithalen en nog steeds de files op die disk kan lezen, omdat deze een gewoon FS zoals ext4 hebben.
Afbeelding
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Daar heb je groot gelijk in.
Die entreprise disken zijn inderdaad veel beter dan de low budget consumer disken: betere mechanica etc.
Ook de duty cycle waarbij zulke disken zich nog happy voelen, ligt bij deze disken véél hoger.
En dat kan pijnlijk duidelijk worden indien een array (met "oude" disken) rebuild moet worden.

't Is niet dat indien men 10 Lada's koopt dat die even snel zijn dan een Ferrari of een vrachtwagen kunnen vervangen.
Ieder type heeft zijn eigen toepassingen.
Alhoewel. :wink:

Afbeelding

Dat was één van de redenen waarom ik vroeger altijd SCSI disken kocht: dat waren normaliter altijd enterprise disken.
"State of the art": op dát moment.
En aangezien techniek in de loop der tijd normaliter verbeterd: op tijd nieuw kopen.
De oude storage inclusief data mag dan integraal in het archief als "snapshot" . 8)

Redundant
Array
Independent / Inexpensive
Disks

Dat "inexpensive" was toch wel wat omdat grote disken te duur waren ...
r2504 schreef:Om de faal-waarschijnlijkheid omlaag te halen koop je dan best disken van verschillende batches of merken.
Verschillende soorten disken kunnen ook aanleiding geven tot een "niet stabiele" array...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Kenw00t schreef:Anderzijds, als je toch wil experimenteren met andere concepten en vooral binnen Linux wil blijven, kijk dan eens naar Greyhole (maakt ook deel uit van Amahi). Super robuust vind ik het niet, maar het grootste voordeel is dat je schijfgroottes kan mixen en elke schijf er op elk moment kan uithalen en nog steeds de files op die disk kan lezen, omdat deze een gewoon FS zoals ext4 hebben.
OMV heeft ook het ext4 FS, dus daar heb je ook dat voordeel.
straks als ik thuis ben wel eens even naar greyhole kijken :)
r2504 schreef:Met het doemdenken niveau van Splitter hebben deze twee schijven dezelfde faal-waarschijnlijkheid en crashen ze op hetzelfde moment
meermaals meegemaakt (zonder dat de disks in raid stonden, maar wel zelfde batch & type)
zowel bij maxtor als de oude seagates als nu de WD's.
dat het dus onwaarschijnlijk is, gaat bij mij niet op: het is meermaals voorgevallen dus is het een waarschijnlijkheid.
r2504 schreef:Om de faal-waarschijnlijkheid omlaag te halen koop je dan best disken van verschillende batches of merken. Tevens kan je "enterprise" class disken kopen ipv. normale consumer disken.
andere batches, ja - andere merken of types, liever niet.
en enterprise class zijn nog steeds (een stuk) duurder dan de consumer disks, ook al zijn ze idd beter als alternatief.
r2504 schreef:En de finale opmerking blijft... RAID (hoe gek de configuratie ook) is GEEN backup !
dat heb ik al een heel aantal posts geleden gezegd, ik bekijk raid ook niet als backup he,
ik bekijk het als redundancy waarop media én backups te staan komen.
de media vind ik "safe enough" in de configuratie die ik voorop stel, door de redundantie.
ik ga ook geen hele mediacollectie ergens online backuppen.

de backups zijn lokaal + op de redundante setup + eventueel nog op mijn speelserver die binnenkort ook in het DC mag gaan staan naast een aantal productieservertjes.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:meermaals meegemaakt (zonder dat de disks in raid stonden, maar wel zelfde batch & type)
zowel bij maxtor als de oude seagates als nu de WD's.
dat het dus onwaarschijnlijk is, gaat bij mij niet op: het is meermaals voorgevallen dus is het een waarschijnlijkheid.
Volgens mij ben je vervloekt... ik zou jou nooit in dienst nemen want het gaat toch fout :lol:
Splitter schreef:en enterprise class zijn nog steeds (een stuk) duurder dan de consumer disks, ook al zijn ze idd beter als alternatief.
Maar dan moet je er ook geen acht kopen om uiteindelijk nog maar 2 TB te hebben.
Splitter schreef:dat heb ik al een heel aantal posts geleden gezegd, ik bekijk raid ook niet als backup he,
Dan is het ook geen probleem als je eens echt veel pech hebt om hem te rebuilden. Langs de ene kant blijf je maar vertellen dat het allemaal niet belangrijk is... maar langs de andere kant zou je 50 disken elkaar laten mirroren alsof je leven ervan af hangt ?

