Knoppix distro.... geschikt voor...
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
mensen die linux is willen uitproberen zonder het te installeren!
Het is een tijdje geleden dat ik mij met linux bezig heb gehouden, maar onlangs heb ik tot spijt van mijn domme limiet een paar distro's gedownload (Knoppix 3.1, Slackware 8.1) (en ook OpenBSD 3.2 en FreeBSD 5)
Aangezien het dus een tijdje geleden is verbaasde ik er mij over dat Knoppix verbazend goed werkte. Ik heb SuSe live eval nooit geprobeerd, maar ik denk dat dit ongeveer hetzelfde is als Knoppix.
http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html
ftp://ftp.tu-chemnitz.de/pub/linux/knop ... -20-EN.iso
Hier is ie dus oa te downloaden.
Na het downloaden heb ik hem op CD gebrand (met nero) en dan de pc gereboot, mijn mobo settings in de bios veranderd, zodat ik van CD kon booten en Knoppix bootte, zoals het verwacht werd van te doen.
Het rare aan de zaak is dat ik direct zonder ook maar 1 instelling te veranderen in KDE3 was beland, dat ik zonder probs mp3z kon afspelen (alle HD's waren gemount en er stond een link op de desktop naar), ik kon direct met adsl op het inet (na login/passwd gegeven te hebben), zelfs divx kon ik direct afspelen (met xine).
Nu, dit was wel effe anders 2 jaar terug onder slackware moest je nog serieus was settings aanpassen om Xfree86 aan de praat te krijgen, en mijn geluid ging ook niet echt direct, laat staan divx. En adsl, daarvoor moest ik nog roaring pinguin zelf compileren
Het gaat toch allemaal snel
Dus voor de mensen die is effe linux willen uitproberen om te zien wat het allemaal is, dit is zeker een aanrader!! (we oppassen dat je niks locked, want je hebt geen passwd in knoppix)
greetz,
Nob
Het is een tijdje geleden dat ik mij met linux bezig heb gehouden, maar onlangs heb ik tot spijt van mijn domme limiet een paar distro's gedownload (Knoppix 3.1, Slackware 8.1) (en ook OpenBSD 3.2 en FreeBSD 5)
Aangezien het dus een tijdje geleden is verbaasde ik er mij over dat Knoppix verbazend goed werkte. Ik heb SuSe live eval nooit geprobeerd, maar ik denk dat dit ongeveer hetzelfde is als Knoppix.
http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html
ftp://ftp.tu-chemnitz.de/pub/linux/knop ... -20-EN.iso
Hier is ie dus oa te downloaden.
Na het downloaden heb ik hem op CD gebrand (met nero) en dan de pc gereboot, mijn mobo settings in de bios veranderd, zodat ik van CD kon booten en Knoppix bootte, zoals het verwacht werd van te doen.
Het rare aan de zaak is dat ik direct zonder ook maar 1 instelling te veranderen in KDE3 was beland, dat ik zonder probs mp3z kon afspelen (alle HD's waren gemount en er stond een link op de desktop naar), ik kon direct met adsl op het inet (na login/passwd gegeven te hebben), zelfs divx kon ik direct afspelen (met xine).
Nu, dit was wel effe anders 2 jaar terug onder slackware moest je nog serieus was settings aanpassen om Xfree86 aan de praat te krijgen, en mijn geluid ging ook niet echt direct, laat staan divx. En adsl, daarvoor moest ik nog roaring pinguin zelf compileren
Het gaat toch allemaal snel
Dus voor de mensen die is effe linux willen uitproberen om te zien wat het allemaal is, dit is zeker een aanrader!! (we oppassen dat je niks locked, want je hebt geen passwd in knoppix)
greetz,
Nob
-
- Premium Member
- Contacteer:
Milj**rde, hij wil nie booten van mijn cd-rom !!
Het is wel op mijne laptop, en daar hangt eigenlijk een klein etiketje op met "designed for win2k en winxp", maar ik dacht dat da maar om je af te schrikken was... blijkbaar nie !
Het is wel op mijne laptop, en daar hangt eigenlijk een klein etiketje op met "designed for win2k en winxp", maar ik dacht dat da maar om je af te schrikken was... blijkbaar nie !
Die stikkertjes staan daar op omdat de toestellen het meest geschikt zijn voor Win2000/XP.
Je zou dus perfect Linux moeten kunnen installeren op je laptop.
