packetloss edpnet?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Subbieh
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 5 keer

Joachim schreef:
skills schreef:Ondertussen moeten wij dit allemaal zomaar slikken en blij zijn met een compensatie van 1 euro zoals Subbieh eerder aanhaalde, of zijn er misschien andere dingen aan de hand bij edpnet die de resem van problemen in de afgelopen maanden verklaren ?
Compensaties zijn contractueel niet van toepassing bij kleinere onderbrekingen op onze instapabonnementen, vanzelfsprekend begrijpen we dat een onderbreking als erg storend ervaren wordt, en kan er steeds contact opgenomen worden met onze ombudsdienst.
Sorry, dit is een slecht argument. Telenet lag er voor de meeste gebruikers misschien 8 uur uit en kregen allemaal een zeer grote compensatie. Wij liggen er veel vaker uit, zelfs 1x 24 uur en nu al weken dit packetloss probleem en krijgen een compensatie van €1.
skills
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 28 keer

Het packet loss probleem lijkt voorlopig weer even van de baan. Mogen we er nu van uit gaat dat het permanent is opgelost of niet ? Want daar heerst precies wat verwarring rond ..

En hoe komt het eigenlijk dat we zoveel extra packet loss zagen bij een fibercut ? Dat de latency omhoog gaat als edpnet traffiek moeten herrouteren, dat kan ik allemaal begrijpen, maar packet loss zou nooit mogen optreden.
EDPnet beschikt toch over een redundant netwerk ? Of zijn de backup links van edpnet gewoon veel te laag van capaciteit ?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

subbieh? telenet klanten kregen een grote compensatie?

1) als ik me niet vergis, was de compensatie 1 film... had je geen digitale tv kreeg je niks
2) een hele dag - op zondag - eruit liggen in heel vlaanderen is nog net iets anders als "slecht werken"
3) er zijn geen compensaties aan een "best effort" contract (probeer maar eens compensatie te krijgen als je een halve dag zonder stroom of water zit, kan je ook naar fluiten)

wees blij dat je een euro krijgt.
indien dat niet goed genoeg is, sluit een SLA af of ga naar een andere provider (en krijg daar dan vervolgens niks)

je kan moeilijk verwachten dat je 50 euro betaalt, en dan 30 euro compensatie krijgt omdat het wat minder goed werkt...

rekensommetje:

50 euro / maand = 50 / 30 dagen = 1.67 euro / dag = 0.07 euro / uur.
dus als je er 1 uur / maand VOLLEDIG niet op kan, heb je (aan 50 euro / maand) "recht" op 0.07 euro compensatie.

en dat is dus mits goodwill (want je hebt geen SLA) en mits je geen gebruik kan maken van de verbinding.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Er is op dit ogenblik een fibercut in Duitsland.

De route van mijn servers bij hetzner gaat ook via level3 Brussel Amsterdam Dusseldorf Frankfurt ipv directer.

ovh :

http://weathermap.ovh.net

http://travaux.ovh.net/?do=details&id=8099
FS#8099 — Francfort < > Bruxelles
Concerne le projet— Reseau Internet et Baies
Type de tâche
Incident
Catégorie
tout le reseau
Etat
En cours
Pourcentage effectué

Détails
Nous avons un incident sur le lien entre Francfort et Bruxelles.

Nous investiguons.
Commentaires (2)
Commentaire de OVH - mercredi, 20 février 2013, 18:29
Nous avons eu confirmation d'une coupure de fibre entre Francfort et le site d'ampli de Katzenelnbogen en DE. Nous n'avons pas d'ETR pour l'instant. Les équipes du mainteneur du cable sont déployés pour trouver l'origine de la coupure.

Commentaire de OVH - mercredi, 20 février 2013, 21:40
La coupure de fibre a été localisée par les équipes sur place.
Subbieh
Starter Plus
Starter Plus

Splitter, het gaat niet enkel om dit probleem.
De hoeveelheid problemen die wij de afgelopen maanden hebben ondervonden is belachelijk.
- 3x volledig Oost- en West-vlaanderen plat. Toevallig Oost-Vlaaming. 1x ervan was 24 uur en ook in het weekend!
- Al WEKEN lang dat packetloss probleem.
- Dan een kapotte netwerkkaart
- ...

Moeten we dan blij zijn met een compensatie van €1?
Ik vind van niet.
Ja, we hebben misschien geen SLA maar EDPNet staat erop dat hun klanten de beste service krijgen. Een compensatie regelen zie ik dan ook als klantenservice.
Ik verwacht geen compensatie van €30, neen maar een compensatie van €1 is gewoon belachelijk voor de vele problemen die wij de afgelopen maanden al gehad hebben!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

subbieh, again:

stel dat je er dus in totaal 3 *VOLLEDIGE* dagen geen gebruik van hebt kunnen maken...
dan kan je OP ZIJN MEEST 5 euro krijgen (als er goodwill is, want again: geen SLA dus geen verplichting)

ik geef je gelijk dat EDP absurd veel storingen heeft de laatste tijd, en het maakt als eindklant absoluut geen bal uit of het aan EDP of upstream ligt.
maar alweer: als je er echt niet meer mee kan leven, bel hen dan en vraag eventuele goodwill.
krijg je die niet (en dat recht hebben ze zeer zeker) dan heb je nog altijd de keus te veranderen van operator.

