Geen reactie op com poort van managed switchen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

MClaeys schreef:Er is nog wat twijfel over de UniFi AP , de Cisco Aironet 1142 en de LevelOne WAP-6012.
Op UniFi was ik nooit gekomen zonder dit forum, ik had er nog nooit van gehoord, maar als ik de ervaringen lees zijn ze wel degelijk (en goed van prijs, al loopt de prijs voor de pro die ze eerst wel zagen zitten (vanwege de 5Ghz) wel al op naar de 300 euro/stuk).
Maar het blijkt minder dringend te zijn, momenteel is er een testje aan de gang met een Linksys access point. De tablets zijn maar voor ergens volgend jaar, dus mogelijk zullen ze dan pas de aanbevolen AP aankopen (al willen de leerkrachten met een smartphone graag sneller). Dit kan ik dus iets meer op mijn gemak bekijken nadat het domain in orde is.
Bij de Linksys AP loop ik momenteel tegen het probleem dat mijn begeleider met zijn laptop niet kan aanmelden (Windows 7 Home premium). En mijn iPad geraakt er op, heeft internet maar na een tijd heeft hij geen internet meer (wel nog connectie). Ik moet het nog eens herbekijken dus, die configuratie :).
Ik ben héél content van onze Unifi-instalatie. Gratis controllersoftware(ubuntu-server bij mij), goed bereik, passive-PoE(geen duurdere PoE-switches nodig),...
Via een, door Ubiquiti gedocumenteerd, truukje "controleer" ik ook de APs in onze andere vestigingen vanop de centrale controller. Meerdere SSIDs die aan verschillende vlans gekoppeld zijn....
Als je al die "meegeleverde" functionaliteit gaat zoeken bij Cisco of LevelOne ga je omgerekend toch ook aan een behoorlijk bedrag zitten....
nog een plusje voor unifi zijn de "guest policies". Dan kan je vrij eenvoudig een guest-portal opzetten, maar wat mij vooral aanspreekt is deze policies de gebruiker reeds op AP-niveau toegang tot bepaalde subnets ontzegt.(default de private IP-ranges)
En, neen, ik heb geen aandelen van UBNT. :-D
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik heb vraag me af waarom een script perse die homedir moet aanmaken. Gewoon het path definieren, en dan maakt windows zelf de homedir aan bij eerste login van de account.

Oh, nog een praktische tip: oppassen met de H drive als homedir in scholen. Als ze ooit eens pcs cadeau krijgen met kaartlezers in, is die H gegarandeerd al geassigned, en krijg je geen homedir te zien. Mss beter een hogere letter nemen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik had op dat moment al getest of hij het zou aanmaken bij eerste login maar dat was niet het geval, vandaar de vraag en het script :)

Als ze pc's krijgen met kaartlezers in dan worden die er uit gehaald, heb zo al een paar kaartlezers zien liggen in de kast hier :D binnenkort gaan ook de diskette stations er uit wegens niet meer nodig (al zal dat na mijn stageperiode zijn, die loopt vrijdag officieel af) en mogelijk zelfs de dvd-spelers. Hoe minder toeters en bellen waar aan geprutst kan worden, hoe minder toeters en bellen kapot kunnen gaan :)
En H leek me de logische keuze als Homedirectory, is snel aangepast naar iets anders indien nodig :D
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Kk, ik geef het alleen maar effe mee. Heb da ooit voorgehad met micro towers en zo de homedirs op de M gezwierd.

Vreemd dat hij die homedirs niet aanmaakt. Dat is nochtans de default. Je moet wel de hoodfdir waar ze in moeten zelf maken en de permissions daarop juist zetten (je vindt die principle of least privilege permission makkelijk op google).
Daarna maakt hij mooi en keurig zowel de profielfolder (for the love of god, steek de student profiles in een andere share dan de andere account profiles, en best nooit op de C drive) als de homedir.
Dat maakt het makkelijker om alle teachers bv read rechten te geven op de student homedirs. Steken ze door mekaar zit je met problemen om die rechten alleen op de student folders en niet op de rest te applyen.
Opnieuw, beide hoofddirs moeten juist staan met zowel ntfs als share perms. Ik heb het in feite nog nooit meegemaakt dat hij die niet zelf aanmaakte. Interesting... :-)

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Er gebeuren daar wel vaker dingen die normaal zouden moeten werken :D De rechten stonden alvast juist en ik heb inderdaad de leerlingen en de leerkrachten op een afzonderlijke locatie gezet (en niet op de C-schijf) 8) Twas nogal bizar want de homefolder verwees dan gewoon naar een locatie die niet bestond. Maar bij deze is alles aangemaakt en werkt alles. Heb het voor hun gemak gekoppeld aan "Mijn documenten".