Je zou dus perfect Linux moeten kunnen installeren op je laptop.
- Simplicity
- Member
mja, linux is wel veel verbeterd, maar da wilt nie zeggen da alles heel makkelijk is (nog veel in konsole enzo...)
bv de nvidia drivers: daarvoor moet ge uwen XF86config voor aanpassen, wa ik dus eerst nie wist en dik in de problemen zat, maar experimenteren zou ik zo zeggen
bv de nvidia drivers: daarvoor moet ge uwen XF86config voor aanpassen, wa ik dus eerst nie wist en dik in de problemen zat, maar experimenteren zou ik zo zeggen
- Simplicity
- Member
probeert anders eens direct the real stuff, red hat of mandrak ofzo, als ge goed partitioneerd en hem goed installeerd gaat da zeker geen problemen geven voor windows ze
- Erik
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 18 keer
ik raad het volgende aan
Linux newbies => mandrake 9.0 http://www.linux-mandrake.com
voor de al wat "gevorderde " linux gebruiker
debian => http://www.debian.org
gentoo => http://www.gentoo.org
redhat => http://www.redhat.com
slackware (begint zen ouderdom te tonen) http://www.slackware.org
vooral voor de "ethernet" mensen onder onder ons is Linux uitermate geschikt want het kan heel goed overweg met netwerkkaarten
newbies wees wel gewaarschuwd dat Linux enige tijd vraagt om te leren mee werken.Je zal geen Linux "guru" zijn als je het 2 weken gebruikt (:mrgreen:) ik kan je maar één goed raad geven
don't be affraid off the command line
want de grafische tools die we van windows gewoon zijn durven voor Linux wil is ontbreken ........ maar laat je door dit alles niet ontmoedigen en give it a shot you will love it !!
freebsd en openbsd das een verhaal apart ik heb twee keer geprobeerd het te installeren en twee keer gefaald maar als ik nog eens tijd (en de goesting) heb probeer ik het opnieuw
als je een vriendelijk Linux systeem zoekt dat u met alle taken probeert te helpen dan is mandrake wat jij zoekt !
mandrake heeft zelfs een mailinglijst zoda ge verwittigd wordt als er beveiligingsgaten ontdekt worden (enkel gratis voor 1 pc)
ik zou nog wat kunnen doorgaan maar ik ga slapen
greetz
Erik
Linux newbies => mandrake 9.0 http://www.linux-mandrake.com
voor de al wat "gevorderde " linux gebruiker
debian => http://www.debian.org
gentoo => http://www.gentoo.org
redhat => http://www.redhat.com
slackware (begint zen ouderdom te tonen) http://www.slackware.org
vooral voor de "ethernet" mensen onder onder ons is Linux uitermate geschikt want het kan heel goed overweg met netwerkkaarten
newbies wees wel gewaarschuwd dat Linux enige tijd vraagt om te leren mee werken.Je zal geen Linux "guru" zijn als je het 2 weken gebruikt (:mrgreen:) ik kan je maar één goed raad geven
don't be affraid off the command line
want de grafische tools die we van windows gewoon zijn durven voor Linux wil is ontbreken ........ maar laat je door dit alles niet ontmoedigen en give it a shot you will love it !!
freebsd en openbsd das een verhaal apart ik heb twee keer geprobeerd het te installeren en twee keer gefaald maar als ik nog eens tijd (en de goesting) heb probeer ik het opnieuw
als je een vriendelijk Linux systeem zoekt dat u met alle taken probeert te helpen dan is mandrake wat jij zoekt !
mandrake heeft zelfs een mailinglijst zoda ge verwittigd wordt als er beveiligingsgaten ontdekt worden (enkel gratis voor 1 pc)
ik zou nog wat kunnen doorgaan maar ik ga slapen
greetz
Erik
Registered Linux user #286313
- Simplicity
- Member
der is nog nen heel goeien distro die u laat booten van de cd-rom (zelf nog nie geprobeerd) ma als ik de site mag geloven zou SuSE live eval ook geboot kunnen worden van een cd-rom en dan kunt ge uw internetconnectie configureren en SuSE installeren via internet
en imho is SuSE echt wel een top distro
en imho is SuSE echt wel een top distro
- Erik
- Elite Poster
je kan dat instellen in uw bios as uw pc start zie je toch een text
"press del to enter setup" of iets gelijkaardigs clik op de aangegeven toets en zoek naar een instelling met de naam "boot sequence" en zet dat zo da d driverletter van uw cdrom station eerste komt te staan gewoonlijk
d:\ maar ni altijd dit is ook niet mogelijk met alle computers .........
