Fibernet: modem/only versus modem/router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat gezegd zijnde, als je er iets van kent (of een kennis kunt optrommelen), ben je met zo'n configs toch beter af met de modem only. Mijn advies, als je beslissing vast ligt, is om naar een telenet center te gaan (een echte, geen verkooppunt), als je nog geen telenet hebt, en het er gewoon effe bij te vermelden. Dan krijg je hem meteen gratis bij de installatie, anders in het 75 euro. Ook direct de installateur het duidelijk maken, want die komen gegarandeerd met een combi binnen. En durven resoluut weigeren als ze enkel een combi hebben. Maar verder is er allang geen zware overtuigingskracht meer nodig voor zover ik merk.
De combi is idd beter geworden, maar dient eigenlijk vooral voor mensen die niet echt weten waar ze mee bezig zijn. Aangezien je toch wel wat speciale configs wil doen ga ik ervan uit dat je er iets van kent, en dan kan ik je de modem only zeker aanraden. Veel geluk :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Aangezien je toch wel wat speciale configs wil doen ga ik ervan uit dat je er iets van kent, en dan kan ik je de modem only zeker aanraden.


Het enige wat hij nodig heeft is portforwarding... en daarvoor zou ik hem helemaal niet aanbevelen (vertel hem dan ook maar meteen de gevolgen voor digitale TV).

Ik zie nog steeds mensen modem only's nemen voor totaal de foutieve redenen (waaronder een simpele port forward) !
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Ik zie nog steeds mensen modem only's nemen voor totaal de foutieve redenen (waaronder een simpele port forward) !

Dat denk jij misschien. Maar volgens mij beseffen de klanten die bewust voor een modem only kiezen zeer goed dat een router van een degelijk merk zoals Netgear, Linksys of D-Link véél betere kwaliteit biedt dan die Telenetmodem die in de kelder of garage wordt geïnstalleerd.

Het gaat hier om het thuisnetwerk, om de kwaliteit van het Wifi-netwerk in de living, het gaat om de kwaliteit van streaming(DLNA) van privé-bestanden tussen de tabletcomputer, de smartphone, de netwerk harde schrijven, de mediaplayers en de smart tv's.

En volgens mij heeft Telenet daar geen zaken mee.

Modbreak:
Bashing
Zeker niet als hun witte product-hardware zó abominabel zwak is.
Laatst gewijzigd door philippe_d op 14 jan 2013, 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bashing.
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

Dan moet je deze Home gateway CH6643E docsis 3 eens proberen die ik hier heb.
Ik kom probleemloos heel mijn huis rond en op het verdiep + buiten op het terras vlot draadloos op internet.
Zelfs op 50 meter buitenhuis kan ik vlot draadloos surfen op internet.
Voordien had ik ook een modem only. Met een bekend merk router. D link.

http://www.icbn.com.tw/product.php?act=view&no=10
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Dat denk jij misschien. Maar volgens mij beseffen de klanten die bewust voor een modem only kiezen zeer goed dat een router van een degelijk merk zoals Netgear, Linksys of D-Link véél betere kwaliteit biedt dan die Telenetmodem die in de kelder of garage wordt geïnstalleerd.


Ik bekijk geval per geval... en in dit geval was de keuze van glenner05 zeker niet bewust (en duidelijk ook niet gefundeerd want dan had hij geweten dat zijn vereisten perfect mogelijk zijn met de combi) maar eerder aanbevolen (en wat mij betreft om de verkeerde redenen) door ITnetadmin.

Het gaat hem dus allemaal om het woord BEWUST... en als iemand dat hier al moet komen vragen dan is het voor mij al duidelijk niet "bewust" en beschikt de persoon vermoedelijk ook niet over de juiste kennis om alle consequenties te begrijpen.

Indien wireless trouwens een probleem is... dan nog zet je beter een extra AP (geen eigen router) !
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Indien wireless trouwens een probleem is... dan nog zet je beter een extra AP (geen eigen router) !

Eerst een toestel met minderwaardige Wifi-chip laten installeren, daarna uitzoeken hoe je die minderwaardige Wifi-chip kan uitschakelen? Daarna een AP zoeken omdat je de Telenet-router niet mag uitschakelen?
Is dat de Belgische methode of zo? :bang: (Ik begrijp nog steeds niet waarom je lokaal netwerkverkeer zou laten routeren door een minderwaardig toestel dat eigendom van een ISP blijft.)
arjan schreef:Zelfs op 50 meter buitenhuis kan ik vlot draadloos surfen op internet.

Tegen 60 Mbps via Wifi zeker? Met de Netgear WNDR-reeks zou dat zelfs een topprestatie zijn, dus zeker niet met die minderwaardige Wifi-chip in die Telenet-combi.
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

raf1 schreef:Tegen 60 Mbps via Wifi zeker? Met de Netgear WNDR-reeks zou dat zelfs een topprestatie zijn, dus zeker niet met die minderwaardige Wifi-chip in die Telenet-combi.

Met de 60Mbps Fibernet moet dat ook kunnen.
Ik heb fibernetxl120Mbps zelfs op 70 meter(met mijn samsung smartphone)kan ik buitenshuis nog makkelijk surfen op het internet met de nieuwe Home gateway CH6643E die ik nu heb.@Raf wat je zelf niet hebt,en zeker niet als het gaat over de CD6643E,kan jij niet over oordelen.
Telenet afbreken doe je precies graag,is het niet :wink:
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Ik haal ook de max. snelheid via wifi met mijn WM3.0 modem op 5ghz en in combinatie met mijn macbook.
Ik heb ook het idee dat Raf1 liever afbreekt dan iets anders.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Jullie moeten allebei toch eens leren lezen hé. Ik breek niets af, ik ben realistisch en stel alleen het volgende in vraag:
raf1 schreef:
arjan schreef:Zelfs op 50 meter buitenhuis kan ik vlot draadloos surfen op internet.