Ik merk wel dat hij een .bat login script niet uitvoert, kan dat? :( Ik wou dat gebruiken om bij leerkrachten nog een extra folder te koppelen.
Bij de leerkrachten heb ik de letter van de homefolder wel moeten wijzigen, deze gebruiken 1 pc met een kaartlezer (die niet eens werkt denk ik want er hangt ook een usb-kaartlezer aan) en die gebruikt de letter H :lol: dus heb je tip alsnog nodig gehad.
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

MClaeys schreef: Op UniFi was ik nooit gekomen zonder dit forum, ik had er nog nooit van gehoord, maar als ik de ervaringen lees zijn ze wel degelijk (en goed van prijs, al loopt de prijs voor de pro die ze eerst wel zagen zitten (vanwege de 5Ghz) wel al op naar de 300 euro/stuk).
Unifi pro is een prima device voor z'n geld. Simult. dual radio, Gbit ethernet port en 802.11af PoE.
Wat wil een mens nog meer? :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik zie het nut van een pro trouwens totaal niet in... voor die prijs kan je beter meerdere 2.4 GHz Unifi's hangen (voor minder dan de prijs van een Pro kan je bv. in ieder lokaal één hangen ipv. om de drie lokalen). Ieder device (laptop, GSM, ...) kan trouwens ook geen 5 GHz aan.

PS. Bij Landashop komen de Long Range's pas binnen een drietal weken terug binnen (in packs van drie heeft men ze nog wel).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef:Ik merk wel dat hij een .bat login script niet uitvoert, kan dat? :( Ik wou dat gebruiken om bij leerkrachten nog een extra folder te koppelen.
Run je die in een user of een computer gpo?
Ik heb daar anders nog wel een vbs voor liggen die ik gebruikte om folderlinks te maken, en waar ik van weet dat ie werkt.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

user gpo bij logon :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Interessant. Linkt ie naar een share of voert ie commandos uit die mogelijk buiten zijn permissions liggen?
Kheb zo een UPS gehad die met een script wel andere pcs kon afzetten, maar zijn service wel als local installeerde, dus die andere machines negeerden gewoon de shutdown.
Zet eens iets stupieds bij je script waarmee je kan zien of het script zelf niet draait, of het commando niet uitgevoerd wordt.
Tis ook altijd handig om scripts in hun eigen share te zetten, met genoeg rechten. De builtin folders van de gpo gebruik ik niet, vindt je later nooit iets terug :-)

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Aah, ik dacht dat het in die folders moest staan. Goed om te weten, ik zal het eens in een gesharede map zetten dan :)
Staat enkel de koppeling van een folder in, als ik de bat file gewoon op de pc draai werkt het bijvoorbeeld wel zonder problemen.

U UPS verhaal doet er mij aan denken, moet nog iets vinden dat alle computers in het domein die na half 6 nog ingeschakeld zijn afgesloten worden. Niemand sluit ze af en dan draaien ze soms hele weekends :roll:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Dat mag daarin staan, maar hoeft niet. Het gebruiken van een eigen share zorgt er bovendien voor dat je makkelijker de share en ntfs rechten kan controleren en dat je nooit naar die folder moet zoeken als je hem ns nodig hebt (wat bij die ingebouwde wel ns kan gebeuren).

