Einde van het internet ?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Konda schreef in het topic bbox3 iets merkwaardigs: einde vh internet ? Vuurvos reageerde daarop.
Best wel interessant maar had niets te maken met de bbox3, daarom start ik zelf maar een nieuw topic.
Ik herhaal de belangrijkste passage:
vuurvos schreef:
konda schreef:2014, zou me niet verbazen dat het internet tegen dan niet meer bestaat en dat we het tegen dan zullen moeten stellen met een paar websites die nog worden toegestaan.
Sorry, ben je nu écht nuchter om zo iets te stellen ? Het internet zou niet meer bestaan ? Heb jij eigenlijk enig idee voor wat het internet staat ? Het INTERNET bestaat al sinds eind de jaren ZESTIG. Het internet heeft verschillende functies zoals FTP, eMail, chat, telnet, SSH, usenet, ping, traceroute, etc.

Het is pas sinds 1989 dat het WWW bestaat, uitgevonden door de Brit Tim Berners-Lee en de Vlaming Robert Cailliau in het CERN in Genève, Zwitserland. Het WWW werd weliswaar pas "public domain" op 30 April 1993. Mijn eerste ervaring met het WWW moet ergens eind 1994 gesitueerd worden met als browser Netscape Navigator 1.0 (gebaseerd op NCSA Mosaic).

Dat het internet, die de ruggengraat vormt van al deze diensten met het WWW als grootste dienst, dus zou verdwijnen is klinklare nonsens.
Nu ik geloof zelf ook niet dat het internet compleet zou verdwijnen over enkele jaren. Maar het kan er wel heel anders uitzien (met veel meer beperkingen)...

Trouwens, zelfs Robert Cauillau zelf is er niet zo gerust in: ik zag hem een -vrij warrige- lezing geven einde vorig jaar. De google's, apple's en facebooks van deze dagen stemden hem ook ongerust... ("in de gaten te houden")

Wat ik ervan denk:
Het is toch een feit dat je een dienst als facebook ver af staat van het 'open' idee van het www. Facebook is eigenlijk een gesloten systeem met een aansluiting op het www. Stel dat haast iedereen op facebook zit, dan zal het voor FB gemakkelijker worden om hun eigen emailsysteem als de standaard te promoten. Als het dan zover komt dan bepaalt facebook dus hoe email werkt en wie er toegang tot heeft. Ook de technische aspecten ervan liggen dan volledig in handen van 1 private firma ...

En wat ondemocratische regimes betreft en hun mogelijkheden tot het nemen van internetbeperkingen: Vuurvos, ik denk dat je iets teveel belang hecht aan internethackers, technisch heel onderlegde internetgebruikers etc, welke strijden voor een vrij internet.

Je gaat ervan uit dat zij het internet wel open zullen houden bij een blokkage door de bevelhebbers.
In theorie heb je gelijk, er zal altijd wel een technische uitweg gevonden worden door zo'n mensen. Alleen is maar een heel beperkt aantal mensen daarvan op de hoogte. De normale internetgebruiker heeft zelfs geen weet hoe hij een dns blokkade moet omzeilen. (vb the pirate bay dns blokkade blijkt dan toch effectief te zijn volgens de recentste berichten, dit nieuwsfeit bewijst deze stelling).

Google
Een firma als Google is ook helemaal anders hier in Europa dan bv. in China. Hier zijn ze marktleider, trekken zich niet al te veel aan van vragen van democratische landen omtrent (schending van de) privacy van Eu-burgers (en zullen dus in een procedureslag geraken zoals MS in de jaren 90).

In China echter zijn ze geen marktleider maar willen er weldegelijk actief blijven. Daar gaan ze echter in op elke vraag van de - door de meeste mensen toch beschouwd als een niet zo democratische - regering.
Ze censureren de zoekresultaten. En als de Chinese overheid ze wat verder onder druk zetten voor een of andere dissident te kunnen opsporen overhandigen ze ook nog eens hun gegegevens over die persoon. Dit alles om hun zakelijk belang veilig te stellen en dus in China te kunnen blijven.

