B-Box software-update?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Xsaron
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 2 keer

Hey

Werden de B-Box2's recent automatisch geüpdate dat iemand weet?

Want er zijn een aantal opmerkelijke veranderingen gebeurd binnen ons netwerk op kot mbt de modems, ookal staat de firmware datum nog steeds op jaartal 2009. (we hebben 2 VDSL-lijnen van EDPNET op 2 B-Box2-modems..)

De verbinding is ontzettend instabiel geworden en met grote willekeur werkt dan het een wel/niet, en dan het ander wel/niet bij willekeurig welke eindgebruiker (ik ga niet te ver in detail gaan). Het surfen gaat bv. ontzettend traag, maar als ik een speedtest doe haal ik de volledige snelheden zowel up als down ...

De twee netwerken zijn aangesloten op 1 switch binnen elks hun eigen VLAN. Deze configuratie heeft 2 jaar goed gewerkt. Omdat de problemen optraden op beide VLAN's heb ik er andere (simpele) switchen in de plaats gestoken maar de verbinding blijft ontzettend instabiel (het ligt dus al niet aan de switch)

Zo kan ik bv. mijn imap-mail plots niet meer checken en zie ik het volgende in de security log van de B-Box2 (firewall staat btw op minimum):

Code: Selecteer alles

Jan 15 03:53:41 2013
Outbound Traffic
Blocked - NAT out failed
TCP 192.168.16.24:50166->46.30.211.89:143 on ppp0

Outbound Traffic
Blocked - NAT out failed
TCP 192.168.16.24:50165->195.238.5.127:993 on ppp0

Outbound Traffic
Blocked - NAT out failed
TCP 192.168.16.24:50164->46.30.211.89:143 on ppp0
Wat ik al helemaal raar vind is dat volgende link: http://ROUTERADRES/?user_name=admin&password=BGCVDSL2 niet meer werkt, daar logt hij gewoon niet meer mee in terwijl dat altijd gewerkt heeft en ik er niets aan veranderd heb. Ook werkt een login ermee niet na een restore naar de factory defaults.

Daarbij kan ik het wachtwoord van de gewone user niet wijzigen, hij doet gedurig ofdat er reeds een wachtwoord voor ingesteld is, maar bij mijn weten is dat niet met de factory defaults en ik vind online niet meteen wat dan wel het standaardwachtwoord zou moeten zijn (het is niet user of admin of ..) 'k Zou denken van als admin in te loggen maar aangezien dat ook niet gaat ...

Ook nieuw is dat we nu, als er geen DSL-verbinding is of de modem heeft zijn kuren, het volgende scherm te zien krijgen: http://d.pr/i/GGYX ; dat is iets dat ik van mijn leven nog niet gezien heb met b-box2's, dus da kan niet anders dan dat dat nieuw is.

En na de restore naar de factory defaults moet ik heel de tijd inloggen door het serienummer van het toestel in te geven (omdat ik dus het user-wachtwoord niet kan wijzigen en omdat de admin-url niet werkt...), da's ook nieuw (en vrij frustrerend), zie screenshot http://img20.imageshack.us/img20/7053/naamloosxhg.png

Alle hulp is welkom want ik zit (net zoals mij kotgenoten) midden in de examenperiode en de voorbije week heb ik er al veel te veel tijd aan verloren.
Electribe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 37 keer

In de URL om als admin in te loggen, daar die BGCVDSL2 vervangen door het serienummer van uw B-Box2. Je kan dan terug als admin inloggen. Password is dus je serienummer, zowel voor gewone user als voor admin.
Xsaron
Starter
Starter

Oké, bedankt voor de tip. Ik walg daar dus van van zo'n machtsmisbruik, je geeft dan 8x 100 euro uit voor 8 zo'n modems (op 8 locaties) en je verwacht dan dat dat uw eigendom is en dan gaat zo'n arrogant bedrijf als Belgacom achter u rug is zorgen dat je er niet meer mee kan werken ...

