NAS harddisks

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Aangezien ik vanacht een media failure heb gehad op een disk staat m'n RAID-5 momenteel degraded :oops:

Momenteel ben ik een rebuild aan het doen, maar ook aan het nadenken over een nieuwe disk.

Heeft iemand tips over welke merken al dan niet goed zijn tegenwoordig ? (Bv. de WD Caviar Red serie)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Heb deze week ook één van schijven die ik gebruik als externe time-backup (WD Green) gehad die het begeven heeft.
Nu heb ik ook een WD Caviar Red besteld, de reviews zijn positief.
Ik heb hem dus nog niet in mijn bezit. Ik ga hem wel in mijn NAS plaatsen en dan één van die schijven verplaatsen naar de externe backup.
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

De WD reds of andere schijven.
Bij NAS fabrikanten kan je veel een lijst opvragen van ondersteunde hard disk.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Tis iets lastig's...

Toen ik indertijd men areca kaart kocht, heb ik daar 12 maxtor 300GB's aangehangen, uiteindelijk zijn er daar 2 van gesneuveld op 3 jaar tijd, waarvan 1 direct na aankoop, wat op zich meevalt imho... Daarna is er 4x 1TB seagate bijgekomen, achteraf uitgebreid naar 6, toen de maxtor's vervangen zijn. Daar is er maar 1 disk van gesneuveld. Toen 2 jaar geleden een volgende uitbreiding aan de orde was, zijn er 6 Samsung spinpoint 2TB disks bijgekomen.

3 maanden geleden heb ik dan de fileserver vervangen door een Synology nas'ke, waar de 6 samsung mee naartoe zijn verhuisd, en gezelschap hebben gekregen van 6 nieuwe Ecogreen F4's van 2Tb.
Tot op heden is nog geen enkele van die samsung disks gesneuveld.

Tot op heden zou ik dus zeggen Samsung... Vooral omdat ik niet overtuigd ben van de meerprijs die Caviar Red's kosten tov gewone disks, zeker niet in een redundant setup. MAar dat is een persoonlijk visie, iedereen gaat daar anders over denken.

Waar je vooral naar moet zien, is de compatibility van je nas met de disks... Die Red's en sommige ecogreens worden niet door alle nassen even goed ontvangen... :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Momenteel steken er ook Samsung Spinpoints in van 2 TB (zou eens moeten kijken hoelang eigenlijk al). M'n PERC controller geeft deze echter ook aan als "not certified" (geen idee of die intern een lijst heeft van gecertificeerde disks).

Van de WD Greens (zo'n 15 euro goedkoper dan een Red) lees ik dat ze last hebben van hoge cycle count's (het veelvuldig parkeren van de koppen, meestal niet echt goed voor een NAS dus).
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

De greens zijn met firmware op te lossen.
En d perc zal altijd die melding geven. Die zoekt naar een bitje op de schijf controller om te verifieren of het dell schijven zijn.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

r2504 schreef:Van de WD Greens (zo'n 15 euro goedkoper dan een Red) lees ik dat ze last hebben van hoge cycle count's (het veelvuldig parkeren van de koppen, meestal niet echt goed voor een NAS dus).

Ik heb hier een NAS met 5 WD Greens en er zijn er door de jaren heen wel een paar gesneuveld maar zeker niet meer dan in gelijkbare setups. Voor mijn specifieke WD greens (WD2002FYPS) is dat probleem al een tijdje opgelost met een firmware update.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een officiele firmware upgrade en zit die dan in de momenteel verkochte disks ? (of een niet officiele die je ergens op internet moet zoeken)

Blijkbaar geeft men op de Greens ook 3 jaar garantie terwijl dit op een Red maar 2 jaar is ?
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Heb een Synology DS1010+ met 5 Samsung EcoGreen F3 2TB (HD203WI) al meer dan 2 jaar draaien zonder problemen.
Gisteren een DS1812+ ontvangen, kan ik mijn 8 WD RED's insteken :-D
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