Tegen 60 Mbps via Wifi zeker? Met de Netgear WNDR-reeks zou dat zelfs een topprestatie zijn, dus zeker niet met die minderwaardige Wifi-chip in die Telenet-combi.

Ik heb het trouwens zelf al uitgetest met die Telenet-modem, bij de CBN CH6643E zakt de snelheid als een kaartenhuisje in elkaar bij een afstand van 10 meter.
Je moet hier dus niet komen zeveren dat je op een afstand van 70 meter of 50 meter de maximumsnelheden van je internetabonnement haalt. Die Wifi-chip kan dat gewoon niet aan, zelfs niet in een ideale labo-opstelling.
Laatst gewijzigd door TiTanium op 15 jan 2013, 10:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bashing again...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

't Is trouwens makkelijk te testen met de wijdverbreide "TELENETHOMESPOT" toegangspunten.
Maar op 70 meter nog 60Mbps halen? Zelfs geen 3Mbps, mijn inziens...

Kan je, op die afstand, nog surfen? Ja, mogelijks.
Kan je, op die afstand, nog WeePee TV kijken? Nee.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Bij mij is het puur een kwestie van externe IPs.
Ik betaal voor internet toegang, dan wil ik tot aan mijn toestel een externe IP krijgen, dan mag dat ander toestel nog zo goed zijn als het wil, als het niet onder mijn volledige controle is moet ik het niet hebben.
Dat de telenet combi kreupel gemaakt is door Telenet zelf, en de config enkel via internet bereikbaar is, is toch te gek voor woorden (als je internet, of alleen maar hun site, uitligt ben je dus ook lokale access kwijt).
Bijkomend gaat het daar om interne antenne(s), en staat de combi vaak in een slechte locatie, waar de kabel binnenkomt.
Dat wil dus zeggen dat je voor een optimale locatie naast cat5 ook nog eens coax mag bijtrekken, moest die locatie niet bij de tv zijn. En dat je netwerk hub ineens vanuit die locatie moet vertrekken, dus hopelijk richt je je thuis niet te vaak opnieuw in als je bekabelt. Maar als hij in de kelder of garage staat ben je dus gezien.
De meeste installaties zijn/waren er niet op gebouwd om het belangrijkste toestel een goeie plaats te voorzien, maar werd de aftakking vooral geplaatst waar ze niet in de weg stond, bij de teller ofzo. Voor kabelsplitters of modems is dat zo geen probleem.
En ja, Belgacom heeft daar een voordeel, want bij telefoon installaties stond de aansluiting vaak iets handiger geplaatst, want daar sluit je je bedrade telefoon op aan.
De kwestie zou door telenet dus ietwat geholpen kunnen worden (weet niet of ze dit aanbieden) als ze dat ding niet op de eerste aansluiting zetten, maar desgewenst bijbekabelden tot waar nodig.

Bijkomend maakt het gebruik van de modem only een aantal zaken zoals dyndns vanuit router (hoewel er bij veel routers wel ns meer dan alleen dyndns zou mogen ondersteund worden, nu die betalend is), enz makkelijker, want veel van die toestellen verwachten nog altijd een externe IP op hun wan.
Een leuke extra is dat we meer dan 1 externe IP krijgen, waardoor het aansluiten van meerdere netwerken een makkie is, denk aan een gepreconfigureerde router van het werk met een VPN link, of het testen van een setup door hem van buitenaf proberen te bereiken (hoewel je dan telenet's eigen netwerk niet echt verlaat, maar toch), en een volledig gescheiden guest netwerk.
En vermijd je mogelijke ellende met nat achter nat, betere config etc etc.

Daarom raad ik iedereen die er ook maar iets van kent (of een ITer in de familie heeft die bereid is te helpen) altijd de modem only aan, zelfs als willen ze enkel de port forwarding gebruiken. Dan blijven hun opties open naar de toekomst toe.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

eternum schreef:'t Is trouwens makkelijk te testen met de wijdverbreide "TELENETHOMESPOT" toegangspunten.
Maar op 70 meter nog 60Mbps halen? Zelfs geen 3Mbps, mijn inziens...

Kan je, op die afstand, nog surfen? Ja, mogelijks.
Kan je, op die afstand, nog WeePee TV kijken? Nee.

@Raf - Wie heeft het over 60Mbps halen op 60 meter buitenshuis.Ik kan vlot surfen met de samsung smarphone heb ik gezegd op mijn eigen TN wifi.
Ook met mijn samsung Tablet pc.
En WeePee TV kijk ik niet buitenshuis,al zeker niet vlak bij mijn deur,mischien in de zomer op mijn terras :wink:
@Raf heb je daar officiele gegevens van(Test) dat de snelheid van de Home Gateway CH6443E als in kaartenhuisje ineen zakt op 10 meter,zoals je hierboven aanhaalt.Post ze hier nekeer :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Eerst een toestel met minderwaardige Wifi-chip laten installeren, daarna uitzoeken hoe je die minderwaardige Wifi-chip kan uitschakelen? Daarna een AP zoeken omdat je de Telenet-router niet mag uitschakelen?


