Beste allen,
Ik ben een tele-thuiswerker en werk voor Cisco. Meestal zit ik dus thuis te werken en ben ik dus afhankelijk van mijn internet connectie.
Om te connecteren met het werk wordt een VPN connectie opgezet. Dit is propriëtaire software van Cisco die de tunnel opzet via mijn Mac. Het is dus niet zo dat ik een speciale router heb daarvoor.
Mijn connectie is een Fibernet connectie, mijn model is een niet-Wifi model. (dus geen modem/router zoals ze die gewoonlijk graag plaatsen - niet dat ik denk dat dat iets uitmaakt, maar bon).
Het probleem is dat nogal vaak mijn VPN verbinding wegvalt, minstens 1x/dag en vaak nogal rond 17 uur. (nooit exact op hetzelfde tijdstip, maar ongeveer rond die tijd) Dat is serieus irritant als ik op dat moment juist in een meeting, opleiding of groepsgesprek zit.
Ik heb mijn eigen netwerk al volledig uitgepluisd en volgen mij zitten daar geen fouten in/. Ik ben hier nog meer van overtuigd toen ik ook eens door omstandigheden enkele dagen van bij mijn schoonouders hoe moeten werken, die ook op Telenet zitten. Daar had ik net hetzelfde probleem! Ik denk ook niet dat de VPN software de schuldige, want ik vermoed dat Cisco wel weet wat ze doen, ze hebben thuiswerken quasi uitgevonden.
Uiteraard is dit probleem zeer moeilijk aan te kaarten bij Telenet, want tegen dat je belt is alles normaal natuurlijk, en als je gewoon surft zonder VPN merk je er ook helemaal niets van, want het is alleen de VPN die wegvalt. Maar voor mij is het dus een zeer vervelend probleem, ik heb die stabiele connectie echt nodig!
Heeft iemand dit ook al ervaren en mogelijks een oplossing voor mij?
Bedankt!
VPN valt dagelijks op ongeveer zelfde uur uit
-
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 40 keer
Ben je zeker dat het aan Telenet ligt? Aangezien je voor Cisco werkt lijkt het me dat er daar toch voldoende kennis in huis is om dit uit te zoeken. Als dan blijkt dat het aan Telenet ligt, is het op die manier ook gemakkelijker om hen wat materie te geven om te kunnen zoeken naar een oplossing.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Eenzelfde fenomeen heb ik ook reeds ondervonden met ssh verbindingen.
Deze durven "in de rode uren" (of bij aanvang daarvan) plots om onverklaarbare reden verbroken te worden ...
Momenteel komt dit bij mij minder vaak voor dan pakweg enkele maanden geleden.
Maar wel beduidend meer dan enkele jaren geleden.
Afin, niet veel dat daar aan te doen is, denk ik.
Deze durven "in de rode uren" (of bij aanvang daarvan) plots om onverklaarbare reden verbroken te worden ...
Momenteel komt dit bij mij minder vaak voor dan pakweg enkele maanden geleden.
Maar wel beduidend meer dan enkele jaren geleden.
Afin, niet veel dat daar aan te doen is, denk ik.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Gebruik soms ook de Cisco Anyconnect Secure Client voor een bepaalde klant... maar m'n andere VPN clients zijn veel stabieler.
Enige regelmaat heb ik er echter nog niet in gevonden.
Enige regelmaat heb ik er echter nog niet in gevonden.
-
- Pro Member
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 9 keer
Komt door de traffic shaper van telenet.
In de rode uren dan vertraagd die alle niet belangrijk verkeer.
VPN wordt aanzien als encrypted traffic wat dus p2p encrypted traffic kan zijn.
Heb het ook al getest dat vpn verbindingen trager gaan in de rode uren terwijl je wel via een speedtest de volledige snelheid hebt.
In de rode uren dan vertraagd die alle niet belangrijk verkeer.
VPN wordt aanzien als encrypted traffic wat dus p2p encrypted traffic kan zijn.
Heb het ook al getest dat vpn verbindingen trager gaan in de rode uren terwijl je wel via een speedtest de volledige snelheid hebt.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Al m'n VPN oplossingen gaan over HTTPS en bij geen enkele heb ik andere resultaten in de groene/oranje/rode uren.rpr schreef:Komt door de traffic shaper van telenet.
In de rode uren dan vertraagd die alle niet belangrijk verkeer.
VPN wordt aanzien als encrypted traffic wat dus p2p encrypted traffic kan zijn.
Veel theorie gebaseerd op halve waarheden... weinig bewijs vrees ik met je stelling.
Dan ken je Cisco niet. Ze hebben zeker de nodige know-how in huis, maar daar gaat onze IT afdeling zich echt niet mee bezighouden. voor hen is dit een extern probleem. Het is hen ook compleet onbekend, dus zij wijzen naar Telenet.BMaster schreef:Ben je zeker dat het aan Telenet ligt? Aangezien je voor Cisco werkt lijkt het me dat er daar toch voldoende kennis in huis is om dit uit te zoeken. Als dan blijkt dat het aan Telenet ligt, is het op die manier ook gemakkelijker om hen wat materie te geven om te kunnen zoeken naar een oplossing.
Dat is misschien een goede tip, ik ga dat eens bekijken of ik dat wel kan. Want de VPN software is redelijk 'dichtgesnoerd', en veel opties zijn niet bereikbaar voor de gebruiker.Liber! schreef:Kan je niet de connectie timeouts verhogen als tijdelijke oplossing?
