Radioamateurs (was: Ik ga op reis en neem mee...)
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
- Routerboard RB2011UA5-2HnD-IN
- Raspberry PI
- Kenwood TH-F7
- Icom IC92 DSTAR
- 4 laptops
- Wii
- Ubiquiti Nano
- UB user Tim.Bracquez
- UB user Kitt
- Anke (Vriendin Tim)
- Isabel (Mijn vriendin)
http://yfrog.com/scaled/landing/739/m81su.jpg
Dat krijg je als je 3 IT'ers in een appartement steekt waar de WiFi niet zo super blijkt te zijn
Groetjes vanuit WebHostingDays 2013 te Rust, Duitsland
- Raspberry PI
- Kenwood TH-F7
- Icom IC92 DSTAR
- 4 laptops
- Wii
- Ubiquiti Nano
- UB user Tim.Bracquez
- UB user Kitt
- Anke (Vriendin Tim)
- Isabel (Mijn vriendin)
http://yfrog.com/scaled/landing/739/m81su.jpg
Dat krijg je als je 3 IT'ers in een appartement steekt waar de WiFi niet zo super blijkt te zijn
Groetjes vanuit WebHostingDays 2013 te Rust, Duitsland
Laatst gewijzigd door philippe_d 23 maa 2013, 14:09, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Tietel gewijzigd gezien de wending van de discussie
Reden: Tietel gewijzigd gezien de wending van de discussie
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
en geen propere onderbroeken?
de koe zegt boe
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Geen foto's van de vriendinnen
-
- Moderator
- Contacteer:
IT'ers zijn verantwoordelijk voor de IT stuff, de madammen voor de kleren, gezelschapspellekes, food/drinks, ...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
- Twitter: tendonsie
- Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
- Bedankt: 40 keer
- Contacteer:
Heb jij drie laptops mee in reserve voor als je eerste laptop stuk gaat ?
Mijn websitesoverzicht & hardware: Tendonsie.com <-> Tendonsie Services Comm. V. (Nieuwe Site) <-> WorldofMinecraft
-
- Moderator
- Contacteer:
Tim zijne laptop, Tom zijne laptop, die van mij en die van Anke. Moeten toch kunnen leechen hé
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
En voor uwen Duitse helm toch ook, niet?krisken schreef:IT'ers zijn verantwoordelijk voor de IT stuff, de madammen voor de kleren, gezelschapspellekes, food/drinks, ...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Topspul, gebruik zelf ook Motorola's voor op (ski)reis, zenden tegen 5 watt op de PMR band (al vermoed ik dat jouw toestellen echte CB's zijn).krisken schreef:-
- Kenwood TH-F7
- Icom IC92 DSTAR
Gaat overal doorheen, gebruik dat in combinatie met oortjes, je kan mekaar bereiken doorheen het hele skigebied.
Laat ons zeggen dat ik die toestellen enkel in bezit en in gebruik heb in landen waar je geen vergunning voor moet hebben
-
- Premium Member
Eenmaal je met deftige en professionele radio's gewerkt heb, vergeet je die PMR spul snel.
Bereik is enorm groot, deftige en luide speaker, kortom professioneel.
Op skigebied communiceer ik vanop de piste met mijn maten die bijvoorbeeld eens in het appartement gebleven zijn.
Jammer is enkel dat het zo sterk gereglementeerd en vergund is in vele landen.
Enkel op PMR band zenden hé, dan ben je nog in overtreding omdat je toestel over afneembare antenne beschikt en met meer dan 500 milliwatt zend.
Maar toch, dan stoor je toch al niet echt iemand anders (behalve de anderen die in de vrije PMR band zitten).
Maar zoals gezegd, ik gebruik dat enkel in landen waar de wetgeving het toelaat hé
Bereik is enorm groot, deftige en luide speaker, kortom professioneel.
Op skigebied communiceer ik vanop de piste met mijn maten die bijvoorbeeld eens in het appartement gebleven zijn.
Jammer is enkel dat het zo sterk gereglementeerd en vergund is in vele landen.
Enkel op PMR band zenden hé, dan ben je nog in overtreding omdat je toestel over afneembare antenne beschikt en met meer dan 500 milliwatt zend.
Maar toch, dan stoor je toch al niet echt iemand anders (behalve de anderen die in de vrije PMR band zitten).