Waarom zou je het TN AP moeten uitschakelen ? Ideaal is zelfs dat je het laat aanstaan... en zo heb je roaming met je eigen extra AP voor een nog betere dekking.

raf1 schreef:Ik begrijp nog steeds niet waarom je lokaal netwerkverkeer zou laten routeren door een minderwaardig toestel dat eigendom van een ISP blijft.)


Blijkbaar begrijp je ook niet veel van TCP/IP want dan zou je niet schrijven dat men lokaal verkeer zou "routeren". Trouwens op zich is er niets minderwaardig aan het toestel aan (het is eerder een beperking van de instel mogelijkheden door TN).

Ik kan best begrijpen dat je harde kritiek geeft (ik doe dat ook)... maar fundeer het dan tenminste en weet waarover je praat. Ik heb de indruk dat het bij jou eerder TN bashing in z'n pure vorm is.

ITnetadmin schreef:Bij mij is het puur een kwestie van externe IPs. Ik betaal voor internet toegang, dan wil ik tot aan mijn toestel een externe IP krijgen, dan mag dat ander toestel nog zo goed zijn als het wil, als het niet onder mijn volledige controle is moet ik het niet hebben.


Akkoord maar voor 99% van de klanten maakt dat niet uit (die weten amper wat een IP adres is).

ITnetadmin schreef:Dat de telenet combi kreupel gemaakt is door Telenet zelf, en de config enkel via internet bereikbaar is, is toch te gek voor woorden (als je internet, of alleen maar hun site, uitligt ben je dus ook lokale access kwijt).


Dit zijn twee aparte dingen... het kreupel maken akkoord, het feit dat je hem enkel via hun config pagina kan instellen lijkt me (buiten het security aspect) niet echt een groot issue... of pas jij dagelijks de instellingen aan van je router ?

ITnetadmin schreef:Bijkomend gaat het daar om interne antenne(s), en staat de combi vaak in een slechte locatie, waar de kabel binnenkomt. Dat wil dus zeggen dat je voor een optimale locatie naast cat5 ook nog eens coax mag bijtrekken, moest die locatie niet bij de tv zijn.


Waarom zou je nog coax moeten bijtrekken... gewoon een UTP kabel volstaat.

ITnetadmin schreef:En ja, Belgacom heeft daar een voordeel, want bij telefoon installaties stond de aansluiting vaak iets handiger geplaatst, want daar sluit je je bedrade telefoon op aan.


Ik ken evenveel plaatsen waar de kabel en telefoon hetzij gewoon rechtstreeks binnenkomen in de living of in de kelder... veel voordeel lijkt BGC me dus niet te hebben.

ITnetadmin schreef:Daarom raad ik iedereen die er ook maar iets van kent (of een ITer in de familie heeft die bereid is te helpen) altijd de modem only aan, zelfs als willen ze enkel de port forwarding gebruiken. Dan blijven hun opties open naar de toekomst toe.


Daarin verschillen we duidelijk van mening... ik beveel niemand een modem only aan. De reden is dat 99% hem totaal niet nodig heeft en het vaak qua bekabling voor de TV decoders voor een extra probleem zorgt (of ga je straks uitleggen dat men extra kabels moet trekken of maar VLAN's gebruiken ?), maar vooral omdat iemand die een modem only nodig heeft zelf zo slim moet zijn om dat te beseffen (anders kan hij er toch niets mee doen).

arjan schreef:En WeePee TV kijk ik niet buitenshuis,al zeker niet vlak bij mijn deur,mischien in de zomer op mijn terras :wink:


Voor WeePeeTV heb je nu ook niet echt 60 Mbps nodig... eerder 0.6 Mbps :lol:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Trouwens op zich is er niets minderwaardig aan het toestel aan (het is eerder een beperking van de instel mogelijkheden door TN).

Natuurlijk is die CBN minderwaardig, want vervaardigd uit goedkopere hardware-onderdelen. Vergelijk de datasheets van de Netgear WNDR3700 en de CBN CH6643E en je weet waarover ik spreek.
Sorry trouwens dat ik het woord 'routeren' niet in de strikte zin van het heilige OSI-model gebruikt heb. Hopelijk weet je dan op welke OSI-laag de ingebouwde DHCP-server opereert en wie eigenaar is van die ingebouwde DHCP-server. Begrijp je nu al waarom ik dat Telenet-toestel minderwaardig noem?
Het is dus eerder Telenet die bepaalt welke en hoeveel toestellen je kan aansluiten op je thuisnetwerk en dat is meteen het tweede argument waarom die ISP-restricted hardware minderwaardig is.
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

@Raf Stoort dat jou,als niet Telenet klant dat de CBN modem minderwaardig is,zoals jij denkt ? mij niet hoor :wink:
Het is mijn eigendom niet en wordt ter plaatse gratis vervangen door een technieker indien hij stuk gaat.Of zelf gratis omruilen in het Telenet center.
Aan jou materiaal komt nooit iets aan zeker :wink:
Laatst gewijzigd door arjan op 15 jan 2013, 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2054 schreef:
ITnetadmin schreef:Bij mij is het puur een kwestie van externe IPs. Ik betaal voor internet toegang, dan wil ik tot aan mijn toestel een externe IP krijgen, dan mag dat ander toestel nog zo goed zijn als het wil, als het niet onder mijn volledige controle is moet ik het niet hebben.


Akkoord maar voor 99% van de klanten maakt dat niet uit (die weten amper wat een IP adres is).