mandrake cdroms zijn bootable gewoon cd in uw drive steken en em is vertrokken
"press del to enter setup" of iets gelijkaardigs clik op de aangegeven toets en zoek naar een instelling met de naam "boot sequence" en zet dat zo da d driverletter van uw cdrom station eerste komt te staan gewoonlijk
d:\ maar ni altijd dit is ook niet mogelijk met alle computers .........
mandrake cdroms zijn bootable gewoon cd in uw drive steken en em is vertrokken
-
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
Hallo,
- Met die Mandrake heb ik wel een probleemke met dat automatisch booten vanaf CDrom. Hij begint aan de installatie (dus dat booten lukt zonder problemen), maar dan krijg ik ergens een foutmelding dat een bepaald bestand niet gevonden wordt (eentje op de ramdisk die hij bij dat booten aanmaakt).
Nu de oplossing heb ik wel gevonden : gewoon een bootdiskette aanmaken (op de CD-rom staan een aantal images waarmee je onder windows een installatiebootdisk kan aanmaken. En dan lukt de installatie zonder problemen.
- Nu : zelf gebruik ik nog altijd Redhat 8.0. Als je registreert (is toch gratis voor 1 PC), krijg je ook die veiligheidshiaten per e-mail. En er is ook een automatische update-dienst bij. Heel gemakkelijk.
En : bij Redhat lukte die installatie door booten via cd-rom wel zonder problemen...
- Wel klopt het inderdaad dat je die console redelijk wat nodig hebt. Een driver voor je grafische kaart installeren is heel wat lastiger dan onder windows. Of zorgen dat je kan booten zonder diskette : het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om die Redhat onder mijn boot.ini te krijgen (maar met een beetje hulp van de vrienden...).
- Als je zonder die console je internet aan de praat wil krijgen is zo'n speedtouch home (ethernet) modem trouwens heel makkelijk. In Redhat zit een tooltje om je netwerkinstellingen goed te krijgen (ongeveer zoals in windows), voor de USB-ers onder ons is het helaas heel wat lastiger.
- Met die Mandrake heb ik wel een probleemke met dat automatisch booten vanaf CDrom. Hij begint aan de installatie (dus dat booten lukt zonder problemen), maar dan krijg ik ergens een foutmelding dat een bepaald bestand niet gevonden wordt (eentje op de ramdisk die hij bij dat booten aanmaakt).
Nu de oplossing heb ik wel gevonden : gewoon een bootdiskette aanmaken (op de CD-rom staan een aantal images waarmee je onder windows een installatiebootdisk kan aanmaken. En dan lukt de installatie zonder problemen.
- Nu : zelf gebruik ik nog altijd Redhat 8.0. Als je registreert (is toch gratis voor 1 PC), krijg je ook die veiligheidshiaten per e-mail. En er is ook een automatische update-dienst bij. Heel gemakkelijk.
En : bij Redhat lukte die installatie door booten via cd-rom wel zonder problemen...
- Wel klopt het inderdaad dat je die console redelijk wat nodig hebt. Een driver voor je grafische kaart installeren is heel wat lastiger dan onder windows. Of zorgen dat je kan booten zonder diskette : het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om die Redhat onder mijn boot.ini te krijgen (maar met een beetje hulp van de vrienden...).
- Als je zonder die console je internet aan de praat wil krijgen is zo'n speedtouch home (ethernet) modem trouwens heel makkelijk. In Redhat zit een tooltje om je netwerkinstellingen goed te krijgen (ongeveer zoals in windows), voor de USB-ers onder ons is het helaas heel wat lastiger.
Met vriendelijke groeten,
Polleke
Polleke
-
- Premium Member
- Contacteer:
Yes, 't is gelukt met die nieuwe download, waarschijnlijk was er iets misgelopen bij die eerste download...
'k zal me toch eens zo'n distro aanschaffen, maar 'k denk dat ik hem ga kopen, zal een goed boek nodig hebben denk.