Nog iemand enig idee over de andere problemen ?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Voor zover ik weet kan je het admin-wachtwoord weer aanpassen eens je ingelogd bent met het serienummer. In hoeverre dat niet terug overschreven zal worden bij een volgende firmware-update is mij niet duidelijk.
Je kan ook verhinderen dat je BBox nog automatisch updatet, door WAN Eth1.20 VoIP af te leggen. Dit heb ik (gelukkig tijdig) gedaan op mijn modem, anders liep ik ook tegen dikke miserie aan.
Computer(k)nul
Xsaron
Starter
Starter

Ok Sinna, superbedankt voor de tip van die voip ivm updates!

Het grootste probleem is eigenlijk dat er constant dingen geblokt worden terwijl de firewall van de bbox af staat en ook de dns failed gedurig ..... ookal stellen we andere dns-servers in
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Het lijkt me allemaal verband te houden met die gepushte firmware, maar geen idee of het mogelijk is om - op een eenvoudige manier - terug te kunnen downgraden naar de vorige firmware. Snuffel best even rond op dit forum, er zitten heel wat BBox'ers tussen.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

Daarom is het ook best om een deftige router achter zo'n bbox te zetten en em als bridge te gebruiken.. :)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Da's uiteindelijk ook mijn bedoeling, maar ik heb begrepen dat dat ook niet alles zaligmakend is.
Computer(k)nul
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Hier idem, van een lange tijd (terug) een 22 db training margin naar een onstabiele 9.9 db :x
(en al het moois wat de TS schreef :x )
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

@kaise1: als dat het geval is best je provider contacteren. Misschien is je lijn ondergesneeuwd :wink:
Computer(k)nul
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Xsaron schreef:Oké, bedankt voor de tip. Ik walg daar dus van van zo'n machtsmisbruik, je geeft dan 8x 100 euro uit voor 8 zo'n modems (op 8 locaties) en je verwacht dan dat dat uw eigendom is en dan gaat zo'n arrogant bedrijf als Belgacom achter u rug is zorgen dat je er niet meer mee kan werken ...

Nog iemand enig idee over de andere problemen ?
Software updates met waarbij extra security wordt toegevoegd zijn een teken van machtsmisbruik?
Dat is een interessante manier om het te bekijken.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Neen: firmwares pushen waarvan gekend is dat ze buggy zijn... dá's machtmisbruik ;)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Andere problemen zijn dan dat de NAT/portforwarding instellingen niet blijven staan :(

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Zou er eigenlijk ergens een overzichtje zijn van openstaande/gekende problemen met die recentste firmware (buiten bij Belgacom zelf dan)?
Computer(k)nul
Xsaron
Starter
Starter

Petervanakelyen schreef:
Xsaron schreef:*knip*
Software updates met waarbij extra security wordt toegevoegd zijn een teken van machtsmisbruik?
Dat is een interessante manier om het te bekijken.
Ik wens niet dat iets wat mijn eigendom is en me te duur verkocht werd dan nog eens zonder mijn medeweten noch goedkeuren door een extern bedrijf wordt aangepast. Ik ga toch ook niet inloggen op de servers van Belgacom om hun netwerk wat te veranderen omdat ik vind dat het beter kan? Zo kan ik nog voorbeelden geven over dat bedrijf hoor, maar er lijkt iemand mijn eerlijke kritiek niet te appreciëren (aan de thumbs down te zien). Bv. het Fon-netwerk, waarbij Belgacom zonder expliciete goedkeuring van de klanten (ik ken niemand met Belgacom thuis die nog maar weet dat dat signaal van hun eigen modem komt en dat iedereen daar op kan) extra straling tot in hun huiskamer brengt en daarbij ook de klant op extra kosten jaagt (elektriciteit e.d.) om er zelf beter van te worden. enz. Als je deze geheimdoenerij door de beugel kunnen vindt is dat jou keuze, maar ik sta er niet voor open in ieder geval.

Soit..