@r2504, kan alleen spreken voor de WD2002FYPS maar die heeft de meest recent firmware vanuit de fabriek, geen update nodig.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik heb een Synology DS209+ met 2 Samsung Spinpoint F3 (HD103SJ) schijven draaien sinds 3 jaar. Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad!
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Ik heb in mijn QNAP Hitachi's steken en ben er bijzonder tevreden van. Daarvoor had ik Seagates maar die crashten constant (lag blijkbaar aan de firmware van die bepaalde 1,5TB serie). Enige nadeel van de Hitachi's is dat ze wat luidruchtiger zijn dan de rest.
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Zonder uitval ongeveer 3 jaar 4x WD15EARS green uit de "hoge cycle count " reeks.

Ze hebben wel een manuele firmware update gekregen zodra deze op de WD site kwam:

http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5357


Vroeger ook met Seagate Barracuda7200.11 een gelijkaardig firmware probleem gehad.
timofp
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 dec 2008, 15:14
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb hier in mijn Server 7x3TB WD Greens zitten, draaien ook al een jaar als een zonnetje, geen problemen mee, heb zojuist de 7de bijgeplaatst want het geraakte allemaal nogal vol en met de feestdagen zitten er weer heel wat nieuwe blu-rays aan te komen welke een plaatsje moeten krijgen op de server :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Hier heb ik al enkele weken enkele 3TB Western Digital Green WD30EZRX schijven draaien. Tot op heden geen indicatie van een hoge Load Cycle Count in de S.M.A.R.T. info.

Ik heb sterk overwogen om Reds te nemen, maar omdat vele reviews een goede score geven 'onder voorbehoud' en op basis van de beloftes van WD en omdat ik toch her en der las van falende Reds, heb ik maar op veilig gespeeld.

Heb ook al enkele jaren enkele 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ schijven, met toch al zo'n 7000 Power_On_Hours volgens de S.M.A.R.T. info. Nog geen uitval van gehad, ook best betrouwbaar dus.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Hier wat info van mijn NAS-disks:
3x SAMSUNG HD204UI 1863 GB , 28 C:

Code: Selecteer alles

Firmware: 1AQ10001 

SMART-kenmerk
 
Frequentie onbewerkte leesfouten 0
Throughput Performance 0
Tijd voor draaisnelheid vergroten 9696
Aantal starts/stops 8
Aantal opnieuw toegewezen sectoren 0
Frequentie zoekfouten 0
Zoektijdprestaties 0
Uren voeding aan 10309
Aantal keren draaisnelheid opnieuw proberen 0
Aantal keren kalibratie opnieuw proberen 0
Aantal keren uit- en weer inschakelen 8
G-Sense Error Rate 0
Aantal keren intrekken bij uitschakelen 0
Temperatuur in graden Celsius 28
Hardware-ECC hersteld 0
Aantal keren opnieuw toegewezen 0
Huidige sector in afwachting 0
Offline onherstelbaar 0
Aantal UDMA CRC-fouten 0
Frequentie multizonefouten 0
Load Retry Count 0
Load Cycle Count 8
 
Aantal ATA-fouten 0

2x Seagate ST3000DM001-9YN166 2794 GB , 34 C:

Code: Selecteer alles

Firmware: CC4B 

SMART-kenmerk
 
Tijd voor draaisnelheid vergroten 0
Aantal starts/stops 9
Aantal opnieuw toegewezen sectoren 0
Uren voeding aan 3419
Aantal keren draaisnelheid opnieuw proberen 0
Aantal keren uit- en weer inschakelen 9
Reported Uncorrect 0
High Fly Writes 0
Airflow Temperature Cel 34
G-Sense Error Rate 0
Aantal keren intrekken bij uitschakelen 6
Aantal keren laadcyclus 9
Temperatuur in graden Celsius 34
Huidige sector in afwachting 0
Offline onherstelbaar 0
Aantal UDMA CRC-fouten 0
Head Flying Hours 7043746368859
 
Aantal ATA-fouten 0
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

72% rebuild... nog 1.5 uur (in totaal zo'n 6u).