Yup, ga ik grotendeels akkoord mee. Ik geef gewoon even mijn redenen tot keuze van de modem.


r2054 schreef:
ITnetadmin schreef:Dat de telenet combi kreupel gemaakt is door Telenet zelf, en de config enkel via internet bereikbaar is, is toch te gek voor woorden (als je internet, of alleen maar hun site, uitligt ben je dus ook lokale access kwijt).


Dit zijn twee aparte dingen... het kreupel maken akkoord, het feit dat je hem enkel via hun config pagina kan instellen lijkt me (buiten het security aspect) niet echt een groot issue... of pas jij dagelijks de instellingen aan van je router ?


(vooreerst: dit was ook een puntje dat voor mij de modem beslissing motiveerde)
Nee, maar als je er aan moet zijn ligt ie plat, gegarandeerd. Eger nog, je gaat er meestal eens in kijken wanneer er iets met de verbinding scheelt, en dat kan je dus niet met de Telenet combi :-)


r2054 schreef:
ITnetadmin schreef:Bijkomend gaat het daar om interne antenne(s), en staat de combi vaak in een slechte locatie, waar de kabel binnenkomt. Dat wil dus zeggen dat je voor een optimale locatie naast cat5 ook nog eens coax mag bijtrekken, moest die locatie niet bij de tv zijn.


Waarom zou je nog coax moeten bijtrekken... gewoon een UTP kabel volstaat.


Dus jij wil die combi in je bureau plaatsen zonder coax tot daar te trekken? Goed, er zijn AP oplossingen, maar dan kan je evengoed de modem steken en met een fatsoenlijke router werken :-)

r2054 schreef:
ITnetadmin schreef:En ja, Belgacom heeft daar een voordeel, want bij telefoon installaties stond de aansluiting vaak iets handiger geplaatst, want daar sluit je je bedrade telefoon op aan.


Ik ken evenveel plaatsen waar de kabel en telefoon hetzij gewoon rechtstreeks binnenkomen in de living of in de kelder... veel voordeel lijkt BGC me dus niet te hebben.


In de living is zo erg niet, en je kan idd altijd op de coax aansluiting in de living  (die van de tv) aansluiten, dus daar geef ik je gelijk.


r2054 schreef:
ITnetadmin schreef:Daarom raad ik iedereen die er ook maar iets van kent (of een ITer in de familie heeft die bereid is te helpen) altijd de modem only aan, zelfs als willen ze enkel de port forwarding gebruiken. Dan blijven hun opties open naar de toekomst toe.


Daarin verschillen we duidelijk van mening... ik beveel niemand een modem only aan. De reden is dat 99% hem totaal niet nodig heeft en het vaak qua bekabling voor de TV decoders voor een extra probleem zorgt (of ga je straks uitleggen dat men extra kabels moet trekken of maar VLAN's gebruiken ?), maar vooral omdat iemand die een modem only nodig heeft zelf zo slim moet zijn om dat te beseffen (anders kan hij er toch niets mee doen).


Nee, maar als iemand er genoeg van kent, of er iets van kent en bereid is om bij te leren (of een ITer in de familie heeft die bereid is te helpen), is hij veel beter af met een modem. Dat is een ietwat leercurve in het begin, maar eens je ermee weg bent kan je later zo veel kanten uit. Jij bent blijkbaar bang om ook maar enige moeite te vragen van de users.
Wij komen nog uit de tijd dat je een pc bijna moest omkopen om te starten soms, maar dat wil niet zeggen dat we van de huidige generaties niet meer kunnen vragen om iets te leren. Toch zeker als ze, zoals deze persoon, iets meer willen doen met hun netwerk.
Dat je de gemiddelde "ik wil op internet kunnen met mijne laptop en meer ni" gebruiker niet opzadelt met extra werk, tot daar aan toe. Maar iemand die op weg is om mss poweruser te worden mag van mij gerust iets meer werk doen om zo op termijn een betere installatie te hebben.
En een VLAN is echt niet nodig hoor, de enige ellende die je hebt is dat ellendig tv bakje dat niet via wifi kan werken (wat voor 1 keertje dan een voordeel zou zijn ;-)
Dat kan zoiezo opgelost worden door de modem bij de tv te plaatsen indien nodig, anders idd een kabeltje trekken. Bekabeld is altijd beter dan draadloos.


Verder geef ik Raf gelijk, wanneer je eigenste local network ingesteld wordt via de isp, en enkel met opties aangeboden door de isp, en beperkingen opgelegd door diezelfde isp, heb je geen local network. Dan is de isp baas in je eigen huis.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Vergelijk de datasheets van de Netgear WNDR3700 en de CBN CH6643E en je weet waarover ik spreek.


En daar gaat de gemiddelde gebruiker wakker van liggen... trouwens noem eens een onderdeel op uit de datasheet en fundeer eens waarom het minderwaardig is.

raf1 schreef:Hopelijk weet je dan op welke OSI-laag de ingebouwde DHCP-server opereert en wie eigenaar is van die ingebouwde DHCP-server. Begrijp je nu al waarom ik dat Telenet-toestel minderwaardig noem?


Ik begrijp echt niet waar je naartoe wil... zowel een eigen router of de TN combi hebben beide hun eigen DHCP server... al lijk je te insinueren dat dit bij TN niet het geval is ?

raf1 schreef:Het is dus eerder Telenet die bepaalt welke en hoeveel toestellen je kan aansluiten op je thuisnetwerk


Hoeveel nonsens ga je hier eigenlijk nog posten... louter om TN te bashen ?