M'n stelling blijft... als banken dit zelfs niet doen... waarom zou jij het dan doen voor "onbelangrijke" data waarvan je een backup hebt ? Ik heb trouwens in m'n ganse carriere nog NOOIT een systeem moeten herinstalleren vanwege een verloren RAID systeem (zelfs de eenvoudige RAID-5 zonder hotspares die ik vandaag nog massaal tegen kom).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Splitter schreef: - het risico van dat het huis afbrand en dergelijke hou ik geen rekening mee (kleine kans, en indien het zou gebeuren maakt data me atm niet uit)
- het risico van diefstal is enkel via offsite backups tegen te gaan en hou ik beperkt rekening mee (belangrijkste dingen kan ik naar een server in het DC sturen)
- het risico van een gefaalde raid controller ga ik tegen met de software raid: ik gebruik het systeem dus énkel voor de aansluitingen, en elke hdd is een aparte ext4 hdd.
- het risico van een falende software raid is miniem en ik ben nog aan het kijken om dit tegen te gaan (bv als het hele volume kan rebuilden met een andere installatie)
de hdd's blijven hierbij echter gewoon intact (enkel de raid is niet meer beschikbaar), wat wil zeggen dat ik in principe nog steeds aan de data kan door de fysieke schijf aan te sluiten aan een pc)
Je vergeet nog het grootste risico: human error.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

r2504 schreef:Volgens mij ben je vervloekt... ik zou jou nooit in dienst nemen want het gaat toch fout :lol:
vervloekt niet, gewoon wat teveel ruzie met murphy... buiten de pesterijen is het best een leuk figuur hoor 8)
r2504 schreef:Maar dan moet je er ook geen acht kopen om uiteindelijk nog maar 2 TB te hebben.
good point... misschien eens een keertje een kleine studie doen naar consumer disks in bepaalde raid vs enterprise disks in bepaalde raid,
en dan kijken welke manier de beste prijs/kwaliteit/capaciteit heeft (al zijn er wss teveel mogelijke variaties om dit zomaar even te testen)
r2504 schreef:Langs de ene kant blijf je maar vertellen dat het allemaal niet belangrijk is... maar langs de andere kant zou je 50 disken elkaar laten mirroren alsof je leven ervan af hangt ?
nu, de backups zelf zijn dus lokaal+in die raid array en dan krijg je een redelijke veiligheid voor de backups.
maar mijn media ga ik echt niet continu zitten backuppen, dus daarvoor is een vrij stevige redundantie een mooi alternatief voor, heb/had ik het idee.

gezien ik echter met OVM (wss) zal werken en de disks in ext4 zijn, maakt het raid level eigenlijk minder uit gezien een gefaalde raid array niet veel verschil maakt,
en de data nog steeds beschikbaar is (al zal het dan wss wat moeilijker zijn om terug te halen)

dat banken het niet doen... sja, die kunnen dat ook niet he, dat geld gaat naar de managers die de banken bijna failliet laten gaan!

overigens, geen idee of het hier geweten is: heel wallstreet draaide ten tijde van de aanslagen op het WTC op 2x HP EVA (geen idee hoe de EVA's geconfigd waren),
met heartbeat en 2 exacte duplicaten in.... brussel

Tomby: ik dacht dat hierboven -ergens- reeds een keer aangehaald te hebben, maar idd, human error is nog een andere zaak.
daarom dus backups :)
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Splitter schreef:maar mijn media ga ik echt niet continu zitten backuppen, dus daarvoor is een vrij stevige redundantie een mooi alternatief voor, heb/had ik het idee.
Heb je écht al eens de vergelijking gemaakt? Stel dat je voor uw mediaplayer toekomt met 1 disk van 2TB, en je neemt daarbij nog een abonnement op Crashplan Unlimited om alle data van die disk online te backuppen. Je kan trouwens de backups van al uw PC's eerst op die schijf van 2TB groeperen, zodat je met een abonnement voor 1 PC toekomt bij Crashplan.