Ook daar zijn wel ondergrondse verzetsbewegingen en dergelijke die wel nog vrij kunnen contact zoeken op internet met het westen, maar ook daar gaat dat eigenlijk over een marginale minderheid. De overgrote meerderheid zijn bv boeren op het platteland en die zullen er zich nooit van bewust worden dat ze het moeten stellen met halve waarheden. Zelfs niet als ze eens kunnen googlen.
China is dus een goed voorbeeld van hoe het internet er ook zou kunnen uitzien (volledig gecontroleerd en gecensureerd door overheid) en het is waarschijnlijk dat ongeveer dat Konda bedoelde ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Je mag internet en WWW niet verwarren. De titel zou, volgens mij, "Einde van het Wereldwijde Web ?" moeten zijn.
Het is toch een feit dat je een dienst als facebook ver af staat van het 'open' idee van het www. Facebook is eigenlijk een gesloten systeem met een aansluiting op het www. Stel dat haast iedereen op facebook zit, dan zal het voor FB gemakkelijker worden om hun eigen emailsysteem als de standaard te promoten. Als het dan zover komt dan bepaalt facebook dus hoe email werkt en wie er toegang tot heeft. Ook de technische aspecten ervan liggen dan volledig in handen van 1 private firma ...
Ik ben er nog zo zeker niet van dat Facebook alles overheersend zal zijn of nog zal groeien. Het zou best mogelijk zijn dat ze op een bepaald moment veel klanten gaan verliezen. En dat hun eigen emailsysteem ons door de strot zou worden geduwd vind ik niet realistisch.
Een firma als Google is ook helemaal anders hier in Europa dan bv. in China. Hier zijn ze marktleider, trekken zich niet al te veel aan van vragen van democratische landen omtrent (schending van de) privacy van Eu-burgers (en zullen dus in een procedureslag geraken zoals MS in de jaren 90).
Er kan een dag komen dat er iemand met nog veel straffere algorithmen een nieuwe zoekmachine begint en het belang van Google kan dan ook pijlsnel naar beneden gaan. Heb vroeger t.a. vele andere zoekmachines gebruikt waaronder Yahoo, Altavista, ...
In theorie heb je gelijk, er zal altijd wel een technische uitweg gevonden worden door zo'n mensen. Alleen is maar een heel beperkt aantal mensen daarvan op de hoogte. De normale internetgebruiker heeft zelfs geen weet hoe hij een dns blokkade moet omzeilen. (vb the pirate bay dns blokkade blijkt dan toch effectief te zijn volgens de recentste berichten, dit nieuwsfeit bewijst deze stelling).
Jan met de pet kent The Pirate Bay niet eens.
China is dus een goed voorbeeld van hoe het internet er ook zou kunnen uitzien (volledig gecontroleerd en gecensureerd door overheid) en het is waarschijnlijk dat ongeveer dat Konda bedoelde ...
China is inderdaad een goed voorbeeld. Maar om nu te stellen dat het internet/www ten einde gaat, sorry, dat is vele bruggen te ver.
LukeSBE
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Wat je daar over Facebook zegt, doet me denken aan mijn begintijd als internaut:

In den beginne, héél, héél lang geleden was ik ingeschreven bij CompuServe, een gesloten dienst met eigen fora, interessesferen, email, enz.

Denk je echt dat we 30 jaar terugkeren in de tijd?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Facebook is één van de vele hypes die binnen enkele jaren zal vervangen zijn door de volgende hype (tal van bedrijven zijn Facebook hier trouwens al in vooraf gegaan).

Het voordeel van internet is dat de keuze bij de gebruiker ligt... als jij morgen het idee hebt dat Facebook niet voldoet stap je gewoon over naar iets anders (en alternatieven zullen er altijd zijn, misschien niet altijd even populair maar desnoods maak je er zelf één).

Verwar ook niet het internet (communicatie netwerk) met de diensten die erop beschikbaar zijn !
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

@ Luke: inderdaad, BBSen, waar is de tijd :wink: Met de geweldige snelheid van 2400 baud !
Verwar ook niet het internet (communicatie netwerk) met de diensten die erop beschikbaar zijn !
Daar had ik het al over toen de discussie nog niet was afgesplitst.