JA edpnet ligt er eigenlijk te vaak (half) uit.
JA dat is rot als eindklant
NEE dat wil niet zeggen dat je compensaties MOET krijgen
NEE het helpt niet dat je komt zeuren op een forum
JA je hebt keuzes: sluit een SLA af (en krijg centjes terug als er problemen zijn) of verander van ISP.

hoewel ik dus zeer zeker erin kan komen dat het rot is als het niet werkt, kan ik er niet inkomen dat je compensaties zou MOETEN hebben,
voor een residentieel abbo waar geen beloftes op gemaakt zijn (en de prijs naargelang is).
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Overigens als je het op de regel bekijkt is die tussenkomst van €1 zelfs correct. Kijk wat je betaald per maand, kijk hoeveel uren er in een maand zijn en hoeveel uur je downtime hebt gehad. En maak de berekening...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
skills
Member
Member

Zelfs met een SLA zal je nooit meer kunnen krijgen dan de waarde van het abonnement, dus daar zou je dezelfde compensatie krijgen.

Het probleem voor subbieh zal voornamelijk perceptie zijn, want 1 euro is nu eenmaal een belachelijk bedrag voor de problemen die er (geweest) zijn, echter staat het wel volledig in verhouding met hetgeen maandelijks betaald wordt.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

straks krijgen we hier weer het verwijt dat userbase "te veel pro edpnet" is :p

overigens: klein detail, ik verwacht persoonlijk HOGERE compensaties van belgacom en telenet, dan van de andere isp's.
reden hiervoor is simpel: BGC/TN zijn de grootste EN de ENIGEN met een VOLLEDIG eigen netwerk.

als er dus bij hun problemen zijn, zijn zij ook 100% verantwoordelijk imho, en hebben ze zeer zeker voldoende assets om klanten te compenseren buiten proportie. (hoewel ook daar de residentiele abbo's geen SLA hebben)
olo's hebben minder middelen en gaan dus geen buiten proportionele compensaties geven.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

bij mij ook packet losses, ca. 20%. Ben er eerder toevallig op uitgekomen omdat ik veel disconnects heb met de FB7360. Ben in overleg met edpnet hieromtrent. Blijkt dat mijn lijn om 1 of andere reden ook niet optimaal is. Raar. Heb enkel nieuwe modem aangesloten. Moet wel bekennen dat met de FB7170 er ook af en toe disconnects waren. Maar nu gebeurt het soms na 5 minuten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Net nog eens gepingd naar dezelfde adressen als verleden keer, geen packetloss bij edpnet :-)
skills
Member
Member

Momenteel ervaar ik weer een packet loss van ongeveer 0.5% op het edpnet netwerk, zoals gewoonlijk richting duitsland

De grootste boosdoener zit hier
6. router02.ffanc.de.edpnet.net 0.5% 10 1993 2003 9.3 114.7 14.9

sintniklaas en amsterdam blijven beperkt tot ongeveer 0.1%
4. router01.sn.edpnet.net 0.1% 2 2052 2054 2.4 299.1 28.5
5. router03.adamtel.nl.edpnet.net 0.1% 2 2051 2053 5.8 110.0 14.4

Nog iemand die deze fluctuaties opmerkt ?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik zal even een test ernaar runnen.

(hetzner.de gaat via die bewuste routers)

Code: Selecteer alles

|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                             192.168.1.1 -   16 |  938 |  795 |    0 |    0 |    2 |    0 |
|                 bras05.sn.be.edpnet.net -    0 | 1505 | 1505 |   20 |   23 |   47 |   21 |
|       212.71.17.1.res.static.edpnet.net -    1 | 1501 | 1500 |   20 |   29 |  264 |   28 |
|          router03.adamtel.nl.edpnet.net -    1 | 1491 | 1487 |   31 |   37 |   61 |   31 |
|            router02.ffanc.de.edpnet.net -    1 | 1501 | 1500 |   31 |   39 |   62 |   32 |
|                     decix-gw.hetzner.de -    1 | 1487 | 1482 |   31 |   41 |  125 |   33 |
|         hos-bb1.juniper3.rz2.hetzner.de -    1 | 1498 | 1496 |   35 |   44 |  122 |   35 |
|         hos-tr4.ms-ex3k2.rz1.hetzner.de -    1 | 1494 | 1491 |   35 |   43 |   71 |   53 |
|                          www.hetzner.de -    1 | 1501 | 1500 |   34 |   42 |   61 |   54 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
   WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider
Er is idd wat loss.
jgijsen
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Ook hier dezelfde problemen. Deze middag met momenten tegen de 10% loss richting Duitsland.
Ze zeggen steeds dat het opgelost is, maar ze zeggen zoveel...

