Bizar probleem - hoop dat iemand iets meer weet.

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Marillian
Starter Plus
Starter Plus

Hoi,

Vergeef me de chaotische info.

Abbo: Fibernet XL

Setup:

Code: Selecteer alles

NIU -> Motorola SBV6120E -> DLink switch (standaard bij TN) -> Digicorder
                         -> Linksys E4200 v1 met firmware 1.0.05 -> desktop
                                                                -> NAS
                                                                -> WiFi met Macbook Pro, Win 7 x64 laptop en Android Phone
Probleem:
Enkele keren per week lijk ik verbinding te verliezen, als ik dan check :
- Router heeft IP
- Speedtest.telenet.be laadt heel traag, als ik dan toch een test kan doen : snelheid 0.03Mbps down, 4.5Mbps up (upload blijft dus ok)

Testen uitgevoerd:
- Switch heb ik de laatste maand 3 keer vervangen (door een nieuw toestel btw)
- Router werd reeds vervangen
- Bekabeling werd reeds vervangen
- Na een tech interventie werd NIU en modem vervangen, een tijdje ging het goed, zelfde probleem is er weer.

Bij een storing, probeerde ik digicorder eraf, switch ertussenuit (dus momenteel geen interactieve opties op digicorder), rechtstreeks bekabeld op de router, rechtstreeks op de modem. Ik krijg het enkel verholpen door de NIU EN modem EN router uit te schakelen.

Telenet ziet geen verbrekingen, volgens hen (net gebeld) ligt het sowieso intern omdat ik een router gebruik, want de modem doet het perfect.

Ik hou momenteel een logboek bij van storingen en stappen die ik onderneem om eht te verhelpen. De enige constante die ik tot nu toe kan zien is dat het meestal gebeurt als ik mijn VPN verbinding actief heb. Als *iemand* nog een pointer heeft, please let me know?

(ps. Ik heb tevens de tech specs van de modem opgezocht, deze zou een intern IP van 192.168.1.1 hebben, mijn linksys heeft dit ook, dus heb ik de linksys aangepast. Niet dat het belang zou hebben, maar elke variable die ik kan beïnvloeden wil ik op een constante waarde hebben)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een klassieker is het D-Link switchje wat niet echt van goede kwaliteit is... maar aangezien je dat reeds vervangen hebt zou het probleem oplost moeten zijn.
Marillian
Starter Plus
Starter Plus

Op dit moment hangt er zelfs geen switch meer tussen (kwestie van zeker te zijn), en nog stelt het probleem zich.

Ik heb zelfs de elektriciteit door een bevriende electricien laten nakijken... Dacht dat het misschien de stekkerdoos zou zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Marillian schreef:en nog stelt het probleem zich
En heb je dan ook het snelheidsprobleem ?

Op zich zou ik dan TN contacteren en hen laten kijken... als ze dan remote je modem resetten en het probleem is opgelost kunnen ze niet anders dan erkennen dat er iets fout is met hun modem aangezien jij niets gedaan hebt. Simpel... al zal het dat aan de telefoon waarschijnlijk niet zijn (het niveau is daar vaak bedroevend).
Marillian
Starter Plus
Starter Plus

Vanavond nog, terwijl de switch en digicorder volledig uit het netwerk waren.
Volgende storing bel ik nog eens in.

(De tech vandaag gaf me een hele uitleg over hoe een IP adres uniek is, terwijl ik over 192.168.1.1 van de modem en 192.168.1.1 router bezig was... Hij had het hele WAN/LAN ip niet mee denk ik.)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het IP-adres is geen enkel probleem indien het identiek is (in dit geval !)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Als de upload oké blijft en de downstream heel erg slecht wordt, is er misschien een probleem met signaal/ruisverhouding in een bepaalde frequentieband.
Stem tijdens zo'n internetstoring eens af op France 2 (394 MHz) of VOO FOOT HD ( 474 MHz) en kijk eens naar signaalkwaliteit/signaalsterkte.
Noteer in het logboek ook weersomstandigheden want nattigheid, vriezen en dooien kunnen ook ernstige signaalproblemen veroorzaken op (onbeschermde) coaxkabels.
Marillian
Starter Plus
Starter Plus

Zal ik doen Raf, bedankt...

Het is gewoon 1 van die dingen waar je gek van wordt, ik kan het totaal niet tracen. Ik geef toe, misschien heb ik iets gemist - bedoel zelfs tech savvy mensen kunnen kleine details missen. Maar ik weet het niet meer.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

raf1 schreef:Noteer in het logboek ook weersomstandigheden want nattigheid, vriezen en dooien kunnen ook ernstige signaalproblemen veroorzaken op (onbeschermde) coaxkabels.
Klopt. Ik ken iemand die een paar winters geleden absoluut geen upload had, en zwaar verminderde download, in heel de straat.
Telenet wou maar niet geloven dat het niet aan zijn modem lag. Een van zijn buurmannen wist hem te zeggen dat er waarschijnlijk waterinsijpeling in de distributiekast was, en dat de ijsvorming het contact verbrak. En ja hoor, de eerste dag van de dooi en het signaal was direct terug gerepareerd.
De grootste miserie is altijd wanneer het probleem buitenshuis ligt, want de helpdesk gaat ervan uit dat het per definitie de user is die iets stoms heeft gedaan. Best dus je pc rechtstreeks op de modem aansluiten, lan op lan, wanneer je de helpdesk belt. Ook een reserve lankabel en een laptop zijn handig. Dan kan je direct anticiperen op "het is je pc" en "het is je kabel". En dan zitten ze vast en moet het wel hun infrastructuur zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Ik zit nu sinds een paar dagen ook met een gelijkaardig probleem. Maar dan mrt de wireless van zo een nieuwe modem/router.
Ik krijg er zo goed als geen download uit (altijd error bij speedtest.net). Upload kan hij zo niet meten, en heb het via de rest nog niet getest. Het rare wat ik bij mij heb, is dat de privé niet werkt, maar de homespot werkt wel weer goed. Interactiviteit van de digicorder is ook weg gevallen. Maar dit is wel via de kabel. Zou het misschien te maken hebben met die nieuwe software voor yelo?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Marillian
Starter Plus
Starter Plus

Nu dat je die kast vermeldt, wat ik wel weet is dat bij een technische interventie de tech in dat verdeelkastje (tussen mijn woning en de buren) keek, daar zat -- wel de mieren hadden de vorm van die kast aangenomen (letterlijk). Plastiekje errond is ook beschadigd. Misschien dat? >.< De buren zijn zeker geen hevige TN users. (Ik ben zelfs niet zeker of zij TN hebben, come to think of it...)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”