![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
krisken: waarom moet een fixed ip duurder zijn dan een dynamic?
laat me het zo zeggen: ik vind dat je als klant standaard dynamic hebt, maar dat een fix ip gewoon een gratis optie moet zijn.
de duurdere (pro/bizz abbo's) dienen mijns insziens voornamelijk voor dat: zakelijk gebruik.
en dat houdt dan in: SLA's, meer opties, etc etc.
allemaal dingen die ik voor mijn thuis verbindingkje niet wil.
een vast ip daarentegen zou ik wél leuk vinden.
en ik weet dat jij thuis een hele range hebt, maar dat is me ook wat overkill voor thuis.
(ik kan mezelf ook een vpn opzetten naar mijn servers en van daaruit met vaste ip's verder internetten, maar dat is dus ook niet mijn bedoeling.)
dat het "ondoenbaar" is door het tekort aan ip adressen is trouwens ook maar een drogreden imho.
ten eerste hebben de meeste isp's nog genoeg ip's voor alle klanten.
ten tweede met breedband en modem/routers zet het merendeel van de klanten hun verbinding niet uit, en hebben ze toch continue een adres nodig.
maar dat er in belgie niks gratis is, en niks kan simpelweg "omdat het ergens anders ook kan" weet ik al langer als vandaag.
dus zou ik er geen enkel probleem van maken als ze zeggen 5 euro voor 1 fix ipv4 (en eventueel een standaard /64 ipv6 erbij)
NOG beter zou zijn dat ze elke eindgebruiker (die het aanvraagt) een V6 /64 PI block toekennen.
op die manier zou je niet enkel een vast adres hebben, daar zelf ook het beheer en bezit over kunnen nemen,
maar je zou ook toekomstgericht klaar zijn om bv je koelkast het internet op te sturen als de melk op is
Dus : laat de discussie maar komen.
wil je een vast ip? v4? v6?
wat zou je er (eventueel) voor willen bijbetalen?
en voor welke redenen zou je het voornamelijk gebruiken?