Nu heb je een investering gedaan van om en bij de € 780,- of zelfs € 800,- (8 disks aan € 60,- en dat Raidstation aan € 300,-). Voor dat geld had je een 2TB disk gekocht, een abonnement op Crashplan voor enkele jaren, en als het moet zelfs een hoger internetabonnement zodat je zonder datalimiet zit (ik vermoed dat je dit al hebt).

Het gedacht dat je je media niet kan/wil backuppen zit maar tussen je oren hoor. :-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Splitter schreef:Het gedacht dat je je media niet kan/wil backuppen zit maar tussen je oren hoor.
ja, maar die oren van mij hé :p
ik weet niet waarom, maar ik wil écht niet dat een of andere cloud mijn gegevens heeft.
akkoord, het kan allemaal best veilig zijn, en akkoord het is praktisch en haalbaar enzo...
maar ik ben er gewoon niet voor te vinden: ik hou liever mijn data 100% zelf in beheer (en moet dan ook niemand de schuld geven van verloren data e.d.)
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

~30TB NAS met veelal grote mediabestanden die vervangbaar zijn moest ik ze kwijtraken ... geen budget om nog eens een dergelijke storage ernaast te zetten.

De belangrijke data zit hoofdzakelijk op mijn werkstation, daar loopt elke nacht een full image backup van naar de NAS met ~6 maanden aan retentie.
De echt cruciale data (zakelijk) gaat naar 3 onafhankelijke cloud diensten (sugarsync, dropbox, dumptruck) en heel regelmatig gebeurd er een sync naar een IronKey USB stickie (FIPS HW encryptie).

* Aandachtspunt voor mezelf: Van de foto's moet je nog een betere backup organiseren ! Misschien toch maar die Drobo terug bovenhalen ?
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ter info, ZFS op Linux bestaat wel degelijk. Ik zag vandaag deze aankondiging passeren: https://groups.google.com/a/zfsonlinux. ... XADhyOwFfA
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Splitter schreef:
Splitter schreef:Het gedacht dat je je media niet kan/wil backuppen zit maar tussen je oren hoor.
ja, maar die oren van mij hé :p
ik weet niet waarom, maar ik wil écht niet dat een of andere cloud mijn gegevens heeft.
akkoord, het kan allemaal best veilig zijn, en akkoord het is praktisch en haalbaar enzo...
maar ik ben er gewoon niet voor te vinden: ik hou liever mijn data 100% zelf in beheer (en moet dan ook niemand de schuld geven van verloren data e.d.)
In dat geval kan je nog altijd je NAS in een datacenter zetten of bvb een dedicated server afnemen met een grote harde schijf. Dat kan al voor een zacht prijsje :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

krisken schreef: In dat geval kan je nog altijd je NAS in een datacenter zetten of bvb een dedicated server afnemen met een grote harde schijf. Dat kan al voor een zacht prijsje :)
Over welk bedrag praten we dan ?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Onlangs deze gezien op webhostingtalk.nl : http://www.webhostingtalk.nl/huidig-aan ... z2OwUiOlSD. Of eens kijken bij Fusa (http://fusa.be/nl/hosting/special_colocation).

Screenshotje (je moet ingelogd/geregistreerd zijn denk ik om de aanbieding te kunnen zien)
Bijlagen
xenius.pdf
(321.43 KiB) 27 keer gedownload

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

is inderdaad niet te veel ...
Ga ik in het achterhoofd houden, bedankt !
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zo doe ik het thuis ook : alles van mijn servers komt terecht op mijn NAS (via sftp), welke op zondagnacht gesynced word met de server die ik staan heb bij fusa (simpele atom, 2gb ram, 1TB schijf). Erg tevreden van en backup staat zo op een externe locatie. Mijn kot mag in de lucht vliegen, mijn data staat daar goed :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

devastator schreef:Gebruikt er hier voor de rest niemand unRAID ?
Ziet er precies niet slecht uit maar was me onbekend
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Kenw00t schreef:Ter info, ZFS op Linux bestaat wel degelijk. Ik zag vandaag deze aankondiging passeren: https://groups.google.com/a/zfsonlinux. ... XADhyOwFfA
hmm, weer wat geleerd, wist ik nog niet.
enige vraag is of het mature genoeg is?
krisken schreef:In dat geval kan je nog altijd je NAS in een datacenter zetten of bvb een dedicated server afnemen met een grote harde schijf. Dat kan al voor een zacht prijsje :)
i know hoor krisken, ik doe ook colo/hosting en dergelijke :)
maar ik wil gewoon mijn data niet op een internet reachable device, ik vergelijk het een beetje met de code van je bankkaart in je portefeuille steken.
perfect safe, je hebt een kopie voor als je dat in je hoofd kwijtraakt... maar iedereen kan wel aan je bankrekening, als ze je portefeuille vinden/stelen/...