ITnetadmin schreef:Ik geef gewoon even mijn redenen tot keuze van de modem.


Inderdaad... "mijn" in de zin dat het een persoonlijke keuze is van iedereen (en hopelijk een bewuste keuze !).

ITnetadmin schreef:Dus jij wil die combi in je bureau plaatsen zonder coax tot daar te trekken?


Ik zie totaal geen reden om die modem in mijn bureau te plaatsen... sterker nog ik wil hem er helemaal niet (daarvoor heb ik een technische ruimte waar al m'n kabels toekomen). Ik begrijp je keuze voor het "bureau" als je misschien spreekt over de ideale locatie van het wireless signaal... maar dat kan je perfect oplossen door een extra AP (m'n router staat trouwens bij in de technische ruimte... en op een andere ideale plaats hangt een AP - trouwens eentje van de ALDI momenteel nog).

ITnetadmin schreef:Nee, maar als iemand er genoeg van kent, of er iets van kent en bereid is om bij te leren (of een ITer in de familie heeft die bereid is te helpen), is hij veel beter af met een modem. Dat is een ietwat leercurve in het begin, maar eens je ermee weg bent kan je later zo veel kanten uit.


Ik lees hier vaak genoeg posts van personen die denken er iets van te kennen. Trouwens als je veel kanten uit wil dan koop je geen spullen zoals een Netgear of Linksys maar dan zet je een Routerbord of een pfSense (en dan zwijgen we al helemaal over de kennis die nodig is zo'n ding te configureren).
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

@Raf hopelijk leer je iets bij van r2504 .Ik en velen wel .Het is voor jou echt nodig hoor,zeker als het over Telenet gaat.
Hij durft ook de gebreken van Telenet te melden,jij van je provider niet.En die hebben er ook.
Hij verdient 'n dikke +
Daar veranderd dat - duimpje niets aan :wink:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2054 schreef:
ITnetadmin schreef:Ik geef gewoon even mijn redenen tot keuze van de modem.


Inderdaad... "mijn" in de zin dat het een persoonlijke keuze is van iedereen (en hopelijk een bewuste keuze !).


Oh, absoluut, geef ik je 100% gelijk in; ik kan ook niet meer doen dan mijn persoonlijke mening geven. Iedereen heeft de zijne, en we proberen zo goed en kwaad mogelijk in te schatten wat de noden zijn van de vraagsteller, zowel nu als in de nabije toekomst.


r2054 schreef:
ITnetadmin schreef:Dus jij wil die combi in je bureau plaatsen zonder coax tot daar te trekken?


Ik zie totaal geen reden om die modem in mijn bureau te plaatsen... sterker nog ik wil hem er helemaal niet (daarvoor heb ik een technische ruimte waar al m'n kabels toekomen). Ik begrijp je keuze voor het "bureau" als je misschien spreekt over de ideale locatie van het wireless signaal... maar dat kan je perfect oplossen door een extra AP (m'n router staat trouwens bij in de technische ruimte... en op een andere ideale plaats hangt een AP - trouwens eentje van de ALDI momenteel nog).


Ja, voor beste wireless locatie idd. Maar ik vind persoonlijk dat, als je toch een kabel gaat trekken voor een AP (ik neem aan dat je geen wireless repeater gaat nemen, of een powerlan), kan je volgens mij daar even goed een coax van maken ipv een cat5.
Plus, als ITer moet ik het toch effe meegeven, als je dat achter slot in je bureau zet, kan de rest van het gezin er niet (gaande van de niet technisch aangelegde wederhelften, tot de meer dan technisch aangelegde kinderen die maar al te graag filters enzo omzeilen ;-)
Nog niet van toepassing hier maar wat is is kan nog komen :-)


r2054 schreef:
ITnetadmin schreef:Nee, maar als iemand er genoeg van kent, of er iets van kent en bereid is om bij te leren (of een ITer in de familie heeft die bereid is te helpen), is hij veel beter af met een modem. Dat is een ietwat leercurve in het begin, maar eens je ermee weg bent kan je later zo veel kanten uit.


Ik lees hier vaak genoeg posts van personen die denken er iets van te kennen. Trouwens als je veel kanten uit wil dan koop je geen spullen zoals een Netgear of Linksys maar dan zet je een Routerbord of een pfSense (en dan zwijgen we al helemaal over de kennis die nodig is zo'n ding te configureren).


True, maar ik geloof graag nog in de capaciteit van de mens die wil bijleren (hoewel ik me daar ook al regelmatig aan verbrand heb).
En mensen die bijleren moeten ook niet meteen naar het meest gesofisticeerde gaan; een Netgeartje is een goeie start, pfsense en een vlan systeem enzo kan later nog, als ze geleerd hebben wat nodig is en verder willen gaan.
We leren kinderen ook eerst 2+2 doen zonder rekenmachine, alvorens kwadratische vergelijkingen door hun strot te duwen :-)
En om simpele rekensommen te maken hoef je echt geen grafisch rekenmachine, een gewone wetenschappelijke die de volgorde van bewerkingen kent (en dus 2+3*4=14 geeft ipv 2+3*4=20) is al een goeie eerste stap.

Maar ik snap je redenering wel. Eerst denken dat iemand het kan of wil bijleren, om ze dan om de haverklap te moeten redden omdat ze niet wisten waar ze aan begonnen. 