Maar zoals gezegd, ik gebruik dat enkel in landen waar de wetgeving het toelaat hé
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Dat zijn radio amateur toestellen waarvoor een vergunning nodig is (te behalen door examens af te leggen bij het BIPT). De vergunning is geldig in alle landen die CEPT overeenkomst ondertekend hebben. Dat is de EU en o.a USA, Canada, RSA, Australie, NZ en vele anderen.cyberbozzo schreef:(al vermoed ik dat jouw toestellen echte CB's zijn).krisken schreef:-
- Kenwood TH-F7
- Icom IC92 DSTAR
Bye, Maurice
https://on4bam.com
- vuurvos
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 208 keer
- Contacteer:
Er zijn hier begot meer radioamateurs actief dan ik dacht En die ONxxx is iets dat ik al meer dan 35 jaar geleden heb mogen ontdekken. Tijdens een opendeurdag op de technische school destijds was er namelijk één iemand die voor het publiek mocht uitpakken met contacten wereldwijd. En ik hoor het hem nog zeggen alsof het gisteren was: "Ocean Nancy Six Papa Nancy, here is Belgium calling, come in please". Dus duidelijk niet het NAVO spellingsalfabet. En toendertijd was het dus een 5 delig adres, namelijk in zijn geval ON6PN. Blijkbaar zijn er nu 6 karakters nodig.
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
- Bedankt: 45 keer
- Contacteer:
Hangt er van af .. er de callsigns met 5 karakters zijn beetje uitgeput dus meer keuze in 6 karakters ..
Vroeger kon je die nie kiezen nu wel .. tijdens exaamen kan je je top 3 opgeven wat je zou wensen indien geslaagd ( de lijst is elke maand via xls op bipt.be te downloaden ) .
En voor alle duidelijkheid uiteraard heb ik mijn harec "vergunning" op zak hier in DL .
helaas weinig repeaters hier in de buurt dus heb ik zelf een kleine mini hotspot opgezet voor D-Star via een Raspberry Pi
http://aprs.fi/#!mt=roadmap&z=11&call=a ... &tail=3600 aprs tracker ook in de car aanwezig
Vroeger kon je die nie kiezen nu wel .. tijdens exaamen kan je je top 3 opgeven wat je zou wensen indien geslaagd ( de lijst is elke maand via xls op bipt.be te downloaden ) .
En voor alle duidelijkheid uiteraard heb ik mijn harec "vergunning" op zak hier in DL .
helaas weinig repeaters hier in de buurt dus heb ik zelf een kleine mini hotspot opgezet voor D-Star via een Raspberry Pi
http://aprs.fi/#!mt=roadmap&z=11&call=a ... &tail=3600 aprs tracker ook in de car aanwezig
-
- Deel van't meubilair
Officieel moet je het NAVO alfabet gebruiken (is ook examen stof) maar men gebruikt zowat vanalles omdat het soms lekker "bekt"vuurvos schreef: En ik hoor het hem nog zeggen alsof het gisteren was: "Ocean Nancy Six Papa Nancy, here is Belgium calling, come in please". Dus duidelijk niet het NAVO spellingsalfabet.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Blijkbaar toch nog interessant dat radio gebeuren. Zelf heb ik er geen kaas van gegeten, maar het is misschien geen slecht idee als iemand een nieuw onderwerp start hierover met uitleg over de mogelijkheden, apparatuur, regelgeving, examens, enz.
Vroeger had ik nog een nonkel die de luchtverkeersleiding afluisterde met die dingen.
Vroeger had ik nog een nonkel die de luchtverkeersleiding afluisterde met die dingen.
- vuurvos
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 208 keer
- Contacteer:
Ik heb nog een radio gehad die zowat alle frequenties die er in de lucht hangen kon ontvangen zoals politie, brandweer, taxi, 2 meter band, Citizen band, you name it
-
- Elite Poster
SSSSTTTTTTTTT....Kenw00t schreef:Vroeger had ik nog een nonkel die de luchtverkeersleiding afluisterde met die dingen.
Tegenwoordig zijn er sets te koop waarmee je de vliegtuigen kan tracken, sites als flightradar24 e.d. laten je dan de vliegtuigen zien.
Bye, Maurice
-
- Premium Member
Hehe. Die toestellen zijn inderdaad leuk, zeker als je dat combineert met een zender (heb zo een simpel toestelleke gehad - zullen we maar zeggen).vuurvos schreef:Ik heb nog een radio gehad die zowat alle frequenties die er in de lucht hangen kon ontvangen zoals politie, brandweer, taxi, 2 meter band, Citizen band, you name it
Het kan zenden in enorm veel banden, en uiteraard ook luisteren.
Nuja, in BE kan je niet zo heel veel meer luisteren, DeLijn, soms nog eens een taxi maatschappij, wat bedrijven in de havens en dan zullen we het ongeveer wel gehad hebben.