'k zal me toch eens zo'n distro aanschaffen, maar 'k denk dat ik hem ga kopen, zal een goed boek nodig hebben denk.
mja, da is mss wel verstandig... ik heb de redhat 7.3 bible gekocht en daar zat redhat al bij, en da kost iets van een 60 euro (dan hebt ge nen boek van meer dan 1000 blz + redhat)
damn, ik kan nemeer inloggen, zelfs nie met een nieuw wachtwoord
damn, ik kan nemeer inloggen, zelfs nie met een nieuw wachtwoord
- Simplicity
- Member
eindelijk gelukt
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Het belangrijkste bij een goede linux distro vind ik nog altijd het gemak van het updaten. Debian en Mandrake zijn distro's waarvan ik weet dat ze dit heel goed kunnen. In Suse daarintegen heb ik nog geen enkele functionalliteit gevonden die het toelaat makkelijk en automatisch updates uit te voeren (je moet naar hun site surfen en dan maar downloaden wat je nodig hebt...). Het kan zijn dat dit ondertussen veranderd is maar ik betwijfel het.
Nog een nadeel van de mega distro's is dat ze wel regelmatig met een nieuwe versie komen. Je zou dit ook als positief kunnen zien, maar zeg nu zelf, indien microsoft bvb 2 keer per jaar een nieuwe windowsversie uitbracht zou je er toch ook niet om lachen. Debian en anderen (kleinere distro's) mikken eerder op stabiliteit dan op bvb de laatste snufjes (en vele van deze snufjes kan je bvb op debian ook wel zelf installen).
Ook is linux naar mijn mening nog altijd niet klaar voor het grote publiek (lees, vervanging van windows) ook al is het VEEL verbeterd tov vroeger.
Ik hoop binnen enkele jaren (zeg 2-5 jaar) dat linux op punt staat om microsoft de duvel aan te doen
Als je graag experimenteerd, een servertje wil draaien of microsoft wil omzeilen, dan is linux een goede oplossing
Ik ben geen linux freak of kenner, maar dit is wat ik er van vind.
Nog een nadeel van de mega distro's is dat ze wel regelmatig met een nieuwe versie komen. Je zou dit ook als positief kunnen zien, maar zeg nu zelf, indien microsoft bvb 2 keer per jaar een nieuwe windowsversie uitbracht zou je er toch ook niet om lachen. Debian en anderen (kleinere distro's) mikken eerder op stabiliteit dan op bvb de laatste snufjes (en vele van deze snufjes kan je bvb op debian ook wel zelf installen).
Ook is linux naar mijn mening nog altijd niet klaar voor het grote publiek (lees, vervanging van windows) ook al is het VEEL verbeterd tov vroeger.
Ik hoop binnen enkele jaren (zeg 2-5 jaar) dat linux op punt staat om microsoft de duvel aan te doen
Als je graag experimenteerd, een servertje wil draaien of microsoft wil omzeilen, dan is linux een goede oplossing
Ik ben geen linux freak of kenner, maar dit is wat ik er van vind.
NuKeM
-
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
Qua gebruiksgemak kan er nog altijd niets tippen aan Windows. Zelfs de master qua gebruiksgemak Apple slaagt daar al lang niet meer in. Heb 13 maanden professioneel achter System 9 doorgebracht, dus ik kan het weten. Er is een kleine kans dan X beter is, maar heb eerlijk gezegd grote twijfels. Het ziet er inderdaad wel mooi uit, maar daar doe je niets mee.
Linux is wel al fel verbeterd, maar er is inderdaad nog veel werk aan de winkel. Ook heeft dat open source principe het grote nadeel dat er zeer weinig lijn zit in de software. Ze programmeren er maar op los en dat merk je. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen (Open Office bv.). Van mij krijgen ze het voordeel van de twijfel, maar op het ogenblik gebruik ik Linux voor amper enkele percenten van mijn bezigheden (om het eens uit te testen, meer eigenlijk niet). Als Microsoft natuurlijk blijft de onnozelaar uithangen (dat licentiebeleid bv., maar er zijn voorbeelden genoeg), kan daar natuurlijk altijd verandering inkomen.
Langs de andere kant heeft Microsoft een aantal ijzersterke software-pakketten in omloop. Professioneel kan je moeilijk om MS office heen. En op de servermarkt : W2k server is nog zo slecht niet en zijn opvolger (voor binnen enkele maanden (zonder .NET extensie) ziet er ook niet slecht uit.
Linux heeft inderdaad nog een hele weg te gaan.