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:ik kan ook niet meer doen dan mijn persoonlijke mening geven. Iedereen heeft de zijne, en we proberen zo goed en kwaad mogelijk in te schatten wat de noden zijn van de vraagsteller, zowel nu als in de nabije toekomst.


Een persoonlijke mening zal ik ook steeds geven... maar ik probeer wel te vermijden dat meningen plots "aanbevelingen" worden (als je het subtiele verschil begrijpt) bij mensen waarvan ik aanvoel dat de nood er niet is of de kennis ontbreekt.

ITnetadmin schreef:Maar ik vind persoonlijk dat, als je toch een kabel gaat trekken voor een AP (ik neem aan dat je geen wireless repeater gaat nemen, of een powerlan), kan je volgens mij daar even goed een coax van maken ipv een cat5.


Euh... wat moet ik dan met die coax doen ? Een coax is enkel nodig moest je je modem willen verplaatsen (wat volgens mij zelfs niet mag)... ik wil gewoon ergens een extra AP plaatsen (en dat heeft gewoon een UTP aansluiting nodig).

ITnetadmin schreef:Plus, als ITer moet ik het toch effe meegeven, als je dat achter slot in je bureau zet, kan de rest van het gezin er niet (gaande van de niet technisch aangelegde wederhelften, tot de meer dan technisch aangelegde kinderen die maar al te graag filters enzo omzeilen ;-)


Alles zit netjes in de technische ruimte (groot woord voor een ingemaakte kast in de hal) achter een deur dus.

ITnetadmin schreef:En mensen die bijleren moeten ook niet meteen naar het meest gesofisticeerde gaan; een Netgeartje is een goeie start, pfsense en een vlan systeem enzo kan later nog, als ze geleerd hebben wat nodig is en verder willen gaan.


En wat kan dat "Netgeartje" dan meer (zonder dat je hem gaat flashen) dan de TN modem... port forwarding, security instellingen voor wireless, SSID, DMZ, IP subnet ... kortom die dingen zijn haast identiek en eerder van het set-and-forget type. Het is niet omdat je morgen een tablet, smartphone of mediaserver koopt dat je hier plots iets moet aan veranderen.

ITnetadmin schreef:Maar ik snap je redenering wel. Eerst denken dat iemand het kan of wil bijleren, om ze dan om de haverklap te moeten redden omdat ze niet wisten waar ze aan begonnen.


Ik heb op zich geen enkel probleem iemand te redden... we moeten allemaal leren maar ik denk dat er genoeg andere materie is dan een routertje met 3 instellingen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

raf1 schreef:
r2504 schreef:Tegen 60 Mbps via Wifi zeker? Met de Netgear WNDR-reeks zou dat zelfs een topprestatie zijn, dus zeker niet met die minderwaardige Wifi-chip in die Telenet-combi.


Ik heb zéker niet alles gelezen, maar:

- Macbook Pro retina
- Airport Express
- Telenet modem only 60mbps
- Opera browser
- Afstand is ongeveer euh ... 75 meter? Verdiep hoger en in het zichtveld tussen laptop en router zit een ijzeren trap...

Dan haal ik deze snelheden, doe ik nu iets fout?

Afbeelding
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dat was nogal een discussie op de vorige pagina's ... too much to read :(
Maar ik denk dat we eigenlijk wat naast mekaar aan het praten zijn.

raf1 en ITnetadmin vinden de Telenet modem/router minderwaardig. En dat is hun goed recht: ze staven hun beweringen met een aantal argumenten, en je kan hen waarschijnlijk geen ongelijk geven.

Maar daar gaat de discussie eigenlijk niet niet om!

R2504 beweert dat:
    - een groot aantal gebruikers voor de verkeerde reden kiezen voor een modem/only.
    - de modem/router combi waarschijnlijk de beste oplossing voor 90% van de klanten (de niet techneuten).
Een daar geef ik hem 100% gelijk in!
Waarom iemand die het niet echt nodig heeft, en er geen verstand van heeft, opzadelen met een modem-only, en hem dan nog eens verplchten om een extra switch en een router aan te schaffen ???

Volgens mij zijn jullie het eigenlijk roerend met mekaar eens :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:
raf1 schreef:Het is dus eerder Telenet die bepaalt welke en hoeveel toestellen je kan aansluiten op je thuisnetwerk


Hoeveel nonsens ga je hier eigenlijk nog posten... louter om TN te bashen ?

Kan je die DHCP-server op de modem/router combi misschien uitzetten?
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

Moet dat,voor mij en de meeste hoeft dat helemaal niet.Alle behoeften die de meerderheid incl ikzelf echt nodig hebben werken prima. :wink:
En zij die het echt willen,'techneuten' weten verrek goed welke modem te kiezen.Zeker na het lezen van 28 paginas op deze topic.
@raf!Waarom vraag je dat,je weet toch alles over Telenet :nono:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Nog nooit van retorische vragen gehoord?
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

Retorische vraag,zeker van gehoord.Ik zeg je toch duidelijk hierboven,dat je doet zoals je alles zelf al weet over de Telenet modems. :wink:
Waarom stel je dan die vraag nog over DHCP functie ?
Laatst gewijzigd door arjan op 16 jan 2013, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Klopt ook, wat Philippe zegt. Ik ben het ook eens met die 90% quote.
We verschillen alleen van mening over wie we wel of niet een modem aanbevelen.

