Advies GSM provider voor alarminstallatie

Plaats reactie
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Hoi,

Deze week wordt een installatiesysteem geinstalleerd in mijn woning. Aangezien wij geen klassieke telefoonlijn hebben (bellen via VOIP), hebben we geopteerd om een alarminstallatie te nemen die melding doet via het GSM netwerk.

Echter, die alarminstallatie heeft dus ook een SIM kaart nodig om te kunnen bellen in geval van brand/inbraak.
Nu dacht ik om hiervoor een Base-C prepaid kaart te nemen. Dit lijkt mij het goedkoopst (17 ct/min).

Zouden jullie iets anders aanraden dan Base-C prepaid ? Een abbo is niet echt nodig, aangezien ik niet verwacht dat het alarm om de x-dagen afgaat :-)

Gr,
Deva
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik zou er in elk geval geen kaart voor nemen daar deze verwachten dat je minimum 1x/jaar een inkomende of uitgaande call doet. Sommige kaarten vereisen zelfs elke maand of elke 3 maand!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Neem toch een base C postpaid dan. Ik zie het nut van die prepaid niet in. Je kan opzeggen wanneer je wil en moet geen zorgen maken over belkrediet dat vervalt. Meer nog, je hoeft er geen belkrediet op te zetten.
Alternatief is Telenet waarbij je 15 ct/m betaalt. Dit wordt wel per seconde aangerekend, maar daar zit je dan wel met een dure connectiekost van 10 cent.
Ik zou vooral nagaan of het bereik met Mobistar (Telenet) of Base wel goed genoeg is. Betrouwbaarheid zal wel het belangrijkste zijn zeker bij een alarm.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ik vind alleen niet zo veel terug over die Base C postpaid.
Is er ook een vaste abonnementskost ?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

krisken schreef:Ik zou er in elk geval geen kaart voor nemen daar deze verwachten dat je minimum 1x/jaar een inkomende of uitgaande call doet. Sommige kaarten vereisen zelfs elke maand of elke 3 maand!


Mmm, ik had gedacht 1x/jaar. Maar idd iets om rekening mee te houden !
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik dacht dat het aldi talk was dat 1x/6maand of 1x/3 maand was, niet geheel zeker.
Maar er zijn er nog (lyca etc).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

devastator schreef:Ik vind alleen niet zo veel terug over die Base C postpaid.
Is er ook een vaste abonnementskost ?


Nee, je betaalt enkel wat je verbruikt.
In de voorwaarden behoudt Base wel het recht om het abonnement te annuleren als er gedurende x maanden geen gesprek geweest is. Zolang Base je daarvan per brief verwittigt, is er geen probleem; als het simpel via sms is, is het moeilijker. Misschien is de jaarlijkse test wel voldoende om het actief te houden :)

Voor een alarmcentrale zou ik ook voor een abonnement kiezen in plaats van een herlaadkaart. Geen idee hoe een alarmcentrale via gsm werkt, maar waarschijnlijk heb je wel ergens een led dat aangeeft of er gsm-ontvangst is? Zo kan je dan eventueel zien of de sim nog werkt.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Indien de alarmcentrale aangesloten wordt op een meldkamer zal er normaliter ook bij het in- en uitschakelen van het alarm naar de meldkamer gebeld worden. Tevens is er normaliter minimaal één maal per dag een connectie met de meldkamer (ter controle).

Communicatiekosten naar een meldkamer kunnen maandelijks een aanzienlijk bedrag vormen...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Het alarm loopt niet via een meldkamer, maar belt direct een reeks van nummers op om te verwittigen van de inbraak.
Er is dus enkel een telefoon naar x personen wanneer het alarm af zou gaan.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Base check?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Als er geen meldkamer mee gemoeid is, kan je het zonder problemen om de paar maanden testen en zo je abonnement actief houden.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Idd. En aangezien er geen kosten zijn aan het Base C abo, is dat misschien nog wel het meest interessant.

@Ken: waarom Base Check ?
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Ik heb in die van mij een SIM van Mobile Vikings gestoken, waar nog 7 euro opstaat. Die zijn 6 maand geldig. Als die berlwaarde opgebruikt is steek ik er een Mobistar Internet Everywhere kaartje met herlading van 15 euro in : is 1 jaar geldig!