Linux is wel al fel verbeterd, maar er is inderdaad nog veel werk aan de winkel. Ook heeft dat open source principe het grote nadeel dat er zeer weinig lijn zit in de software. Ze programmeren er maar op los en dat merk je. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen (Open Office bv.). Van mij krijgen ze het voordeel van de twijfel, maar op het ogenblik gebruik ik Linux voor amper enkele percenten van mijn bezigheden (om het eens uit te testen, meer eigenlijk niet). Als Microsoft natuurlijk blijft de onnozelaar uithangen (dat licentiebeleid bv., maar er zijn voorbeelden genoeg), kan daar natuurlijk altijd verandering inkomen.
Langs de andere kant heeft Microsoft een aantal ijzersterke software-pakketten in omloop. Professioneel kan je moeilijk om MS office heen. En op de servermarkt : W2k server is nog zo slecht niet en zijn opvolger (voor binnen enkele maanden (zonder .NET extensie) ziet er ook niet slecht uit.
Linux heeft inderdaad nog een hele weg te gaan.
Met vriendelijke groeten,
Polleke
Polleke
Mensen die Linux willen uitproberen zonder de hele installatie te moeten doen raad ik ook Knoppix aan. Je kan er direct mee spelen zonder veel te moeten instellen. Het is fenomenaal hoe snel je bent vertrokken.
Ik heb de LiveEvals van SuSE 8.0 en 8.1 ook uitgeprobeerd maar die vergen al wat werk vooraf en ze draaien nogal traag.
Knoppix is zelfs op de harde schijf te zetten, dan werkt die ook sneller.
Nu gebruik ik hier op beide computers (waaronder één laptop) SuSE 8.0 Personal en ben het al stillekes gewoon aan't worden.
Ik denk dat windows binnenkort verleden tijd zal zijn
Ik heb de LiveEvals van SuSE 8.0 en 8.1 ook uitgeprobeerd maar die vergen al wat werk vooraf en ze draaien nogal traag.
Knoppix is zelfs op de harde schijf te zetten, dan werkt die ook sneller.
Nu gebruik ik hier op beide computers (waaronder één laptop) SuSE 8.0 Personal en ben het al stillekes gewoon aan't worden.
Ik denk dat windows binnenkort verleden tijd zal zijn
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Bij Computer Magazine van deze maand zit de live-eval van SuSE 8.1 gratis bij, bespaart je een 670 meg op je meter
Als linux-newbie (of eerder: bewuste ontwijker ) was ik eigenlijk verrast hoe snel alles geïnstalleerd was en werkte. Ik zeg niet dat ik nu meteen de grote overstap maak, maar mijn wantrouwen sinds een installatie van red hat 5.1 (jaren geleden dus) is terug gesmolten als sneeuw voor de zon: linux is gebruiksvriendelijk genoeg om iemand die al fatsoenlijk iets van pc's kent tegemoet te komen, voor beginners is het echter nog altijd veel te ingewikkeld.
Lindows vind ik persoonlijk een tegenvaller, da's uiteindelijk gewoon linux: die geweldige compatibiliteit met windows-programma's is ver zoek. Ach ja, de toekomst zal waarschijnlijk enkel nog verbeteringen qua gebruiksgemak met zich meebrengen, ik ben benieuwd...
Als linux-newbie (of eerder: bewuste ontwijker ) was ik eigenlijk verrast hoe snel alles geïnstalleerd was en werkte. Ik zeg niet dat ik nu meteen de grote overstap maak, maar mijn wantrouwen sinds een installatie van red hat 5.1 (jaren geleden dus) is terug gesmolten als sneeuw voor de zon: linux is gebruiksvriendelijk genoeg om iemand die al fatsoenlijk iets van pc's kent tegemoet te komen, voor beginners is het echter nog altijd veel te ingewikkeld.
Lindows vind ik persoonlijk een tegenvaller, da's uiteindelijk gewoon linux: die geweldige compatibiliteit met windows-programma's is ver zoek. Ach ja, de toekomst zal waarschijnlijk enkel nog verbeteringen qua gebruiksgemak met zich meebrengen, ik ben benieuwd...
Hmm bij het laden van de knoppix cdrom gebeurt er iets raars... Hij vind de harde schijven maar hangt dan gewoon vast...
Iemand raad?
Iemand raad?
