![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Momenteel ben ik een rebuild aan het doen, maar ook aan het nadenken over een nieuwe disk.
Heeft iemand tips over welke merken al dan niet goed zijn tegenwoordig ? (Bv. de WD Caviar Red serie)
Ik heb hier een NAS met 5 WD Greens en er zijn er door de jaren heen wel een paar gesneuveld maar zeker niet meer dan in gelijkbare setups. Voor mijn specifieke WD greens (WD2002FYPS) is dat probleem al een tijdje opgelost met een firmware update.r2504 schreef:Van de WD Greens (zo'n 15 euro goedkoper dan een Red) lees ik dat ze last hebben van hoge cycle count's (het veelvuldig parkeren van de koppen, meestal niet echt goed voor een NAS dus).
Code: Selecteer alles
Firmware: 1AQ10001
SMART-kenmerk
Frequentie onbewerkte leesfouten 0
Throughput Performance 0
Tijd voor draaisnelheid vergroten 9696
Aantal starts/stops 8
Aantal opnieuw toegewezen sectoren 0
Frequentie zoekfouten 0
Zoektijdprestaties 0
Uren voeding aan 10309
Aantal keren draaisnelheid opnieuw proberen 0
Aantal keren kalibratie opnieuw proberen 0
Aantal keren uit- en weer inschakelen 8
G-Sense Error Rate 0
Aantal keren intrekken bij uitschakelen 0
Temperatuur in graden Celsius 28
Hardware-ECC hersteld 0
Aantal keren opnieuw toegewezen 0
Huidige sector in afwachting 0
Offline onherstelbaar 0
Aantal UDMA CRC-fouten 0
Frequentie multizonefouten 0
Load Retry Count 0
Load Cycle Count 8
Aantal ATA-fouten 0
Code: Selecteer alles
Firmware: CC4B
SMART-kenmerk
Tijd voor draaisnelheid vergroten 0
Aantal starts/stops 9
Aantal opnieuw toegewezen sectoren 0
Uren voeding aan 3419
Aantal keren draaisnelheid opnieuw proberen 0
Aantal keren uit- en weer inschakelen 9
Reported Uncorrect 0
High Fly Writes 0
Airflow Temperature Cel 34
G-Sense Error Rate 0
Aantal keren intrekken bij uitschakelen 6
Aantal keren laadcyclus 9
Temperatuur in graden Celsius 34
Huidige sector in afwachting 0
Offline onherstelbaar 0
Aantal UDMA CRC-fouten 0
Head Flying Hours 7043746368859
Aantal ATA-fouten 0
Enige wat aangeraden wordt in een raid zijn RE harddisks, black gaat ook maar die zijn niet echt berekend op 24/7 uptime.mailracer schreef:een WD green heeft hier al de geest gegeven en is door een seagate veranderd alsook een WDC black (in garantie). Deze laatste word zelfs afgeraden in een raid bleek later.
Dat is heel simpel, als er 1 disk in je array een spin down begint te doen heb je kans op corruptie in je array, laat dat nu net een reden zijn waarom je raid gebruikt om redundantie op je data te hebben. Dan ga je je raid toch niet zelf aan de knoppen helpen door er green disks in te steken.@ Joriz, Waarom zou je geen spin down willen? Ik ben juist blij dat mijn 7 3TB gaan slapen voor de 90+% van de tijd dat ze niets doen, is een serieuze energie besparing, ook minder warmte en minder geluid.
M'n RAID set staat terug online (na 6u dus)... afwachten of hij er nog terug gaat uitvallen de komende dagen.r2504 schreef:72% rebuild... nog 1.5 uur (in totaal zo'n 6u).
Timo, welke app gebruik je voor automatische WOL. Ik ben hier ook naar op zoek geweest maar kwam uit op een manueel te gebruiken apptimofp schreef: Mijn server gaat 's nachts ook uit trouwens, zodra er na 23.00 uur geen activiteit (actieve clients in het netwerk) gededecteerd worden schakelt deze uit en 's morgens schakels deze via WOL automatisch aan bij de eerste PC welke wordt opgestart.
We hadden het toch over enterprise SAN systemen hé ?Kenw00t schreef:Bl SAS en SCSI schijven die op 10.000 of 15.000 toeren draaien hebben die optie niet.
Kenw00t schreef:Blijkbaar heeft iedereen in dit topic zo zijn eigen gedacht wat spin-down inhoud. Er zijn 2 soorten: KNIP
Wat wil je eigenlijk zeggen? Dat er geen SATA te vinden is in een enterprise SAN? Vroeger misschien, maar sinds de introductie van automated tiered storage zit er ook meer en meer SATA in zulke SAN systemen.r2504 schreef:We hadden het toch over enterprise SAN systemen hé ?Kenw00t schreef:Bl SAS en SCSI schijven die op 10.000 of 15.000 toeren draaien hebben die optie niet.
Als het linux mag zijn: http://code.google.com/p/wurmd/mailracer schreef:Timo, welke app gebruik je voor automatische WOL. Ik ben hier ook naar op zoek geweest maar kwam uit op een manueel te gebruiken apptimofp schreef: Mijn server gaat 's nachts ook uit trouwens, zodra er na 23.00 uur geen activiteit (actieve clients in het netwerk) gededecteerd worden schakelt deze uit en 's morgens schakels deze via WOL automatisch aan bij de eerste PC welke wordt opgestart.