CORRECTIE : Internet on Mobile : 125 belminuten voor 15€, een jaar geldig!
Laatst gewijzigd door KRL100 op 29 jan 2013, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik kan verkeerd zijn, maar er moet toch gebeld worden? Dus met internet everywhere is deze persoon toch niet geholpen?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Er moet idd gebeld worden :-)
maxxxke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 217
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:08
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

KRL100 schreef:Ik heb in die van mij een SIM van Mobile Vikings gestoken, waar nog 7 euro opstaat. Die zijn 6 maand geldig. Als die berlwaarde opgebruikt is steek ik er een Mobistar Internet Everywhere kaartje met herlading van 15 euro in : is 1 jaar geldig!

Ik heb ook een alarmcentrale met SIM module, maar ik kan de SIM niet zelf vervangen.
Lijkt me ook een serieus security gat als eender wie je alarm kast kan open doen en je sim kaart vervangen/verwijderen.
Volgens mij mag dat trouwens niet.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Alvorens je de SIM vervangt, dien je een 'mastercode' in te geven.
Zoniet, zal het 'tamper-alert' afgaan van zodra gepoogd wordt het alarm open te maken.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

devastator schreef:Idd. En aangezien er geen kosten zijn aan het Base C abo, is dat misschien nog wel het meest interessant.

@Ken: waarom Base Check ?
Base C bedoelde ik dus :)
Hier +/- 5 eur kosten per maand voor de automatische calls die de centrale doet naar de meldkamer.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Gisteren online de sim kaart (Base C) besteld, dus hopelijk is ie der morgen :-)
Bedankt voor de hulp !
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Veel succes ermee.
Had wel niet online besteld als ik van jou was. Lange wachttijden, activaties die niet rond komen. Heb 2 keer een bestelling gedaan voor een Base C postpaid en de eerste keer 2 weken moeten wachten, de tweede keer zelfs bijna 1,5 maand.
Zou gewoon naar de winkel gaan als ik jou was zolang je die activatiekost nog niet betaald hebt.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ik heb even de prepaid versie besteld, ik hoop dat dat vlotter gaat met de activatie want woensdag is de installatie al :-)
Later zet ik het dan om naar postpaid.

Ik wou inderdaad naar een shop gaan, maar de dichtstbijzijnde shop is op bijna 10 minuten rijden van mn thuis.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Oeps, moest natuurlijk Internet on Mobile zijn, 125 belminuten voor je 15€ (de gratis SMS en data gebruik je dan wel niet natuurlijk)...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Dat is ook niet mis inderdaad ...
Afhankelijk van hoe het bereik van Base thuis is kan ik nog altijd overschakelen.

Bedankt voor de tip !
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

En jawel, natuurlijk iets mis gegaan bij de verzending :-/
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

DIe van Base sturen elke maand een factuur/afrekening van m'n alarm kaartjes (waar dus bijna nooit niks afgaat) :bang:
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

Waarom :bang: ?
Je kan ook uitschakelen dat ze de factuur opsturen, en dat je alleen sms'je ontvangt en de pdf in je account bekijkt + betaalt.
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
maxxxke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 217
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:08
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

devastator schreef:Alvorens je de SIM vervangt, dien je een 'mastercode' in te geven.
Zoniet, zal het 'tamper-alert' afgaan van zodra gepoogd wordt het alarm open te maken.

Die mastercode (installateurscode) mag je niet hebben. Want dan vervallen een aantal rechten / voordelen die je hebt.
Begrijp ook niet waarom je zelf een SIM regelmatig zou moeten vervangen.
Elke jaar word je alarm gekeurd, dan kan je gerust op dat ogenblik van sim veranderen.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

ik heb een off-topic vraag ivm alarmen: bestaan er alarmen waarbij je een verschillende code kan instellen voor activatie (vb: 1234) en deactivatie (vb: 1111)?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

In het kantoor waar een VZW waar ik actief in ben huist is dit. Daar hebben ze diverse codes zelfs voor binnen en buiten gaan (dan kan ook "gezien" worden wie het alarm heeft aan en uitgezet). Als je een nieuwe entry ingeeft hebben ze makkelijkheidshalve gewoon telkens als laatste cijfer een 0 of een 1. Naar analogie met binair stelsel : 0 = uit, 1 = aan :D

Geen idee wat voor alarm dit is (merk, type, ...). We zitten in een kantoor dat we delen met de lokale politie en wat stadsdiensten (administratie) in de new orleansstraat te Gent.

Bvb
Kris : alarm uit zetten = 12340
Kris : alarm aan zetten = 12341

Jefke : alarm uit zetten = 43210
Jefke : alarm aan zetten = 43211

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Om hier nog even op terug te komen ...