Oops... lees net dat een PERC 6 maar ondersteuning heeft tot 2 TB ?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Persoonlijk zeg ik samsung, daar heb ik in het verleden veel mee uitgebouwd en nog nooit een foutieve gehad.
Mijn 4*2TB f4's draaien nu al zo'n 1,5 jaar stabiel (met spindown)

Voor kleinere storage arrays in pc & servers gebruik ik f3's, kan ik snel kopiëren.
Ik heb ook 2 nas'en waar WD greens in zitten, tot op heden nog nooit problemen gezien maar die staan 90% van de tijd in spindown.

Ik ben nu hitachi schijven aan het testen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

samsung 204ui met aangepaste firmware. Deze hadden een bug waardoor ze in raid mindere performance hadden.
Ook zijn de seagates geschikt voor deze toepassing. Deze worden aanbevollen door coolblue trouwens en in pakket aangeboden.

Heb nog geen problemen gehad met beide schijven en werken hier al ruim 2 jaar zonder happering.

een WD green heeft hier al de geest gegeven en is door een seagate veranderd alsook een WDC black (in garantie). Deze laatste word zelfs afgeraden in een raid bleek later.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

wow, goed dat ik dit hier lees, wou binnenkort een NAS aanschaffen maar wist niet dat er zo een verschil op schijven zat :).

Sent from my Lumia 900 using Board Express
The-BosS
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

mailracer schreef:een WD green heeft hier al de geest gegeven en is door een seagate veranderd alsook een WDC black (in garantie). Deze laatste word zelfs afgeraden in een raid bleek later.


Enige wat aangeraden wordt in een raid zijn RE harddisks, black gaat ook maar die zijn niet echt berekend op 24/7 uptime.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Heb destijds hierook achter zitten zoeken. Vermeid in ieder geval disken die iets of wat energie besparende functies aanboord hebben, tenzij je dat kan uitschakelen. Hierdoor ben ik bij hitachi terecht gekomen, disken laten toe de spin down uit te schakelen, en dit blijft uitgeschakelt zelfs na een powerdrop of reboot. Op veel forums raad men daardoor ook vaak hitachi aan in een raid setup.
Ik gebruik 3 x 2TB op een perc5, wel met LSI firmware.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
timofp
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 dec 2008, 15:14
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

@ Joriz, Waarom zou je geen spin down willen? Ik ben juist blij dat mijn 7 3TB gaan slapen voor de 90+% van de tijd dat ze niets doen, is een serieuze energie besparing, ook minder warmte en minder geluid.

Mijn server gaat 's nachts ook uit trouwens, zodra er na 23.00 uur geen activiteit (actieve clients in het netwerk) gededecteerd worden schakelt deze uit en 's morgens schakels deze via WOL automatisch aan bij de eerste PC welke wordt opgestart.
Afbeelding
The-BosS
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2012, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

@ Joriz, Waarom zou je geen spin down willen? Ik ben juist blij dat mijn 7 3TB gaan slapen voor de 90+% van de tijd dat ze niets doen, is een serieuze energie besparing, ook minder warmte en minder geluid.


Dat is heel simpel, als er 1 disk in je array een spin down begint te doen heb je kans op corruptie in je array, laat dat nu net een reden zijn waarom je raid gebruikt om redundantie op je data te hebben. Dan ga je je raid toch niet zelf aan de knoppen helpen door er green disks in te steken.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik heb de WD-reds, eerste schijf was doa, 2de was goed (maar heb ze nog maar 2 weken)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

r2504 schreef:72% rebuild... nog 1.5 uur (in totaal zo'n 6u).