Internet = mail + FTP + Telnet + SSH + Usenet + IRQ + + + + + en ook .... het WWW !
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

vuurvos schreef:Je mag internet en WWW niet verwarren. De titel zou, volgens mij, "Einde van het Wereldwijde Web ?" moeten zijn.
Daar heb je een punt. Maar internet was gewoon niet interessant voor de massa. Dat werd het pas na de ontwikkeling van het WWW. Bijgevolg worden beide termen tegenwoordig door elkaar gebruikt.
"Einde vh WWW" zou dus inderdaad beter zijn als topictitel en wat mij betreft is nog beter: "Einde vh ongecensureerde, vrije WWW"
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

Voila, nu zijn we er. 't Is zoals met de smarphones vandaag de dag, je kan er van alles mee doen, dit en dat etc. en oh ja, je kan er ook mee bellen :-D
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

r2504 schreef:Facebook is één van de vele hypes die binnen enkele jaren zal vervangen zijn door de volgende hype (tal van bedrijven zijn Facebook hier trouwens al in vooraf gegaan).
Voorspelling komt al uit:

Tieners dumpen Facebook massaal voor Instagram

Volgens technologiewebsite CNET is Facebook de strijd om tieners aan het verliezen. De techsite meldt dat steeds meer jongeren het sociale netwerk laten voor wat het is en kiezen voor kleinere alternatieven als Instagram.

Pubers zouden Facebook te ingewikkeld vinden, niet 'geheim' genoeg vinden en ze zouden er te veel ouders en andere familieleden op tegenkomen. Waarom juist Instagram - ook eigendom van Facebook - er zoveel garen bij spint, is niet helemaal duidelijk. Een verklaring zou kunnen zijn dat ouders de dienst niet als sociaal netwerk beschouwen, maar puur als foto-uitwisseldienst. Hetzelfde geldt min of meer voor chatdienst SnapChat.

Volgens CNET is het te hopen dat Facebooks eigen medewerkers het netwerk ook een beetje beu beginnen te raken, want alleen op die manier zou er op tijd kunnen worden ingegrepen om de zaken te vernieuwen.

Dat sociale netwerken niet voor eeuwig hoeven te zijn, bewees MySpace. De dienst raakte in razendsnel tempo uit de gratie toen Facebook aan zijn opmars begon.

Bron: HLN
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

vuurvos schreef:Voila, nu zijn we er. 't Is zoals met de smarphones vandaag de dag, je kan er van alles mee doen, dit en dat etc. en oh ja, je kan er ook mee bellen :-D
ik ben het niet met je eens! :p
als ik met de gemiddelde smartphone BEL dan moet ik hem na <8u opladen!
dus ze zijn duidelijk NIET gemaakt om mee te bellen (enkel smsen surfen en games, dan gaat die 24u mee...)

dat pubers facebook dumpen voor instagram.. nja, dat ze facebook dumpen kan ik inkomen.
en dat ze er teveel familie tegenkomen ook (is gewoon zo)

maar naar instagram... blergh
zaken zoals instagram en pinterest ask.com doen me me pas echt oud voelen ondanks dat ik dus jonger ben dan 62% ofzo van UB (ala leeftijdspoll)

facebook heb ik destijds aangemaakt "om van het gezeur af te zijn" met al die invites enzo.
en toegegeven, het heeft zijn voordelen (chatfunctie van FB vervangt bv al jaren MSN voor mij).
maar die andere zaken? ik zal er wel te oud voor zijn om ze te snappen zeker :)
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Dat uw smartphone langer meegaat als je games speelt dan als je belt, daar geloof ik ook niets van :)
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Instagram is opgekocht geweest door facebook dus op zich geen vuiltje aan de lucht voor hen. Is gewoon een kwestie vqn ander instrument voor een ander doelpubliek. Je rijdt toch ook niet in dezelfde wagen als je pa? ;)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

Klopt, en dat hadden ze bij FB goed ingeschat om er zo maar eventjes 1 miljard dollar voor te betalen. Toch zijn er ook kritischer geluiden te horen, kijk hier
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”