Roken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bambipower schreef:Ik erger me veel meer aan de verklote buitenlucht van auto's, bussen etc...
Ook dat is niet prettig maar noemt men maatschappelijk nut (ik denk niet dat je dat van een roker kan beweren)... en ook dat is aan strikte regels onderworpen (CO2 uitstoot gaat jaar per jaar omlaag).
bambipower schreef:misschien is uw probleem wel, dat je u niet kan inleven in andersmans probleem : rookverslaving
Ik kan me perfect inleven met een verslaving... maar moet ik het daarom dan maar accepteren ?
bambipower schreef:Een rookverslaving vergelijken met een stinkende bek, of tegen benen pissen...
Voor het slachtoffer is het nochtans beide hetzelfde... het stinkt en het is allesbehalve prettig.

Dat het voor de persoon die het veroorzaakt moeilijker is om te stoppen met roken doet daar niets aan af.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

maatschappelijk nut? Welk nut heeft dat dan? Of bedoel je UW maatschappelijk nut
"Rookverbod gaat overheid 1 miljard euro kosten"
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... sten.dhtml

Dat miljard euro, daar kunnen we nu ook meer belastingen voor gaan betalen. Daar gaat uw maatschappelijk nut...
Ik kan me perfect inleven met een verslaving... maar moet ik het daarom dan maar accepteren
kmoet ik toch ook leven met uw maatschappelijk nut. Ik kan best leven zonder auto, waarom jij niet? Waarom leef ik al 50jaar zonder auto, en kan jij die van u niet 1 dag missen?
Maar jij vind dat wij uw luxe maar moeten accepteren, maar jij zou onverdraagzaam zijn voor andermans genot? Beetje zielig niet?
Voor het slachtoffer is het nochtans beide hetzelfde... het stinkt en het is allesbehalve prettig.
Tja, en ne barbeque stinkt ook, en als madam met de bontjas en haar duur parfumke naast mij komt zitten op de tram, dan moet ik ook naar lucht happen...

onverdraagzaam zijn, stinkt veel harder 8)
Laatst gewijzigd door bambipower 16 feb 2013, 23:42, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik heb wel het idee dat mensen die ooit gerookt hebben, kunnen aanvaarden dat er word gerookt net zoals bambipower dus. Mensen die het nooit gedaan hebben zullen zich ook meer verzetten tegen iets dat ze als hinderlijk beschouwen. Maar een roker vind dat dan weer aangenaam of riekt het niet meer omdat zijn geur-receptoren onder de nicotine verstopt zitten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bambipower schreef:maatschappelijk nut? Welk nut heeft dat dan? Of bedoel je UW maatschappelijk nut
Je stinkende bussen hebben volgens mij nog steeds maatschappelijk nut... alhoewel jij rijdt overal naartoe met je fiets hé.
bambipower schreef:"Rookverbod gaat overheid 1 miljard euro kosten"
Misschien moet je eens de studies lezen wat de gevolgen van roken de gezondszorg kosten. Nu ja, laat ons drugs legaliseren en er een taks op heffen dan heeft de overheid vast en zeker nog wat meer inkomsten... blijkbaar is voor jou iedere reden goed.
bambipower schreef:Ik kan best leven zonder auto, waarom jij niet? Waarom leef ik al 50jaar zonder auto, en kan jij die van u niet 1 dag missen?
Niet iedereen leeft onder de kerktoren... gelukkig maar of we zaten terug in de middeleeuwen (voor Groen! stemmers is het natuurlijk een natte droom)... al ben je waarschijnlijk nog zo naief om te denken dat morgen gerust iedereen in je dorp ook een job kan vinden in z'n eigen dorp ?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

dat artikel is van 2/03/12, en was een hypothese, hoe zit het met de echte cijfers ?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

god, wat gaat de discussie snel een pagina vooruit als je even een bad neemt... jezus.

ok, hier gaan we:
r2504 schreef:Wat jij thuis doet is jou probleem... wat je op een openbare plaats zoals een cafe doet niet. Daar toon je respect naar je medemens... maar da's tegenwoordig blijkbaar moeilijk
ik vind het eerder respect tonen dat je NU zou zeggen: kijk, de cafes die vinden "wij moeten toch rokers toelaten" mogen dat.
de andere cafes houden zich, zoals het NU is, aan het rookverbod.
zoals goztow eigenlijk zegt dus.
dat is respect tonen voor de kleine man die nog een eigen zaak heeft! (tenzij je een resem amerikaanse pubs wil die uitgebaat worden door een grote buitenlandse firma? dan maakt een kleine zelfstandige niks meer uit, inderdaad)
de "gewone man" hebben ze al hard kapot gemaakt voor de commerce: je ziet praktisch nergens nog een buurtslager, snoepwinkeltje, etc etc...
ook de dagbladhandel om de hoek kent vaak je naam niet meer.

dus, ik vind het niet zozeer moeilijk respect op te brengen, maar het respect dat ik heb ligt in dit geval bij de zaakvoerder en niet bij de niet-rokende potentiele klant.
en op dat vlak verschillen we van mening.
mailracer schreef: ALs ik met een paar rotte tanden en hierdoor met een goed stinkende adem steeds meer in jouw richting begin uit te ademen, ga jij dan niet met de vinger wijzen dat ik iets aan mijne stinkbek moet doen ?
zou ik nooit doen... ik zou mogelijk wel mij omdraaien of eventueel een ander plaatsje zoeken.
ik zou ook vast wel eens klagen tegen een kameraad naast me, maar jou ervoor afschieten? neuh.
dat zou teveel invloed hebben op het gezellige uitstapje dat we beide hebben.
DAT is respect en tolerantie (en of het nu eraan ligt dat je rookt, of een fysiek probleem hebt, of gewoon een krat look hebt zitten vreten, maakt daarbij weinig uit)

goztow: heroine snuiven aan tafel is weer een extreem voorbeeld, vermoed ik ? :)
maar ik ga het even aanpassen in het voordeel van mijn context:

je bent als NIET-roker *nooit* verplicht geweest om op een rokerscafe te gaan (er waren trouwens al jaaaaren niet-rokers secties)
als roker ben je nu dus *wel* verplicht op een niet-rokers cafe te gaan zitten (en draaien hoe je het wil, dat verandert iets aan de sfeer)

het punt dat je als niet-roker wel MOEST kiezen voor een rokerscafe omdat JIJ rokende vrienden had, HA!
dan moest je betere vrienden zoeken? ;)
maar serieus: ik heb in al die jaren nooit geweten dat er me door een niet-rokende vriend een cafe werd voorgesteld waar niet werd gerookt.
enfin, jawel, excuseer, 1x, maar dat was meer zo'n kaartspel-winkel-met-bar, dus in welke mate dat telt? (was overigens wel gezellig en als roker ging je dan gewoon even buiten)

als jij vrienden hebt die niet zonder heroine kunnen, dan is het toch ook JOUW keuze om die vrienden te houden?
en om hun gedrag te aanvaarden? niemand verplicht je daar namelijk toe.
als die heroine snuivende kameraad vervolgens naar zijn dealer gaat, ben je ook niet verplicht mee te gaan?
dus...

mailracer: ik vind nu, als ex-roker, dat sigaretten ook enorm stinken. dus geloof me, dat zal zeker niet de reden van de tolerantie zijn :)
maar een ex-roker kan zich inleven in het kamp van de roker en de niet-roker door ervaring.
een niet-roker kan dat gewoon onmogelijk.
(je kan als man niet zeggen hoe het voelt om met een k*t rond te lopen gezien je die niet hebt principe)

R: de studies wat het de overheid/gezondheidszorg kost & opbrengt heb ik hier al eens in een draadje gevoerd en zou ik écht graag uit deze draad houden.
daar is namelijk nog MEER verdeeldheid in dan de huidige discussie, terwijl deze best vrij aangenaam verloopt imho.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

echte cijfers? Dat heeft titanium al verteld.... en dan komen ze af 'dat is door de crisis' :roll:

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... rbod.dhtml

Rookverbod drijft aantal faillissementen en stopzettingen cafés ruim kwart hoger
Negen maanden geldt er nu al een totaal rookverbod in de horeca en de invloed daarvan op het aantal faillissementen en stopzettingen van cafés blijft stevig doorwerken. Sinds de invoering van dat rookverbod steeg het aantal faillissementen en stopzettingen van cafés immers met 27 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Ook het aantal nieuwe cafés daalde met 40 procent over diezelfde periode. Daardoor verdwenen er in heel het land op negen maanden tijd ruim 1000 cafés.
http://www.nsz.be/nl/pers/algemeen/rook ... art-hoger/

en ik weet het, tis 'off-topic'
http://www.humo.be/humo-archief/20646/d ... en-per-dag

maar laten we ons vooral bezighouden met die dat jeuk krijgen door passief meeroken :cop:
de koe zegt boe
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

bambi, nu je toch het fijn stop aangehaald hebt ga ik er even een extra knal op geven:

als de overheid écht onze lucht wil verbeteren: verbied dan niet-lpg motoren!
geef premies aan lpg & elektrische wagens, drijf de kost van diesels de hoogte in.
laat mensen een milieuvriendelijke wagen kopen!

(ja, ik rij op lpg :p)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

een stuk dat ik gecopieerd had van federatie horeca, maar nu enkel nog zichtbaar is voor betalende leden :
Horeca Vlaanderen peilde bij 150 café uitbaters naar de gevolgen van het rookverbod. Uit deze nieuwe cijfers blijkt nogmaals dat de impact er wel degelijk is, en bovendien niet gering. 67% van de bevraagden spreekt over een aanzienlijk omzetverlies sinds de invoering van het rookverbod en 1 café op 4 zegt binnen het jaar te zullen sluiten.

De enorme impact van het rookverbod op de sector is overduidelijk. In 2011 steeg het aantal faillissementen bij de cafés met 15% tot 781 en ook dit jaar is er nog geen beterschap in het vooruitzicht. Op 1 juni hebben dit jaar reeds 347 cafés de boeken moeten toedoen.
Horeca Vlaanderen peilde bij 150 cafés naar de gevolgen van het rookverbod het voorbije jaar. Hoe staat de cafébaas hier nu zelf tegenover en hoe ziet hij de toekomst. Ten eerste werd hen gevraagd naar de impact op de omzet. 67% van de bevraagden zegt zijn omzet te hebben zien dalen sinds de invoering van het rookverbod. Bij 27% is de omzet ongewijzigd gebleven en 6% heeft de omzet zien stijgen. Van de respondenten die hun omzet hebben zien dalen spreekt 40 % over een daling met 20 tot 30%. 36% heeft een omzetdaling van 10 tot 20% en 16% zag zijn omzet met meer dan 30% dalen. Voor 8% bleef het verlies beperkt tot minder dan 10%. Opmerkelijk is dat de helft van deze ondernemers de omzetdaling volledig wijt aan het rookverbod. Op de vraag of er meer niet rokers op café komen sinds de invoering van het rookverbod antwoordde slechts 14% positief.

Het water staat aan de lippen voor 1 café op 4

1 zaak op 4 denkt dat het rookverbod binnen aanzienlijke tijd het einde zal betekenen van zijn zaak en 61 % van de bevraagden zou het rookverbod graag onmiddellijk afgeschaft zien. Het is opvallend dat, ongeacht het omzetverlies, toch nog 40% van de uitbaters achter het rookverbod staat. Wel merken de voorstanders op dat iedereen gelijk voor de wet is en dat er meer controles moeten komen.

Alternatieven
45% van de bevraagde caféuitbaters bieden hun klanten een alternatief aan. Hiervan opteert 40% voor een rookkamer en 28 % beschikt over een verwarmd terras. Andere aangeboden alternatieven zijn een parasol (19%) en een tuin of koertje ( 13%). Het valt op dat de omzetdaling minder is bij uitbaters die voor hun klanten een alternatief voorzien.