hoe veilig je een computer ook maakt, van zodra hij op het internet te vinden of te bereiken is, kan hij ook gehackt worden, en dat is een stelling waar je,
ook al beveilig je alles goed, toch van moet uitgaan.
(en ja, ik zou het enkel via vpn kunnen gaan doen etc etc, misschien dat ik dat ook effectief ga doen nu ik een server vervang en de oude vrijkomt, don't know yet)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als je zelf colo/hosting doet heb je toch een routertje staan ofzo, niet? In het geval dat je dit niet hebt stsaan, gewoon iets als een Mikrotik tussen internet en je nas zetten :) Kost amper geld (voor een goeie 70 euro heb je dat al, incl verzending en btw), werkt super en kan je meer mee dan sommige routers die honderden of duizenden euro's kosten.

Bvb degene die ik heb draaien is de RB-2011L-RM (http://www.interprojekt.com.pl/mikrotik ... -1286.html)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

dan nog he?

als je van thuis uit backups moet kunnen maken/restoren van een backup op een server in het DC,
moet je nog steeds de server in het DC internet-accessible maken en dat is hetgene wat me niet aanspreekt.
internet is handig voor bijna alles, en ik zal zeker niet zeggen dat ik heilig met alle gegevens omspring (er zijn wel een aantal dingen die niet optimaal staan :p ),
maar om gelijk backups van eigenlijk alle belangrijke data op zo'n manier te backuppen...

ik denk als ik ervoor ga dat ik gewoon 1 server enkel intern bereikbaar maak, en dan via vpn mijn verbinding wel maak voor backups te doen,
maar daar ga ik me dan niet speciaal extra een mikrotik voor moeten aanschaffen (ik gebruik nu al voornamelijk vpn & interne ip's voor het onderhoud van de beestjes).
maar dat is dus als ik daar ooit aan toe kom... in de tussentijd *hout vasthouden* zal mijn huis wel niet afbranden zeker? :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:maar ik wil gewoon mijn data niet op een internet reachable device,
En je PC of storage thuis hangt niet aan het internet ?
Splitter schreef:ik vergelijk het een beetje met de code van je bankkaart in je portefeuille steken.
Nee, je steekt je "data" in je portefeuille... je code bewaar je ergens veilig... net zoals met backups op internet.
Splitter schreef:hoe veilig je een computer ook maakt, van zodra hij op het internet te vinden of te bereiken is, kan hij ook gehackt worden, en dat is een stelling waar je, ook al beveilig je alles goed, toch van moet uitgaan.
Dan moet je thuis je PC/storage ook loskoppelen van het internet... of is je consumer routertje plots onhackbaar ?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Om even on topic te gaan :p

Tot september 2012 had ik thuis gewoon een fileserver staan, gebaseerd op een dual opteron platform met 6GB ram, Areca 16poorts hardware raid controller met 6x 2TB en 6x 1TB in raid 6. Gebackupped via Crashplan.
Daarvoor was het een dual athlon MP platform (met dezelfde kaart) en 4x1TB en 8x300GB in Raid 5, met backups van belangrijke data op usb disks.

Verleden jaar was het tijd om de X-jaarlijkse refresh te doen, wegens te oude hardware, en heb ik nogmaals de afweging gemaakt tussen gebruiksgemak, prijzen, en stroomverbruik. Op basis daarvan uiteindelijk voor een 12bay synology 2411+ gegaan. Zitten momenteel 6x2TB samsung disks in R6 in, en 6x2TB WD disks in R6. (
Verbruikt minder, was qua prijs voordeliger dan de combinatie deftig high end mobo, cpu's, en ram en nieuwe raidcontroller. en omdat voor synology zoveel extra packages beschikbaar zijn, boet ik infeite niet veel tot niets aan features in.