Qua shutdown: het beste lijkt me een scheduled task te pushen via gpo.
Een shutdown cmd batch op de server werkt niet (goed), want bij de eerste niet reagerende pc wacht heel dat cmd tot een timeout gebeurt. Een aparte cmd prompt per pc loste dat niet echt op, dan verliest hij te veel packets. Of mss via psshutdown. Maar het risico bestaat altijd dat de pc op dat moment het cmd niet krijgt, dus lijkt een gedecentraliseerde scheduled task me best.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Scheduled task via gpo bestaat voor zover ik weet nog niet op Windows Server 2003, enkel via een script :) ik ga psshutdown eens proberen deze week denk ik :). Om de extra schijf te koppelen ga ik eens proberen een vbs scriptje te schrijven en het daar mee proberen, daar hij de bat niet wil uitvoeren.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Geen 2003 gebruiken dan? :-)
Hint: als de school een server license heeft mag je eender welke software gebruiken, van 2003 tot 2008r2 en mss zelfs al 2012 ;-)
Volgens mij voert hij de bat niet uit omwille van een permissions probleem. Kijk dat eerst na alvorens je moeite gaat doen met een vbs.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

De school heeft geen server licentie, het is de licentie die bij de server zat :).
Voor Windows hebben ze een dergelijke licentie, ze mogen tot Windows 7 gaan maar de hardware laat het momenteel nog niet toe. Met het budget gaan er kleine upgrades uitgevoerd worden aan de computers om ze een upgrade te geven.

Bij de Group Policy Management stond bij beide scripts bij Security Filtering op Authenticated Users. Ik heb het nu op Leerkrachten gezet en zal morgen eens testen of het nu wel werkt. Heb het ook op Enforced gezet nu. Ik gebruikte telkens GPO in plaats van GPM dus die settings had ik voordien niet, hopelijk brengen ze wat op :).

Edit: dat heeft inderdaad geholpen, handig.
Génicus
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Voor secundaire scholen heeft Microsoft een erg interessant aanbod wat betreft licenties. Je moet eens kijken naar MS-KIS. Windows 7 en Office 2010 professional heb je voor 35 euro per computer per jaar ofzo (je moet het wel elk jaar opnieuw betalen, maar dan kom je nog goedkoper uit dan de licenties volledig te betalen), Windows Server (standard) kost volgens dat programma ergens 45 euro per jaar per server (again, elk jaar te betalen).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Hoeft niet, voor servers kan je ook eenmalig een permanente licentie betalen, iirc een 125 euro per server.
Ik raad trouwens Sumika aan voor de cds en licenses.
Heb ooit bij Digikids of zoiets gezeten met een school, en die maakten enorm veel drama over het leveren van een Engelse server en client cd (vergeet ni, voor de niet kenners, bij deze volume licenses kan je de cdtjes extra bijkopen, en die licenses zijn language independent), konden ze niet aangeraken zeiden ze. Enkel Nederlands of Frans.
Sumika leverde wel, direct en vriendelijk, ook al hadden we onze licenses niet bij hen. Enkel een faxje van de licenses als bewijs sturen (en hun het contract beloven heeft wss ook wel wat geholpen ;-)

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

De stage is in principe afgelopen. Ze hebben een server-based netwerk met homefolders, ik heb mijn mentor geleerd hoe hij het netwerk moet beheren alsook de leerkrachten. En het netwerk is stabiel, wat voor hen zeer belangrijk was. Ze zijn heel tevreden op mijn stageplaats :). Een nieuwere versie van Windows Server komt er voorlopig niet, het is mogelijk dat in de toekomst een extern bedrijf het beheer overneemt (zoals dat bij de gemeente heb geval is), die keuze is dan aan hen :).

Momenteel doe ik nog de aanbevelingen voor enkele aankopen en ga deze ook nog plaatsen als deze toekomen.
Nu had ik 2 situaties geschetst aan men docent, kwestie van een second opinion te hebben.
De eerste was gewoon per VLAN een switch plaatsen (zo een TP-link zoals eerder vermeld), deze gebruiken als domme switch en het netwerk houden zoals het nu is maar met nieuwe switchen.
De tweede mogelijkheid was de VLANs op trunked lijnen zetten en dan op de tweede verdieping 1 48-poort switch (hij zegt beter 2 24-poort switchen maar daar is geen plaats voor in het rack), 2 24-poort switchen op verdieping 1 en een 8-poort switch in het tweede gebouw. Alles op deze switchen aansluiten en dan alle poorten in de juiste VLAN steken.