De pakjesdienst (***) heeft het pakket ook nog eens op het verkeerde adres geleverd.
Gelukkig waren de 'ontvangers' in kwestie zo vriendelijk om mij het pakketje (de SIM kaart) dit weekend persoonlijk te brengen.

Zij hebben geen leveringsbewijs of niks moeten ondertekenen, het pakketje werd gewoon in hun brievenbus gedumpt.
Ik vind dat eerlijk gezegd ongelooflijk...

[edit]naam van pakjesbezoringsdienst verwijderd[/edit]
zeratul
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 nov 2008, 09:59
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 26 keer

anderhalf jaar later, zelfde vraagstuk, wat raden jullie aan?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Opgelet, best M2M sim kaart nemen voor data/sms/bellen voor alarmcentrales.

Waarom? De providers die zowel een normale prepaid of SIM met abonnement leveren, verbreken automatisch de verbinding na x aantal maand als ze merken dat het apparaat waarin de sim zit continu actief en verbonden is met dezelfde gsm mast.
Het exacte aantal maanden herinner ik me niet. Misschien kan Eva dit hier eens doorgeven?

Een soort van DHCP renew laat ons zeggen. Maar de 'renew' gaat niet door. Met een GSM toestel is dat hetzelfde, sowieso herstart je die ooit wel eens en verbind je systematisch wel eens met een andere mast tijdens een verplaatsing, Die centrale herstart nooit, tenzij manueel uitgevoerd.
Bepaalde centrales kunnen dacht ik wel geprogrammeerd worden zodat die om de zoveel tijd herstarten.

Hierdoor moet je de alarmcentrale volledig heropstarten, dus batterij en stroomtoevoer loskoppelen en opnieuw aankoppelen, dan pas zal je terug verbinding hebben!

Tip : Tele2 M2M simkaart

http://www.smartwaressecurity.com/nl_ma ... C2%A0Tele2

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ken schreef:Opgelet, best M2M sim kaart nemen voor data/sms/bellen voor alarmcentrales.
Waarom? De providers die zowel een normale prepaid of SIM met abonnement leveren, verbreken automatisch de verbinding na x aantal maand als ze merken dat het apparaat waarin de sim zit continu actief en verbonden is met dezelfde gsm mast.
Nog nooit van gehoord. Kan iemand dit (gerucht?) bevestigen? Waarom zouden ze dat doen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

philippe_d schreef:
Ken schreef:Opgelet, best M2M sim kaart nemen voor data/sms/bellen voor alarmcentrales.
Waarom? De providers die zowel een normale prepaid of SIM met abonnement leveren, verbreken automatisch de verbinding na x aantal maand als ze merken dat het apparaat waarin de sim zit continu actief en verbonden is met dezelfde gsm mast.
Nog nooit van gehoord. Kan iemand dit (gerucht?) bevestigen? Waarom zouden ze dat doen?
Gehoord van m'n alarminstallateur, en in opleiding om dit zelf te worden ook bevestigd door de docent in de vorige les. Zal eens de exacte reden en tijdlimiet navragen volgende les.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Ik heb al heel lange tijd (enkele jaren) een gewone prepaid kaart in een GSM box zitten, zonder dat die zijn verbinding verbroken wordt (wel op tijd herladen natuurlijk).

Maar natuurlijk is zo een M2M kaart sowieso veel beter dan een prepaid kaart in een alarmcentrale: maandelijks de factuur betalen en dat blijft werken.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

eternum schreef:Ik heb al heel lange tijd (enkele jaren) een gewone prepaid kaart in een GSM box zitten, zonder dat die zijn verbinding verbroken wordt (wel op tijd herladen natuurlijk).
De GSM box zal in dat geval dan misschien wel zelf de verbinding verbreken. Test in ieder geval maar regelmatig eens de werking.
Hier kwam het aan het licht via de meldkamer die zag dat de centrale niet meer uitbelde voor een periodieke lijntest.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Vandaag en gisteren nog gebruikt gemaakt van de GSM box: alles werkt.
Misschien is dit ook operator afhankelijk?

Betreffende een alarmcentrale die niet tijdig contact heeft met de meldkamer.
In zulks geval krijgt men toch ook zeer snel een foutmelding op de alarmcentrale zelf (op het klavier)?
Normaliter is dit dan al bij de eerste (zijn het mogelijks meervoudige) mislukte poging om de meldkamer te contacteren.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”