-
- Administrator
- Contacteer:
als je in het begin boot kan je boot opties ingeven, geef eens
in. analoog werken noscsi noapm, noacpi, nopcmcia,
als dit nog niet werkt probeer dan
eens
Code: Selecteer alles
knoppix nodma
in. analoog werken noscsi noapm, noacpi, nopcmcia,
als dit nog niet werkt probeer dan
Code: Selecteer alles
failsafe
eens
- Erik
- Elite Poster
meon schreef:Bij Computer Magazine van deze maand zit de live-eval van SuSE 8.1 gratis bij, bespaart je een 670 meg op je meter
en wat is er verkeerd aan Linux ? je moet Linux niet mijden je moet het gebruiken want als server mag windows nog nie ruiken aan Linux hoor
nee nee serieus voor de beginner onder ons is Linux nog vrij ingewikkeld wat lindows betreft dat is commerciele rommel een verkoopstruck om mensen dat doen te kopen en dan bedrogen uit te komen
een goeie "newbies" linux distro is mandrake (grafische installer zoals we dat gewoon zijn van windows)
op het windows platform krijgt u gebruiksklare software op het linux platform (en dat is zo op alle unixachtige systemen) moet u vaak het uitvoerbare programma compileren vanaf de sourcecode dat is niet zo moeilijk als het klinkt
maar ik vrees dat windows voor bepaalde taken nog steeds de bovenhand haalt
Linux heeft als voordeel dat het ongevoelig is voor windows virussen
ik zou zeggen wees niet bang Linux bijt niet ....
- meon
- Administrator
- Contacteer:
Ik heb in een ver (nuja) verleden nog eens met Red Hat 5.1 zitten spelen, maar dat was me toch wel wat tegen gevallen. Niet dat het niet lukte of zo, maar qua mogelijkheden die ik van een pc verwacht.
Zo ben ik veel met grafische software bezig, (Premiere, Photoshop, AfterEffects, Flash, Plasma, ...) en Dreamweaver.
En sorry, maar die dingen zijn er niet voor linux.
Ik vind Linux gewoon op heel veel punten nog te kort schieten. Je kan wel zeggen van "dit bestaat ook op linux" en dat er is een vergelijkbaar programma van datte... Sorry, maar als ge The Gimp met Photoshop wilt vergelijken, dan zijt ge niet fel met die dingen bezig. Oppervlakkig zal die vergelijking nog wel lukken, maar als ge echt programma's gaat gebruiken voor zijn vele functies... Ik weet het niet hoor...
Maar hoe lang zal het nog duren eer dit scenario werkelijkheid wordt:
- Ik sluit m'n DVCam aan via FireWire400 (IEEE1394)
- Het besturingssysteem herkent dit en vraagt me of ik met Premiere wil werken, of het besturingssysteem zelf de camera moet aanspreken of dat ik wil gaan streamen over het net
- Premiere start op en ik kan de camera bedienen vanop de pc
- Ik sluit via USB 2.0 een externe harde schijf aan. Meteen komt deze bij in "deze computer".
- Ik capture van m'n DVCam direct naar de harde schijf die ik heb ingeplugd.
Kijk, over dit soort gebruiksvriendelijkheid heb ik het dus: dingen werken gewoon als je ze insteekt. Dat zal dan wel met drivers en zo te maken hebben, maar als dat niet komt, dan zal het nooit komen, snap je?
Vandaar dat MacOS tegenwoordig aan een opmars bezig is: het is gebruiksvriendelijk én performant (maar dat is een andere discussie).
Linux blijft leuk, maar enkel voor de beperkt aantal toepassingen voor gewone gebruikers. De meer gespecialiseerde netwerktools worden toch enkel door de mensen gebruikt die echt met die dingen bezig zijn, en dat is slechts een klein percentage van de computergebruikers....
Zo ben ik veel met grafische software bezig, (Premiere, Photoshop, AfterEffects, Flash, Plasma, ...) en Dreamweaver.
En sorry, maar die dingen zijn er niet voor linux.
Ik vind Linux gewoon op heel veel punten nog te kort schieten. Je kan wel zeggen van "dit bestaat ook op linux" en dat er is een vergelijkbaar programma van datte... Sorry, maar als ge The Gimp met Photoshop wilt vergelijken, dan zijt ge niet fel met die dingen bezig. Oppervlakkig zal die vergelijking nog wel lukken, maar als ge echt programma's gaat gebruiken voor zijn vele functies... Ik weet het niet hoor...