Compenserende maatregelen
Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen, licht de cijfers toe: “Bij een aantal klanten zal het draagvlak voor het rookverbod er wel zijn. Andere klanten zijn gewoon weggebleven of consumeren minder. Bovendien zijn er verscheidene types van cafés. Sommige cafés hebben na de invoering van het rookverbod hun profiel veranderd en hebben zich meer toegelegd op het verkopen van voeding. Het is vooral het segment van volkscafés en bruine kroegen dat te kampen heeft met klanten- en omzetverlies. En deze zaken hebben ook niet altijd de plaats of de middelen om voor een alternatief te zorgen”
De overheid mag niet de fout maken om de impact van het rookverbod te onderschatten. Het is de druppel die voor vele ondernemers de emmer heeft doen overlopen. “Horeca Vlaanderen verwacht van de overheid dat ze in de eerste plaats werk maakt van de vermindering van de loonkost, zowel voor de reguliere werknemers als voor gelegenheidswerknemers. Daarnaast moet de BTW ook voor de cafés worden verlaagd. Anders dreigt een deel van onze cafécultuur te verdwijnen. “ aldus Danny Van Assche.
http://forums.zita.be/showthread.php?t=163651&page=37

en dan mag je niet vergeten, dat nog 20% van de horeca het rookverbod negeert... als die het rookverbod ook toepassen wordt het slachtveld nog groter. Cijfers ...
Laatst gewijzigd door bambipower 17 feb 2013, 00:05, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

r2504 schreef:Je stinkende bussen hebben volgens mij nog steeds maatschappelijk nut... alhoewel jij rijdt overal naartoe met je fiets hé.
Maar niet elke beweging met de wagen in het verkeer heeft een maatschappelijk nut. Er zijn genoeg voorbeelden, als het aan mij ligt mag bvb al het autoverkeer binnen een stadsring van grootsteden zelfs gerust enkel zijn voor bewoners van het centrum zelf. Het syteem van een belbus is belachelijk. Wie op de buiten woont die moet niet kunnen vertrouwen op een busdienst. Geef die desnoods vouchers voor een taxi maar momenteel mag er wel eens nagedacht worden over het OV-systeem in ons land. Om 21u zie ik drie belbussen, leeg, in the middle of nowhere. Maar probeer in een stad (waar heel wat meer mensen per vierkante meter wonen) na 22u 's avonds nog eens met De Lijn naar de P&R van Flanders Expo Gent te geraken, buiten de Gentse Feesten...
r2504 schreef:Misschien moet je eens de studies lezen wat de gevolgen van roken de gezondszorg kosten. Nu ja, laat ons drugs legaliseren en er een taks op heffen dan heeft de overheid vast en zeker nog wat meer inkomsten... blijkbaar is voor jou iedere reden goed.
Misschien moeten we dit wel doen met cannabis. Het zal alvast gecontroleerd worden (wat nu helemaal niet het geval is) en is nog steeds gezonder (mits niet gerookt) dan die trappist in een rookvrij cafe.
r2504 schreef:Niet iedereen leeft onder de kerktoren... gelukkig maar of we zaten terug in de middeleeuwen (voor Groen! stemmers is het natuurlijk een natte droom)... al ben je waarschijnlijk nog zo naief om te denken dat morgen gerust iedereen in je dorp ook een job kan vinden in z'n eigen dorp ?
Ik ben geen groen stemmer en sinds ik in het centrum woon gebruik ik de wagen nauwelijks nog. Helaas zie ik er nog steeds elke maandagochtend de Saint Martin Latems met hun overgrote bakken de kinderen afzetten naast een regionaal busstation om ze een week op kostschool te sturen. Net zoals de vele Gentenaars die "efkes in de bank moeten zijn", met de wagen, stationair op het voetpad (en vaak ook nog de hele doorgang blokkeren voor een regionale fietsroute).

Maar om over jouw punt van de kerktoren terug te komen: Toch nog steeds heel wat mensen die alleen in een wagen zitten waar vijf of zelfs meer mensen in passen he? Dat deden ze in de middeleeuwen vast beter.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

als jij vrienden hebt die niet zonder heroine kunnen, dan is het toch ook JOUW keuze om die vrienden te houden?
en om hun gedrag te aanvaarden? niemand verplicht je daar namelijk toe.
als die heroine snuivende kameraad vervolgens naar zijn dealer gaat, ben je ook niet verplicht mee te gaan?
dus...
Mijn extreem voorbeeld was puur een tegenargument tegen het "ze zijn verslaafd dus ze kunnen er niks aan doen en dus moet je het maar aanvaarden"-argument.

Het rookverbod in restaurants en cafés en op de werkvloer (die ik nog veel belangrijker vind!) heeft een mentaliteitswijziging gecreëerd bij de meeste rokers, en dat kan ik alleen maar toejuichen. Bijna alle rokers die ik nog ken (en dat zijn er een stuk minder dan vroeger) gaan nu ook thuis buiten gaan roken, of op het terras, of tenminste beperkt tot in de keuken aan het raam. Vroeger paften ze gezellig in de living en vonden ze het zelfs normaal om in iemand anders zijn living te gaan paffen. Ik herinner me nog dat mijn grootouders daar speciaal een "niet rokers" verbodteken in hun huis hadden gehangen, om dat te evrmijden (beeld je dat vandaag eens in!).

In dat opzicht, vind ik dat dit verbod op het vlak van hoffelijkheid een echte invloed heeft gehad in mijn nabije omgeving en juich ik dat toe.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

tja, en 'dat verbod' heeft er ook voor gezorgd dat we een jaar later op pensioen mogen...
bedankt, zeer hoffelijk...
Ik ben er 50, ik geraak uitgeblust. Kunt ge u voorstellen hoe ik mij voel om te vernemen dat ik tot mijn 67 kan werken nu.
Laatst gewijzigd door bambipower 17 feb 2013, 00:19, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

ik zeg het dan nogmaals: dan had/heb jij kloterokers te vriend.

hier thuis rookte ik binnen (ofcourse) en dat deed ik toch ik gestopt ben.
van mij mag een roker hier binnen ook gewoon roken.
maar als je bij een niet (of ex) roker langsgaat, en deze wil niet dat er binnen gerookt wordt,
dan heb je dat te respecteren en ga je buiten staan.
wetgeving en mentaliteit opzijgezet, is dat puur een kwestie van respect!
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die het niet kunnen leven met dit rookverbod. Beetje een jammere zaak (ik denk niet dat we de "oude tijd" terug gaan zien). Zeker dat de keuze van een al dan niet rookvrij café te hebben zou moeten liggen bij de café-eigenaar heb ik iets van tja dan zou er niks veranderen.