Backup loopt ook met de synology nog steeds via crashplan, ~50$ per jaar voor unlimited backup volume is iets waar geen enkele colocation of home built backup oplossing nog maar in de buurt komt qua prijzen, zeker omdat het een hoog set&forget gehalte heeft, dat u netjes mailed als er toch iets zou mislopen. En dat is de achilleshiel van veel "human-based" backup solutions, de menselijke factor die onbetrouwbaar is.

Al bij al zou ik persoonlijk niet meer voor een home built ding kiezen momenteel... But thats just me :)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

r2504 schreef:En je PC of storage thuis hangt niet aan het internet ?
mijn pc hangt gewoon aan de router, de storage hangt achter een apart deel,
dat ofcourse wel indirect internettoegang heeft (althans, van buiten zou je er idd op kunnen mits het maken van een pad ernaartoe),
net zoals in principe de bgctv/tn/snow decoders hackbaar zijn.

groot verschil: het dynamische ip helpt in dit geval wél tegen gehackt worden (alsook het feit dat een home-dsl lijntje minder interessant lijkt denk ik dan),
plus dan maakt het niet uit of ze je backup storage of pc hebben: ze komen tot bij de originele data.
een online backup verdubbelt dus gewoon de kans dat je data te grabbel komt te liggen.
r2504 schreef:Nee, je steekt je "data" in je portefeuille... je code bewaar je ergens veilig... net zoals met backups op internet.
right... en jij gaat me zeggen dat er geen enkele belg dat wél doet? ik ken er thans persoonlijk al zo...
je portefeuille IS veilig - tot hij gestolen wordt.
je online storage IS veilig.... tot hij gehackt zou worden.

ik zeg niet dat we dezelfde mening moeten toegedaan zijn, helemaal niet, maar ik zie het zoals ik het zie,
en ergens kan je me ook geen ongelijk geven denk ik.
Het is trouwens niet zo dat ik zeg dat online storage ZAL gehackt worden, ik zeg alleen dat die kans er is, en realistisch is.

r2504 schreef:Dan moet je thuis je PC/storage ook loskoppelen van het internet... of is je consumer routertje plots onhackbaar ?
see above.


@flashblue: de menselijke factor is idd bijna altijd het grootste probleem.
Moet eerlijk toegeven dat ik in het leven al meer dan eens een verkeerd bestand verwijderd heb :)
maar of backups me zouden helpen... meestal is het dan een bestand dat ik "ooit eens" nodig heb een jaar nadat ik het verwijderde...
(ok, backups van 2 a 3 jaar houden dan maar :p )
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:Moet eerlijk toegeven dat ik in het leven al meer dan eens een verkeerd bestand verwijderd heb :)
maar of backups me zouden helpen... meestal is het dan een bestand dat ik "ooit eens" nodig heb een jaar nadat ik het verwijderde...
(ok, backups van 2 a 3 jaar houden dan maar :p )
Nog een voordeel van Crashplan... unlimited versioning in time.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

dus...

krisken = de mikrotik man
philippe = de fritz!box man
r2504 = de crashplan man

zit ik zo ongeveer juist met wie wat aanprijst? :D
(en max 1 aanprijs-item per persoon he jongens)

r2504: het blijft me gewoon iets dat me stoort, en daar zal niets aan veranderen.
ik heb er destijds met mijn netgear echt een degout van gekregen (ook zo'n "ga via een domainname van ons naar je eigen nas op je eigen netwerk" systeem - want dat is toch makkelijk) en sja...

en ik moet hier dringend eens een keertje een topic starten met verklaringen over nicknames...
EDIT: bij deze => http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=37327
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Ik heb momenteel de volgende setup gebouwd:

RAID 1 over 2 disks van 250 GB voor operating system zodat ik redelijk snel kan doorwerken moest mijn storage eruit vliegen. Aangezien ik hier nog een hoop van die identieke disken heb liggen kan ik ook snel rebuilden indien nodig.