Heel soms zitten brandweerkorpsen ook nog analoog.
Maar waar het me vooral om gaat is dat die toestellen een bijzonder groot en krachtig bereik hebben, ideaal om mee op vakantie te communiceren.
-
- Deel van't meubilair
Mogelijkheden... quasi onbeperkt. Van lokale communicatie tem. globale, zelfs met het ISS en sats... en dat voor voice, data en video.Kenw00t schreef:geen slecht idee als iemand een nieuw onderwerp start hierover met uitleg over de mogelijkheden, apparatuur, regelgeving, examens, enz.
Apparatuur... ofzelf zelfbouw ofwel commercieel. Grote merken zijn Kenwood, ICOM, Yeasu, ...
Regelgeving... te vinden op de website van het BIPT.
Examens... http://www.bipt.be/nl/274/ShowContent/1 ... teurs.aspx Diverse clubs geven trouwens vaak gratis cursus ter voorbereiding op het examen. Je kan trouwens al een basis vergunning halen na 10 avonden cursus volgen, een praktijkoefening en een eenvoudig examen.
-
- Elite Poster
Bij ons zijn er verschillende basiscursussen gegeven, succesrate 100% (het is niet moeilijk). Momenteel loopt er al een hele tijd een HAREC cursus en niettegenstaande deze nog niet ten einde is zijn er ook al 3 geslaagden (gisteren 2).r2504 schreef: Diverse clubs geven trouwens vaak gratis cursus ter voorbereiding op het examen. Je kan trouwens al een basis vergunning halen na 10 avonden cursus volgen, een praktijkoefening en een eenvoudig examen.
We hebben een site gemaakt met de hele cursus (e-learning), een speciale mailinglist voor cursusvragen,een subforum op onze website en lessen/ondersteuning tijdens de workshops. Blijkbaar werkt dit goed want de 3 waren van de eerste poging geslaagd. Nu de rest nog maar dat lukt waarschijnlijk ook wel.
Wie interesse heeft kan altijd wel een club in zijn buurt vinden voor de basiscursus, de HAREC zal wat meer moeite of afstand vergen.
Bye, Maurice
-
- Premium Member
Wat ik toch niet 100% percent begrijp aan het radioamateur 'hobby' (neem me de vraag niet kwalijk):
radioamateurisme bestaat erin om verbinding op te zetten met andere mede hobbyers in dezelfde radioband? Ben ik hierin al juist?
Over wat babbelen jullie dan zoal? Zijn er soort van discussiegroepen ofzo?
Nogmaals: neem me niet kwalijk, maar ik zie hierin niet echt de 'lol'?
Kan iemand me dat iets beter verduidelijken?
Ik gebruik zulke toestellen voor nuttige communicatie met vrienden, maar de clue van het hobby radioamateur heb ik niet echt helemaal begrepen, kan iemand me dat verduidelijken? Thx
radioamateurisme bestaat erin om verbinding op te zetten met andere mede hobbyers in dezelfde radioband? Ben ik hierin al juist?
Over wat babbelen jullie dan zoal? Zijn er soort van discussiegroepen ofzo?
Nogmaals: neem me niet kwalijk, maar ik zie hierin niet echt de 'lol'?
Kan iemand me dat iets beter verduidelijken?
Ik gebruik zulke toestellen voor nuttige communicatie met vrienden, maar de clue van het hobby radioamateur heb ik niet echt helemaal begrepen, kan iemand me dat verduidelijken? Thx
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... maar aan een verbinding zijn veel aspecten... eerst en vooral de zender/ontvanger (kan je zelf bouwen), de antenne's (kan je zelf bouwen en optimaliseren), de gebruikte mode (voice, maar ook data - kan je zelf een eigen protocol schrijven dat bv. veel storingen kan verdragen), de afstand (lokaal of andere kant van de wereld), ...cyberbozzo schreef:radioamateurisme bestaat erin om verbinding op te zetten met andere mede hobbyers in dezelfde radioband? Ben ik hierin al juist?
Het babbelen is eerder het sociale aspect... hier "babbelen" we toch ook maar... daar is het dus allemaal veel interactiever en met mensen die dezelfde hobby hebben.cyberbozzo schreef:Over wat babbelen jullie dan zoal? Zijn er soort van discussiegroepen ofzo?
Welke "lol" beleef je hier op het forum ? Vermoedelijk dat je iets kan leren van anderen ?cyberbozzo schreef:Nogmaals: neem me niet kwalijk, maar ik zie hierin niet echt de 'lol'?