Blijkbaar zijn er hier ook mensen die het normaal vinden dat niet-rokers maar moeten leven met de sigarettenrook als ze op café gaan. Dat blijkbaar hier gedacht word dat café en sigaretten samen gaan. Dan mogen we nog blij zijn dat we hier niet omgaan met drank zoals in de Scandinavische landen waar dit enkel mag verkocht worden door staatswinkels. Een pint kan je nog kopen in de winkels maar straffer dan dat mag je vergeten.

Momenteel is de overheid al jaren bezig met alles ivm onze gezondheid terug te draaien. Sigaretten worden verbannen, maar ook auto's wiens CO2 uitstoot te hoog is mogen ook niet langer op de weg.

Wat roken thuis betreft : ieder doet in zijn woning wat hij wilt natuurlijk. Hier mogen ze op het terras roken (staat een asbak voor iets) of, bij regen, onder de dampkap.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

blijkbaar zijn er ook die vinden dat die slachting in de horeca geoorloofd is, omdat er zich wat ergeren aan sigarettenrook. Dat al die extra werklozen.... dat al die failliete horecabazen.... moet genegeerd worden. Moet aanschouwt worden als onbestaand. En dat we het vooral moeten hebben over 'dat nu hun kleren niet meer stinken'.... dat ze nu 'geen jeuk meer hebben'.

En welke auto mag er niet meer op de weg? De oldtimers moeten zelf niet op control... er hebben nog nooit zoveel suv's rondgereden. En aan huisdieren doet men ook niets (een hond is vervuilender dan een suv). http://www.telegraaf.nl/buitenland/2051 ... UV___.html

Maar nee, die stinkende kleren, das mega erg... stel u voor dat we de verslaafde roker zouden tolleren in onze nabijheid. Zo vriendelijk zijn we niet hé
de koe zegt boe
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

krisken: ik kan an sich wel leven met het rookverbod, maar het feit is dat de overheid dus eigenlijk gezegd en gedaan heeft:

- jij hebt een zaak die goed draait en al jaren op een bepaalde manier
- nu ga jij investeren in dure afzuiginstallaties want anders mag er niet gerookt worden
- en nu ga jij toch zowiezo mogen zorgen dat er niet gerookt mag worden (of voorzie maar een helemaal apart stuk)
- oei? geldproblemen? tja, crisis he jongen, pompen of verzuipen. salut en de kost!

en DAT is hetgene waarmee ik het niet eens ben.
temeer niet omdat het dan weer wél kan ons geld te vergooien aan een bank die zichzelf in de nesten heeft gebracht (dexia),
om dan te zien dat het EERSTE wat die doet, is het veranderen van de naam: een lekker grote, totaal overbodige kost!

trouwens, als er niets zou veranderen in de cafes als je het roken niet helemaal zou verbieden, duidt dus op het feit dat ze liever de roker toelaten.
ja, misschien uit commerciele overwegingen.
maar koop jij het duurste product of het goedkoopste? in de goedkoopste winkel of in de buurtwinkel?
als jij het duurdere product koopt in de kleine buurtwinkel (er vanuit gaande dat beide producten knal hetzelfde zijn) dan mag je spreken.
dan zal ik helemaal niets zeggen.

en anders: IEDEREEN denkt "aan zennen porteful", dus een zaak (cafe) doet dit logischerwijze ook.
en dat heeft overheid -draaien en keren hoe je wil- kapot zitten maken.

vergeet niet dat de grootste redenen achter de crisis meestal te vinden valt bij de politiek en de klagers in het landje hé.

even ter verfrissing haal ik mijn zaventem-voorbeeldje nog eens op:

- he, hier ist goedkoop, ik ga tegen de luchthaven wonen
- godver, overheid, ik kan snachts ni goed slapen, doet iets aant lawaai
- ok, voila, dhl bol het maar af!
- godver, er zijn weer zoveel jobs weg, hoe kan da nu!
...

iedereen wil zo veel mogelijk, zo snel mogelijk, en zo goedkoop mogelijk. en dan liefst nog "op mijn manier" mogelijk.
something's gotta give :)
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

krisken schreef: (ik denk niet dat we de "oude tijd" terug gaan zien)
Weet jij wat ik mis van mijn "oude tijd".
Den tijd dat mensen babbelden met elkaar, elkaar een goede dag konden zeggen zonder "wa is a probleem jong" antwoord of gezicht te krijgen.
Den tijd dat kinderen buiten konden spelen zonder dat de buren voor het minste naar het gerecht stappen.
Den tijd dat je een wandeling kon doen zonder bang te hebben om overvallen/ontvoerd te worden of bijeen geklopt te worden.
Den tijd dat mensen niet voor het minste op elkaar beginnen te vitten of ruzie te zoeken en er verdraagzaamheid was.
Kortom
den tijd van "Elementaire Beleefdheid, Wederzijdse Respect, Sociaal Zijn"

Bijna alle rokers die hier komen vragen aan mij of het stoort ja of nee of vragen of ze buiten moeten roken -> Elementaire beleefdheid.

Rokers die in hun stamcafé al jaar en dag roken en nauwelijks nieuw mensen zien moeten die optie krijgen om dit toe te laten mits zeer goede afzuigsysteem en mits een waarschuwing aan de deur "Hier rookt men". Zo kan een niet roker de keus krijgen om een café wat verder te gaan of toch naar binnen te gaan -> Wederzijdse respect/communicatie.

