god, wat gaat de discussie snel een pagina vooruit als je even een bad neemt... jezus.
ok, hier gaan we:
r2504 schreef:Wat jij thuis doet is jou probleem... wat je op een openbare plaats zoals een cafe doet niet. Daar toon je respect naar je medemens... maar da's tegenwoordig blijkbaar moeilijk
ik vind het eerder respect tonen dat je NU zou zeggen: kijk, de cafes die vinden "wij moeten toch rokers toelaten" mogen dat.
de andere cafes houden zich, zoals het NU is, aan het rookverbod.
zoals goztow eigenlijk zegt dus.
dat is respect tonen voor de kleine man die nog een eigen zaak heeft! (tenzij je een resem amerikaanse pubs wil die uitgebaat worden door een grote buitenlandse firma? dan maakt een kleine zelfstandige niks meer uit, inderdaad)
de "gewone man" hebben ze al hard kapot gemaakt voor de commerce: je ziet praktisch nergens nog een buurtslager, snoepwinkeltje, etc etc...
ook de dagbladhandel om de hoek kent vaak je naam niet meer.
dus, ik vind het niet zozeer moeilijk respect op te brengen, maar het respect dat ik heb ligt in dit geval bij de zaakvoerder en niet bij de niet-rokende potentiele klant.
en op dat vlak verschillen we van mening.
mailracer schreef:
ALs ik met een paar rotte tanden en hierdoor met een goed stinkende adem steeds meer in jouw richting begin uit te ademen, ga jij dan niet met de vinger wijzen dat ik iets aan mijne stinkbek moet doen ?
zou ik nooit doen... ik zou mogelijk wel mij omdraaien of eventueel een ander plaatsje zoeken.
ik zou ook vast wel eens klagen tegen een kameraad naast me, maar jou ervoor afschieten? neuh.
dat zou teveel invloed hebben op het gezellige uitstapje dat we beide hebben.
DAT is respect en tolerantie (en of het nu eraan ligt dat je rookt, of een fysiek probleem hebt, of gewoon een krat look hebt zitten vreten, maakt daarbij weinig uit)
goztow: heroine snuiven aan tafel is weer een extreem voorbeeld, vermoed ik ?
maar ik ga het even aanpassen in het voordeel van mijn context:
je bent als NIET-roker *nooit* verplicht geweest om op een rokerscafe te gaan (er waren trouwens al jaaaaren niet-rokers secties)
als roker ben je nu dus *wel* verplicht op een niet-rokers cafe te gaan zitten (en draaien hoe je het wil, dat verandert iets aan de sfeer)
het punt dat je als niet-roker wel MOEST kiezen voor een rokerscafe omdat JIJ rokende vrienden had, HA!
dan moest je betere vrienden zoeken?
maar serieus: ik heb in al die jaren nooit geweten dat er me door een niet-rokende vriend een cafe werd voorgesteld waar niet werd gerookt.
enfin, jawel, excuseer, 1x, maar dat was meer zo'n kaartspel-winkel-met-bar, dus in welke mate dat telt? (was overigens wel gezellig en als roker ging je dan gewoon even buiten)
als jij vrienden hebt die niet zonder heroine kunnen, dan is het toch ook JOUW keuze om die vrienden te houden?
en om hun gedrag te aanvaarden? niemand verplicht je daar namelijk toe.
als die heroine snuivende kameraad vervolgens naar zijn dealer gaat, ben je ook niet verplicht mee te gaan?
dus...
mailracer: ik vind nu, als ex-roker, dat sigaretten ook enorm stinken. dus geloof me, dat zal zeker niet de reden van de tolerantie zijn
maar een ex-roker kan zich inleven in het kamp van de roker en de niet-roker door ervaring.
een niet-roker kan dat gewoon onmogelijk.
(je kan als man niet zeggen hoe het voelt om met een k*t rond te lopen gezien je die niet hebt principe)
R: de studies wat het de overheid/gezondheidszorg kost & opbrengt heb ik hier al eens in een draadje gevoerd en zou ik écht graag uit deze draad houden.
daar is namelijk nog MEER verdeeldheid in dan de huidige discussie, terwijl deze best vrij aangenaam verloopt imho.