Meerdere routers

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Los-Cuentos
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 dec 2009, 21:26

Hallo

Ik weet niet of dit de juiste categorie is voor mijn vraag maar zal ze hier dan toch maar stellen :p

Ik ben klant bij Telenet en heb van hun zo'n Modem/Router.
Van hieruit vertrekt er een Powerline naar boven in mijn Slaapkamer.
Daar staat nog een router: Netgear WNDR3700. Zeer goede router trouwens!
Mijn Macbook, 2 PC's en Digicorder van Telenet zijn verbonden met die NETGEAR.

Ook is er een Powerline aanwezig in het tuinhuis.
Daar zou ik een Servertje willen zetten (heb een paar oude PC's gekregen en 4 ervan zijn met een dubbele krachtige XEON processor:thumb:)

Ik heb alles even in schema gegooid zodat het wat duidelijker is.

Afbeelding
IP Adressen van routers:
Telenet router: 192.168.0.1
Netgear WNDR3700: 192.168.1.1
DLINK: 192.168.1.1



Graag zou ik het netwerk van de Server, met de DLINK router, verbinden met dat van mijn Netgear WNDR3700.
Hierdoor zouden mijn PC's en Macbook in het netwerk aanwezig zijn van mijn server waardoor ik back-ups kan nemen, video's streamen enzovoort.

Ik heb al even gekeken op internet en had iets gevonden dat ik de dhcp van die DLINK moest afleggen en het ip adres van de router moest aanpassen naar een bereik van de andere routeer (netgear) en dat buiten de range van zijn dhcp.

Daarom heb ik het ip adres van de DLINK aangepast naar 192.168.1.250 (in de neatgear heb ik het max. dhcp bereik op 192.168.1.249).
Op het eerste zicht bleek alles te werken maar toch niet.
De server binnenin het netwerk van de DLINK krijgt een ip adres van de telenet router(192.168.0.205) ipv de netgear router.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij doorverbindt naar de Netgear ipv van de telenet router?

Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

1) In D-Link DHCP uitschakelen, en een IP geven in het bereik van de Telenet router.
2) In de Netgear eveneeens DHCP uitschakelen, en een IP geven geven in het bereik van de Telenet router.

En ... zowel de D-Link als de Netgear via een LAN poort (geen WAN) met de Powerlines verbinden.
Dan heb je alles keurig in één netwerk.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Los-Cuentos
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 dec 2009, 21:26

Maar dan ben ik de functionaliteiten van de netgear kwijt? Want ik vind dit echt een super goede router vooral met de usb functie etc..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Waarom wil je dat serverke überhaupt in je tuinhuis ? Dat lijkt me niet echt de meest geschikte plek om een PC neer te poten (vocht, vorst, insecten...).
Probleem nu is dat je dus eigenlijk zowel aan de LAN-kant (voor je server) als aan de WAN-kant (voor je Telenet router) een connectie via een Powerline nodig hebt, en dat gaat dus jammer genoeg niet.

PS: en nog iets: die Digicorder mag ook niet aan je eigen Netgear hangen zoals in het tekeningetje hierboven (behalve als je uiteindelijk toch voor Philippe zijn oplossing zou gaan waarbij je die Netgear degradeert tot switch+access point) want er gaat niets werken van interactiviteit. De Digicorder moet dus buiten de LAN-kant van je eigen routers blijven, zodat die rechtstreeks aan het netwerk van de Telenet-router hangt. Als je dus toch je Netgear zijn functionaliteit wil behouden, ga je beter de Powerline uit het tuinhuis gebruiken om de Digicorder aan je Telenet-router te hangen, en dan de server aan je Netgear, maar dan heb je dus wel 's nachts het kabaal van die server (wat wellicht de reden is voor je tuinhuis-oplossing).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hoewel het zeker niet aan te raden is, kan je perfect een server in een tuinhuis zetten hoor. Heb ik destijds ook gedaan. Van het huis tot het tuinhuis lag een pvc buis van 3cm doorsnede voor de elektriciteitskabel (verlichting). Naar een UTP kabel bijgegooid en server daar ook gezet (een goeie oude P4 prescott met 2GB ram en 2x80GB hdd). Draaide prima eigenlijk. Nooit problemen mee gehad. Nu moet ik wel zeggen dat dit tuinhuis op zich wel erg netjes was qua stof etc. Het enige probleem waar ik wat voor vreesde was als het ging vriezen. Maar een P4 prescott zorgt dan zelf wel voor de nodige warmte ;-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
dstster
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2013, 01:05

Ondanks het feit dat fabrikanten in zowat alle consumenten acces points een router voorzien is dit niet nodig. Je hebt voor jouw netwerk slechts één router nodig en deze voorziet telenet. Mijn persoonlijk advies is gebruik één van de twee overige "routers" als acces point door DHCP uit te schakelen, en verbind deze daarna met jouw telenet router. Indien je meer LAN poorten nodig hebt koop dan een goedkope switch. En wat betreft die functionaliteit op je netgear, neem aan van een Cisco CCNA dat je echt niet veel gaat missen... De meeste van deze services zitten hem trouwens ook op je lan ip van je router.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

De USB functie van die netgear gaat normaal blijven werken he.
Los-Cuentos
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 dec 2009, 21:26

Geachte

Het me gelukt om de gewenste zaken uit te voeren.
Heb de pc in het tuinhuis een vast ip toegekent die binnen de range valt van mijn Netgear en is nu gekoppeld aan die routeer.

Mijn digicorder is aangesloten aan een hub die vanuit de powerline komt (moet rechtrstreeks verbonden zijn me telenet router).

En als laatst wil ik nog toevoegen dat je ons tuinhuis niet mag zien als een klein houten bokje.
Het namelijk een bakstenen tuinhuis met een mooie tegel vanbinnen, verwarming, verlichting en kleine keuken voor 's zomers.

Toch bedankt allemaal
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Dat is geen tuinhuis, da's een buitenverblijf :D. Maar blij dat het uiteindelijk allemaal naar behoren werkt :).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Los-Cuentos schreef:Het me gelukt om de gewenste zaken uit te voeren.
Nu nog een nieuwe tekening :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Misschien een stomme vraag. Maar waarom gebruik je geen switches ? (ipv routers).
Of één router (van eigen voorkeur) achter je telenet router en dan powerlines en switches.

Wat is het voordeel van deze setup ? (met meerdere routers in je netwerk).

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goede vraag!

Ik vermoed switches = extra kosten, hij had de routers staan oid?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Los-Cuentos
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 dec 2009, 21:26

Om zo overal Wifi Bereik te hebben want anders als ik in de tuin sta kan ik niet meer verbinden met mijn Wifi van binnen.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Hier ook voor die reden een router extra en dhcp uitgeschakeld. Wifi bereik van telenet router die boven staat is niet echt een succes!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Gent32m schreef:Misschien een stomme vraag. Maar waarom gebruik je geen switches ? (ipv routers).
Een "wireless switch" is moeilijk te vinden. Als je dus afgedankte routers hebt staan, is dit de beste manier om die tegelijk als switch en als wireless access point te gebruiken, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Zeker philippe_d. Maar ik gebruik zelf geen Wifi. Zodoende, was het nut van deze constructie me wat ontgaan :wink: Wat nu verduidelijkt is.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”