Ik merk in vele kleine appartementsgebouwen dat men elkaar niet kent, of nauwelijks een goede dag zegt... En als je dan in een bouw komt met mensen op leeftijd is dit een wereld van verschil. Wij zijn sociaal via het net maar in het echte leven zijn wij een individu dat vooral naar ons eigen zien -> Sociaal zijn is ver weg...

Het grappige is, ik ben 29... En toch heb ik die sociale tijd goed gekend, dat nog veel kon zonder bange ouders en dat we niet nutteloos bemoederd werden!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

titanium.. respect :)
ik ben 28 en ik heb idd het gevoel dat wij zo "de laatste generatie" gaan geweest zijn die nog op hun bek konden vallen en niemand trok zich iets aan.
die konden gaan spelen bij kameraadjes zonder te moeten bellen met de gsm "of het wel uitkomt" en zonder "om dat uur thuis of ik bel om te zien waar ge zit"

ons ouders wisten ons zitten, en als ze het ni wisten dan kwamen we toch altijd thuis alst donker werd.
kwamen we thuis alst al donker was kregen we een lap rond ons oren en deden we het nemeer (enfin... :p)
zei de meester iets, dan had em gelijk en was er geen verdere discussie (of het laatste woord lag bij de directie)

mensen kenden elkaar en kwamen op straat als ze u zagen om een klapke te doen.
ouders geraakten ni in paniek als hun kind de gsm ni opnam want da ding kenden we nog ni.
en toch wisten ze ons meestal te vinden want we zaten bij vriendjes of int straat of bos te spelen.

of iemand nu rookte of ni maakte geen verschil, sterker nog: het was gewoon iets dat net zoals nekeer een pintje bekeken werd,
niks vreemds of slechts of abnormaals of "gij verpest mijne lucht".

roken is nu 1 voorbeeld, maar er zijn zoveel zaken die de onverdraagzaamheid vertonen van mensen, en het is een spijtige zaak.
maarbon, zoals krisken zegt, de "oude tijd" zien we nooit meer terug.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Wat dan aan de werklozen die in een café willen werken maar dit niet wensen omdat ze niet roker zijn en het een rokerscafé is? Wat jij zegt is net wat ik bedoel : alsof de café's en sigaretten hand-in-hand gaan. Dat er op café alleen gedronken en gerookt word. Alsof je een niet-roker daar niks te zoeken heeft. De horecazaken die verdwijnen heeft niks te maken met het feit dat er geen rokers meer mogen komen, maar wel met het feit dat ze de investering om een goede infrastructuur aan te bieden naar de rokers toe niet willen maken vermoed ik. Mocht elk café een rokershoek hebben die afgeschermd is van het ander gedeelte, inclusief afzuiging etc dan denk ik niet dat rokers zouden klagen hierover. Maar dit is een investering die geld kost, een pak geld! Investeringen die ze niet willen doen (dikwijls is het café niet van hun, maar van een drankenfabrikant) waardoor ze het zo laten, en stoppen met het boeltje. En de drankenfabrikant tja die vind geen persoon om de boel over te nemen...

Auto's zoals die van mijn vader : een 22 jarige oude Volvo 340 die hij enkel gebruikt als mijn ma met de andere wagen weg is (werk etc). Die is afgekeurd wegens een te hoge CO2 uitstoot en mag dus niet meer op de straat... Overigens betalen SUV's een pak meer belastingen hoor...

En ja die stinkende kleren vind ik erg. Ik vind het fantastisch om nu thuis te kunnen komen en niet meteen alles in de wasmand te moeten gooien, mijn jas in de garage te moeten hangen (zodat niet mijn hele gang stinkt naar sigaretten) en eerst een douche te moeten nemen omdat mijn haar stinkt naar de sigarettenrook...

Ik wil gerust de test doen : in hartje brussel 8u rondlopen of 8u tussen rokers zitten...ik denk dat je zelf wel beseft in welke van beide situaties in het ergste zou stinken?

@TiTanium : akkoord wat wederzijds respect betreft, volledig akkoord! Echter denk ik dat er dan een oorlog komt tussen "café's die wel regelmatig nieuwe klanten zien en dus moeten zich houden aan het rookverbod" en "café's die al 20 jaar dezelfde klanten over de vloer krijgen en die enkel een bordje moeten ophangen".

Telefonie = EDPnet + OVH
TiTanium
Moderator
Moderator

krisken schreef:@TiTanium : akkoord wat wederzijds respect betreft, volledig akkoord! Echter denk ik dat er dan een oorlog komt tussen "café's die wel regelmatig nieuwe klanten zien en dus moeten zich houden aan het rookverbod" en "café's die al 20 jaar dezelfde klanten over de vloer krijgen en die enkel een bordje moeten ophangen".
Er is dan ook een groot verschil tussen een simpel stam volkscafétje dat geen moeite doet om uitnodigend te zijn en content is met zijn vaste klanten. Of een café die het op nieuw cliënteel mikt. Maar inhoudelijk gezien heb je wel gelijk. Nu betalen die cafés met plezier hun boete :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

bwa, ik denk dat wel... de oude tijd komt terug. Alles herstelt zich... we krijgen pieken en we krijgen putten. We moeten eerst diep vallen voor we weer hoog gaan staan... khoop alleen tbeste voor mijn kids, en dat we dan terug uit diene put zijn.
Wat dan aan de werklozen die in een café willen werken maar dit niet wensen omdat ze niet roker zijn en het een rokerscafé is?
en wat moet ik doen als ik bij een oudje kom dat rookt? Als ik nu gewoon is mijn job doe, geen tijd neem om mij te ergeren... en het leven neem zoals het is. Met kleinzerig zijn, ga je niet ver komen.

Mijne vent heeft in de chemie gewerkt, ge wil niet weten wat die allemaal heeft ingeademd....