2 * RAID 5 over 4 disks van 2 TB met daarover LVM:
=> belangrijke bestanden (documenten, foto's, projecten, ...) worden over de twee RAID 5 gemirrorred door LVM
=> minder belangrijke bestanden (rip's van mijn muziek-cd's, uitvoer van video-montage die reproduceerbaar is, opnames voor mijn HTPC, ...) worden over de twee RAID 5 gestriped door LVM
=> ik gebruik deze ook als scratch-disk voor programma's die grote tijdelijke bestanden genereren, ook gestriped

In totaal heb ik zo 10T storage waarvan er momenteel 100G in gebruik is voor documenten en 5T voor al de rest.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:zit ik zo ongeveer juist met wie wat aanprijst? :D
(en max 1 aanprijs-item per persoon he jongens)
Sorry, ik ben ook wel tevreden over Mikrotik, Ubiquiti, ... en nog wel wat andere dingen. Of je dit nu aanprijzen noemt of niet, feit is dat we het allemaal doen op basis van bewezen eigenschappen. Een grondige evaluatie van het product (vaak met hulp van het forum) wat maakt dat we de sterke en zwakke punten kennen, en op die manier komen we tot iets wat een goede prijs kwaliteit verhouding heeft.
Splitter schreef:r2504: het blijft me gewoon iets dat me stoort, en daar zal niets aan veranderen.
ik heb er destijds met mijn netgear echt een degout van gekregen
De enige feiten die ik bij jou aantref zijn dingen die tussen je twee oren zitten... niet echt relevant in IT beslissingen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

r2504 schreef:De enige feiten die ik bij jou aantref zijn dingen die tussen je twee oren zitten... niet echt relevant in IT beslissingen.
en sinds wanneer maakt dat wel of niet uit in persoonlijke keuzes?
iedereen maakt keuzes voor zijn eigen dingen gebaseerd op wat persoonlijk het best aanvoelt, niet?
als jij je eigen keuzes maakt puur gebaseerd op wetenschap, dan is dat toch ook omdat die wetenschap voor jouw het best aanvoelt?

als ik iets kies, en "dat zit tussen mijn oren", maar het is voor mijn persoonlijke doeleinden, zie ik verder niet in waarom het zou uitmaken of het een "relevante it beslissing" is of niet.
ik heb het hier dan ook nergens gehad over het zakelijke/klanten aspect, en beslissingen die daarbij afgewogen moeten worden,
maar puur mijn eigen redenen voor mijn eigen keuzes.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Dat je je zorgen maakt dat uw data online te grabbel komt is een begrijpelijke reden. Ik zou nog kunnen aanhalen dat CrashPlan ook encryptie toepast maar ik neem aan dat je daar geen vertrouwen in hebt omdat zij dit beheren. Laten we dan maar eens een denkoefening maken.

Stel: je hebt 2TB aan data waaronder media (films, series en eigen productie), dan nog backups en dan nog heel belangrijke informatie. Deel dat eens allemaal op zoals in verschillende niveau's zoals bij de overheid: Restricted, Confidential, Secret en Top Secret.

Meestal kan je vaststellen, dat hoe "belangrijker" je data is, hoe minder je ervan hebt in als je het uitdrukt in grootte. Dus wat doe je? Uw media zoals publieke films en series zet je 'bloot' op CrashPlan. Uw eigen productie (filmpjes en foto's) zet je bijvoorbeeld in een versleutelde 7-Zip of RAR en dan pas op CrashPlan. Uw backups en heel belangrijke informatie zet je tenslotte in een TrueCrypt container, die je naargelang het classificatieniveau almaar zwaarder beveiligd. En die containers zet je op hun beurt op CrashPlan.

Worden ze dan gehackt? Geen probleem, aan uw TrueCrypt containers en beveiligde archieven hebben ze niks, en uw publieke films en series die er 'bloot' opstonden heeft toch iedereen al toegang toe. Op die manier is je data nog steeds in eigen beheer, zij het dan de encryptielaag. Het is maar een idee. :-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Kenw00t schreef:Deel dat eens allemaal op zoals in verschillende niveau's zoals bij de overheid: Restricted, Confidential, Secret en Top Secret.
en dan op een usb stickje en verliezen, zoals
http://tweakers.net/nieuws/50225/defens ... matie.html
http://www.binnenlandsbestuur.nl/digita ... 5808.lynkx
en https://www.security.nl/artikel/39106/1 ... ensen.html

nee, maar even serieus, dat is idd best een goed voorstel...
truecrypt, al jaren niet meer naar omgekeken (ooit een keertje in mijn jongere jaren een hd crash gehad en container corrupt... doei data),
maar was idd wel een makkelijk systeem om data te beveiligen (maargoed, lokaal is het niet echt nodig imho)
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