M'n RAID set staat terug online (na 6u dus)... afwachten of hij er nog terug gaat uitvallen de komende dagen.

Blijft een moeilijke keuze qua disks... doen de greens nu spin downs of niet in een server (het is dus geen NAS, ik veronderstel dat een server zich op dat gebied dus anders zal gedragen) en is een red beter (ook al lees je van DOA's).
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik wil even melden dat spindown (power savings) van drives zelfs mogelijk is in enterprise SAN systemen, dus als uw "home-array" daarmee niet overweg kan, dan is het een zeer gevoelige (buggy?) controller.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik ken niet direct een enterprise SAN systeem waar je zelfs maar disks in mag steken die spindowns doen ?
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Blijkbaar heeft iedereen in dit topic zo zijn eigen gedacht wat spin-down inhoud. Er zijn 2 soorten:
  1. Spin-down ingebouwd in de schijf zelf: bijvoorbeeld WD Green die de koppen parkeert op eigen initiatief -> het OS kan zich dus niet moeien en schiet in paniek = slecht voor RAID arrays.
  2. Spin-down van schijven beheerd door het OS: Dit is de klassieke spin-down, die normaal op alle soorten SATA schijven mogelijk is, groen of niet. Dit soort spin-down is mogelijk in SAN systemen. Uiteraard alleen bij SATA schijven. SAS en SCSI schijven die op 10.000 of 15.000 toeren draaien hebben die optie niet.
Een voorbeeld van een SAN-implementatie van de 2de optie kan je in volgende white paper nalezen: http://www.emc.com/collateral/hardware/ ... own-wp.pdf
Afbeelding
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

timofp schreef:Mijn server gaat 's nachts ook uit trouwens, zodra er na 23.00 uur geen activiteit (actieve clients in het netwerk) gededecteerd worden schakelt deze uit en 's morgens schakels deze via WOL automatisch aan bij de eerste PC welke wordt opgestart.


Timo, welke app gebruik je voor automatische WOL. Ik ben hier ook naar op zoek geweest maar kwam uit op een manueel te gebruiken app
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kenw00t schreef:Bl SAS en SCSI schijven die op 10.000 of 15.000 toeren draaien hebben die optie niet.


We hadden het toch over enterprise SAN systemen hé ?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Kenw00t schreef:Blijkbaar heeft iedereen in dit topic zo zijn eigen gedacht wat spin-down inhoud. Er zijn 2 soorten: KNIP



inderdaad is dit een feit, maar neem je een synology, dan herkend hij deze functie en gaat er dan ook rekening mee houden. Er bestaat op hun website een hele lijst met gepaste schijven. Mocht de firmware een update nodig hebben, dan word je dat mee gedeeld.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

r2504 schreef:
Kenw00t schreef:Bl SAS en SCSI schijven die op 10.000 of 15.000 toeren draaien hebben die optie niet.


We hadden het toch over enterprise SAN systemen hé ?

Wat wil je eigenlijk zeggen? Dat er geen SATA te vinden is in een enterprise SAN? Vroeger misschien, maar sinds de introductie van automated tiered storage zit er ook meer en meer SATA in zulke SAN systemen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

foto van google datacenter. zie je wel dat er sata gebruikt word

http://www.google.com/about/datacenters/gallery/#/all/7
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

mailracer schreef:
timofp schreef:Mijn server gaat 's nachts ook uit trouwens, zodra er na 23.00 uur geen activiteit (actieve clients in het netwerk) gededecteerd worden schakelt deze uit en 's morgens schakels deze via WOL automatisch aan bij de eerste PC welke wordt opgestart.


Timo, welke app gebruik je voor automatische WOL. Ik ben hier ook naar op zoek geweest maar kwam uit op een manueel te gebruiken app

Als het linux mag zijn: http://code.google.com/p/wurmd/
Geschreven door een belg trouwens ;-)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”