Ik vind al die werklozen extra veel erger. Maar ook het feit dat mensen hun vertrouwen verliezen in de maatschappij baart me zorgen. Sommige mensen worden onherstelbaar geraakt.
de koe zegt boe
TiTanium
Moderator
Moderator

Die tijd komt niet meer, dat weet ik zeker. Digitale tijdperk is een te krachtig gegeven, alles jonger dan 25 zal de oude tijd niet kennen en zal alleen digitaal socialiseren (Sms/facebook/twitter/forum/msn/skype...) omdat ze gewoon praktisch niet anders kennen.
Ik ben een uitzondering daarin, geregeld gaan men kinderen spelen bij andere kinderen of komen er andere hier spelen. Ze zitten ook in een jeugdbeweging om te leren dat er meer is dan het digitale. Dit heeft een gunstig effect vind ik die al op jonge leeftijd zichtbaar is. De kinderen van men schoonbroer gaan nergens spelen, willen alleen maar online gamen tegen hun maten. En als je voorstelt om naar park te gaan is het een gezicht tot op de grond. Als ik men kinderen voorstel om naar het park te gaan is het met hun volle goesting! Dus als ouder heb je veel in de hand, maar je hebt ook de groep die het graag gemakkelijk heeft. Geeft zijn console maar, dan zijn ze stil... Wrong......
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Tja zowel in de chemie werken als rokers : dit is een beslissing die je zelf hebt genomen toch? Dus waarom moeten niet-rokers er maar mee leven dat je deze levensstijl - nogmaals : bewezen dat deze niet bepaald gezond is - wilt aanhouden op andere locaties dan je thuis?

Vergelijk het een beetje met voor mijn part naakt rondlopen...Dat is een beslissing die jij neemt en die je thuis gerust mag doen. Echter als je op deze manier met de bus en trein naar het werk gaat gaan ga je naast verwonderde blikken er ook een pak verontwaardigde blikken aantreffen. Die vinden dat iets dergelijks niet kan. Hoewel je totaal niks fout doet? Grote kans dat de arm der wet je ook even goeiedag komt zeggen...

PS : voor alle duidelijkheid : ik draag kleren thuis en erbuiten :)

@TiTanium : respect! In een jeugdbeweging (of dit nu chiro, scouts, ksa, ksj, whatever is) leren ze nog altijd bepaalde waarden...

Telefonie = EDPnet + OVH
TiTanium
Moderator
Moderator

Een kind moet spelen, ravotten, is op zijn bek gaan, al lerend vallen en opstaan...
Ik probeer men kinderen wel zoveel mogelijk uit rookomgevingen te houden. Zij hebben die keus namelijk niet om binnen te gaan ja of nee.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Mijn kinderen zijn 9 en 11 jaar....gaan 2 keer per week naar de voetbal, hebben verjaardagsfeestjes, gaan op sportkamp, elk jaar ski'en met de grootouders, etc etc etc... ze verlangen minder naar hun pc/tablet/gsm als ik. Ik denk dat de jeugd van tegenwoordig onderschat wordt ;-)
Mijn kinderen zijn fier dat wij een autoloos leven hebben. Die genieten van op reis gaan met de fiets.

Ik leer mijn kinderen om verdraagzaam te zijn. Om vooral hun eigen leven te beteren en zich niet te focussen op anderen. Een propere aarde begint bij jezelf...
de koe zegt boe
TiTanium
Moderator
Moderator

Inderdaad,
Alleen denkt niet iedereen zoals u, en daarvoor moet je ook begrip hebben. Ik heb zelf ook geen auto, woon in antwerpen dus een auto is hier zelfs een ramp ;)
Maar ga wel dit jaar mijn rijbewijs halen voor de auto. Ik vind een auto een vorm van vrijheid. Waar ik mijn duitje in zakje kan doen is om één te nemen die niet zwaar op het milieu weegt.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

titanium schreef: Er is dan ook een groot verschil tussen een simpel stam volkscafétje dat geen moeite doet om uitnodigend te zijn en content is met zijn vaste klanten.
ja, idd...
er zijn er hier nog zo'n paar restanten die je amper zou zeggen dat het een cafe is :D
krisken schreef: Wat dan aan de werklozen die in een café willen werken maar dit niet wensen omdat ze niet roker zijn en het een rokerscafé is?
ahum, dank je voor het volgende:
krisken schreef:Tja zowel in de chemie werken als rokers : dit is een beslissing die je zelf hebt genomen toch?
de keuze is aan die werkloze dus, als ze er gaan werken moeten ze het roken er maar bij nemen.
zeg je dus zelf!
krisken schreef:Vergelijk het een beetje met voor mijn part naakt rondlopen...
neen, die vergelijking vliegt niet!
er zijn genoeg locaties waar je dus - publiek - naakt mag/kan/moet rondlopen.

er zijn zowel naakt als niet-naakt sauna's
naakt alsook niet-naakt stranden
naakt alsook niet-naakt campings
etc etc

er is echter geen rook-cafe meer.
dus die roker mag minder dan die naakte kerel als je ze vergelijkt.
(waar steekt die zijn geld trouwens altijd...)

6 pagina's op een goede 24 uur, ze kunnen me al niet verwijten dat ik geen discussies kan starten :p
maar onthou dat we moeten uitgepraat zijn over 22u, want dit was een weekend-topic hé!!! :angel:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

TiTanium schreef: alles jonger dan 25 zal de oude tijd niet kennen en zal alleen digitaal socialiseren (Sms/facebook/twitter/forum/msn/skype...) omdat ze gewoon praktisch niet anders kennen.
Coole veralgemening, ik hoor er alvast niet bij.

