VPN valt dagelijks op ongeveer zelfde uur uit

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

Beste allen,

Ik ben een tele-thuiswerker en werk voor Cisco. Meestal zit ik dus thuis te werken en ben ik dus afhankelijk van mijn internet connectie.

Om te connecteren met het werk wordt een VPN connectie opgezet. Dit is propriëtaire software van Cisco die de tunnel opzet via mijn Mac. Het is dus niet zo dat ik een speciale router heb daarvoor.

Mijn connectie is een Fibernet connectie, mijn model is een niet-Wifi model. (dus geen modem/router zoals ze die gewoonlijk graag plaatsen - niet dat ik denk dat dat iets uitmaakt, maar bon).

Het probleem is dat nogal vaak mijn VPN verbinding wegvalt, minstens 1x/dag en vaak nogal rond 17 uur. (nooit exact op hetzelfde tijdstip, maar ongeveer rond die tijd) Dat is serieus irritant als ik op dat moment juist in een meeting, opleiding of groepsgesprek zit.

Ik heb mijn eigen netwerk al volledig uitgepluisd en volgen mij zitten daar geen fouten in/. Ik ben hier nog meer van overtuigd toen ik ook eens door omstandigheden enkele dagen van bij mijn schoonouders hoe moeten werken, die ook op Telenet zitten. Daar had ik net hetzelfde probleem! Ik denk ook niet dat de VPN software de schuldige, want ik vermoed dat Cisco wel weet wat ze doen, ze hebben thuiswerken quasi uitgevonden.

Uiteraard is dit probleem zeer moeilijk aan te kaarten bij Telenet, want tegen dat je belt is alles normaal natuurlijk, en als je gewoon surft zonder VPN merk je er ook helemaal niets van, want het is alleen de VPN die wegvalt. Maar voor mij is het dus een zeer vervelend probleem, ik heb die stabiele connectie echt nodig!

Heeft iemand dit ook al ervaren en mogelijks een oplossing voor mij?

Bedankt!
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Ben je zeker dat het aan Telenet ligt? Aangezien je voor Cisco werkt lijkt het me dat er daar toch voldoende kennis in huis is om dit uit te zoeken. Als dan blijkt dat het aan Telenet ligt, is het op die manier ook gemakkelijker om hen wat materie te geven om te kunnen zoeken naar een oplossing.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ligt het probleem niet aan de andere zijde (maw. de VPN server) ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Kan je niet de connectie timeouts verhogen als tijdelijke oplossing?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Eenzelfde fenomeen heb ik ook reeds ondervonden met ssh verbindingen.
Deze durven "in de rode uren" (of bij aanvang daarvan) plots om onverklaarbare reden verbroken te worden ...

Momenteel komt dit bij mij minder vaak voor dan pakweg enkele maanden geleden.
Maar wel beduidend meer dan enkele jaren geleden.

Afin, niet veel dat daar aan te doen is, denk ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gebruik soms ook de Cisco Anyconnect Secure Client voor een bepaalde klant... maar m'n andere VPN clients zijn veel stabieler.

Enige regelmaat heb ik er echter nog niet in gevonden.
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Komt door de traffic shaper van telenet.
In de rode uren dan vertraagd die alle niet belangrijk verkeer.

VPN wordt aanzien als encrypted traffic wat dus p2p encrypted traffic kan zijn.
Heb het ook al getest dat vpn verbindingen trager gaan in de rode uren terwijl je wel via een speedtest de volledige snelheid hebt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

rpr schreef:Komt door de traffic shaper van telenet.
In de rode uren dan vertraagd die alle niet belangrijk verkeer.
VPN wordt aanzien als encrypted traffic wat dus p2p encrypted traffic kan zijn.


Al m'n VPN oplossingen gaan over HTTPS en bij geen enkele heb ik andere resultaten in de groene/oranje/rode uren.

Veel theorie gebaseerd op halve waarheden... weinig bewijs vrees ik met je stelling.
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

BMaster schreef:Ben je zeker dat het aan Telenet ligt? Aangezien je voor Cisco werkt lijkt het me dat er daar toch voldoende kennis in huis is om dit uit te zoeken. Als dan blijkt dat het aan Telenet ligt, is het op die manier ook gemakkelijker om hen wat materie te geven om te kunnen zoeken naar een oplossing.

Dan ken je Cisco niet. Ze hebben zeker de nodige know-how in huis, maar daar gaat onze IT afdeling zich echt niet mee bezighouden. voor hen is dit een extern probleem. Het is hen ook compleet onbekend, dus zij wijzen naar Telenet.
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

Liber! schreef:Kan je niet de connectie timeouts verhogen als tijdelijke oplossing?