De tweede manier is wat meer werk maar wel de beste, zo ver was ik zelf ook :) hij heeft dan nog de aanbeveling gedaan om een gigabit core-switch te plaatsen, bij voorkeur van Cisco. Nu gebeurt de interVLAN communicatie namelijk op de 100Mbps router en dat komt de snelheid niet echt ten goede bij veel data. Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Heeft iemand een goede aanbeveling van een model? Als ik elke switch met 2 trunked lijnen aan de core switch hang zou een van 8 poorten voldoende zijn, 16 zal waarschijnlijk wel netter staan in de rack. Ik was in de SB-serie 300 aan het kijken van Cisco maar daar zie ik op het eerste zicht enkel 8, 24 en 48, nogal overkill.

Met de Unifi wifi AP's had hij geen ervaring, maar hij raadde wel aan 1 toestel met POE poorten te plaatsen in plaats van bij elke AP een afzonderlijke POE module. TP-link heeft naar het schijnt zo een toestel met een deel POE poorten. Het voordeel is dat alles centraal hangt, maar het nadeel is dat er heel wat extra meters kabel zullen moeten getrokken worden naar de AP's. Wat raden jullie aan, afzonderlijke POE modules of 1 module?

Waar ik wel nog niet naar gekeken heb (had ik misschien beter wel gedaan) is hoe eenvoudig deze TP-links te configureren zijn. In de Cisco en 3-com commando's kan ik inmiddels mijn weg al wat vinden, maar dat is geen garantie dat het bij TP-link ook zo zal zijn. Daar ga ik me na men eindpresentatie toch eens in moeten verdiepen dan :).

Alleszins aan iedereen hier een dikke merci voor het antwoord op mijn vragen en nuttige tips! Ik heb veel bijgeleerd en daar dient een stage toch wel voor :). Next up, een job zoeken na mijn eindpresentatie :D
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Geen idee hoe je aan extra kabel komt bij centrale PoE ? PoE is er net om kabel te besparen, en je toestel (in dit geval AP) te voeden via dezelfde kabel als je data.

Uiteindelijk moet je plaats en prijs afwegen, een PoE switch is duurder maar afzonderlijke PoE injectors nemen plaats in en vergen meestal elk een stopcontact. (Je zet die trouwens ook best gewoon naast/onder/boven/allez bij de switch.

Waar ik werk is er een evolutie van afzonderlijke PoE injectoren naar PoE kaarten in Cisco switchen (4500) omdat de kaarten toch ge-upgrade worden naar Gigabit.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Omdat de APs op verschillende verdiepingen hangen en er enkel kabels van de switchen naar de tweede verdieping lopen (tweede verdieping is het verzamelpunt voor alles). Dus moeten er van de AP's op de andere verdiepingen extra kabels naar verdieping 2 lopen want de switchen op die andere verdiepingen hebben geen POE :) in het andere gebouw ook niet, vandaar de extra kabels waar ik het over had :).
Ik heb ook nog nooit met POE gewerkt dus is het beter eerst wat te informeren alvorens een aanbeveling te doen bij de school :)
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Bij de gewone Unifi APs zit de merkeigen passieve PoE-adapter bijgesloten(dit is PoE niet conform de 802.3adf-standaard). Op dit voedingsblokje komt het gewone ethernet van de switch toe en vertrekt het naar het AP met de stroom erbij op.
kijk hier even: http://www.e-wireless.gr/files/products/587_PH1412.jpg
omtrent PoE: http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet. Scroll ook even down naar #Passive. Van die Passive-systemen zijn er dertien in een dozijn... meestal enkel compatibel met 10/100Mb vermits ze vaak de vrij paren gebruiken om stroom door te geven.
Enkel het unifi PRO AP is 802.3af compatibel en kan zonder adapter rechtstreeks uit de switch gevoed worden. Al het de PRO moet zijn, kan je nog steeds die APs voeden met een 802.3af-gigabit-PoE-injector(bv http://www.conrad.be/ce/nl/product/9943 ... E-injector) met de bestaande bekabeling. Aan jou om uit te rekenen of een simpele PoE switch bijplaatsen of een aantal injectors het voordeligst uitkomt.
pm me gerust bij vragen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Dus die systemen zitten er dan bij (stond er op de site niet echt (duidelijk) bij)? Want het gaat over de gewone in dit geval.
Dan is het sowieso al geen probleem meer eigenlijk :) Stopcontacten zijn er in de buurt van waar ze moeten hangen, en buiten het bereik van de kinderen dus die oplossing zou wel de meest voordelige zijn (als ik ze afzonderlijk moest aankopen zou het duurder uitkomen, toch voor een degelijk setje). Kga voor mezelf ook een setje aankopen om thuis wat met te experimenteren denk ik :-) wat ervaring opdoen kan nooit kwaad.