Dat is eigenlijk het verschil tussen CB en radioamateurisme... bij het eerste gaat het enkel over babbelen, bij het tweede gaat het over de techniek erachter.cyberbozzo schreef:Ik gebruik zulke toestellen voor nuttige communicatie met vrienden, maar de clue van het hobby radioamateur heb ik niet echt helemaal begrepen, kan iemand me dat verduidelijken? Thx
-
- Elite Poster
Er mag niet gepraat worden over religie, politiek e.d. Strikt genomen mag je alleen technische info uitwisselen.cyberbozzo schreef:Ik gebruik zulke toestellen voor nuttige communicatie met vrienden, maar de clue van het hobby radioamateur heb ik niet echt helemaal begrepen, kan iemand me dat verduidelijken? Thx
In de praktijk praat men over zowat alles (behalve "gevoelige" onderwerpen). De vraag beantwoorden voor "alle" radio amateurs is onmogelijk. Sommigen voeren ellenlange conversaties over één of ander zelfbouwproject, anderen maken 3 contacten per minuut tijdens een contest waarbij gewoon een signaalrapport en een volgnummer o.i.d. uitgewisseld worden. Sommigen gebruiken "phone", anderen CW (morse) en weer anderen digitale modes (te veel om op te noemen). Sommigen zijn tevreden met lokale contacten voor anderen moet het de andere kant van de wereld zijn.
In short, De hobby is zo breed dat iedereen er wel een andere kijk op heeft.
Ik heb verschillende keren mijn HF TRX meegenomen en vanuit een (huur)auto contact gemaakt met het thuisfront vanuit verschillende landen. Altijd prettig om dit te kunnen doen
Bye, Maurice
-
- Premium Member
Hoe maak je dan concreet contact met je thuisfront?
Jij zend met je radio naar een soort van repeaterstation vermoed ik, dat zend terug door naar een andere repeater, en uiteindelijk ontvangt een repeater dat in de buurt van je thuisfront, die je zo kunnen horen?
Dit gaat toch niet point to point? Of pikt die repeater in het foreign land dat op, zend dat door over internet en een repeater in de buurt van je thuiswoonst zend die signaal terug radiografisch uit?
Of hoe werkt dit ongeveer concreet?
Jij zend met je radio naar een soort van repeaterstation vermoed ik, dat zend terug door naar een andere repeater, en uiteindelijk ontvangt een repeater dat in de buurt van je thuisfront, die je zo kunnen horen?
Dit gaat toch niet point to point? Of pikt die repeater in het foreign land dat op, zend dat door over internet en een repeater in de buurt van je thuiswoonst zend die signaal terug radiografisch uit?
Of hoe werkt dit ongeveer concreet?
-
- Elite Poster
We spreken een frequentie af en roepen daarop aan. De frequentie kies je in functie van de propagatie Tijdens onze rondreis in Ijsland was dat op 20m (14.306 waar nogal wat belgen op vakantie luisteren). Ik heb toen alle dagen gewoon contact kunnen gouden (tijdens de rit regelmatig vuurtorens geactiveerd, dus actief van aan een vuurtoren die een referentienr heeft en die je dus kan "verzamelen") Meestal waren het toen knalharde signalen. In Schotland kozen we voor 40m (7.055) met soms contacten op 20m. Vanuit Zuid-Afrika kozen we voor 20 en 15m. Niets repeater dus maar een welgekozen frequentie(band) volgens tijd van het jaar/dag, propagatie... En de goede afspraak dat wanneer de frequentie al in gebruik is up 5 te proberen.
Dus "point to point"
Dus "point to point"
Bye, Maurice
-
- Premium Member
Nice om te horen (tenminste nu eens een ietwat duidelijkere uitleg dan ik op al die radioamateur sites vind).
Ik ken er niet veel van, dus excuseer me mocht het een domme vraag zijn: met hoeveel watt zend jij dan zoal uit vanaf de andere kant van de wereld?
Als je inderdaad al rekening moet gaan houden met de propagatie (even opgezocht op google wat dat betekent), dan moet je er inderdaad wel al wat van kennen, wist niet radioamateur toch eigenlijk zo technisch was.
Ik ken er niet veel van, dus excuseer me mocht het een domme vraag zijn: met hoeveel watt zend jij dan zoal uit vanaf de andere kant van de wereld?
Als je inderdaad al rekening moet gaan houden met de propagatie (even opgezocht op google wat dat betekent), dan moet je er inderdaad wel al wat van kennen, wist niet radioamateur toch eigenlijk zo technisch was.