Intussen werkt alles nu twee dagen terug goed, ik heb de switch en routers allen gereset naar fabrieksinstellingen, alles losgekoppeld en opnieuw geconfigureerd en een voor een terug aangesloten. Alles is hetzelfde geconfigureerd als voorheen maar het werkt wel allemaal terug normaal vreemd genoeg. Van mij mag hier een slotje op :-) (maar moet uiteraard niet ^^)
Sinna schreef:Voor zover ik weet kan je het admin-wachtwoord weer aanpassen eens je ingelogd bent met het serienummer. In hoeverre dat niet terug overschreven zal worden bij een volgende firmware-update is mij niet duidelijk.
Je kan ook verhinderen dat je BBox nog automatisch updatet, door WAN Eth1.20 VoIP af te leggen. Dit heb ik (gelukkig tijdig) gedaan op mijn modem, anders liep ik ook tegen dikke miserie aan.
Wel jammer dat wanneer dit gedisabled is de modem die na een stroomonderbreking of reboot lekker terug op enabled zet ...
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Xsaron schreef: Ik wens niet dat iets wat mijn eigendom is en me te duur verkocht werd dan nog eens zonder mijn medeweten noch goedkeuren door een extern bedrijf wordt aangepast.
Als je bij Belgacom zit krijg je die modem gratis. Die wordt je dus niet duur verkocht. Als je geen updates wil, gebruik dan een alternatieve VDSL2 modem, zet de bbox2 in bridge en gebruik je eigen router of zet VLAN20 uit (op die manier krijg je geen software updates). Mogelijkheden genoeg.
Zo kan ik nog voorbeelden geven over dat bedrijf hoor, maar er lijkt iemand mijn eerlijke kritiek niet te appreciëren (aan de thumbs down te zien). Bv. het Fon-netwerk, waarbij Belgacom zonder expliciete goedkeuring van de klanten (ik ken niemand met Belgacom thuis die nog maar weet dat dat signaal van hun eigen modem komt en dat iedereen daar op kan) extra straling tot in hun huiskamer brengt en daarbij ook de klant op extra kosten jaagt (elektriciteit e.d.) om er zelf beter van te worden. enz.
Als je zulke statements maakt, zorg er dan volgende keer voor dat ze goed ondersteund zijn. Naar elke Belgacom klant is een e-mail verstuurd met informatie over FON. Er staan twee verschillende manieren beschreven op hun website waarop je FON kan uitschakelen, zonder enige functionaliteit te verliezen. De bbox2 bevat maar één radio, er wordt met het FON-signaal dus noch extra straling in de huiskamer gebracht, noch extra elektriciteit verbruikt. Als de klant WiFi uitzet, verdwijnt het FON-signaal eveneens.
Als je deze geheimdoenerij door de beugel kunnen vindt is dat jou keuze, maar ik sta er niet voor open in ieder geval.
Volgens mij wordt er nergens geheim van gemaakt, dus ik snap niet waar die 'geheimdoenerij' vandaan komt. Problemen met de automatische updates? Gebruik dan gewoon één van de oplossingen die bovenaan deze post zijn aangehaald of één van de andere waar dit forum vol van staat.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Xsaron schreef:
Sinna schreef:Voor zover ik weet kan je het admin-wachtwoord weer aanpassen eens je ingelogd bent met het serienummer. In hoeverre dat niet terug overschreven zal worden bij een volgende firmware-update is mij niet duidelijk.
Wel jammer dat wanneer dit gedisabled is de modem die na een stroomonderbreking of reboot lekker terug op enabled zet ...
Euh... bevestiging? Dat zou pas vreemd zijn. Misschien nog zo'n hidden feature in de nieuwste firmware :wink:
Computer(k)nul
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

ik bevestig dat dat bij mij in elk geval niet gereset wordt na een stroomonderbreking of reboot. Sterker nog, de bbox2 waarover ik het heb moet elke dag gereboot worden om weepee aan de praat te houden :/
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”