Nee, als het werkelijk daaraan ligt, dan is het een soort policy van Telenet en zie ik dat ook niet direct veranderd zien. Erg dat ze dat zomaar kunnen doen.eternum schreef:Eenzelfde fenomeen heb ik ook reeds ondervonden met ssh verbindingen.
Deze durven "in de rode uren" (of bij aanvang daarvan) plots om onverklaarbare reden verbroken te worden ...
Momenteel komt dit bij mij minder vaak voor dan pakweg enkele maanden geleden.
Maar wel beduidend meer dan enkele jaren geleden.
Afin, niet veel dat daar aan te doen is, denk ik.
Dat moet ik toch eens opvolgen. Het is in principe ook mogelijk om de standaard VPN Client van de Mac de gebruiken, maar dat zou wel wat instelwerk vergen. Ik wil dat wel eens proberen.r2504 schreef:Gebruik soms ook de Cisco Anyconnect Secure Client voor een bepaalde klant... maar m'n andere VPN clients zijn veel stabieler.
Enige regelmaat heb ik er echter nog niet in gevonden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 40 keer
Als de werknemers van een bedrijf last hebben met hun VPN verbinding, dan vind ik het maar logisch dat het bedrijf dat probeert op te lossen, en niet de werknemer zelf. Maar dat is misschien wat naïef van mij...Archeon schreef:Dan ken je Cisco niet. Ze hebben zeker de nodige know-how in huis, maar daar gaat onze IT afdeling zich echt niet mee bezighouden. voor hen is dit een extern probleem. Het is hen ook compleet onbekend, dus zij wijzen naar Telenet.BMaster schreef:Ben je zeker dat het aan Telenet ligt? Aangezien je voor Cisco werkt lijkt het me dat er daar toch voldoende kennis in huis is om dit uit te zoeken. Als dan blijkt dat het aan Telenet ligt, is het op die manier ook gemakkelijker om hen wat materie te geven om te kunnen zoeken naar een oplossing.
Ik vrees dat dat inderdaad wat naïef is van je.
Ik geef je gelijk hoor, maar kan enkel vaststellen dat het in de praktijk zo niet werkt.
Zij zien het niet als een groot probleem en wijzen daarom natuurlijk naar een ander, in dit geval Telenet. Het kan natuurlijk ook best juist zijn wat ze zeggen en effectief aan Telenet liggen. Bovendien is het ook niet zo dat ik niet op het netwerk geraakt hé. 99,9% van de tijd werkt het goed, maar als het uitvalt is het vaak heel vervelend omdat ik dan net in een telefoongesprek of meeting zit ofzo. Zo beland je met je probleem al vlug in de "niet prioritaire" schuif.
Ik geef je gelijk hoor, maar kan enkel vaststellen dat het in de praktijk zo niet werkt.
Zij zien het niet als een groot probleem en wijzen daarom natuurlijk naar een ander, in dit geval Telenet. Het kan natuurlijk ook best juist zijn wat ze zeggen en effectief aan Telenet liggen. Bovendien is het ook niet zo dat ik niet op het netwerk geraakt hé. 99,9% van de tijd werkt het goed, maar als het uitvalt is het vaak heel vervelend omdat ik dan net in een telefoongesprek of meeting zit ofzo. Zo beland je met je probleem al vlug in de "niet prioritaire" schuif.
Goeie suggestie! 3G is wellicht wel doenbaar, dat heb ik op mijn telefoon, en niet bij Telenet. Es gaan werken bij iemand die bij een andere provider zit wordt moeilijk ; iedereen die ik ken zit op Telenet. Maar ik ga eens kijken hoe ik kan tetheren met mijn GSM.
-
- Elite Poster
- Berichten: 842
- Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Bij ons wordt om veiligheidsredenen de VPN-verbinding elke 8h gereset, maar onze software geeft daar wel melding van en dan moet je gewoon je tokencode invullen. Enige vervelende is dat onze werkdag (pauze meegerekend) 8h15 duurt
Oud topic, maar ik heb recent hetzelfde probleem.
Verbindingen via SSH en Mumble (beiden encrypted) vallen dagelijks rond 17-19 uur herhaaldelijk weg. Soms is het zo erg dat ik na connecteren maar enkele characters kan typen voor het weer uitvalt. Andere protocollen blijken er geen last van te hebben. Het is overgens bijzonder smerig: Het lijkt alsof pakketjes plotseling gewoon niet meer doorgelaten worden. De TCP verbinding wordt niet correct afgesloten, zowel pc als server denken dat alles nog werkt, maar er is geen communicatie meer.
Telenet support is compleet nutteloos.
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
Verbindingen via SSH en Mumble (beiden encrypted) vallen dagelijks rond 17-19 uur herhaaldelijk weg. Soms is het zo erg dat ik na connecteren maar enkele characters kan typen voor het weer uitvalt. Andere protocollen blijken er geen last van te hebben. Het is overgens bijzonder smerig: Het lijkt alsof pakketjes plotseling gewoon niet meer doorgelaten worden. De TCP verbinding wordt niet correct afgesloten, zowel pc als server denken dat alles nog werkt, maar er is geen communicatie meer.
Telenet support is compleet nutteloos.
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?