Maar hoe lang zal het nog duren eer dit scenario werkelijkheid wordt:
- Ik sluit m'n DVCam aan via FireWire400 (IEEE1394)
- Het besturingssysteem herkent dit en vraagt me of ik met Premiere wil werken, of het besturingssysteem zelf de camera moet aanspreken of dat ik wil gaan streamen over het net
- Premiere start op en ik kan de camera bedienen vanop de pc
- Ik sluit via USB 2.0 een externe harde schijf aan. Meteen komt deze bij in "deze computer".
- Ik capture van m'n DVCam direct naar de harde schijf die ik heb ingeplugd.
Kijk, over dit soort gebruiksvriendelijkheid heb ik het dus: dingen werken gewoon als je ze insteekt. Dat zal dan wel met drivers en zo te maken hebben, maar als dat niet komt, dan zal het nooit komen, snap je?
Vandaar dat MacOS tegenwoordig aan een opmars bezig is: het is gebruiksvriendelijk én performant (maar dat is een andere discussie).
Linux blijft leuk, maar enkel voor de beperkt aantal toepassingen voor gewone gebruikers. De meer gespecialiseerde netwerktools worden toch enkel door de mensen gebruikt die echt met die dingen bezig zijn, en dat is slechts een klein percentage van de computergebruikers....
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ik volg je volledig Meon, voor (multimedia) desktop gebruik is linux nog lang niet geschikt. Linux is ondertussen wel geschikt voor office gebruik dankzij het nu eindelijk redelijk volwassen openoffice en anderen.
Als we over servers beginnen (maar dan zijn we over iets heel anders bezich) dan zal linux eerder mijn voorkeur worden.
Ik moet toegeven dat ik de laatste tijd regelmatig meer en meer naar Mac's zit te kijken. Mac OS X is uiterst aantrekkelijk en ook de mac machientjes mogen er zijn Maar ik vind dat Apple nog te veel beperkingen heeft, hardware is moeilijk te vinden, (heel) duur en enkele handige tooltjes maar ook games zijn niet op een mac te draaien
Moest Mac OS X met Aqua met zelfde stabiliteit en gemak als op een Mas draaien op een PC, dan mochten Microsoft en zelfs Linux (als windows vervanger) van mij de koffers pakken, want hier zou ik met plezier voor betalen!
Als we over servers beginnen (maar dan zijn we over iets heel anders bezich) dan zal linux eerder mijn voorkeur worden.
Ik moet toegeven dat ik de laatste tijd regelmatig meer en meer naar Mac's zit te kijken. Mac OS X is uiterst aantrekkelijk en ook de mac machientjes mogen er zijn Maar ik vind dat Apple nog te veel beperkingen heeft, hardware is moeilijk te vinden, (heel) duur en enkele handige tooltjes maar ook games zijn niet op een mac te draaien
Moest Mac OS X met Aqua met zelfde stabiliteit en gemak als op een Mas draaien op een PC, dan mochten Microsoft en zelfs Linux (als windows vervanger) van mij de koffers pakken, want hier zou ik met plezier voor betalen!
NuKeM
- Erik
- Elite Poster
hallo,
NukeM betalen voor een mac ?????? als je van onstabiliteit houdt moet je dat doen ja en linux is reeds maanden geschikt voor office gebruik vergeet sun microsystems staroffice niet .Mac os wel ik heb er nog nooit mee gewerkt maar de opmerkingen van kenissen derover zijn alles behalve positief.the gimp met adobe photoshop vergelijken ja dat gaat inderdaad wat ver .grafisch schiet linux nog wat te kort ja maar ik ben er zeker van dat dit zal verbeterd worden
NukeM betalen voor een mac ?????? als je van onstabiliteit houdt moet je dat doen ja en linux is reeds maanden geschikt voor office gebruik vergeet sun microsystems staroffice niet .Mac os wel ik heb er nog nooit mee gewerkt maar de opmerkingen van kenissen derover zijn alles behalve positief.the gimp met adobe photoshop vergelijken ja dat gaat inderdaad wat ver .grafisch schiet linux nog wat te kort ja maar ik ben er zeker van dat dit zal verbeterd worden
-
- Administrator
- Contacteer:
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Meon, zoals Nukem al bevestigd heeft.. voor multimedia desktopping is het zeker aangenamer en beter met Windows.. Linux schiet vaak te kort op dat gebied.. maar op gebied van networking krijgt linux toch ook mijn voorkeur
Just for the record, als ik mij niet vergis (meen dat op tweakers te hebben gelezen) is er een photoshop versie voor linux uit, of zijn ze er aan bezig ofzo... dus er is verbetering op komst. Ik denk dat linux nog een mooie toekomst heeft
Just for the record, als ik mij niet vergis (meen dat op tweakers te hebben gelezen) is er een photoshop versie voor linux uit, of zijn ze er aan bezig ofzo... dus er is verbetering op komst. Ik denk dat linux nog een mooie toekomst heeft
I love it when a plan comes together!