In elk van de 3 artikels staat duidelijk dat het om onversleutelde data gaat. Wat ik bedoel met die classificatieniveau's is dat je je soort encryptie moet toepassen op basis van het soort data waarmee je te maken hebt. Hoe belangrijker, hoe meer beveiliging je dus voorziet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik weet het, ik wou gewoon nog eens even de aandacht vestigen op hoe veilig overheden met data omgaan :D
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Kenw00t schreef:Dat je je zorgen maakt dat uw data online te grabbel komt is een begrijpelijke reden. Ik zou nog kunnen aanhalen dat CrashPlan ook encryptie toepast maar ik neem aan dat je daar geen vertrouwen in hebt omdat zij dit beheren. Laten we dan maar eens een denkoefening maken.
Meer dan dat zelfs, Crashplan encrypt standaard met een 448bit key, en je kan kiezen uit 2 additionele niveau's, een eigen password op de key die zij generaten, of een custom 448bit key ingeven.

Lijkt mij dat daar weinig mensen nog iets op kunnen tegen hebben, of ik begin me vragen te stellen bij wat hun data dan wel niet mag bevatten.... :cop: :P

(Dat was trouwens een van de redenen dat ik crashplan heb gekozen boven backblaze, meer controle over wat/hoe gebackupped is, en meer supported platforms (al dan niet onofficieel).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

gezien je de eerste keer een full backup doet met crashplan,
mag ik dan aannemen dat je in principe een andere pc zou kunnen nemen, en een restore doen ipv alles te herinstalleren?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Crashplan is een backup oplossing, gèèn drp of baremetal restore oplossing.

maw, neen. Crashplan dient om je data te backuppen, je gaat er je systeem niet mee kunnen recoveren als je OS crasht, daarvoor moet je naar imaging software gaan zien. (die dan weer niet geschikt is om data te backuppen meestal... :) )
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

meh :(

in feite zoek ik zo wel iets - maar dat heeft dan idd minder met storage/backup te maken, en meer met lazy reinstalls,
een beetje zoals google het doet met android: nieuwe telefoon, aanmelden, en even wachten tot al je data en instellingen automagisch terug zijn.
Limey
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mar 2013, 09:10
Bedankt: 9 keer

Splitter schreef:gezien je de eerste keer een full backup doet met crashplan,
mag ik dan aannemen dat je in principe een andere pc zou kunnen nemen, en een restore doen ipv alles te herinstalleren?
Je moet met Crashplan helemaal niet een volledige backup maken, kan je zelf instellen. Het is inderdaad zo dat ze 3 encryptie niveaus hebben. Dus dat lijkt me wel vrij veilig.

Wat hierboven gezegd wordt om dingen in ZIP, RAR en TrueCrypt files te steken... dat heeft natuurlijk wel het grote nadeel dat ook met een incrementele backup, telkens die hele file moet geupload worden. Ik heb hier ondertussen al een aantal online backups getest, en m'n 'shortlist' is momenteel: Crashplan & SpiderOak (http://backupreviews.be/review/spideroak-backup/).

Ik raad je aan hetzelfde te doen, de verschillende tussen al die diensten is enorm! Backblaze is traag.. zoals gewoonlijk: you get what you pay for...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik gebruik Ghost om weekelijks images te maken van alle PC's op een NAS. Die images worden niet gebackup-ed.
Echter op elke PC loopt ook een backup met Crashplan en die loopt elke dag. Op die manier denk ik redelijk beveiligd te zijn, zelfs in een worst-case scenario.

Oh ja, en hier staat wel bedrijfsinformatie maar ik denk dat je 'gemakkelijker' in mijn NAS kan dan aan de data van Crashplan.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik vraag me toch wel af welke data zoooooo vertrouwelijk is dat je deze enorm zwaar zou versleutelen?
Ik heb ook belangrijke en vertrouwelijke data, maar die staat al zeker niet op een device dat aan internet hangt ;)

Just out of curiositiy: over wat soort van VERTROUWELIJKE, TOP SECRET data spreken jullie?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

axs schreef:Just out of curiositiy: over wat soort van VERTROUWELIJKE, TOP SECRET data spreken jullie?
Indien men antwoord op deze vraag is het al niet meer "VERTROUWELIJKE, TOP SECRET data". :P
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”