Ik heb de data sheet nog eens bekeken en het staat er inderdaad bij, niet erg duidelijk dus ik had er over gelezen waarschijnlijk :?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Kan iemand bevestigen of de Cisco Small Business 300 Serie SG300-28P een goed toestel zou zijn als gigabit core switch voor het interVLAN verkeer?
Dan kan ik deze toevoegen aan het lijstje van aankopen voor de school en dan kan dat deze week nog binnen :)
4 TP-Link managed switchen, 1 Cisco core-switch, ram geheugen voor enkele computer-upgrades, 6 UniFi Long Range Access Points (2 pakketten van 3) is de huidige stand van zaken. Mogelijk ook nog een UPS, maar het kon zijn dat de gemeente nog een exemplaar had staan.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Bij een 2e hands UPS: leeftijd van de batterij checken. Minder dan 5 min operationele tijd is echt niet veel hoor. Dan heb je enkel tijd om de server direct een shutdown te laten uitvoeren, maar dan doet ie dat dus ook bij een minieme stroomstoring. Een goeie 10 min laten je toe om de server nog effe te laten wachten in geval de stroom direct terugkomt.
En belasting uiteraard, dat ze daar ni zomaar alles en nog wat op gaan inpluggen. Een goeie basis is de servers en de console, en kvm indien meer dan 1 server.
Heb je overschot, dan steek je de switch er ook op, en een extra upsje bij de ITer van dienst, dat zijn switch en pc en scherm onderhoudt; zo kan die bij stroomstoring de server direct accessen. Maar ik denk dat dat bij deze situatie niet van toepassing is.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, de batterij is de grootste vrees bij die UPS. Men sprak wel van de batterij vervangen, dat was al eerder gedaan bij dat model, maar ik denk dat een nieuwe dan een betere keuze is.

Sent from my Lumia 900 using Board Express
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MClaeys schreef:(als ik ze afzonderlijk moest aankopen zou het duurder uitkomen, toch voor een degelijk setje).
De POE injector zit er gewoon bij (hoef je dus niet apart aan te kopen).

De Cisco switch met POE heeft dus op zich geen nut (omdat de Unifi niet conform is en je toch reeds injectors hebt).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

De hardware is intussen aangekomen dus kan ik ze configureren.
Wat ik me momenteel nog afvraag, elke vakantie valt de stroom op de school wel eens uit, op zich niet echt een probleem want de server hangt aan een UPS, maar om een of andere reden verliest de Cisco router telkens zijn configuratie. Is het normaal dat dit bij een langdurige stroomuitval gebeurt? :eek: Lijkt mij van niet, maar toch is het telkens weer van dat.
En ja, de configuratie is als startup config opgeslagen + gecheckt met show run en show start of het opslaan goed gelukt is. Op zich is een back-up terugzetten snel gedaan, maar het niet moeten doen is toch eenvoudiger.
Génicus
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Kan het zijn dat je (of iemand anders) eens een password recovery procedure hebt gedaan? Als je dat doet, start je op in monitor mode en zet je uit dat hij zijn startup config moet inladen bij boot om vervolgens een nieuwe configuratie in te laden of op te bouwen. Als je dan vergeet om terug naar monitor mode te gaan en in te stellen dat hij de configuratie bij boot opnieuw moet inladen heb je dit soort "eigenaardige" problemen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Tnx voor de tip, helemaal in het begin denk ik wel dat ik dat eens gedaan heb. Ik wist niet dat het dat tot gevolg zou hebben :)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”