Ik ben alleen sneller geneigd om iedereen die hier een teken van IT kennis vertoont sneller de modem aan te bevelen (net omdat ik de combi minder vind, mss niet als toestel zelf, maar zeker met de TN restricties). De combi voor mij is voor de echte leken.
Een licht afwijkende mening over de interpretatie van die "niet echt nodig" dus :-)
Voor mij geldt "Ben je techneut, steek dan een modem, bouw je eigen netwerk, leer ermee werken, en je zal later veel flexibeler kunnen zijn; ook al gebruik je het momenteel enkel om te surfen".
Da's misschien niet altijd "echt nodig", maar ik kwalificeer liever op "kennis vd persoon" dan op "noodzaak voor het netwerk".
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

De modem only is voor de meeste weggeworpen geld.Extra router aanschaffen.Meer stroomverbruik.....
Die hem echt nodig hebben,weten het zelf wel.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Daar ga ik niet akkoord mee, Arjan.
Als je zelf ITer bent die bij Belgacom ofzo zit, of pas verhuisd bent naar Belgie, dan kan het zijn dat je niet weet wat je bij Telenet te wachten staat. En de TN combi is toch een extreme vorm van lockdown vergeleken met andere bedrijven.
Verder kan ik alleen maar de mentaliteit van "alleen als het ECHT nodig is, want moeilijk en meer geld" betreuren; als ik zo opgegroeid was was ik nooit ITer geworden. Bij mij geldt "Als het kan, en je kent het of wil leren, go for it", zeker om zo baas in eigen huis te zijn, en het later makkelijker te hebben om je netwerk aan te passen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

@ITnetadmin! weet je dat bij andere providers wel dan.
Ik denk dat we na 28Blz gezeur over een modem only/versus modem/router de meeste het wel zullen weten,of niet.
Ondertussen zijn er bij de Home gateway ook al enkele aanpassingen doorgevoerd.(Waarom denk je)
Echte noden van de klant zullen wel bediend worden,zekers al je 'n miljoenen bedrijf wil recht houden :beerchug:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Kan je die DHCP-server op de modem/router combi misschien uitzetten?


Ja, dat kan je... niet via de normale web interface... maar voor iemand met kennis kan dat geen probleem vormen hé (en het heeft hier zelfs op het forum gestaan).

ITnetadmin schreef:En de TN combi is toch een extreme vorm van lockdown vergeleken met andere bedrijven.


Maar nogmaals... 99% heeft daar absoluut geen probleem mee. Tevens is die uitdrukking van extreme vorm toch wel een beetje overdreven... anders zouden er veel meer mensen een probleem mee hebben.

ITnetadmin schreef:Verder kan ik alleen maar de mentaliteit van "alleen als het ECHT nodig is, want moeilijk en meer geld" betreuren; als ik zo opgegroeid was was ik nooit ITer geworden. Bij mij geldt "Als het kan, en je kent het of wil leren, go for it", zeker om zo baas in eigen huis te zijn, en het later makkelijker te hebben om je netwerk aan te passen


Dus als een klant een klein netwerkje wil dan plaats jij daar meteen de duurste managed Cisco switches... omdat het misschien ooit wel eens van pas zou komen ? Tja, daar verschillen we dan duidelijk van idee... the right tool for the right job blijft mijn motto.

arjan schreef:Ik denk dat we na 28Blz gezeur over een modem only/versus modem/router de meeste het wel zullen weten,of niet.


Ik hoop dat zij die het nodig hebben het inderdaad ZELF zullen weten... IK ga het hen alvast niet aanbevelen als ze komen vertellen port forwarding (de persoon heeft dat woord zelfs nog niet gebruikt omdat hij waarschijnlijk de term zelfs niet kende) nodig te hebben. Op zich ga ik het dus bij mijn persoonlijk mening hierover ook houden.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee, ik weet het bij de meeste andere providers ook niet; vandaar dus mijn stelling :-)
En deze 28 blz, die trouwens recent aangevuld blijven, vormen een redding voor de mensen die opzoekingswerk doen, zo weten ze niet alleen waar ze aan beginnen, maar ook dat de info recent is. Niks zo erg als een topic ergens over vinden dat jaren oud is, dan ben je nooit zeker hoe het nu zit.
En "echte noden", vergis je maar niet teveel bij Telenet; onze noden zijn niche, en Telenet mikt enkel op de grootste gemene deler van users. TN sluit bv nog altijd poorten af, om maar eentje te noemen. Als zij dus onze noden zouden bedienen, zou dat soort "bescherming" optioneel zijn, aan en af te zetten via een eenvoudige setting op hun site. Uitgezonderd voor Business L en groter.
Als die mentaliteit zo verdergaat wordt vrije, onbeperkte (in soort, ipv volume) internet toegang in de toekomst nog onbetaalbaar voor prive personen, in de naam van "99% heeft dat toch niet nodig, dus geven we ze dat niet, en dat als optie zetten kost teveel geld en werkuren, dus wat goed is voor de meesten moet maar goed zijn voor iedereen".

EDIT: reply op r2504
Nee, ik zou uiteraard niet direct een dure Cisco steken, maar wel een toestel dat meer aankan dan wat nu gebruikt wordt (bv ik zweer in business omgevingen bij managed switchen, met loop protection op zn minst). Zeker door mijn ervaringen in het onderwijs, waar ze nogal eens van de hak op de tak springen, en ineens dingen willen waar ze de dag ervoor niet eens aan dachten, omdat directie de lokalen weer eens veranderde en ervan uitging dat dat allemaal wel zo moeilijk niet zou zijn om aan te passen.
Het is niet zwart/wit he, dat je direct het duurste moet gebruiken omdat je het goedkoopste niet goed genoeg vindt.