-
- Deel van't meubilair
Voor zover ik weet heeft men dit niet in Europa... in de USA heeft men wel repeaters die gelinked zijn. Sinds de opkomst van het internet linked men wel repeaters met elkaar over internet... de eerste methode noemt EchoLink (hier geef je via DTMF op een repeater de instructie hem te linken met een andere repeater) en de nieuwste methode is DSTAR (is volledig digitaal en werkt zo'n beetje als GSM, je moet enkel de call ingeven van het andere station... het systeem weet wel waar die op aarde is).cyberbozzo schreef:Jij zend met je radio naar een soort van repeaterstation vermoed ik, dat zend terug door naar een andere repeater, en uiteindelijk ontvangt een repeater dat in de buurt van je thuisfront, die je zo kunnen horen?
Er zijn geen domme vragen... enkel domme antwoorden Het benodigde vermogen is afhankelijk van verschillende factoren... propagatie, antenne's, frequentie, ... maar in ideale omstandigheden kan je met minder dan 10 Watt een perfect signaal hebben met de andere kant van de wereld.cyberbozzo schreef:excuseer me mocht het een domme vraag zijn: met hoeveel watt zend jij dan zoal uit vanaf de andere kant van de wereld?
Veel kandidaten ook niet... ze denken dat ze een eenvoudig examen moeten doen (wat een HAREC examen zeker niet is, je kan het vergelijken met de richting electronica inclusief HF materie) en dan plots internet niet meer nodig hebben (als je wil chatten ben je beter met MSN ).cyberbozzo schreef:wist niet radioamateur toch eigenlijk zo technisch was.
-
- Elite Poster
Dat varieerde. Meestal 50-100W maar in huurauto's was dat soms met 25-30W omdat ik soms niet rechtstreeks aan de batterij kon en dus de 12V van de aanstekerplug gebruikte (en een enkele keer om de "kerstboom van lichtjes" op het dashboard te vermijden bij meer vermogen )cyberbozzo schreef:met hoeveel watt zend jij dan zoal uit vanaf de andere kant van de wereld?
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Hier kan je al mee op weg: http://uba.be/nl/uba/uba-sectiesKenw00t schreef:Is er ergens een site met links naar alle clubs in Vlaanderen?
Bye, Maurice
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 81 keer
Vergeet de VRA niet, hé: http://www.vra.beon4bam schreef:Hier kan je al mee op weg: http://uba.be/nl/uba/uba-secties
Beste 73
Laatst gewijzigd door jaker 01 nov 2015, 14:27, in totaal 1 gewijzigd.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
-
- Deel van't meubilair
Officiel mag je dergelijke toestellen ook enkel kopen mits het voorleggen van je vergunning.Kenw00t schreef:Trouwens die Kenwood en vooral Icom toestellen zijn niet goedkoop. Ze zijn online bijna ook nergens te koop.
Online aankopen is dus praktisch niet echt mogelijk... je gaat dus best eens langs in een shop.
Tja, en wat is duur als ik zie dat mensen 800 euro geven aan een iPhone, 500 euro aan een tablet, 1500 euro aan een 3D printer, ... je kan het dus zo duur maken als je wil (er zijn transceivers van 100 euro en van 10.000 euro).
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Hier misschien een leuk projectje voor de radioamateur, helaas heb ik geen licentie en zal ik het dus maar niet proberen
http://hackaday.com/2013/03/21/wspr-tra ... r-hacking/
http://hackaday.com/2013/03/21/wspr-tra ... r-hacking/
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Moderator
- Contacteer:
De radio die daar stond was niet van mezelf, maar van een andere UB gebruiker (Kitt, ON4TOP). Het specifieke gebruik hiervan was om korte QSO's te maken met het thuisfront alsook voor wat te spelen met APRS.Kenw00t schreef:krisken, wat zijn jouw specifieke radio use cases dan in dat appartement?
Is er ergens een site met links naar alle clubs in Vlaanderen? Trouwens die Kenwood en vooral Icom toestellen zijn niet goedkoop. Ze zijn online bijna ook nergens te koop.
Overigens mijn vader is zelf ook radioamateur, ON7ARQ (sectie TLS, ex-ON1ARQ) en woont op een paar honderd meter van de inmiddels welgekende ON4UN
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Ow euhm sorry Vuurvos...ik ben opgegroeid me die termen :$
Voor ON4UN zie http://goo.gl/maps/Oe4TX
Je ziet ook mooi de draadantennes hangen (decametrische banden) over het veld van hem
Voor ON4UN zie http://goo.gl/maps/Oe4TX
Je ziet ook mooi de draadantennes hangen (decametrische banden) over het veld van hem
Telefonie = EDPnet + OVH