Nee, ik weet het bij de meeste andere providers ook niet; vandaar dus mijn stelling
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
En deze 28 blz, die trouwens recent aangevuld blijven, vormen een redding voor de mensen die opzoekingswerk doen, zo weten ze niet alleen waar ze aan beginnen, maar ook dat de info recent is. Niks zo erg als een topic ergens over vinden dat jaren oud is, dan ben je nooit zeker hoe het nu zit.
En "echte noden", vergis je maar niet teveel bij Telenet; onze noden zijn niche, en Telenet mikt enkel op de grootste gemene deler van users. TN sluit bv nog altijd poorten af, om maar eentje te noemen. Als zij dus onze noden zouden bedienen, zou dat soort "bescherming" optioneel zijn, aan en af te zetten via een eenvoudige setting op hun site. Uitgezonderd voor Business L en groter.
Als die mentaliteit zo verdergaat wordt vrije, onbeperkte (in soort, ipv volume) internet toegang in de toekomst nog onbetaalbaar voor prive personen, in de naam van "99% heeft dat toch niet nodig, dus geven we ze dat niet, en dat als optie zetten kost teveel geld en werkuren, dus wat goed is voor de meesten moet maar goed zijn voor iedereen".
EDIT: reply op r2504
Nee, ik zou uiteraard niet direct een dure Cisco steken, maar wel een toestel dat meer aankan dan wat nu gebruikt wordt (bv ik zweer in business omgevingen bij managed switchen, met loop protection op zn minst). Zeker door mijn ervaringen in het onderwijs, waar ze nogal eens van de hak op de tak springen, en ineens dingen willen waar ze de dag ervoor niet eens aan dachten, omdat directie de lokalen weer eens veranderde en ervan uitging dat dat allemaal wel zo moeilijk niet zou zijn om aan te passen.
Het is niet zwart/wit he, dat je direct het duurste moet gebruiken omdat je het goedkoopste niet goed genoeg vindt.
En qua thuisnetwerken: ja, dat mag een toestel zijn waarvan een aantal functies niet gebruikt worden, maar kans maken om dat ooit wel te doen. Ik heb me vaak genoeg laten bijten door toestellen te kopen, prive of business, die kunnen wat er nu nodig is, en dan bij de eerste aanpassing van de noden direct al niet meekunnen, omdat er niet "op de groei" is gekocht.
Qua "extreme vorm", ik ken anders geen enkele andere isp (mss zijn er wel) waar je de router niet lokaal kan benaderen, maar dat verplicht via hun site moet doen.
Dat die persoon het woord port forwarding niet gebruikte betekent niet dat hij niet wil leren he, en naar zijn vragen te lezen kwam ik tot de (persoonlijke) conclusie dat hij meer dan een niet-techneut is (of wil zijn), en dan is mijn antwoord al snel "modem"; ook al omdat mijn antwoord enkel "router" is bij mensen die echt IT onkundig zijn, bij alles daarboven default ik naar modem.
Maar da's idd een verschil tussen ons, en met meerdere meningen ben ik zeker dat elke persoon die hier een vraag stelt goed geholpen kan worden door kennis en meningen te poolen en tot een consensus te komen
[
Post made via mobile device ]
[
Post made via mobile device ]