Erg teleurstellend allemaal.
In het verleden werd zoiets opgelost. Nu krijg je enkel vage redenen waarom het mis gaat.
skills
Member
Member

Ik heb het eens de hele dag laten lopen om een beter beeld te krijgen:

6. router02.ffanc.de.edpnet.net 0.7% 134 17873 18007 1.5 146.3 13.2

Tijdens deze packet loss is de jitter hoger en ervaar ik onderbrekingen op het voip verkeer, dus het altijd terugkomende helpdesk excuus van "jamaar dat is icmp en dat is niet prioritair op ons netwerk" geloof ik ook al lang niet meer...

@Krisken als je meeleest, kan je mij eens een woordje uitleg geven over het volgende
http://sp01.amsterdam.nl.smokeping.me/? ... ewayEDPnet

Op deze pagina zie je bij last 30 hours op een bepaald moment een quasi vlakke lijn, en dan plots een hoop gehakkel. Nu wil het toeval dat het gehakkel op jouw grafieken steeds samenvalt met de momenten waarop ik problemen heb.
Kan je mij eens uitleggen wat dat gehakkel op jouw grafieken juist betekent ?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

@ skills

Krisken heeft mijn lijnen ook in die smokeping gezet.
Als je naar 1 lijn kijkt zie je een gelijkaardig patroon. http://sp01.amsterdam.nl.smokeping.me/? ... nmasterIP1

De 2e grafiek op die pagina, de 30 hours.
Geeft ping tijden aan, dat "gehakkel" betekend dat enkel het ping rond die periode hoger is. Dit wijst of op drukte op dat ip of op drukte op het gehele netwerk achter dat ip (edpnet). Ik zou zeggen dat het laatste het geval is. Bij mij is veel meer verkeer, mijn grafiek is bijgevolg ook onrustiger.
Mijn andere lijn http://sp01.amsterdam.nl.smokeping.me/? ... nmasterIP2
Verwerkt minder verkeer en is veel rustiger (http://sp01.amsterdam.nl.smokeping.me/? ... nmasterIP2)

Nu willen we naar packetloss kijken, kijk naar de kleur.
Groen is goed, 0%
blauw betekend packetloss. Bij de afbeelding van mijn lijn zie je enkele punten waarop er 1/20ste loss is.
Afbeelding
skills
Member
Member

Gunmaster hoe vaak en hoeveel tests doet die smokeping op 5 minuten ? Want als dit slechts enkele tests zijn, zal hij ook veel packetloss niet detecteren, zeker omdat het momenteel "maar" 0,7% is.
Echter zie ik toch relatief vaak blauw in de grafieken, dus packetloss wordt wel degelijk gedetecteerd, zoveel is duidelijk

Wat ik wel raar vind is bij volgende grafiek:
http://sp01.amsterdam.nl.smokeping.me/? ... nmasterIP2
Daar de 10 dagen overview is bijna een hele blauwe lijn, maar dat zal dan eerder aan jouw netwerk zelf liggen I suppose ?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Volgens mij doet die smokeping 20 pings elke 5 minuten.

Die lijn is inderdaad te blauw. Ik weet niet of dat aan mijn netwerk ligt, de ping request moet maar van modem naar router, de rest erachter heeft er niks mee te maken. Het enige verschil tussen mijn 2 lijnen, de eerste is business de 2e is consumer. Ik ga edp er is een mailtje over sturen als ik tijd heb :-)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ligt volgens mij aan de lijn zelf.
Dit is ook een EDPnet lijn : http://sp01.amsterdam.nl.smokeping.me/? ... ewayEDPnet

Telefonie = EDPnet + OVH
skills
Member
Member

Krisken daar zie je toch ook duidelijk het gehakkel op het moment dat de packet loss zich voordoet ?
Heel de zondag namiddag zijn er problemen geweest, en dat is ook exact wat je ziet op jouw laatste grafiek.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Er waren hogere pings, maar geen loss (ik zie groen).

Telefonie = EDPnet + OVH
skills
Member
Member

Dan kijk toch nog maar eens heel goed op uw "last 10 days" graph, daar zijn wel degelijk een aantal blauwe dots terug te vinden, of ge het nu graag hebt of niet.
En die blauwe dots komen voor wanneer er gehakkel is op uw graphs, en dus ook op de momenten dat ik problemen heb met packet loss op het edpnet netwerk.
Subbieh
Starter Plus
Starter Plus

Nu opnieuw packet loss, nog iemand?
skills
Member
Member

@subbieh mijn monitoring systemen hebt sinds de 24e niet meer geklaagd, kan je aangeven naar waar je de packet loss hebt, ik wil gerust ook even voor je testen.
Subbieh
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb niet gecontroleerd naar waar de packet loss gebeurd. Ik had gisterenavond wel opnieuw last van 2% packet loss.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”