Dat is misschien een goede tip, ik ga dat eens bekijken of ik dat wel kan. Want de VPN software is redelijk 'dichtgesnoerd', en veel opties zijn niet bereikbaar voor de gebruiker.
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

eternum schreef:Eenzelfde fenomeen heb ik ook reeds ondervonden met ssh verbindingen.
Deze durven "in de rode uren" (of bij aanvang daarvan) plots om onverklaarbare reden verbroken te worden ...

Momenteel komt dit bij mij minder vaak voor dan pakweg enkele maanden geleden.
Maar wel beduidend meer dan enkele jaren geleden.

Afin, niet veel dat daar aan te doen is, denk ik.

Nee, als het werkelijk daaraan ligt, dan is het een soort policy van Telenet en zie ik dat ook niet direct veranderd zien. Erg dat ze dat zomaar kunnen doen.
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:Gebruik soms ook de Cisco Anyconnect Secure Client voor een bepaalde klant... maar m'n andere VPN clients zijn veel stabieler.

Enige regelmaat heb ik er echter nog niet in gevonden.

Dat moet ik toch eens opvolgen. Het is in principe ook mogelijk om de standaard VPN Client van de Mac de gebruiken, maar dat zou wel wat instelwerk vergen. Ik wil dat wel eens proberen.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Archeon schreef:
BMaster schreef:Ben je zeker dat het aan Telenet ligt? Aangezien je voor Cisco werkt lijkt het me dat er daar toch voldoende kennis in huis is om dit uit te zoeken. Als dan blijkt dat het aan Telenet ligt, is het op die manier ook gemakkelijker om hen wat materie te geven om te kunnen zoeken naar een oplossing.

Dan ken je Cisco niet. Ze hebben zeker de nodige know-how in huis, maar daar gaat onze IT afdeling zich echt niet mee bezighouden. voor hen is dit een extern probleem. Het is hen ook compleet onbekend, dus zij wijzen naar Telenet.

Als de werknemers van een bedrijf last hebben met hun VPN verbinding, dan vind ik het maar logisch dat het bedrijf dat probeert op te lossen, en niet de werknemer zelf. Maar dat is misschien wat naïef van mij...
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

Ik vrees dat dat inderdaad wat naïef is van je. :-D
Ik geef je gelijk hoor, maar kan enkel vaststellen dat het in de praktijk zo niet werkt.

Zij zien het niet als een groot probleem en wijzen daarom natuurlijk naar een ander, in dit geval Telenet. Het kan natuurlijk ook best juist zijn wat ze zeggen en effectief aan Telenet liggen. Bovendien is het ook niet zo dat ik niet op het netwerk geraakt hé. 99,9% van de tijd werkt het goed, maar als het uitvalt is het vaak heel vervelend omdat ik dan net in een telefoongesprek of meeting zit ofzo. Zo beland je met je probleem al vlug in de "niet prioritaire" schuif.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik zou zeggen: doe eens een test door een paar dagen uw VPN-verbinding op te zetten via tethering op de smartphone (3G/4G).
Of test het bij een kennis/vriend die internet bij een andere provider afneemt.

Hoe meer je weet, hoe beter. Pas daarna kan je eventueel conclusies nemen.
Afbeelding
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

Goeie suggestie! 3G is wellicht wel doenbaar, dat heb ik op mijn telefoon, en niet bij Telenet. Es gaan werken bij iemand die bij een andere provider zit wordt moeilijk ; iedereen die ik ken zit op Telenet. :) Maar ik ga eens kijken hoe ik kan tetheren met mijn GSM.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

DHCP lease die expired en je krijgt een ander IP?
Afbeelding
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Bij ons wordt om veiligheidsredenen de VPN-verbinding elke 8h gereset, maar onze software geeft daar wel melding van en dan moet je gewoon je tokencode invullen. Enige vervelende is dat onze werkdag (pauze meegerekend) 8h15 duurt :roll:
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
sorcix
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2013, 17:24

Oud topic, maar ik heb recent hetzelfde probleem.

Verbindingen via SSH en Mumble (beiden encrypted) vallen dagelijks rond 17-19 uur herhaaldelijk weg. Soms is het zo erg dat ik na connecteren maar enkele characters kan typen voor het weer uitvalt. Andere protocollen blijken er geen last van te hebben. Het is overgens bijzonder smerig: Het lijkt alsof pakketjes plotseling gewoon niet meer doorgelaten worden. De TCP verbinding wordt niet correct afgesloten, zowel pc als server denken dat alles nog werkt, maar er is geen communicatie meer.

Telenet support is compleet nutteloos.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”