En qua thuisnetwerken: ja, dat mag een toestel zijn waarvan een aantal functies niet gebruikt worden, maar kans maken om dat ooit wel te doen. Ik heb me vaak genoeg laten bijten door toestellen te kopen, prive of business, die kunnen wat er nu nodig is, en dan bij de eerste aanpassing van de noden direct al niet meekunnen, omdat er niet "op de groei" is gekocht.

Qua "extreme vorm", ik ken anders geen enkele andere isp (mss zijn er wel) waar je de router niet lokaal kan benaderen, maar dat verplicht via hun site moet doen.

Dat die persoon het woord port forwarding niet gebruikte betekent niet dat hij niet wil leren he, en naar zijn vragen te lezen kwam ik tot de (persoonlijke) conclusie dat hij meer dan een niet-techneut is (of wil zijn), en dan is mijn antwoord al snel "modem"; ook al omdat mijn antwoord enkel "router" is bij mensen die echt IT onkundig zijn, bij alles daarboven default ik naar modem.

Maar da's idd een verschil tussen ons, en met meerdere meningen ben ik zeker dat elke persoon die hier een vraag stelt goed geholpen kan worden door kennis en meningen te poolen en tot een consensus te komen :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

Welk model (modem only) adviseren jullie?

Stroomverbruik/Stabiliteit
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

sardonis schreef:Welk model (modem only) adviseren jullie?


Er is slechts de keuze tussen modem-only en combi... binnen deze keuze kan je geen modellen kiezen.

sardonis schreef:Stroomverbruik/Stabiliteit


Gezien een combi alles in één toestel bevat is deze het beste van stroomverbruik. Bij een modem only moet je additioneel nog een switch plaatsen (indien je digitale TV hebt) en een eigen router welke natuurlijke allemaal stroom verbruiken.

Wat stabiliteit betreft is er volgens mij geen enkel probleem met geen van beide keuzes.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

Ik zie hier nochtans verschillende modellen staan.

https://www.telenet.be/mijntelenet/acti ... ctivate.do

Is deze modem compatible met alle particuliere abonnement? Motorola SBV6120E Docsis 3.0

Is hij überhaupt nog te krijgen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

sardonis schreef:Ik zie hier nochtans verschillende modellen staan.


Dat zijn alle modellen die ooit geplaastst zijn... hieruit kan je niet kiezen.

Het is ofwel een combi (standaard) ofwel een modem-only (op specifiek verzoek)... welk type je dan uiteindelijk zal krijgen (wat trouwens absoluut niet van belang is, functioneel bieden ze allen hetzelfde) van deze is pas duidelijk op het moment dat men hem plaatst.

sardonis schreef:Is deze modem compatible met alle particuliere abonnement? Motorola SBV6120E Docsis 3.0


Eurodocsis 3 is de nieuwste generatie en dus compatible met alle abonnementen.
arjan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:38
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 10 keer

sardonis schreef:Ik zie hier nochtans verschillende modellen staan.

https://www.telenet.be/mijntelenet/acti ... ctivate.do

Deze home gateway docsis3 krijg je nu,staat nog niet in de veroudere lijst
Ook de 6540 en 6640 niet.

http://www.icbn.com.tw/product.php?act=view&no=10
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Er is 1 extra uitzondering voor mensen met een alarmcentrale verbinding, die krijgen een lichtelijk ander model van modem, met ingebouwde batterij. Maar als consument is je enige keuze router of modem only.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
glenner05
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2008, 09:03
Locatie: Schoten
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
raf1 schreef:Dat denk jij misschien. Maar volgens mij beseffen de klanten die bewust voor een modem only kiezen zeer goed dat een router van een degelijk merk zoals Netgear, Linksys of D-Link véél betere kwaliteit biedt dan die Telenetmodem die in de kelder of garage wordt geïnstalleerd.


Ik bekijk geval per geval... en in dit geval was de keuze van glenner05 zeker niet bewust (en duidelijk ook niet gefundeerd want dan had hij geweten dat zijn vereisten perfect mogelijk zijn met de combi) maar eerder aanbevolen (en wat mij betreft om de verkeerde redenen) door ITnetadmin.

Het gaat hem dus allemaal om het woord BEWUST... en als iemand dat hier al moet komen vragen dan is het voor mij al duidelijk niet "bewust" en beschikt de persoon vermoedelijk ook niet over de juiste kennis om alle consequenties te begrijpen.

Indien wireless trouwens een probleem is... dan nog zet je beter een extra AP (geen eigen router) !

Ik heb mijn redenen om voor de modem-only te gaan, de belangrijkste redenen zijn dat ik slechts 10 poorten kan forwarden, en er nu reeds meerdere in gebruik heb, plus het feit dat ik geen dyndns kan instellen in die router. Ook het feit dat ik regelmatig dingen thuis uittest voor het werk zoals ip cameras en nieuwe ontwikkelingen in verband met beveiligingssystemen (ik ben beveiligingstechnieker) spelen een grote rol. Mijn linksys router kan ik heel eenvoudig met een smartphone app benaderen en zo poort aanpassingen doen. Ik kan mij volledig vinden in de stelling dat diegenen die bewust een modem-only setup vragen inderdaad perfect weten waarom ze dit doen...
psychoke225
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2012, 10:09
Bedankt: 1 keer

telenet geeft ook geen support op eigen routers , moet je ook rekening mee houden
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”