(on)roerende verhuur aan vennootschap

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

een zeer specifiek onderwerp voor "allerlei"
Ik ben bedrijfsleider van een vennootschap en wens mijn loon te optimaliseren.
Hiervoor wil ik een deel van mijn woning + oprit te verhuren aan mijn vennootschap (ter ontvangstmogelijkheid klanten).
woning: KI 991
woning: in mede-eigendom met partner

Zou volgende werkwijze aanvaard kunnen worden?
(aangezien ik geen echte bureau thuis heb... de woonkamer) gedeelte woning ter verhuur: 20%
Onkosten (Gas, water, verzekering, forfaitair onderhoud à 20eur/md): 1917 euro --> à rato 20%= 383 euro

Gevraagde huurprijs: 5000 eur/jr
kantoorruimte: 2460 eur/jr (=(5000*.6)-540)
meubilair: 2000 eur/jr
Parking: 540 eur/jr

Herkwalificatie als loon:
5000-540-383=4077*50%*60%= 1223-(991*20%*50%*6.8333)=546 eur

Belastingdruk:
loon: 546*.4= 327
onroerend inkomen: 2460*.6= 1476 * 15%= 221
roerend inkomen: 2000*.5= 1000 * 15%= 150
--> 327+221+150= 698

Als ik dezelfde 5000 eur als loon uitkeer, kost me dit +-3000 euro
(besparing: 3000 - 698= 2302)

Kan er iemand bovenstaande bevestigen? Zijn er boekhouders onder ons? :-D

bron: http://www.jmconsultants.be/news/4/15/N ... esten.html
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik kan alleen maar zeggen.
Technisch gezien is dat mogelijk. Maar bij een belastingscontrole is dit het eerste waar ze lastig over gaan doen...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Ik dacht dat de maximum huur die je kan inbrengen in een vennootschap beperkt is tot een redelijk belachelijk laag bedrag. Dat is het voordeel van een eenmanszaak, je brengt gewoon de aankoopkost als afschrijvingen in.

Ik ben geen specialist, hier heb je bijvoorbeeld nog wat info:
https://www.sbb.be/Nederlands/Topmenu/S ... schap.aspx

Dit lijkt ook mooie resultaten te geven: http://www.google.be/#hl=nl&tbo=d&sclie ... g+verhuren
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik vind je voorstel nogal risico vol en zou het zelf nooit zo doen.

Is je loon al geoptimaliseerd? Groepsverzekering? VAPZ?
Waarom zou je trouwens voordelen herkwalificeren als loon? Het kan ook als dividend :P .

Persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen om dit soort vragen voor te leggen aan een fiscalist / boekhouder die al je cijfers kan zien en die achteraf ook je kan helpen als ze toch moeilijk doen.
Voyager
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 jun 2007, 18:29
Bedankt: 1 keer

Hou er ook rekening mee dat huurinkomsten van handelshuur voor 100% belastbaar zijn en niet volgens het KI.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Waarom ga je niet langs bij een boekhouder/fiscalist???

De meeste betalen zich terug door de opbrengst die ze verwezenlijken (onder de vorm van optimalisatie).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”