Ik ben blij met het rookverbod, nu moet ik niet meer naar buiten gaan lopen als ik effe frisse lucht wil en stinken mijn kleren geen uren in de wind na het op café gaan. Mijn vriendin krijgt het op haar adem van rook in een gesloten ruimte, nu gaat ze graag mee op café, dat was wel anders vroeger. Wij hebben dan ook geen sigaretten nodig om sfeer te brengen in onze kliek, drugs en alcohol evenmin (de rokers gaan zonder zagen naar buiten en de niet rokers gaan vaak even mee als er net een gesprek op gang is).
Dat rokers het niet graag hebben, tja, zo heeft iedereen wel iets dat hij niet graag heeft neem ik aan. Ga naar een café waar ze het nog toelaten en het probleem is opgelost, die zijn er genoeg. De kans op controles is toch erg klein, en als ze u pakken is het net als een flitsboete, wie zijn gat brand moet op de blaren zitten.
Wie is er eigenlijk de "slechtste"? De niet-roker die niet op café ging en nu nog niet gaat of de roker die op café ging maar nu zijn favoriete kroeg laat stikken omdat hij dat stinkende stokske niet meer kan opsteken :roll: . Die blazen dan het hoogst van hun toren dat zij de redding zijn voor de horeca, maar enkel als ze kunnen roken... Op overdekte openbare plaatsen en restaurants mag je toch ook niet roken? Wat is het verschil? Want daar mocht het vroeger ook allemaal.
En ja, hypocriet van de regering omdat ze er zoveel inkomsten van halen blablabla, niemand houd u tegen om te stoppen en niemand houd u tegen om lustig door te gaan.
Wat in mijn ogen wel schandalig is, en dat heeft volgens mij ook veel café's de nek om gedraaid is het feit dat ze de wet steeds aanpasten. Rook afzuiginstallatie plaatsen, dan plots een rokerskot, dan enkel rokerskot als maar een bepaald % van u inkomsten uit eten komt, dan algemeen rookverbod etc...
Ik ben ook nooit zo een befaamd niet-rokerscafé tegengekomen waar de rokers toch zo veel over spreken.

Niks tegen rokers persoonlijk btw, iedereen doet wat hij wil, maar hou er gewoon rekening mee dat het niet overal mag. Een tijdje geleden een geestige slogan van gelezen :D "Ik hou evenveel van seks als jij van roken houd, neuk ik soms op jouw bureel? Rook dan niet op mijn bureel".

Een mening die rokers misschien niet willen horen, maar zo heeft iedereen wel iets.

Bij voorbaat excuses voor typfouten of het eventueel heviger overkomen van de post dan bedoeld, ik slaap al nachten slecht dus posts gebeuren dezer dagen in zombie-mode.
TiTanium
Moderator
Moderator

zal men stelling aanpassen. "Bijna" alles jonger dan 25 ;) Het kan wel een paar jaar schelen, maar denk dat ik met deze stelling er niet ver van af zit. Zuster is 18 en alles moet via de digitale wegen... Niet normaal :)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

mclaeys: voor in zombie-mode te schrijven vind ik je post toch wel goed hoor :D

dat de kans op controles klein is wil niks zeggen: je kan idd wel een cafe zoeken dat de regels negeert,
maar dat is dan weer het probleem omzeilen en niet oplossen.
laat de bruin cafes (onder bepaalde voorwaardes mss?) rokers toelaten en de "gewone" cafes niet?
bruin cafes zijn toch, zoals ik eerder zei, al aant uitsterven (ik zit zelf ook liever in zo'n cool ingericht nieuw kot ipv een bruin cafe tegenwoordig)

en het punt van een roker die op cafe was, is vrij simpel:
ge pakt uw pakske sigaretten en legt da naast u.
ge legt de aansteker erbij.
ge bestelt u pint en pakt ne slok.
ge steekt een sigaret op.
..........
........
ola, ist al zo laat? en hebk al zoveel schuld? hoe? en mijn pakske sigaretten is ook al leeg...
(oftewel: ne roker op cafe was iemand dat vaak gewoon binnenkwam en bleef plakken tot het sloot - of em van zijn kruk viel)
eigenlijk op dat vlak mss te vergelijken met pubers: teveel drinken zonder het goed door te hebben :p

ennem, van da neuken op mijne bureau... alst betty ni is met haar club41 dan wil ik het mss overwegen om mijn bureau "beschikbaar te stellen" :p

EDIT:
titanium schreef: Zuster is 18 en alles moet via de digitale wegen... Niet normaal
zegt de kerel achter zijn pc om 2u sochtends ;)
TiTanium
Moderator
Moderator

Deze kerel heeft buiten zijn pc ook een rijk gevuld sociaal leven. Mijn probleem is op het moment... Ik ben niet moe!
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

TiTanium : vergeef mij mijn nieuwsgierigheid maar als je zelf geen rijbewijs hebt, hoe doe je dan jouw job als lifttechnieker? Of werk je daar met meerdere samen?

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Toch nog even dit... Ik ben het er helemaal mee eens dat de overheid een transparant, voorspelbaar en middellange termijn zou moeten uitwerken. Maar in België zit dat er niet in, vrees ik. En dat betreur ik ook ten zeerste hoor.

Nu, de 'overgangsmaatregelen', zoals we ze maar zullen noemen... In welke mate zouden die niet het werk zijn geweest van de horeca-lobby om gedurende x jaren het rookverbod uit te stellen? Het ware waarschijnlijk veel beter geweest dat de overheid direct zei in x + 7 komt er een algemeen rookverbod in de horeca, en dit zijn de overgangsmaatregelen die je indien je dit zelf wilt kan nemen tot die tijd.

Ik speculeer maar een beetje hé. Ik zie nl hoe dat gaat in de sector waar ik actief in ben.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MClaeys schreef:Wie is er eigenlijk de "slechtste"? De niet-roker die niet op café ging en nu nog niet gaat of de roker die op café ging maar nu zijn favoriete kroeg laat stikken omdat hij dat stinkende stokske niet meer kan opsteken :roll: . Die blazen dan het hoogst van hun toren dat zij de redding zijn voor de horeca, maar enkel als ze kunnen roken...
Knal erop... weze het dat de niet roker vaak nog mee op cafe ging en de stank en gezondheidsrisico's er maar bij nam om sociaal te zijn... nu het eindelijk eens van de rokers zelf moet komen is het een ramp en blijven ze massaal weg uit het cafe. Ik kan alléén concluderen dat het grote egoisten zijn en dat het helemaal niet om vriendschap of een sociaal iets ging... maar enkel en alléén om hun eigen ding te kunnen doen... en dat voor die enkele uurtjes per week :eek:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