-
- Administrator
- Contacteer:
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Hmja, gelijk ik al zei.. ik was niet zeker of ze er aan bezig waren of ze al gereleased was.. ik wist er dus eigenlijk vré weinig over.. heb enkel die headline ergens gezien, artikel niet gelezen...
Kweet dus ook geen reacties en apprecieren en ja.. de naam dat was mij zeker ontgaan
Kweet dus ook geen reacties en apprecieren en ja.. de naam dat was mij zeker ontgaan
- meon
- Administrator
- Contacteer:
The Gimp is een gnu-released project, en ze hebben van the gimp ook windows binaries gemaakt. ( http://www.gimp.org/~tml/gimp/win32/ ) Dus je kan gerust vergelijken op een windows-machine. Photoshop 8 (in ontwikkeling) zal enkel uitkomen voor Mac OS X (niet v.9) en Windows 2000+, over Linux heb ik niets gehoord...
Trouwens openoffice bestaat ook voor windows, dus als je toch gratis wilt tekstverwerken moet je niet daarvoor linux gaan installeren
Trouwens openoffice bestaat ook voor windows, dus als je toch gratis wilt tekstverwerken moet je niet daarvoor linux gaan installeren
-
- Elite Poster
- Contacteer:
effe mijn view op dat artikel waarnaar ik refereerde rechtzetten
Ben eens terug gaan snuffelen in de archieven van tweakers.net (allez de search eigenlijk )
enne het was dit wat ik gezien had. "Codeweavers maakt Photoshop onder Linux mogelijk". Had dus enkel titel in een flits gezien, maare niet echt artikel gelezen. Heb dat nu eens wel gedaan. (wel nog niet alle kritieken)
Lees artikel
Is dus toch nog iets anders dan die Gimp. Iemand daar ervaring mee?
Ben eens terug gaan snuffelen in de archieven van tweakers.net (allez de search eigenlijk )
enne het was dit wat ik gezien had. "Codeweavers maakt Photoshop onder Linux mogelijk". Had dus enkel titel in een flits gezien, maare niet echt artikel gelezen. Heb dat nu eens wel gedaan. (wel nog niet alle kritieken)
Lees artikel
Is dus toch nog iets anders dan die Gimp. Iemand daar ervaring mee?
- meon
- Administrator
- Contacteer:
Codeweavers maakt dingen zoals Wine: zodat je windows-software kan draaien onder linux. Maar dat zal altijd performantieverlies betekenen en in zo een geval zou dat de doodsteek betekenen voor Photoshop onder Linux.
Niemand gaat Photoshop in Linux draaien, maar eerder dualbooten.
Photoshop is er dus niet voor linux...
Niemand gaat Photoshop in Linux draaien, maar eerder dualbooten.
Photoshop is er dus niet voor linux...
-
- Elite Poster
- Contacteer:
I know it's an emulator.. maare ge kunt et toch draaien eh onder linux...
Ik heb er geen ervaring mee dus kzou geen idee hebben wat het doet of niet.. maare iets draaien op iets waar het niet voor bedoeld is.. dat is altijd niet het beste
Ik heb er geen ervaring mee dus kzou geen idee hebben wat het doet of niet.. maare iets draaien op iets waar het niet voor bedoeld is.. dat is altijd niet het beste
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Ge hebt inderdaad, zoals hierboven gezegd, veel prestatieverlies. Het hangt af van de emulator en het type programma. Ik ben vooral bezig met emulators voor consoles en sommigen werken goed, maar andere laten veel te wensen over. Dit zal het zelfde zijn met windows-emulators op Linux. Beide platformen liggen niet echt dicht bij elkaar en als het programma zo al zwaar is op een windows-machine, dan zal je al een vreed goeie PC moeten hebben om nog iets anders te kunnen doen ook als je de emulatie draait. Als je het al kan draaien, want er is meestal wel een hele waslijst van programma's die je niet kunt emuleren omdat ze speciale functies gebruiken. Je kan dan beter een dualboot nemen en de platformen gebruiken waarvoor de programma's zijn geschreven.
Cheers
Cheers