TiTanium schreef:zal men stelling aanpassen. "Bijna" alles jonger dan 25 ;) Het kan wel een paar jaar schelen, maar denk dat ik met deze stelling er niet ver van af zit. Zuster is 18 en alles moet via de digitale wegen... Niet normaal :)
Ik gok dat die leeftijd eerder op 19 a 20 ligt. Ik heb ook zo een zus van 18, kan haar gsm geen 2 minuten laten liggen. Tijdens het eten stoort het dan ook enorm. Maarja, tegenwoordig krijgen ze een smartphone voor hun 10e verjaardag. Vooruitgang is niet altijd vooruitgang jammer genoeg. Ik denk dat ik bij (een van) de laatste generatie( s ) hoor die een tijd heeft gekend zonder internet thuis, zonder computers in de klas en in de lagere school nooit iemand met een gsm zag. De tijd vliegt wel als ik er zo aan terugdenk :P
Splitter schreef:mclaeys: voor in zombie-mode te schrijven vind ik je post toch wel goed hoor :D
Na 20 keer herlezen en s'morgens ook nog eens nakijken :P
TiTanium
Moderator
Moderator

krisken schreef:TiTanium : vergeef mij mijn nieuwsgierigheid maar als je zelf geen rijbewijs hebt, hoe doe je dan jouw job als lifttechnieker? Of werk je daar met meerdere samen?
Snelste manier in antwerpen om te depaneren is op scooter!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef:[
Wie is er eigenlijk de "slechtste"? De niet-roker die niet op café ging en nu nog niet gaat of de roker die op café ging maar nu zijn favoriete kroeg laat stikken omdat hij dat stinkende stokske niet meer kan opsteken :roll: . Die blazen dan het hoogst van hun toren dat zij de redding zijn voor de horeca, maar enkel als ze kunnen roken... Op overdekte openbare plaatsen en restaurants mag je toch ook niet roken? Wat is het verschil? Want daar mocht het vroeger ook allemaal.
En ja, hypocriet van de regering omdat ze er zoveel inkomsten van halen blablabla, niemand houd u tegen om te stoppen en niemand houd u tegen om lustig door te gaan.
Dat is dan ook weer zo ne uitleg van ne niet roker, die geen begrip heeft voor andermans verslaving. Die niet goed verstaat, dat het voor de roker niet leuk is - om niet te roken, of om voortdurend buiten te gaan staan.
En als het niet leuk is... dat je dan geen fortuinen gaat spenderen in de horeca. Maar dat je dan rustig thuis blijft waar het wel leuk is.

Beetje medeleven en begrip, is toch niet te veel gevraagd?

En nu? Nu zit er niemand meer op café... gaat den horeca massaal failliet... heeft de niet roker nu zijn zin?
Ik blijf erbij, dat het gaat om leedvermaak, egoisme, en weinig begrip. Hetgeen de maatschappij zoals ze was kapot doet...

enja, ik ben gestopt met roken, omdat ik weiger ongelooflijk veel geld uit te geven, de staatskas te spekken... en ondertussen als vuil verpesterke behandeld te worden. Ik heb het niet gedaan voor mijn gezondheid, want ik voel mij nu zeker niet gezonder, integendeel...
Ik zal wel wat meer ziek vallen... nu
de koe zegt boe
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

r2504 schreef:Knal erop... weze het dat de niet roker vaak nog mee op cafe ging en de stank en gezondheidsrisico's er maar bij nam om sociaal te zijn... nu het eindelijk eens van de rokers zelf moet komen is het een ramp en blijven ze massaal weg uit het cafe. Ik kan alléén concluderen dat het grote egoisten zijn en dat het helemaal niet om vriendschap of een sociaal iets ging... maar enkel en alléén om hun eigen ding te kunnen doen... en dat voor die enkele uurtjes per week :eek:
Als ik uw tekstjes lees, vind ik daar in het geheel niets van sociaal in terug...
Meer, het komt mij over als een erge vorm van natrappen.
Bedroevend.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Ik blijf erbij, dat het gaat om leedvermaak, egoisme, en weinig begrip. Hetgeen de maatschappij zoals ze was kapot doet...
leedvermaak : Een roker zien vechten tegen ontwenningsverschijnselen als hij de vlieger op moet voor 2 uur.
egoisme : Roker die denk dat de kroeg voor hem alleen is
weinig begrip : roker die niet snapt dat anderen hinder hebben hiervan.

Maatschappij gaat hierdoor niet stuk, integendeel zal de roker aangemoedigd worden iets te doen aan zijn verslaving.
Laatst gewijzigd door mailracer 17 feb 2013, 12:19, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bambipower schreef:Dat is dan ook weer zo ne uitleg van ne niet roker, die geen begrip heeft voor andermans verslaving. Die niet goed verstaat, dat het voor de roker niet leuk is - om niet te roken, of om voortdurend buiten te gaan staan.
En als het niet leuk is... dat je dan geen fortuinen gaat spenderen in de horeca. Maar dat je dan rustig thuis blijft waar het wel leuk is.
Besef je eigenlijk wel hoe zielig het is wat je hier schrijft... begrip hebben voor andermans verslaving ?

Wat ik al wel begrepen heb is dat een roker niet op cafe gaat voor een sociaal leven... maar wel puur uit egoisme (en z'n eigen huis niet te laken stinken vermoedelijk) aangezien hij meteen weg blijft als hij z'n kankerstokje niet meer krijgt... precies kinderen !
bambipower schreef:Beetje medeleven en begrip, is toch niet te veel gevraagd?
Het begrip is er altijd geweest bij de niet-roker... nu het eens van de andere kant moet komen... ohhhh, nee maar :nono:
bambipower schreef:Ik heb het niet gedaan voor mijn gezondheid, want ik voel mij nu zeker niet gezonder, integendeel... Ik zal wel wat meer ziek vallen... nu
Probeeer je jezelf nu echt belachelijk te maken of wat ? Straks - nee, nu - ga je nog beweren dat roken gezond is :bang:
Gesloten

Terug naar “Allerlei”